Ontzettend pijnlijke narcose, normaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fink

Ontzettend pijnlijke narcose, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 16:38

Recent ben ik een operatie ondergaan waarvoor gehele narcose nodig was. Op het moment dat de narcose in mijn infuus in mijn onderarm werd gespoten, verspreidde er zich zo’n ontzettende brandende pijn! Ik riep uit dat het zoveel pijn deed, moest erg huilen en even later was ik weg. Ik kon ook vrij weinig want ik was ingewikkeld in een soort doek omdat de operatietafel smal was. De anesthesist zelf was aan het bellen op het moment dat hij bezig was met mij onder narcose brengen.

Ik hoop dat ik nooit meer geopereerd moet worden, want dit was echt niet grappig en ik ben er zo bang voor geworden. Mijn vraag is, is dit een normale gang van zaken? Hoe dit is gegaan (anesthesist aan de telefoon etc) en of de narcose altijd zo’n pijn doet? Ik heb wel eens gehoord dat de narcose geen pijn doet als het rustig wordt geïnjecteerd en er eigenlijk zo’n 2 minuten over moet worden gedaan. Is dat zo?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:40

Ik denk dat de vloeistof te snel is ingespoten.
Ik voelde het ook altijd maar had geen pijn.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:41

Jeetje TS, nee tuurlijk is het niet normaal dat diegene aan de telefoon is.
Ik hoop dat je er niet teveel angst aan overhoud.
Kun je het aangeven bij iemand van het ziekenhuis? Anders wellicht een klachtenbrief schrijven. Dit is niet okay

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:41

Dat lijkt me idd niet normaal. Ik ben alle enkele keren onder volledige narcose geweest en heb daar nooit pijn bij ervaren.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:42

Zou het niet een allergische reactie kunnen zijn op de vloeistof?
Vervelend zeg!

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:43

lies_sparkle schreef:
Jeetje TS, nee tuurlijk is het niet normaal dat diegene aan de telefoon is.
Ik hoop dat je er niet teveel angst aan overhoud.
Kun je het aangeven bij iemand van het ziekenhuis? Anders wellicht een klachtenbrief schrijven. Dit is niet okay

Ik zou in eerste instantie een gesprek willen met de anesthesioloog.

Mijn ervaring is dat narcose geen pijn doet overigens.

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:44

Fink schreef:
Recent ben ik een operatie ondergaan waarvoor gehele narcose nodig was. Op het moment dat de narcose in mijn infuus in mijn onderarm werd gespoten, verspreidde er zich zo’n ontzettende brandende pijn! Ik riep uit dat het zoveel pijn deed, moest erg huilen en even later was ik weg. Ik kon ook vrij weinig want ik was ingewikkeld in een soort doek omdat de operatietafel smal was. De anesthesist zelf was aan het bellen op het moment dat hij bezig was met mij onder narcose brengen.

Ik hoop dat ik nooit meer geopereerd moet worden, want dit was echt niet grappig en ik ben er zo bang voor geworden. Mijn vraag is, is dit een normale gang van zaken? Hoe dit is gegaan (anesthesist aan de telefoon etc) en of de narcose altijd zo’n pijn doet? Ik heb wel eens gehoord dat de narcose geen pijn doet als het rustig wordt geïnjecteerd en er eigenlijk zo’n 2 minuten over moet worden gedaan. Is dat zo?

Wat vervelend dat je zo ontzettend veel pijn hebt ervaren. Het komt mij wel bekend voor. Ik heb hele dunne aderen, en hoe lief en zachtjes ze ook spuiten het doet bij mij ook echt heel erg zeer. Als het goed is, is de anesthesist nooit alleen; maar dit weet ik niet helemaal zeker. Ik heb wel een tip, voor als je toch helaas nog eens geopereerd moet worden. Als je aangeeft dat het eerder heel erg veel pijn heeft gedaan, kunnen ze eerst met een verdovend middel spuiten waardoor de pijn een stuk minder is.

Hopelijk heb je hier wat aan en heel veel sterkte met het herstel.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:45

Heb ik bij de laatste ook gehad, was maar een paar seconden en toen was ik weg.

Je krijgt een cocktail van medicatie; pijnstilling en een slaapmiddel.
Kan zijn dat het te koud was, te snel ingespoten of dat het slaapmiddel voor de pijnstilling kwam.

Gebeurd vaker, je gaat er niet dood aan. Het is enkel een vervelende ervaring.

Het telefoontje, geen idee kan een spoeddingetje geweest zijn of een hallucinatie.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:46

Herkenbaar.
Ik ben 5 keer geopereerd en heb dit 2 keer meegemaakt. 1 keer heel erg veel pijn en idd brandend gevoel. De keer erop voelde ik de vloeistof ook heel erg door me heen gaan en raakte echt in paniek.
De laatste keer was ik in een voor mij nieuw ziekenhuis en heb ik kenbaar gemaakt dat ik heel angstig was voor de narcose. En uitgelegd dat het de laatste twee keren niet lekker gegaan was.
De laatste keer geen centje pijn..

