Stoppen met gebruik van shampoo?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Stoppen met gebruik van shampoo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 20:47

Hoi allemaal,

Ik denk er al een tijdje aan en kom allerlei vage ervaringen tegen. Ik hoop ervaringen te horen en wat tips.

Ik heb eigenlijk krullend haar. Wordt heel snel vet, breekt snel, droog.

Ik denk er al een tijdje over om te stoppen met shampoo en het te wassen met warm water. De eerste weken zijn een hel en daarna schijnt het beter te worden en dan uiteindelijk schijn je dan weer dolgelukkig te worden van hoe je haar opknapt.

Is dit echt zo? Wie doet dit?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 20:50

Er is een topic over de curly girl methode dacht ik. Daar kan je vast meer vinden. Ook over shampoos die wel kunnen zoals Petal fresh bijvoorbeeld. Of eerst met conditioner wassen en daarna met shampoo.

Edit: [MWS] Curlsys methode/ tips voor krullend haar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 20:57

Ik heb het een tijdje geprobeerd, maar mijn haar bleef baggervet, terwijl ik van nature helemaal geen vet haar heb en rustig twee weken zonder wassen kan nu ik wat meer high-end shampoo van Kérastase gebruik.

Wat ik wel heel fijn spul vond in plaats van shampoo, maar wat ik in het buitenland helaas niet kon krijgen en dus weer ben teruggegaan naar shampoo, was Khadipoeder. Dat is een beetje omslachtig in gebruik, maar de resultaten waren top!

Lestrange01

Re: Stoppen met gebruik van shampoo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:27

Ik zou eerlijk gezegd niet volledig stoppen, maar wel afbouwen. Dus bv maar 1 keer in de 2 weken je haar wassen. Je haar went daar vanzelf aan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:28

ik heb het geprobeerd,maar ik gebruik producten voor mijn krullen en die krijg ik er met alleen warm water niet uit.
ik raad je aan om de curly girl methode te proberen.
daar gebruik je shampo en conditioner zonder de stoffen die niet heel goed voor je haar zijn.
op google vind je wel meerdere sites met uitleg er over.

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:37

Producten die CG zijn (curly girl) zijn water uitwasbaar. Dat scheelt al een hoop viezigheid die je dan makkelijker uitgewalst krijgt.

Ik was het alleen met shampoo of een haar masker (deep conditioner) en borstel dat onder de douche goed door. Ik denk dat shampoo een maand of 6 geleden is. Als mijn haar vettig lijkt dan is er na wassen-conditioner-doorborstelen niets meer van te merken. Geef het dus niet meteen op door dan met shampoo te wassen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 21:46

Die curlygirl methode is interessant! Bedankt voor de tip!

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 00:33

Ik ben sinds januari gestopt met gewone shampoo. Ik gebruik nu 1x per week zeep van natuurlijkehaarverzorging.nl
Naspoelen met azijn. En wissel af met ayurvedische kruiden. Lijnzaadgel erin.
Het werkt echt top en m'n haar is heerlijk zacht.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 01:16

Ik heb het ooit een keer geprobeerd toen ik zomervakantie had. Maar na 5 weken heb ik het opgegeven en ben ik weer shampoo gaan gebruiken. Nu gebruik ik de shampoo bars van lush, en daar wordt m'n haar en hoofdhuid heel blij van. Ik heb oprecht meerdere dagen mooie krullen en kan mijn haar langer los dan een halve dag voordat het gaat pluizen. Ik was m'n haar nu zo'n 2 keer per week en daar ben ik heel tevreden over.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 06:06

Ik shampoo zonder sulfaat, voor krullend haar. En een verstevigend schuim dat ook curly girl proof is. Dat heeft bij mij heel veel verschil genaakt :j . Mijn haar was voor ik dit gebruikte na wassen droog en pluizig, en de dag erop begon het al vettig te worden. Daar heb ik nu geen last meer van. Ook heb ik meer krul gekregen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:35

Afbeelding

Ik gebruik deze tegenwoordig bij de Action vandaan. Zeer groot verschil, al na de 1e keer wassen. Ik moest mijn haar vroeger iedere dag wassen omdat het zo snel vet was. Nu nog maar eens in de 3 dagen. Tussendoor fris ik het iets op met droogshampoo. Maar mijn haar ziet er zoveel beter uit.

