Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnnoNiemand

Berichten: 888
Geregistreerd: 16-05-18

Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 12:45

Gister kwam ik in gesprek met iemand die barefoot schoenen draagt. Nu ben ik zelf fanatiek met natuurlijk bekappen bij paarden. Ik bedacht mij door dit gesprek hoe bizar het dan eigenlijk is dat ik bij mezelf wel 'een hoefijzer onder sla'. :') Oftewel een schoen met een dikke zool waardoor je niets meer voelt en waardoor je tenen samengeknepen worden. Waardoor de spieren in je voet lui worden, je voet plat wordt, je hele houding verslechtert enzovoort.

Ik ben me wat aan het inlezen in wetenschappelijke artikelen rondom barefoot.

Meer ervaringen hier?

Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:52

Ja, ik! Kijk eens op de website en social media van Vivo Barefoot. Zij leggen prefect uit hoe schoeisel je voeten en daarmee je hele lichaam beinvloedt.

Rocamor

Berichten: 10870
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:59

Een bekende die "gevoelig is voor negatieve gedachten" loopt barefoot als ze niet lekker in haar vel zit. Ze gaf aan dat ze daarmee beter kon aarden.

Tink89
Berichten: 2936
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:02

AnnoNiemand schreef:
Gister kwam ik in gesprek met iemand die barefoot schoenen draagt. Nu ben ik zelf fanatiek met natuurlijk bekappen bij paarden. Ik bedacht mij door dit gesprek hoe bizar het dan eigenlijk is dat ik bij mezelf wel 'een hoefijzer onder sla'. :') Oftewel een schoen met een dikke zool waardoor je niets meer voelt en waardoor je tenen samengeknepen worden. Waardoor de spieren in je voet lui worden, je voet plat wordt, je hele houding verslechtert enzovoort.

Ik ben me wat aan het inlezen in wetenschappelijke artikelen rondom barefoot.

Meer ervaringen hier?


Niks tegen barefoot, maar als je niks voelt in je schoenen, je tenen samengeknepen worden en je voeten lui en plat worden, zou je ook eens naar kwalitatief betere - en beter passende - schoenen kunnen kijken ;-)

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:08

Yes, ik loop barefoot en ben nog steeds iedere dag blij met mijn overstap :D

Mijn enkels, knieën én bekken zijn er absoluut door verbeterd. Het was wel even een zoektocht naar het juiste merk voor mij, omdat ik behoorlijk brede voeten heb (ook een van de redenen dat ik zelden fijn passende reguliere schoenen kon vinden), maar ben inmiddels erg tevreden met mijn Belenka’s.

Mijn oudste zoon loopt het liefst op Camper Peu’s, die vallen onder BFF (barefoot friendly), mijn jongste loopt lekker op zijn Tikki’s.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:14

Tink89 schreef:
AnnoNiemand schreef:
Gister kwam ik in gesprek met iemand die barefoot schoenen draagt. Nu ben ik zelf fanatiek met natuurlijk bekappen bij paarden. Ik bedacht mij door dit gesprek hoe bizar het dan eigenlijk is dat ik bij mezelf wel 'een hoefijzer onder sla'. :') Oftewel een schoen met een dikke zool waardoor je niets meer voelt en waardoor je tenen samengeknepen worden. Waardoor de spieren in je voet lui worden, je voet plat wordt, je hele houding verslechtert enzovoort.

Ik ben me wat aan het inlezen in wetenschappelijke artikelen rondom barefoot.

Meer ervaringen hier?


Niks tegen barefoot, maar als je niks voelt in je schoenen, je tenen samengeknepen worden en je voeten lui en plat worden, zou je ook eens naar kwalitatief betere - en beter passende - schoenen kunnen kijken ;-)


Dat wilde ik ook typen.
Klinkt niet alsof je op goede schoenen loopt.

AnnoNiemand

Berichten: 888
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 13:45

Citaat:
Niks tegen barefoot, maar als je niks voelt in je schoenen, je tenen samengeknepen worden en je voeten lui en plat worden, zou je ook eens naar kwalitatief betere - en beter passende - schoenen kunnen kijken ;-)



Nou, ik ben me aan het inlezen maar het schijnt dus dat alle 'normale' schoenen dit doen. Je wordt geboren met tenen die recht/wijd staan en naarmate de jaren met schoenen vorderen gaan je tenen steeds schever staan (naar binnen). Dat komt doordat wat wij als normaal beschouwen qua schoenvorm, eigenlijk niet normaal is. Dat las ik dus net.


Afbeelding

Rood is wat wij 'normaal' vinden voor een schoen. Terwijl groen eigenlijk normaal is.