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:48

He bah, wat naar dat je er zo'n vervelende ervaring aan over hebt gehouden!
De anesthesioloog hoort niet te bellen als hij/zij een patient onder narcose brengt. Soms nemen ze wel de telefoon op, maar dan melden ze direct dat ze bezig zijn met een patient.
Je wordt onder narcose gebracht met propofol en dit middel brandt in je vaten. Afhankelijk van of je infuus in een groot vat zit, hoe gevoelig je vaten zijn en de snelheid waarmee het ingespoten wordt, kan dit inderdaad voor een branderige sensatie zorgen. Hoort er helaas een beetje bij. Wrijven over de arm waar het infuus inzit helpt nog wel eens tegen de sensatie bij het inspuiten.

Catfish

Re: Ontzettend pijnlijke narcose, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:06

Dat de anesthesist aan de telefoon zit is niet ok, volgens mij. Hij of zij hoort volledig op jou te letten. Maar bij mij doet de narcose ook altijd een beetje pijn. Een brandend gevoel. Maar als je weet dat het erbij hoort ervaar je het toch als minder pijnlijk, is mijn ervaring. Heb ook al meerdere keren een ontstoken ader gehad na een narcose en de laatste paar keer werd ik steeds zieker na een narcose. Ze zeggen dat ik allergisch ben voor morfine ofzo. Misschien dat jij er ook gewoon heftig op reageert? Ik ben de laatste twee keer weggemaakt met gas voor ze de vloeistof inspoten (of voor ze überhaupt een infuus zetten). Dat scheelde voor mij enorm, maar het brengt wel een groot risico met zich mee.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:29

Ik ben afgelopen maand 2x onder volledige narcose geweest.

De 1e keer had ik exact het gevoel wat jij beschrijft.
Een ontzettende brandend gevoel dat enorm pijn deed en zich daarna uitbreidde tot in mijn lies zelfs! Ik wou het ook wel uitschreeuwen maar de anesthesist stelde mij gerust en ik viel gelukkig kort daarna in slaap.
2e keer was 10 dagen erna na een complicatie en toen moest ik met spoed terug onder narcose. Misschien door de schok of omdat ze anders inspoten, maar toen wel minder dat gevoel.

Ik moet zeggen dat ik over het algemeen alle keren wel dat brandende gevoel had. Maar afgelopen maand dus ook veel feller dan doorgaans.

Ik gok wel dat het een normale reactie is op de vloeistof.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:43

Het is een bekende bijwerking van het narcosemiddel propofol. Helaas…. Het lijkt er soms op dat patiënten met dunne vaten er meer last van hebben, maar niet iedereen heeft hier iedere keer last van. Wat wij eigenlijk altijd doen is wat pijnstillende vloeistof oplossen in het narcosemiddel en daarnaast beginnen we met een pijnstiller. Dan hebben de meeste mensen er geen of veel minder last van. Want het slaapt ontzettend naar in en daardoor wordt je ook ontzettend naar wakker. Terwijl narcose zo lekker kan zijn.

Wat je sowieso kunt doen is, mocht je ooit weer geopereerd worden, aangeven dat propofol zeer doet bij het inspuiten. Dan kunnen ze er rekening mee houden en wat verdoving toevoegen. En dan slaap je heerlijk!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:44

Wat raar. Dat herken ik totaal niet. Ze hebben wel staan tobben om het infuus in mijn hand te krijgen, dan lukte na 5 X prikken nog niet en toen hebben ze mijn arm maar gepakt. De vloeistof zelf heb ik niet gevoeld. Ze zeggen dan nog dat je moet tellen van 10 naar 0 maar verder dan 7 kom je niet. En ik was weg. Daarna ook geen last gehad, niet van misselijkheid ofzo, niks. Net alsof ik heerlijk lang geslapen had.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:56

Bij het Ok team horen standaard de anesthesist en zijn anesthesie-medewerker.
Dus de anesthesist is nooit alleen.
En ik ga er ook vanuit dat deze niet even prive aan het bellen was en er niet onderuit kon.
En de medewerker doet eigenlijk het meeste werk namelijk (ff snel gekopieerd) "Voor, tijdens en na de operatie begeleid je de patiënt, geef je uitleg over de procedures en handelingen en stel je de patiënt gerust. Je bewaakt voortdurend de vitale functies van de patiënt en treed je zo nodig corrigerend op en stel je de anesthesioloog hiervan op de hoogte."

