Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Je hebt deze trauma’s jarenlang weg gestopt, schrijf je. Dat was waarschijnlijk een soort overlevingsmechanisme dat enorm goed werkte. Wegstoppen zorgt ervoor dat je door kunt gaan met (over)leven. Het lastige van overlevingsmechanismes is dat ze, als je eenmaal uit de gevaarlijke situatie bent, nog steeds doorgaan , ook al zijn ze dan niet meer zo passend.
Ik herken zelf wel iets van wat je schrijft en wat mij helpt is mild zijn naar mezelf. Dus erkennen dat het logisch is dat je nu niet meer durft en erkennen dat je overlevingsmechanisme niet iets slechts is, maar juist iets dat je ook enorm heeft geholpen, maar dat nu liefdevol omgebogen mag gaan worden. Als een jas die je altijd lekker warm hield, maar die je nu te klein is geworden. Dan is het niet ineens een stomme jas, maar je hebt nu wat anders nodig.Deugenietje schreef:Ik woon in een woonvorm en de begeleiders daar helpen mij heel erg goed.
Citaat:Ik heb helaas niet echt tecknieken om mezelf te kalmeren. Meestal vlucht ik.
Citaat:Ik heb ook autisme en adhd en lekkere combi qua voelen en emoties.
ik ben aardig rustig en soms een nachtmerrie die het effe omhoog gooit, maar kan er redelijk goed mee om gaan.
Deugenietje schreef:Ik woon in een woonvorm en de begeleiders daar helpen mij heel erg goed.
Ik heb helaas niet echt tecknieken om mezelf te kalmeren. Meestal vlucht ik.
(...)
ik ben aardig rustig en soms een nachtmerrie die het effe omhoog gooit, maar kan er redelijk goed mee om gaan.