Ook interessant vind ik hoe plat mijn voeten eigenlijk zijn. Ik heb er dus een oefening bijgepakt waarmee je je voetspieren traint. Dan kom je er dus achter hoe bizar lui je voet dus is. Hij hoort niet zo plat te staan, maar in een boogje.

amand0
Berichten: 72
Geregistreerd: 19-02-18

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:51

Ik loop al jaren op barefoot schoenen. Zou niet meer anders willen. Nadeel is dat de keus veel beperkter is. Plus mijn voeten zijn breder geworden waardoor normale niet barefoot schoenen nu al helemaal niet meer passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 14:06

Als ik (ver) ga wandelen, draag ik barefoot schoenen, in mijn geval Vibram Five Fingers. In het dagelijks leven loop ik het meest op ballerina's en thuis altijd blootsvoets of eventueel op sokken. Schoenen die m'n voeten in een bepaalde vorm of positie duwen kan ik voor even aan (zeg tot een km of 5), maar die gaan daarna al heel snel pijn doen. M'n Vibrams kon ik - in tegenstelling tot veel anderen - zo op weglopen en de hele dag de bergen in zonder een centje pijn.

Die tenen die naar binnen geduwd worden merk ik niet zo, maar ik krijg wel last van de peesplaat onderop m'n rechtervoet (dat heb ik al van jongs af aan) en als ik bijvoorbeeld op van die logge wandelschoenen loop, krijg ik ook kramp in m'n beenspieren. Daar heb ik allebei geen last van als ik op barefoots of zonder schoenen loop.

BelgenGek

Berichten: 2242
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 14:24

Ja heerlijk! Loop er nu 2 jr op en heb nooit meer pijn aan rug en knieën terwijl ik eerder altijd op stevige schoenen met steunzolen liep!
Mijn voeten zijn een maat groter nu door de ruimte doe ze hebben en ik heb nooit meer koude voeten!
Ik loop op de Meindl pure freedom

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 14:31

Als je voeten zo in een schoen zitten, klopt er iets niet..

Nee, ik zou 't niet kunnen.. Sterker nog, ik heb er een bloedhekel aan om op blote voeten te lopen.. Vind ik echt niet prettig.. Waarom weet ik eigenlijk niet, want ik mankeer niks, maar vind 't gevoel gewoon niet fijn.. :)

AnnoNiemand

Berichten: 888
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 14:39

nine1987 schreef:
Als je voeten zo in een schoen zitten, klopt er iets niet..

Maar dit is toch een beetje hetzelfde als zeggen: nou, dat ijzer is er netjes onder geslagen. Dan kan het toch geen kwaad?

Hoe dan ook voel je met een bergschoen/wandelschoen/stalschoen natuurlijk veel minder dan met een barefoot schoen! Dat is wat ik bedoel met niks voelen en samengeknepen tenen. Gespreide tenen gaan in geen enkele 'normale' damesschoen. Dat is wat ik probeer te zeggen.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 14:44

Ik vind dit erg interessant. Heb momenteel erg last van mijn peesplaten. Maar voel je ook niet elk steentje? Is het niet vreselijk gevoelig voor de ongeoefenden?

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 14:46

Ik draag eigenlijk altijd Skechers, maar daarvoor gewoon op de meest goedkope schoenen die er waren en ik heb niet het idee dat mijn voeten "vervormd" zijn. Ook heb ik gewoon de ronding onder mijn voet zoals het hoort.


Afbeelding

Afbeelding

AnnoNiemand

Berichten: 888
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 14:47

Jacquel schreef:
Ik vind dit erg interessant. Heb momenteel erg last van mijn peesplaten. Maar voel je ook niet elk steentje? Is het niet vreselijk gevoelig voor de ongeoefenden?

Het lijkt mij dat je dit moet opbouwen. Een paard die van ijzers afkomt heeft ook een overgangsfase ivm extreem gevoelige zool. Dat zullen mensen vast ook hebben. :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 14:49

AnnoNiemand schreef:
nine1987 schreef:
Als je voeten zo in een schoen zitten, klopt er iets niet..

Maar dit is toch een beetje hetzelfde als zeggen: nou, dat ijzer is er netjes onder geslagen. Dan kan het toch geen kwaad?

Hoe dan ook voel je met een bergschoen/wandelschoen/stalschoen natuurlijk veel minder dan met een barefoot schoen! Dat is wat ik bedoel met niks voelen en samengeknepen tenen. Gespreide tenen gaan in geen enkele 'normale' damesschoen. Dat is wat ik probeer te zeggen.

Want? Een schoen zit ook onder je voet vastgelijmd? Een schoen is net zo onbuigbaar als ijzer? Ik weet niet, maar mijn schoenen niet. En als ik naar je plaatje kijk: Als je zo in je normale schoenen zit, klopt er echt iets niet.