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:13

Ik kan zeker de cg method aanraden!!! *\o/* Begonnen sinds paar weken en echt zooo tevreden. Wat een verschil. De juiste producten vinden kan wel tricky zijn. Ik ben door precies hetzelfde heen gegaan als jou. Ik wilde ook stoppen met wassen maar uiteindelijk eerst dit geprobeerd en echt SUPER tevreden. Krijg weer mooie krullen, haar 10x zachter en mijn haar wordt minder snel vet. Heel fijn! De fb groep kan ik ook aanraden. Kun je met al je vragen en klachten terecht! En het hoeft ook niet duur te zijn! Ik heb shampoo's van 5 euro en huismerk. Werk perfect!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 15:45

Ik gebruik nu bijna een jaar geen shampoo meer, en ik zie dat voorlopig niet veranderen :D

Mijn haar wordt niet vet meer, wel hebben we flink hard water hier dus ik heb wel wat last van build-up van kalkresten. Daarom was ik eens in de 3 weken ongeveer met ghassoul klei, dan is het weer helemaal mooi schoon. Verder spoel ik het alleen met water. In de winter gebruik ik olie na het wassen, ook na alleen met water spoelen, in de zomer is dat niet nodig.

Ik heb een compleet ander haartype dan jij, mijn haar is heel fijn en stijl. Het heeft nu meer volume, breekt niet, splijt niet, het is makkelijker door te kammen en groeit harder dan het deed. Mijn kapper wil dit inmiddels ook :+

Het is een beetje zoeken naar wat voor jouw haar werkt, er zijn ontzettend veel opties om shampoovrij je haar te wassen en verzorgen. Helemaal water-only gaat hier niet lukken vanwege de kalk, je waterkwaliteit heeft behoorlijk invloed op wat wel en niet kan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:04

Ik heb dit ook geprobeerd, ofja met van die speciale shampoo zonder sulfaten e.d. maar dat deed bij mij echt niks. Mijn haar bleef super vet en begon ook vreemd te ruiken. Ik gebruik nu gewone shampoo, en dan wel curly girl conditioner en dat gaat wel erg goed!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:09

Wel wat slag, maar al 10? jaar zonder shampoo na periode flink jeuk en plakaat roos. Optie was medicinale shampoo als resdan en head & shoulders of niks meer (iets als baking soda en azijn wilde ik al niet ivm mogelijk allergische reactie zeker op de 1e). N.a.v. stukje Ruth Goodman uit tudor monestary farm over haar verzorging toen overgestapt op heel fijn getande kam (die moest ik wel de 1e week elke 3 halen wassen) 2x/dag en nu nog regelmatig. Geen gedoe meer met mega klitten, roos, jeuk (anders dan zweet of muggenbeten) of stro-haar. Kwam af van shampoo vrijwel zonder troep, idem conditioner en antiklit 1x/week en dan nog was de 2e helft van de week vaak beter. Nu kan ik eigenlijk na 's avonds borstelen er 's morgens zo met fijne kam doorheen.

SandAndOak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:38

Ik ben inmiddels 6 jaar helemaal shampoo loos (gebruik ook geen conditioner of andere haarproducten. Alleen een beetje olie, meestal macadamia)! Ben begonnen met de methode met alleen water. Dit vond ik niet fijn, mijn haar zag er eigenlijk goed uit en je zag geen vettigheid etc, maar ik vond het zelf wel iets vet voelen en miste het schone gevoel na het wassen. Toen ben ik overgegaan op verdunde appelazijn oplossing om mee te spoelen en wassen, dat werkt prima en ontvet een beetje waardoor het lekker schoon aanvoelt.

Inmiddels dus 6 jaar verder en voel me er super bij. Shampoo had ik altijd ellende mee dat m'n hoofd erg ging jeuken etc. Ik gebruik ook geen douchegel etc meer, alleen nog eigengemaakte zeep. Veel minder jeuk en m'n haar ziet er beter uit.