Maar wat rot voor je.
Zeker bespreekbaar maken mocht je nog eens onder narcose gaan.
Zelf gelukkig zo 3 keer niet gehad, maar gewoon heerlijk rustig gaan slapen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 18:45

Heel vaak onder narcose geweest,nog nooit dit mee gemaakt.
Ik ben moeilijk te prikken, een keer een complicatie gehad met contrast vloeistof via infuus,dat was naast de ader ingespoten.En ja,dat deed pijn! me arm zwol ook helemaal op.Nu testen ze eerst of het infuus wel goed zit voor ze een narcose of contrast inspuiten.
Zat het infuus wel goed bij jou?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 18:50

gohya schreef:
Heel vaak onder narcose geweest,nog nooit dit mee gemaakt.
Ik ben moeilijk te prikken, een keer een complicatie gehad met contrast vloeistof via infuus,dat was naast de ader ingespoten.En ja,dat deed pijn! me arm zwol ook helemaal op.Nu testen ze eerst of het infuus wel goed zit voor ze een narcose of contrast inspuiten.
Zat het infuus wel goed bij jou?

Zoals je kan lezen gebeurd dit vaker.
Wat er bij jou gebeurd is is iets anders.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 18:52

Heb nu al een paar keer narcose gehad en nog nooit pijn. Het type pijn dat jij omschrijft ken ik wel van toen ze eens een antibiotica-infuus naast/door mijn ader geprikt hadden waardoor het zich dus ‘op stapelde.’

Een anesthesist hoort jou te begeleiden gedurende het in slapen. Niet te bellen! :\ hier zou ik klacht voor indienen. (Voor het negeren van jouw pijn en het niet begeleiden dus.)

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 19:01

Ja heel herkenbaar hier, op de bellende anesthesist na dan.

Heel vaak aan de propofol gelegen, krijg nog steeds de rillingen als ik eraan denk, dat warme brandende gevoel voor alles zwart word, bah.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 19:01

chanicha schreef:
Ik denk dat de vloeistof te snel is ingespoten.
Ik voelde het ook altijd maar had geen pijn.

Ja dat is het iid te snel ingespoten...heb het ook moeten ervaren. Normaal voel je het maar is het niet extreem pijnlijk!.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 19:11

Ik ben meerdere keren geopereerd en de eerste keer voelde ik niks omdat ik zoveel pijn had. Mijn arm stond toen in een gekke bocht. Keer daarna voelde het precies als wat jij omschrijf. Vorig jaar nog een keer onder narcose geweest waar ze aangaven het te mengen met verdoving om dat gevoel te voorkomen. Beetje jammer dat ik niet tegen die cocktail kan en een mega aderontsteking heb gekregen waar ik ruim een half jaar last van heb gehad.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 19:21

Ayasha schreef:
Heb nu al een paar keer narcose gehad en nog nooit pijn. Het type pijn dat jij omschrijft ken ik wel van toen ze eens een antibiotica-infuus naast/door mijn ader geprikt hadden waardoor het zich dus ‘op stapelde.’

Een anesthesist hoort jou te begeleiden gedurende het in slapen. Niet te bellen! : hier zou ik klacht voor indienen. (Voor het negeren van jouw pijn en het niet begeleiden dus.)

Het is veelal de anesthesie medewerker die hierin de handelingen uitvoert, helemaal wanneer het om een 'makkelijke patiënt' gaat. De anesthesist heeft bij grotere ziekenhuizen meerdere OK's onder zijn/haar hoede en kan dan door de anesthesie medewerker van de andere kamer gebeld worden wanneer diegene misschien wel iets heel belangrijks nodig heeft van de anesthesist. Zij maken er echt niet een gewoonte van om te bellen bij de inleiding en zij kunnen onwijs goed inschatten welke zaken voor hun prioriteit hebben, dus er zal een reden geweest zijn waarom de anesthesist aan het bellen was. Gelukkig zijn er altijd nog 1 of 2 anesthesie medewerkers bij, die net zo goed weten wat ze doen.

Ik kan mij best voorstellen dat een patiënt het als onpersoonlijk kan opvatten, maar geloof me, de anesthesist weet ook heel goed wat hij/zij doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 19:26

Ik herken het wel van een operatie aan mij pols, toen kreeg ik geen algehele narcose maar werd wel mijn arm geheel verdoofd via infuus. Dat brandde ook verschrikkelijk, na een minuut max anderhalf was het wel over en mijn arm 'doof'.
Geen fijne ervaring inderdaad.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 19:28

Wat naar dat je dit moest meemaken, TS. Ik zou, zoals eerder aangegeven, eens kijken of je een gesprek met die anesthesist kan krijgen.
Ik ben best vaak en bij verschillende ziekenhuizen onder algehele narcose geweest, en heb nog nooit pijn ervaren. Wel inderdaad dat ik het mijn arm in voel gaan, zoals contrastvloeistof bij een CT of MRI. Het ontzettende branden wat je beschrijft, herken ik wel van andere injectievloeistof die wel eens te snel werd ingespoten, maar dat was niet intraveneus.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 19:31

Ik heb het ook gehad 5 jaar geleden. Voelde alsof alles letterlijk weg schroeide van binnen… eerst m’n arm, daarna m’n hals/keel en daarna was ik weg. Twee jaar later ben ik weer onder narcose gegaan en daar heb ik niks van gevoeld.