Ik draag zowel barefootschoenen als gewone schoenen. Ik vind de barefoot erg fijn, maar loop net zo fijn op mijn 'echte' schoenen. En er zijn gewoon momenten dat ik mijn voeten beter wil beschermen.

Ik snap dat gepreek nooit zo goed, alsof dit ineens de heilige graal is en al het andere fout. En als je het dan écht natuurlijk wil doen: Loop dan ook gewoon echt op blote voeten. Maar trek je dan ook meteen even al je kleren uit? Want die bescherming van de huid en het kunstmatig op temperatuur houden van je lichaam, dat kan nooit goed zijn voor je lijf :n.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 14:52

AnnoNiemand schreef:
Citaat:
Niks tegen barefoot, maar als je niks voelt in je schoenen, je tenen samengeknepen worden en je voeten lui en plat worden, zou je ook eens naar kwalitatief betere - en beter passende - schoenen kunnen kijken ;-)



Nou, ik ben me aan het inlezen maar het schijnt dus dat alle 'normale' schoenen dit doen. Je wordt geboren met tenen die recht/wijd staan en naarmate de jaren met schoenen vorderen gaan je tenen steeds schever staan (naar binnen). Dat komt doordat wat wij als normaal beschouwen qua schoenvorm, eigenlijk niet normaal is. Dat las ik dus net.


[ [url=m/o7GJDs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Rood is wat wij 'normaal' vinden voor een schoen. Terwijl groen eigenlijk normaal is.

Ook interessant vind ik hoe plat mijn voeten eigenlijk zijn. Ik heb er dus een oefening bijgepakt waarmee je je voetspieren traint. Dan kom je er dus achter hoe bizar lui je voet dus is. Hij hoort niet zo plat te staan, maar in een boogje.


Ik weet niet waar je je aan het inlezen bent, maar als je schoen je voet in een vorm duwt die niet bij je voet past krijg je idd die problemen.
Maar als die vorm waar een kruis bij staat ook de vorm van je voet is, is er ook geen probleem.
Het is belangrijk om van kinds af aan op goede schoenen te lopen zodat de voet goed kan ontwikkelen. Dus goed advies vragen in een goede winkel, en dat is geen bv v haren, scapino of Bristol.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 14:58

Citaat:
Jacquel schreef:
Ik vind dit erg interessant. Heb momenteel erg last van mijn peesplaten. Maar voel je ook niet elk steentje? Is het niet vreselijk gevoelig voor de ongeoefenden?

Het lijkt mij dat je dit moet opbouwen. Een paard die van ijzers afkomt heeft ook een overgangsfase ivm extreem gevoelige zool. Dat zullen mensen vast ook hebben.

Dat dacht ik ook. Maar hierboven meldt iemand dat ze direct wegliep op die schoenen, dus ik kwam toch maar even checken.

AnnoNiemand

Berichten: 888
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 14:58

@verootjoo, snap ik, ik lees alleen dat de westerse voet eigenlijk standaard vervormd is. Doordat we van kinds af aan op verkeerd schoeisel lopen. Dus als je voeten in die rode lijn passen, is er eigenlijk al iets fout gegaan in de loop der jaren. Dat is hoe ik het begrijp. En dat vind ik best interessant!

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 14:59

AnnoNiemand schreef:
nine1987 schreef:
Als je voeten zo in een schoen zitten, klopt er iets niet..

Maar dit is toch een beetje hetzelfde als zeggen: nou, dat ijzer is er netjes onder geslagen. Dan kan het toch geen kwaad?

Hoe dan ook voel je met een bergschoen/wandelschoen/stalschoen natuurlijk veel minder dan met een barefoot schoen! Dat is wat ik bedoel met niks voelen en samengeknepen tenen. Gespreide tenen gaan in geen enkele 'normale' damesschoen. Dat is wat ik probeer te zeggen.


Dit is natuurlijk appels met peren vergelijken.. Ik gok namelijk zo dat jij niet met een ijzeren schoen loopt die in je voet is genageld..

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 15:02

Veel mensen geven hun kids geen goede schoenen, maar er wordt voor kinderen gewoon een wijde neus en flexibele zool geadviseerd en als ze goed kunnen lopen flexibel bij de tenen en stevig ik de hak. Maar goede kinderschoenen hebben een wijde neus.
En lang niet alle schoenen die te koop zijn hebben die rode lijn.

Neemt niet weg dat barefoot prima is, maar goede schoenen zijn ook niet slecht :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 16:34

Jacquel schreef:
Citaat:
Jacquel schreef:
Ik vind dit erg interessant. Heb momenteel erg last van mijn peesplaten. Maar voel je ook niet elk steentje? Is het niet vreselijk gevoelig voor de ongeoefenden?

