Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 18:53

Zo is het bij mij ook begonnen :+ . Ik had een yoga dag en daarna gingen we een rondje in het bos lopen op blote voeten. En dat voelde wel heel erg dijn vond ik. En het zou beter voor je voeten en je hele lichaam zijn.
Dus ik vroeg me ook af van; als het beter is voor paarden om blootsvoets te gaan, waarom dan niet voor mensen?
Vorig jaar ben ik begonnen met blote voetenwandelingetjes in het bos. Het werd al vrij snel koud dus toen idd barefoots aangeschaft. Nu met t mooie weer loop ik zoveel mogelijk blootsvoets, zo fijn _/-\o_

Muze
Berichten: 5291
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 18:54

Ik zou het weleens willen proberen, voor “ erbij”. Zijn er aan te raden “ instap modellen”…

Luxorvalkje
Berichten: 1940
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:24

Je kunt gratis op je blote voeten lopen op een strandje, in het gras in het park of in het bos

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:51

Muze schreef:
Ik zou het weleens willen proberen, voor “ erbij”. Zijn er aan te raden “ instap modellen”…

Bij de Aldi hebben ze regelmatig simpele barefootschoenen.

Ik zou nooit meer anders willen. Waar ik een paar jaar geleden dagelijks op een 8 zat qua pijn in mijn lijf (op een schaal van 10) zit ik nu rond een 2. En alleen nog als ik een tijdje gezeten heb. Ik heb wel 4 maanden last gehad van de omschakeling, maar nu heb ik alleen nog last als ik op mijn gewone wandelschoenen loop.

Ik ben begonnen met hele simpele goedkope schoenen en ben sinds kort over op Vibram fivevingers. Qua steentjes gaat het prima, alleen het kontje van een dennenappel wil nog wel eens echt zeer doen.

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:28

Wat grappig, bij de Aldi. Ik heb ze even opgezocht, maar de teen ziet er nog steeds wel erg smal uit, klopt dat? Eigenlijk zou die dan ook mooi wijd moeten zijn.

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 08:51

Die van de Aldi zijn idd meer overgangsschoenen, maar om te proberen kunnen ze wel interessant zijn.

Anatomic heeft ook relatief low budget gympies, die zijn onder de Amerikanen wel populair, zijn via Amazon te koop. Geen officieel BF merk, maar ze zijn breed, soepel en zero drop geloof ik.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34676
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:20

Nou als ik die schoenen zie loop ik er nog niet warm voor. Ik moest vroeger speciale schoenen met breedtematen en die zagen er ook uit als orthopedische schoenen, zo breed van voren. Heb ik een klein jeugdtrauma aan over gehouden :+ . Ik heb trouwens nog nooit het gevoel gehad dat mijn tenen samen geperst werden. Als dat zo is dan draag je te kleine schoenen.

Jorex

Berichten: 9966
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:59

Mijn voeten zijn nu in ieder geval weer gesloopt na 2 werkdagen van 6 uur (schoonmaak). Ik ben eigenlijk heel benieuwd of jullie nog last hebben van moeie voeten na een dag veel lopen of staan. Ik kom vanavond niet meer van de bank.

_Christina

Berichten: 1493
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 18:36

Qua nog niet genoemde merken heb je ook nog Leguano en Wildling. Qua goedkopere optie kun je ook eens zoeken naar de Merrell Bare Access Flex 2, dat is een wat ouder model. Ze worden verkocht als zijnde barefoot, ik vind ze zelf eerder barefoot friendly. Het zijn een soort gympen, dus nog wel iets demping, maar wel duidelijk meer contact met de grond.
Ik loop heel graag op de Flex 2 en vind het beetje demping wel fijn. Ik heb ook Wildling schoenen, dat is echt alleen een hoesje voor je voet. Daar kan ik geen hele dag op lopen (ik loop ca. 10-15km/dag), maar dat is waarschijnlijk een combinatie van fout lopen en lichaamsgewicht. Op de vibram five fingers kan ik helaas maar slecht lopen. Het model wat ik heb snijdt in m'n hiel, daarnaast slijten ze extreem op de bal van mijn voet.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 18:47

Jorex schreef:
Mijn voeten zijn nu in ieder geval weer gesloopt na 2 werkdagen van 6 uur (schoonmaak). Ik ben eigenlijk heel benieuwd of jullie nog last hebben van moeie voeten na een dag veel lopen of staan. Ik kom vanavond niet meer van de bank.

Wel op dagen als vandaag, maar dat komt doordat ik dan de halve dag met natte voeten loop (iets met haast en chaos en dan mijn andere schoenen niet kunnen vinden). Ik word ook gewoon niet meer warm vandaag geloof ik.

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 18:57

Ik heb nu net de Vivobarefoot Addis in huis, en wat een mooie schoen :) Erg breed, maar dat is ook precies wat ik nodig heb. Het is een heel licht, minimalistisch ontwerp die er nog best 'normaal' uit ziet.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 19:12

Ik heb al jaren de five fingers die ik gebruik om te wandelen en ben ontzettend fan!
Ik gebruikte ze eerst ook voor lopen, maar dat doe ik niet meer :Y)
In ieder geval, mijn oude fysio raadde ze aan, mijn nieuwe fysio raad ze af _O- :=
Toch heb ik de indruk dat ik vaak minder rugpijn heb als ik "blootvoets" wandel .. het zal dus maar net zijn wat je zelf het beste ligt denk ik :=

Muze
Berichten: 5291
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 19:24

Mijn fysio raadt mij dus, ivm onstabiele enkels en platvoeten juist schoenen met veel steun aan.
Over de hele flexibele schoenen die ik had van Skechers was hij ook niet zo tevreden. Daar zakte ik wat in door

Luxorvalkje
Berichten: 1940
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 19:30

Muze schreef:
Mijn fysio raadt mij dus, ivm onstabiele enkels en platvoeten juist schoenen met veel steun aan.
Over de hele flexibele schoenen die ik had van Skechers was hij ook niet zo tevreden. Daar zakte ik wat in door


Dat deed mijn fysio ook, maar met barefoot schoenen ga ik eigenlijk niet door mijn enkels, en met die aangepaste wel. Dus ik loop op mijn barefoots

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 19:34

Ik heb dezelfde ervaring. Voor ik barefoot ging lopen ging ik dagelijks door mijn enkels, nu hooguit eens per maand als ik een heel lastig wandelpad vol met boomwortels pak.

Muze
Berichten: 5291
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 19:40

Oké. Ik ga eigenlijk niet echt door mijn enkels meer, maar afgelopen zomer redelijk wat gewandeld met m’n Skechers en toen een enkel blessure opgelopen.
Door “ overbelasting”.

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 19:42

Ik ben wel geïnteresseerd, maar heb hele brede voeten en zou ze eerst eens willen passen voordat ik ze zou bestellen (zou dan iets willen dat op gympen lijkt). Ik woon in het Noorden waar zou ik zoiets kunnen proberen? Het zou voor mij voor mijn werk een uitkomst kunnen bieden, want ik sta voor de klas. Het moet er daarom zo normaal mogelijk uitzien. Ik wandel alleen met wandelschoenen (meindle comfort fit) omdat mijn enkels erg zwak zijn.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 20:12

lovelys schreef:
Ik ben wel geïnteresseerd, maar heb hele brede voeten en zou ze eerst eens willen passen voordat ik ze zou bestellen (zou dan iets willen dat op gympen lijkt). Ik woon in het Noorden waar zou ik zoiets kunnen proberen? Het zou voor mij voor mijn werk een uitkomst kunnen bieden, want ik sta voor de klas. Het moet er daarom zo normaal mogelijk uitzien. Ik wandel alleen met wandelschoenen (meindle comfort fit) omdat mijn enkels erg zwak zijn.

Waarom moet het er zo normaal mogelijk uitzien? Bij de school van mijn kinderen zijn er hooguit 3 leerkrachten die niet op fivevingers of BFF schoenen lopen.

Jorex

Berichten: 9966
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 20:14

Bij mijn zijn mijn enkels ook niet het hoofdprobleem, het hoofdprobleem is dat niet via de bal van mijn linkervoet kan afwikkelen, want dat gewricht zit "vast" vooral na een lange dag werken. Ik loop nu blootsvoets op de buitenkant van mijn voet om die bal te ontlasten.

Licor

Berichten: 2953
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 20:25

Ik loop nu ruim een jaar alleen nog maar op barefoot schoenen.. ik wil echt nooit meer anders..

Heb van mezelf brede (en grote) voeten en de reguliere schoenen zitten gewoon echt niet fijn meer nu ik gewend ben aan de brede schoen neuzen.. heb ook veel minder last van eelt, ontstoken teennagels en hielspoor..
Daarnaast is t barefoot makkelijker vrouwelijke schoenen te vinden dan regulier in mijn maat..

Enkel mijn sport schoenen (trail schoenen met een soort noppen profiel) zijn nog regulier.. maar die heb ik dan wel in een maat groter gekocht zodat ze lekker ruim zitten..

Overigens is t wel aan te raden als je niet gewend bent om op blote voeten te lopen of je 'probleem voeten' hebt om je voeten te trainen met oefeningen zodat de juiste voetspieren getraind worden.. er is op internet best wel wat informatie over te vinden

BelgenGek

Berichten: 2254
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 21:54

lovelys schreef:
Ik ben wel geïnteresseerd, maar heb hele brede voeten en zou ze eerst eens willen passen voordat ik ze zou bestellen (zou dan iets willen dat op gympen lijkt). Ik woon in het Noorden waar zou ik zoiets kunnen proberen? Het zou voor mij voor mijn werk een uitkomst kunnen bieden, want ik sta voor de klas. Het moet er daarom zo normaal mogelijk uitzien. Ik wandel alleen met wandelschoenen (meindle comfort fit) omdat mijn enkels erg zwak zijn.


De meindl pure freedom hebben ze bij bever en misschien ook bij voorheen vrijbuiter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:33

Muze schreef:
Oké. Ik ga eigenlijk niet echt door mijn enkels meer, maar afgelopen zomer redelijk wat gewandeld met m’n Skechers en toen een enkel blessure opgelopen.
Door “ overbelasting”.
Maar een schoen met zool en weinig steun is echt iets heel anders dan een schoen met maar een paar mm zool, of een FiveFingers schoen waarbij de schoen eigenlijk alleen bescherming is voor je huid.

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:34

Anoeska27 schreef:
lovelys schreef:
Ik ben wel geïnteresseerd, maar heb hele brede voeten en zou ze eerst eens willen passen voordat ik ze zou bestellen (zou dan iets willen dat op gympen lijkt). Ik woon in het Noorden waar zou ik zoiets kunnen proberen? Het zou voor mij voor mijn werk een uitkomst kunnen bieden, want ik sta voor de klas. Het moet er daarom zo normaal mogelijk uitzien. Ik wandel alleen met wandelschoenen (meindle pcomfort fit) omdat mijn enkels erg zwak zijn.

Waarom moet het er zo normaal mogelijk uitzien? Bij de school van mijn kinderen zijn er hooguit 3 leerkrachten die niet op fivevingers of BFF schoenen lopen.


Omdat ik dat mooier vind en beter bij mijn kleding vind passen. Daarnaast begin ik daar volgend schooljaar en is het al op een school waar ik nog mijn weg moet vinden.

Pauline2cv
Berichten: 153
Geregistreerd: 14-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 23:02

Wat leuk dat hier nu ook een topic over is! Ik ga later nog uitgebreid reageren. Even kijken of het ook lukt met quoten enzo

Muze
Berichten: 5291
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 23:18

Mkango schreef:
Muze schreef:
Oké. Ik ga eigenlijk niet echt door mijn enkels meer, maar afgelopen zomer redelijk wat gewandeld met m’n Skechers en toen een enkel blessure opgelopen.
Door “ overbelasting”.
Maar een schoen met zool en weinig steun is echt iets heel anders dan een schoen met maar een paar mm zool, of een FiveFingers schoen waarbij de schoen eigenlijk alleen bescherming is voor je huid.



Begrijp ik. Maar Beiden geven geen steun en ik vraag me af of dat dan wel oké is met mijn “ klachten”.
Maar gewoon op blote voeten lopen vind ik ook wel prettig dus wie weet