Het lijkt mij dat je dit moet opbouwen. Een paard die van ijzers afkomt heeft ook een overgangsfase ivm extreem gevoelige zool. Dat zullen mensen vast ook hebben.

Dat dacht ik ook. Maar hierboven meldt iemand dat ze direct wegliep op die schoenen, dus ik kwam toch maar even checken.
Omdat ik sowieso van jongs af aan al op schoeisel loop met weinig tot geen steun en thuis ook altijd zonder schoenen - zet mij op Birkenstocks of schoenen met een voetbed en geheid dat ik zere voeten of benen krijg. "Normale stervelingen" die niet als kind half in de bush hebben gewoond, wordt wel aangeraden om het rustig op te bouwen, ja. :D Mijn spieren en pezen zijn gewend aan "plat" staan en weinig steun, maar als je dat niet zo gewend bent, zou ik er niet meteen de Nijmeegse op gaan lopen. :P

verootjoo schreef:
Veel mensen geven hun kids geen goede schoenen, maar er wordt voor kinderen gewoon een wijde neus en flexibele zool geadviseerd en als ze goed kunnen lopen flexibel bij de tenen en stevig ik de hak. Maar goede kinderschoenen hebben een wijde neus.
En lang niet alle schoenen die te koop zijn hebben die rode lijn.

Neemt niet weg dat barefoot prima is, maar goede schoenen zijn ook niet slecht :n
Precies. :P Je moet ook niet doorslaan. Ik geef zelf de voorkeur aan barefoot (of in ieder geval schoenen met weinig steun, maar ik loop ook echt weleens op laarzen of naaldhakken), maar mijn voeten worden echt niet samengedrukt in mijn gympen. Het is meer het gebrek aan flexibiliteit in de zool dat me nekt, niet het feit dat mijn voet geen ruimte heeft om uit te zetten als ik neerkom.

En voor wie het vroeg, Jacquel ook geloof ik: als je gewoon over de weg loopt valt het wel mee met steentjes. Ga je ergens lopen waar wat grotere stenen liggen, gebeurt het inderdaad weleens dat je er op eentje stapt die wat scherp is, maar het is ook lang niet zo pijnlijk als wanneer je er met je blote voeten op zou trappen. :) Ik ga overigens soms wel bewust naast de weg lopen op m'n Vibrams - zeker als er van die betonnen "roosters" in de berm liggen - omdat die ongelijke grond je voeten ook een beetje masseert. :) Wat ik vervelender vind dan zo nu en dan op een steen trappen, is wanneer er bij m'n Vibrams iets tussen m'n tenen komt. :))

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:15

Hier ook het gebrek aan flexibiliteit dat voor mij niet werkt. Ik ga dan verkeerd afwikkelen ter compensatie. Heb wel Allstars geprobeerd, maar die zijn veeeel te smal voor mij.

Je voelt de ondergrond idd wel, maar er zit natuurlijk wel 3-5 mm rubber zool onder je voet he, dus zolang het geen enorme kei met scherpe punten is valt het echt wel mee. Maar je hebt geen demping, dus het is niet heel verstandig om ongetraind kilometers op het harde te gaan lopen idd.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:25

Maar ja, ik wil dat mijn schoenen ook een beetje leuk, dus elegant en sexy zijn..

Dat zijn mijn blote pootjes nou niet bepaald :P

Edit, oh en ik heb een bloedhekel aan eelt. Vind het vies dus haal zoveel mogelijk weg. Waardoor ik het kleinste steentje voel liggen als ik met blote voeten loop.

Is niet de trend voor mij vrees ik

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:38

Ik loop echt compleet verkeerd, alleen ik vind zelf barefoot schoenen iets te duur om zomaar te gaan proberen. Mijn limiet is 75 euro (Mijn Vans) en barefoot zijn vaak 100+ euro. Ik heb bij een ongeluk jaren geleden mijn linkervoet in de spaken van een ander zijn fiets gestoken en sinds die tijd compenseer ik met mijn andere voet voor de zwakke middenvoetsbeentjes in mijn linkervoet waardoor ik rechts gemakkelijk door mijn enkel klap. Mijn enige schoenen waar ik dus enigszins de dag normaal op door kan komen zijn die Vans of mijn Hush Puppies, die laatste heeft natuurlijk een hele dikke zool. Ik heb wel veel eelt, loop thuis wel altijd met sokken, want koude voeten vooral links weer, doorbloeding is slecht. :+

Edit; ik zie wel dat ze er onder de 75 euro zijn, maar die vind ik echt vreselijk lelijk. :P
Laatst bijgewerkt door Jorex op 13-07-21 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt