Moeders van kinderen met ADHD

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Moeders van kinderen met ADHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 15:15

Nadat ik al langere tijd een vermoeden had is vandaag bevestigd dat onze dochter van 7 ADHD heeft. Buiten het feit dat we thuis al jaren signalen herkennen begon ze op school ook vast te lopen. Cito toetsen scoorde ze erg slecht op en in haar werkboekjes zag ik ook foutjes gemaakt worden die niet passen bij wat ze kan/weet. Na een verwijzing hebben ze verschillende interviews afgenomen en hebben ze een intelligentieonderzoek gedaan. Naast de ADHD vermoeden ze ook dyslexie, maar dat is iets wat ze komend schooljaar in de gaten gaan houden.

Omdat alle trajecten pas na de zomervakantie worden opgestart ben ik nieuwsgierig hoe andere moeders hier mee om zijn gegaan. Wat is er veranderd sinds de diagnose en wat doen ze op school om je kind te begeleiden? Zijn er dingen die je zelf anders bent gaan doen en zie je verschil sinds er een andere aanpak is?

Xyris

Re: Moeders van kinderen met ADHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:23

Ik zet even een stipje. Mijn neefje van dezelfde leeftijd zit in hetzelfde traject (alleen nog niet gediagnosticeerd). Het vermoeden is ook ADHD in combinatie met dyslexie, en die foutjes die je aangeeft: Zelfde verhaal. Ik kan er niet teveel over uitweiden omdat het niet mijn kind is en het traject net pas is opgestart, maar ik hoop hier mee te kunnen lezen over de ervaringen van anderen!
Sterke!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 19:40

Hmm, is er niemand die er ervaring mee heeft? Hoe gaat het nu zonnebloem?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 20:06

Ze heeft afgelopen week haar laatste schoolweek gehad, dus we hebben er nog niet zo veel mee gedaan. We willen haar eerst lekker van 6 weken vakantie laten genieten voor we haar uit gaan leggen hoe en wat. Wel word ik verdrietig als ik haar werkboekjes zie. Overal staat, dat kan netter, doe wat rustiger aan, niet zo netjes, je kan beter enz. Het lijkt haar zelf niet zo veel te doen, maar ze doet het niet expres.

Thuis kan ze over het algemeen wel haarzelf zijn, we lopen wel tegen dingen aan, maar die zijn meestal niet onoverkomelijk. Lastige is wel dat ik ook ADHD heb en snel overprikkeld ben, met haar geluidjes, gewiebel en geklets heb ik dus al snel last van overprikkeling. Zeker nu met de vakantie is dat wel een dingetje, maar als het weer een beetje meewerkt zal ze vast veel buiten spelen en gaan we er op uit.

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:24

Ik heb zelf geen adhd en heb ook niemand van heel dicht bij maar ken wel een paar vrienden van vrienden of kennissen die adhd hebben. Sommige hebben HAVO gestudeerd maar ik kan er niet echt iets nuttigs over zeggen. Ik weet niet in welke klas je dochter zit? Persoonlijk zou ik er niet te veel van verwachten eerlijk gezegd... Met alle volle klassen en druk die op het onderwijs staat denk ik niet dat er heel veel tijd voor vrij gemaakt wordt maar kan me wel voorstellen dat ze misschien wat meer begrip zullen hebben. Hoop voor je dat er een stagiaire of onderwijsassistent is die af en toe met jou dochter aan de slag kan.
Nogmaals ik heb geen ervaringen, geniet nu lekker met je dochter van de zomer!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:24

Ach wat sneu, ik snap het wel dat je dat rot vindt. Ik weet dat ze bij mijn neefje tegen dezelfde dingen aan lopen, inderdaad ook veel dingen waarvan we weten dat hij het beter kan, maar dat gebeurt met momenten gewoon niet. Hij is snel afgeleid waardoor bepaalde dingen niet goed afgemaakt worden en als het aankomt op lezen is het helemaal drama. Begrijpend lezen kan hij wel, maar nieuwe woorden en zinnen (voordat hij de context van die zin snapt) zijn een drama. Soms leest hij ook gerust woorden achterstevoren. Terwijl, als hij echt iets wilt lezen, om bijvoorbeeld de 'grote broer' te zijn, dan lukt het wel, zelfs als het woorden zijn die hij niet kent. Heel typisch dat 'dat kan beter' verhaaltje. Al geloof ik dat ze hem op school er niet zo sterk mee confronteren als dat ze bij jouw dochter doen. Ik hoop dat daar verandering in komt zodra er meer bekend is, al vermoed ik dat dat bij een 7-jarige nog niet zo heel hard aankomt (als ik zo naar mijn neefje kijk). Bij mijn weten gaat de ondersteunende organisatie ook in gesprek met school. Of misschien is dat al gebeurd?

Mag ik vragen waar jullie zoal tegenaan lopen thuis? In het geval van mijn neefje was het vroeger met name enorme woedeaanvallen waar je gewoon niet doorheen kon komen. Dit leek voornamelijk voort te komen uit dingen niet begrijpen en niet met zijn eigen emoties om kunnen gaan. Op het moment dat hij wat rustiger was en hem uitgelegd werd wat er nou gebeurde of hoe iets in elkaar zat, dan valt het kwartje ineens. En ik krijg zelf sterk de indruk dat hij die logica nu nog steeds gebruikt (dat wat uitgelegd is).
Kletsen valt bij hem wel mee, maar stilzitten is geen doen, het is een echte wiebelkont, kan ineens heel explosief zijn in zijn spel, of wat er misschien dan ook in zijn hoofd omgaat. Het is ook heel moeilijk voor hem om te concentreren op zijn eten (of andere dingen die hem wat minder interesseren, zoals lezen dus). Als hij enthousiast is (in bijvoorbeeld spel, of stoeien) dan is de kans erg aanwezig dat dit spelletje te wild wordt als je hem niet tot rust maant, het is een echte jongen wat dat betreft en 'lomp' is zo'n beetje zijn 2e naam :') . Maar verder ist een lief en zorgzaam kind, een trotse oude broer die bijvoorbeeld waanzinnig goed is in rekenen en ondanks hoe hij is, toch een hoop vriendjes heeft.

Ik kan me voorstellen dat het extra moeilijk is als je zelf ADHD hebt, herken je dingen van jezelf in haar?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:27

E4D schreef:
Ik heb zelf geen adhd en heb ook niemand van heel dicht bij maar ken wel een paar vrienden van vrienden of kennissen die adhd hebben. Sommige hebben HAVO gestudeerd maar ik kan er niet echt iets nuttigs over zeggen. Ik weet niet in welke klas je dochter zit? Persoonlijk zou ik er niet te veel van verwachten eerlijk gezegd... Met alle volle klassen en druk die op het onderwijs staat denk ik niet dat er heel veel tijd voor vrij gemaakt wordt maar kan me wel voorstellen dat ze misschien wat meer begrip zullen hebben. Hoop voor je dat er een stagiaire of onderwijsassistent is die af en toe met jou dochter aan de slag kan.

Ik denk dat dit sterk per school verschilt, bij mijn neefje nemen ze wel extra tijd voor hem. Natuurlijk niet 1 op 1, maar ze houden wel extra rekening met zijn karakter en dus de mogelijkheid van het hebben van ADHD. Daarnaast zijn er ook speciale prikkelvrije scholen. Al zou ik een kind van die leeftijd niet zomaar willen wisselen van school als het niet hoeft. Dat is een beetje een kwestie van afwegen wat belangrijker is, de sociale contacten van zo'n jong kind of de eventuele extra begeleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:37

Ik meld me, mijn zoon van 15 heeft ADHD, Dyspraxie en milde vorm autisme.
Wij zijn daar altijd actief mee bezig. Als je vragen hebt, laat maar weten :D

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:39

je hebt pb

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:42

Ja, ik heb een zoon met ADHD.
Aan het eind van groep 1 diagnose, toen een jaar “gedragstherapie” en in de zomervakantie na groep 2 medicatie opgestart.
Hij is nu 12, en heeft net de basisschool afgerond.

Heb ik wat anders gedaan vanaf de diagnose? Niet echt eigenlijk. Het was geen verrassing.
Vanuit de gedragstherapie moesten we hem leren plannen, met van die magneetborden werken om de dag in begrijpelijke blokjes op te delen, and stuff.
Dat werkte voor geen meter :+
Want ik ben zelf ook een raschaoot.
Wel had mijn zoon al vanaf jongs af aan een goed ziekte-inzicht.
Hij snapte al heel snel dat hij net even anders dacht en reageerde als “het gemiddelde kind”.

Op school is altijd superfijn meegedacht en gewerkt. Hij heeft diverse extra hulplessen gehad. Fysio voor het slechte handschrift (heeft niet geholpen) Hij mocht even op het schoolplein gaan rennen als hij het niet meer uithield.

Zelf hebben we een aantal “commando’s” met hem bedacht en tot in den treure geoefend. Zoals:
ADEMEN! Dan concentreert hij zich even goed op zijn ademhaling, waardoor zijn idioot drukke gedrag op dat moment doorbroken wordt.
FOCUS! Op straat, in de speeltuin, in de supermarkt, wanneer hij zo hyperdepiep is dat hij anderen of zichzelf “in gevaar brengt”

Woorden die redelijk gewoon zijn, maar voor hem een hele duidelijke boodschap overbrengen.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:49

Geen ouder van een kind, maar heb het zelf.
Op de basisschool was het een combinatie van epilepsie, ADD (wat zich soms meer als ADHD uite) en dyslectie.
Ondertussen over de epilepsie heen.

Mocht je iets willen weten of hoe zelf iets ervaren kan worden kan je het altijd vragen :).

Wat er in de boekjes geschreven stond herken ik. Nooit iets op tijd af, heel veel punten missen door slordige berekening enzo.

Langzaam leren omgaan en manier voor mezelf gevonden die voor mij werkte.
Verschillende medicijnen geprobeerd, maar ook veel zonder.

Als nog kan je er alles wat je wilt mee bereiken! Soms wel wat lastiger dan andere, maar ook dan kom je er.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:53

Hier diagnose dysgrafie (ask google) en adhd gehad op de basisschool. Maar het vermoeden is dat het eigenlijk autisme is. Maar de wachttijden zijn extreem helaas. Is daar al naar gekeken bij jezelf en je dochter? Slimme vrouwen met autisme vallen helaas niet op. Zeker omdat je zegt slecht tegen prikkels te kunnen.

Je mag me altijd vragen wat je wil. Mijn basisschooltijd en jeugd was niet echt heel top door mijn enorme overprikkeling / onrust. Ik vond ook het “niet netjes” en “waarom weet je dat niet want je bent zo slim. Je doet gewoon niet je best” commentaar echt afgrijselijk.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 20:59

E4D schreef:

Ze zit in groep 3 en gaat die nog een jaar over doen. De begeleiding op school is tot nu toe al best goed. omdat ze achter liep werd ze elke dag al meegenomen door een onderwijsassistente om 1 op 1 te werken. Ik heb er wel vertrouwen in dat er mogelijkheden voor haar zijn op deze school. De 1 op 1 tijd die er was kan dan in elk geval beter gebruikt worden. Verder verwacht ik wel dat ze vanuit het team van het jeugd-ggz wel wat tools aan de juf en onze dochter kunnen geven waardoor ze zich misschien beter kan focussen in de klas.

Xyris schreef:
Ach wat sneu, ik snap het wel dat je dat rot vindt. Ik weet dat ze bij mijn neefje tegen dezelfde dingen aan lopen, inderdaad ook veel dingen waarvan we weten dat hij het beter kan, maar dat gebeurt met momenten gewoon niet. Hij is snel afgeleid waardoor bepaalde dingen niet goed afgemaakt worden en als het aankomt op lezen is het helemaal drama. Begrijpend lezen kan hij wel, maar nieuwe woorden en zinnen (voordat hij de context van die zin snapt) zijn een drama. Soms leest hij ook gerust woorden achterstevoren. Terwijl, als hij echt iets wilt lezen, om bijvoorbeeld de 'grote broer' te zijn, dan lukt het wel, zelfs als het woorden zijn die hij niet kent. Heel typisch dat 'dat kan beter' verhaaltje. Al geloof ik dat ze hem op school er niet zo sterk mee confronteren als dat ze bij jouw dochter doen. Ik hoop dat daar verandering in komt zodra er meer bekend is, al vermoed ik dat dat bij een 7-jarige nog niet zo heel hard aankomt (als ik zo naar mijn neefje kijk). Bij mijn weten gaat de ondersteunende organisatie ook in gesprek met school. Of misschien is dat al gebeurd?

Mag ik vragen waar jullie zoal tegenaan lopen thuis? In het geval van mijn neefje was het vroeger met name enorme woedeaanvallen waar je gewoon niet doorheen kon komen. Dit leek voornamelijk voort te komen uit dingen niet begrijpen en niet met zijn eigen emoties om kunnen gaan. Op het moment dat hij wat rustiger was en hem uitgelegd werd wat er nou gebeurde of hoe iets in elkaar zat, dan valt het kwartje ineens. En ik krijg zelf sterk de indruk dat hij die logica nu nog steeds gebruikt (dat wat uitgelegd is).
Kletsen valt bij hem wel mee, maar stilzitten is geen doen, het is een echte wiebelkont, kan ineens heel explosief zijn in zijn spel, of wat er misschien dan ook in zijn hoofd omgaat. Het is ook heel moeilijk voor hem om te concentreren op zijn eten (of andere dingen die hem wat minder interesseren, zoals lezen dus). Als hij enthousiast is (in bijvoorbeeld spel, of stoeien) dan is de kans erg aanwezig dat dit spelletje te wild wordt als je hem niet tot rust maant, het is een echte jongen wat dat betreft en 'lomp' is zo'n beetje zijn 2e naam :') . Maar verder ist een lief en zorgzaam kind, een trotse oude broer die bijvoorbeeld waanzinnig goed is in rekenen en ondanks hoe hij is, toch een hoop vriendjes heeft.

Ik kan me voorstellen dat het extra moeilijk is als je zelf ADHD hebt, herken je dingen van jezelf in haar?

Het gesprek met school (juf en IB-er) gaat na de vakantie plaatsenvinden.

Thuis is ze vooral impulsief, niet lang met 1 activiteit bezig kunnen zijn, moeilijk in slaap komen en onrustig slapen. Opruimen kan ze eigenlijk niet, ze is altijd alles kwijt, dingen gaan kapot door haar onoplettendheid en ze doet ondeugende dingen die je niet meer verwacht op deze leeftijd. Qua emoties is ze vooral snel verdrietig of overstuur, echt heel boos wordt ze niet heel snel, het is eigenlijk een heel lief behulpzaam meisje.

Verara schreef:
Ja, ik heb een zoon met ADHD.
Aan het eind van groep 1 diagnose, toen een jaar “gedragstherapie” en in de zomervakantie na groep 2 medicatie opgestart.
Hij is nu 12, en heeft net de basisschool afgerond.

Heb ik wat anders gedaan vanaf de diagnose? Niet echt eigenlijk. Het was geen verrassing.
Vanuit de gedragstherapie moesten we hem leren plannen, met van die magneetborden werken om de dag in begrijpelijke blokjes op te delen, and stuff.
Dat werkte voor geen meter :+
Want ik ben zelf ook een raschaoot.
Wel had mijn zoon al vanaf jongs af aan een goed ziekte-inzicht.
Hij snapte al heel snel dat hij net even anders dacht en reageerde als “het gemiddelde kind”.

Op school is altijd superfijn meegedacht en gewerkt. Hij heeft diverse extra hulplessen gehad. Fysio voor het slechte handschrift (heeft niet geholpen) Hij mocht even op het schoolplein gaan rennen als hij het niet meer uithield.

Zelf hebben we een aantal “commando’s” met hem bedacht en tot in den treure geoefend. Zoals:
ADEMEN! Dan concentreert hij zich even goed op zijn ademhaling, waardoor zijn idioot drukke gedrag op dat moment doorbroken wordt.
FOCUS! Op straat, in de speeltuin, in de supermarkt, wanneer hij zo hyperdepiep is dat hij anderen of zichzelf “in gevaar brengt”

Woorden die redelijk gewoon zijn, maar voor hem een hele duidelijke boodschap overbrengen.

Jullie zijn dus al wel vrij vroeg begonnen met medicijnen. Ik slik ze zelf ook, maar omdat ze voor mijn gevoel nog wel goed te sturen is en niet extreem last heeft zou ik bij haar daar wel zo lang mogelijk mee wachten.
Toevallig, ze krijgt ook fysio voor haar handschrift, dat heeft bij jullie niets gedaan dus. Ze heeft niet het hele hyperactieve, ze houdt niet van rennen of sporten, maar het zit bij haar in de fijne motoriek. Frummelen, wiebelen met de benen, draaien op haar stoel.

'Rustig ademhalen' gebruik ik vooral als ze verdrietig of overstuur is door onverwachte dingen, dat werkt wel vrij goed, misschien wel een idee om dit ook op andere momenten te gebruiken.

Planborden en schema's ben ik echt allergisch voor, ik kan daar niets mee en vergeet het aan te passen waardoor ze alsnog overstuur is. Ik bespreek dan liever gewoon aan het begin van de dag de planning of de avond ervoor.
Heeft hij in de tussentijd nog extra begeleiding of therapie gehad? En hoe is zijn schooltraject verder verlopen?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 21:05

kosseh schreef:
Geen ouder van een kind, maar heb het zelf.
Op de basisschool was het een combinatie van epilepsie, ADD (wat zich soms meer als ADHD uite) en dyslectie.
Ondertussen over de epilepsie heen.

Mocht je iets willen weten of hoe zelf iets ervaren kan worden kan je het altijd vragen :).

Wat er in de boekjes geschreven stond herken ik. Nooit iets op tijd af, heel veel punten missen door slordige berekening enzo.

Langzaam leren omgaan en manier voor mezelf gevonden die voor mij werkte.
Verschillende medicijnen geprobeerd, maar ook veel zonder.

Als nog kan je er alles wat je wilt mee bereiken! Soms wel wat lastiger dan andere, maar ook dan kom je er.

Ik heb het zelf dus ook, maar omdat ik er net 1,5 jaar achter bent weet ik niet wat voor verschil het had gemaakt als ik het eerder had geweten. Ik wil eigenlijk vooral dat ze een andere schoolloopbaan krijgt als ik heb gehad, maar weet nog niet zo goed wat de school kan doen om haar te helpen.

MarlindeRooz schreef:
Hier diagnose dysgrafie (ask google) en adhd gehad op de basisschool. Maar het vermoeden is dat het eigenlijk autisme is. Maar de wachttijden zijn extreem helaas. Is daar al naar gekeken bij jezelf en je dochter? Slimme vrouwen met autisme vallen helaas niet op. Zeker omdat je zegt slecht tegen prikkels te kunnen.

Je mag me altijd vragen wat je wil. Mijn basisschooltijd en jeugd was niet echt heel top door mijn enorme overprikkeling / onrust. Ik vond ook het “niet netjes” en “waarom weet je dat niet want je bent zo slim. Je doet gewoon niet je best” commentaar echt afgrijselijk.

Ik twijfel wel een beetje over mogelijke autisme bij mezelf, het is bij vrouwen vaak wat lastiger om de juiste diagnose te krijgen. Omdat mijn man autisme heeft hebben we bij de intake wel gevraagd dit mee te nemen in het onderzoek, maar daar zien ze bij haar niet voldoende signalen voor.
Misschien dat ik het ooit voor mezelf nog opnieuw laat bekijken, maar op dit moment gaat het behoorlijk goed en heb ik wel baat bij de medicijnen.

Iedereen ook bedankt voor de PBtjes. Ik weet niet of ik er aan toe kom iedereen vandaag te antwoorden, maar onwijs bedankt in elk geval.

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 21:25

Citaat:
Jullie zijn dus al wel vrij vroeg begonnen met medicijnen. Ik slik ze zelf ook, maar omdat ze voor mijn gevoel nog wel goed te sturen is en niet extreem last heeft zou ik bij haar daar wel zo lang mogelijk mee wachten.
Toevallig, ze krijgt ook fysio voor haar handschrift, dat heeft bij jullie niets gedaan dus. Ze heeft niet het hele hyperactieve, ze houdt niet van rennen of sporten, maar het zit bij haar in de fijne motoriek. Frummelen, wiebelen met de benen, draaien op haar stoel.

'Rustig ademhalen' gebruik ik vooral als ze verdrietig of overstuur is door onverwachte dingen, dat werkt wel vrij goed, misschien wel een idee om dit ook op andere momenten te gebruiken.

Planborden en schema's ben ik echt allergisch voor, ik kan daar niets mee en vergeet het aan te passen waardoor ze alsnog overstuur is. Ik bespreek dan liever gewoon aan het begin van de dag de planning of de avond ervoor.
Heeft hij in de tussentijd nog extra begeleiding of therapie gehad? En hoe is zijn schooltraject verder verlopen?

Ja, wij zijn vroeg begonnen met medicatie. Onder andere omdat hij gewoon té druk/impulsief/beweeglijk was voor groep 3 op regulier onderwijs.
En vooral omdat hij zélf de wens uitsprak “Ik wou dat het rustiger was in mijn hoofd. Ik wil wel opletten, maar ik kán het niet”.
Wel zit hij nog altijd laag qua dosering. En krijgt hij alleen voor school medicatie.
Om 7u 15 mg metylfenidaat, en om 12u 10 mg. Vakanties en weekenden niets.

Zijn handschrift is echt afgrijselijk |(
Daar was geen redden aan. Op met voortgezet onderwijs gaat ie alles op de laptop doen.

De commando’s hebben bij ons echt enorm geholpen. We oefenden dan ook thuis, -nu ga je bewust heeeeeeeel druk doen, springen, gillen, whatever, en je stopt op het moment dat ik ademen zeg. Dan ga je even mediteren-
Dat was een leuk spelletje, zus deed ook mee, en bracht hem een beetje bewustzijn.
En het werd zo’n automatisme dat hij zichzelf zelfs kon remmen door ademen te zeggen op een gegeven moment.

Ja, die planborden. Ik heb ook iets aan mijn concentratie. Wat, daar zijn de psychologen nog steeds niet uit. Maar dat kan ik dus gewoon niet consequent.

Extra therapie niet. Wel onder controle van de jeugdpsychiater, vanwege de medicatie.
Wel nog logopedie voor zijn spelling (heeft ook niet geholpen) en onderzoek naar dyslexie, wat hij niet heeft omdat hij perfect kan begrijpend lezen. (Hij weet bij wijze van niet of hij fiets of viets schrijft)

Zijn basisschool traject is “prima” verlopen. Hij is nooit blijven zitten. Wel heeft hij nu een vmbo TL advies, wat eigenlijk erg onder zijn niveau is.
Maar dat maakt ons vooralsnog niet zoveel uit.
Het sociale aspect van het leven is ingewikkeld voor hem, en ik heb liever dat hij de tijd heeft om dat goed te ontwikkelen. Leren kan nog lang genoeg. Hij is ook jong voor zijn leeftijd.
Wel gaat hij naar een school waar hij verschillende vakken op verschillende niveaus kan volgen. Zodat hij zich niet dood hoeft te vervelen. Want hij spreekt bijvoorbeeld vloeiend Engels (hyperfocus-dingetje)

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 21:52

Dit topic grijpt mij erg aan. Ten eerste wil ik je echt een compliment geven dat je wil kijken hoe het het beste kan voor jouw dochter.

Ik ben zelf in groep 6 gediagnostiseerd met ADHD en ik herken mijzelf enorm in jouw dochter. Ik ben nu 25 jaar oud en merk heel veel dingen aan mezelf die ik kan terugkoppelen naar dingen van vroeger.
Ik heb tot aan de 2e klas van de middelbare school wekelijks een soort van therapie gehad om te leren begrijpen hoe mijn hoofd precies werkte. Ik had namelijk heel veel moeite met mijn emoties en die konden met regelmaat echt switchen als een blad aan een boom. Mijn ouders hebben ook hulp gehad in speciale oudergroepen waarin wordt besproken hoe je met bepaalde zaken om kunt gaan als ouders. Deze waren beiden bij de lokale GGD, wellicht iets om naar te kijken. Ook waren wij lid van de stichting balans (https://balansdigitaal.nl/stoornis/adhd/). Hier hebben vooral mijn ouders ook veel aan gehad en voor de kinderen zat er altijd een leuk blad bij, wat ik geweldig leuk vond om te lezen.

Wat ik nu merk van vroeger, is dat ik heel lang zwaar teleurgesteld ben geweest in mijzelf omdat ik het niet voor elkaar kreeg om dingen af te krijgen. Ik wil je dan ook echt op je hart drukken om niet boos op je dochter te worden wanneer ze iets niet af krijgt. Morgen is er weer een dag en dan kan ze het gewoon opnieuw proberen.
Hetzelfde geld voor wiebelen. Het constant iets moeten bewegen is een manier om gefocust te kunnen blijven. Ik zit bijvoorbeeld altijd met haarelastiekjes, mijn ketting of mijn ring te friemelen als ik mijn focus ergens bij moet houden, maar ook tijdens het gewoon zitten moet er altijd iets bewegen en dat is vaak een been of een voet. Wat ik als kind ook heel irritant vond en ook niet kon begrijpen is wanneer mensen mij niet vroegen om op te houden met wiebelen of bewegen, maar dat bevalen: "hou eens op met dat ge..."
Dat is een negatieve associatie en dit kan ook heel goed omgezet worden in een andere manier van vragen.
Ik heb op die manier namelijk heel lang het gevoel gehad dat ik nooit iets goed kon doen wat erin heeft geresulteerd dat ik zelf nooit tevreden ben met wat ik doe. Het kan altijd beter, ik kan altijd beter.

Mijn basisschool heeft mij heel erg goed geholpen. Wij kregen op school altijd een weektaak en ik kreeg een aangepaste weektaak met minder taken. Ik had dan de afspraak dat ik aan het begin van de week 5 taken mocht kiezen die ik wilde doen van de 8 of zo en aan het einde van de week moesten die zijn, maar ik mocht zelf bepalen wanneer ik dat wilde doen. Hierdoor heeft mijn juf de regie terug aan mij gegeven, als in dat ik zelf mag kiezen wat ik wilde doen, hoe ik dat wilde doen en wanneer ik dat wilde doen. De juf had ook altijd iets kleins als beloning op het moment dat ik die weektaak af kreeg, zodat het een positieve lading kreeg. Ook werd ze niet boos als het een keer niet lukte. Dan kwam ze bij me zitten om te vragen waarom het niet is gelukt en dan gingen we gewoon weer proberen om het de week daarna wel weer gewoon te doen.
Wellicht is dit iets wat je kan overleggen na de zomervakantie met de juf of meester waar jouw dochter het jaar les van gaat krijgen.

Over het overprikkelt raken, dat heb ik zelf ook heel snel. Ik kan nu heel goed aangeven wanneer ik merk dat ik overprikkelt raak. Misschien is het een idee om een soort van codewoord samen met haar af te spreken als zij merkt dat het haar even teveel wordt, dat zij dat woord kan zeggen zodat jij weet wat er gaande is. Dan kan je haar even tot rust laten komen of samen met haar naar een rustige plek gaan waar er niet zoveel prikkels zijn.
Ikzelf raak dan vooral heel erg in mezelf gekeerd, ga voor me uit staren en probeer me echt af te zonderen. Ik kan ook helemaal gek worden van alle prikkels en daar word ik heel kriebelig van en het kan flink op mijn frustratie spelen wat voor m'n emotieschommelingen vroeger ook funest was en ik binnen no time een woede aanval kon krijgen, puur door het overprikkelt zijn en niet begrijpen wat er nu gebeurde met mijn hoofd.

Wat ik vooral wil meegeven is ook echt, wordt niet boos wanneer je dochter iets doet waar ze niets aan kan doen, teveel wiebelt, lekker aan het dagdromen is of weet ik veel. We kunnen hier daadwerkelijk niets aan doen. Zie het maar als een muggenbult die keihard jeukt waar je niet aan mag komen, dan ga je ook rare bewegingen maken. Probeer altijd samen met haar te kijken wat voor haar werkt. Bijvoorbeeld even samen een gek dansje doen, even wat energie kwijt raken en dan weer door.
En er zullen ook momenten zijn dat ook zij echt even niet meer weet wat ze met zichzelf aan moet, in de knoop raakt met haar eigen emoties. Het hebben van ADHD is het ontcijferen van een handleiding in een onbekende taal, je gaat het steeds iets beter begrijpen, maar het kost heel veel moeite en energie.
Maar ondersteun haar ook op momenten dat het even niet zo lekker gaat, vertel haar dat ze het kan doen, ook al is het op haar eigen tempo.

Ik zag ook nog iets over het doen van HAVO. Het was zeker geen makkelijke weg (2 keer HAVO 5), maar ik heb wel gewoon mijn HAVO diploma behaald. Op de middelbare school waren ze ervan op de hoogte en de meeste docenten hielden er wel rekening mee. Ook heb ik zo'n 13 jaar medicatie geslikt. Ik heb Ritalin geslikt, maar dat werkte bij mij heel erg op mijn energie en emoties waardoor ik op het moment van uitwerken zoveel energie kreeg dat ik niet meer wist wat ik met mezelf aan moest en dat mondde uit in kwaad en boos omdat ik niet begreep hoe en wat. Al vrij snel over gestapt op Concerta en dat tot vorig jaar februari geslikt. Dat heeft mij ook wel echt heel erg geholpen tijdens mijn middelbare school periode.
Wanneer jij denkt dat jouw dochter baat zou hebben bij medicatie zou ik zeker die optie bekijken. Voor sommige kinderen werkt het voor geen meter, maar bij heel veel kinderen werkt het wel goed en hebben ze er heel veel profijt van. Kijk daarbij dus vooral naar je dochter zelf.

Mocht je meer vragen hebben dan mag je me altijd een PB sturen en ik hoop oprecht dat het helemaal goed gaat komen met jouw prachtige dochter!

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 22:07

Mijn zoontje is onlangs gediagnosticeerd met ADHD. Problemen voornamelijk op school, thuis allemaal wel handelbaar. Probleem alleen dat hij zelf aangaf erg druk te zijn in zijn hoofd. Hierdoor toch begonnen met medicatie en ineens, hij speelt. En echt ook! Onvoorstelbaar. Hij is nu net 6. Ik ben blij met hoe het nu gaat. Hij is nog steeds blij en doet soms impulsieve dingen, maar realiseert zich net iets eerder dat het niet handig is.

Ik heb nu een blij kind dat de rust kan vinden om te spelen. En heel eerlijk, desondanks dat ik hem thuis altijd goed stuurbaar heb gevonden, ben ik voor hem enorm blij dat we zijn begonnen met medicatie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 22:26

zonnebloem18 schreef:
Ze heeft afgelopen week haar laatste schoolweek gehad, dus we hebben er nog niet zo veel mee gedaan. We willen haar eerst lekker van 6 weken vakantie laten genieten voor we haar uit gaan leggen hoe en wat. Wel word ik verdrietig als ik haar werkboekjes zie. Overal staat, dat kan netter, doe wat rustiger aan, niet zo netjes, je kan beter enz. Het lijkt haar zelf niet zo veel te doen, maar ze doet het niet expres.

Ik denk dat dit een heel concreet punt is waar je afspraken over kunt maken met school. Steeds dat soort aanwijzingen helpen niet om het beter te doen, maar kunnen op zeker moment wel het zelfvertrouwen ondermijnen. Ik denk dat het zinniger en positiever is om slechts 1 aandachtspunt per keer te nemen (bv op de lijntjes schrijven) en daarin vooral ook steeds een haalbaar uitgangspunt te nemen en daar steeds het positieve in te benoemen. En vooral niet teveel drukte maken om de dingen die niet meteen gaan, dat komt een andere week.

En misschien is de school bang dat ze dan andere dingen over het hoofd zien ('als we het alleen over het schrijven hebben, wie let er dan op of ze wel doorwerkt?') en dat kun je dan zoveel mogelijk richting de IB sturen, of dat de opmerkingen naar jou gaan maar niet steeds in haar werk terecht komen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 22:30

Shadow0 schreef:
zonnebloem18 schreef:

Ik denk dat dit een heel concreet punt is waar je afspraken over kunt maken met school. Steeds dat soort aanwijzingen helpen niet om het beter te doen, maar kunnen op zeker moment wel het zelfvertrouwen ondermijnen. Ik denk dat het zinniger en positiever is om slechts 1 aandachtspunt per keer te nemen (bv op de lijntjes schrijven) en daarin vooral ook steeds een haalbaar uitgangspunt te nemen en daar steeds het positieve in te benoemen. En vooral niet teveel drukte maken om de dingen die niet meteen gaan, dat komt een andere week.

En misschien is de school bang dat ze dan andere dingen over het hoofd zien ('als we het alleen over het schrijven hebben, wie let er dan op of ze wel doorwerkt?') en dat kun je dan zoveel mogelijk richting de IB sturen, of dat de opmerkingen naar jou gaan maar niet steeds in haar werk terecht komen.

Netjes schrijven is hoe dan ook lastig. Iets wat ook weinig verbeterd als ik het topic zo lees. Ik zou daar helemaal geen opmerkingen over maken. Handschrift kan gewoon een handicap zijn en elke keer daarop gecorrigeerd worden is gewoon een domper. Dan kan er beter 1 keer per week op school kort geoefend worden. Schrootjes naast elkaar leggen als er verbetering is bij een letter of meer op lijn daar een compliment op geven. In de trant van kijk je bent hierin vooruit gegaan. En verder geen aandacht aan besteden.

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 22:32

Shadow0 schreef:
zonnebloem18 schreef:

Netjes schrijven is hoe dan ook lastig. Iets wat ook weinig verbeterd als ik het topic zo lees. Ik zou daar helemaal geen opmerkingen over maken. Handschrift kan gewoon een handicap zijn en elke keer daarop gecorrigeerd worden is gewoon een domper. Dan kan er beter 1 keer per week op school kort geoefend worden. Schrootjes naast elkaar leggen als er verbetering is bij een letter of meer op lijn daar een compliment op geven. In de trant van kijk je bent hierin vooruit gegaan. En verder geen aandacht aan besteden.

Ik heb ook altijd geleerd dat stappen kleiner moeten bij mij, zodat ik het beter kan begrijpen en een beter resultaat kan boeken. Het duurt misschien iets langer, maar uiteindelijk kom je er wel. Of het nu snel is of iets minder snel, het gaat er om dat het lukt en dan maakt de snelheid niet uit.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 22:43

En ik heb geleerd dat in een tijd met computers en e-mail netjes schrijven overrated is. Ja ik moet best nog wel eens schrijven voor mijn studie. Is dat netjes / leesbaar? Mwah. Kan ik fatsoenlijk schrijven op een papier zonder lijnen of met een niet-ergonomische pen? Ja... :=

Maar ben 25 en red me er uitstekend mee tot zover.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 22:52

Mijn zoon met adhd (bijna 7) kan ook niet netjes schrijven. Die start volgend jaar in groep 3 en gaat dan fysiotherapie krijgen voor de fijne motoriek, grotere vellen papier en ook al wat meer op de computer. Zodat hij geen achterstand krijgt op de lesstof omdat hij spanning opbouwt bij het schrijven. (Want als hij blokkeert komt er niks meer binnen) Maar hij start wel op een sbo, na 1,5 jaar in een OZA groep (zelfde school)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 14:00

belle_boef schreef:
Netjes schrijven is hoe dan ook lastig. Iets wat ook weinig verbeterd als ik het topic zo lees. Ik zou daar helemaal geen opmerkingen over maken.

Dan zit je denk ik vooral bij de haalbare doelen: een geweldig mooi handschrift hoeft niet het doel te zijn, maar veel andere dingen kun je wel degelijk leren, mijn voorbeeld was op de lijntjes schrijven. En ook dat is iets dat een beetje aangepast moet worden aan wat haalbaar is (en ook eens kijken welke soort lijntjes het fijnst zijn: dikke duidelijke lijnen of juist niet, welke afstand, van die hulplijntjes voor de grootte van je letters, grote hokjes of kleine, etc.)

Maar dat kun je oefenen, en je kunt het positieve aandacht geven, en het zijn dingen waarbij ik denk dat het veel zin heeft om dat op een positieve manier ook echt te leren omdat je die vaardigheden uiteindelijk ook gewoon nodig hebt.

Citaat:
Handschrift kan gewoon een handicap zijn en elke keer daarop gecorrigeerd worden is gewoon een domper. Dan kan er beter 1 keer per week op school kort geoefend worden. Schrootjes naast elkaar leggen als er verbetering is bij een letter of meer op lijn daar een compliment op geven. In de trant van kijk je bent hierin vooruit gegaan. En verder geen aandacht aan besteden.

Het verder geen aandacht aan besteden lijkt me zeker nuttig, niet de hele tijd corrigeren! En dat is ook wat ik zou willen met het '1 aandachtspunt per keer' - niet proberen om alles tegelijk aan te pakken, maar juist als houvast voor de leerkracht om niet overal op in te gaan.

Maar ik denk wel dat je het ook niet helemaal hoeft te laten, want kinderen kunnen heel veel leren en als je dat maar leuk houdt op een tempo dat werkt en past bij de leerling, dan is er zoveel te bereiken.

Idem als je de concentratie of werktempo wilt verhogen. Natuurlijk werkt het niet als je zegt 'nu moet je een uur lang kunnen werken en alle sommen afhebben.' Maar hoeveel sommen lukken wel in 1 keer, of hoeveel minuten? Dan kun je beginnen met een paar keer gericht daaronder gaan zitten, als normaal 15 sommen lukken dan maak je een rijtje van 12 om die in 1 keer af te maken. Of als het meestal wel lukt om 10 minuten te werken maar langer niet, dan kun je desnoods met timers een tijd van 7 minuten nemen en dan even pauze, en dan nog een blokje. Dingen die haalbaar zijn, die beginnen op iets wat ze al wel kan, en het dan een beetje uitbreiden. En als je met werktempo aan de gang gaat, dan gaat het netjes werken zeker in het begin vermoedelijk weer minder, en dat is prima.

(Maar als ik mijn zin had zou ik kinderen die veel willen friemelen vooral ook veel motorisch materiaal geven waar je je reken- of taalvaardigheden mee ontwikkelt, en daar afwisseling in zoeken. Soms sommen op papier, soms met rekenlatjes of telbord. Soms spelling door schrijven, maar ook spelling via typen en letterbakken en stempelkussens of woordkaartjes. Bovendien goed voor de bredere ontwikkeling van de fijne motoriek.)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 14:45

Geen kind, wel een partner met ADHD. Ik ben nota bene 14 jaar jonger, maar kan die vent echt niet bijhouden :+

Wat ik geleerd heb - nooit te veel info tegelijk geven. Dingen zeggen/vragen doe ik 1 per 1. Anders slaagt hij echt tilt.

Wat mijn vriend ook heeft - wat hij niet ziet, bestaat niet. Die dingen vergeet hij gewoon. Zoals de was die nog in de machine zit - die ziet hij niet, dus die bestaat niet. Dezelfde was in een wasmand op de tafel ziet hij wel, daar kan hij wel iets mee. Als ik het licht in het washok laat branden, is dat voor hem wel voldoende ter herinnering - "er brandt licht dus hier heb ik nog iets te doen". Verder veel post-its voor als hij iets echt niet mag vergeten :)

Je moet op tiktok maar eens zoeken op ADHD. Mijn vriend heeft me daar laatst een aantal filmpjes laten zien; over hoe het er in het hoofd van iemand met ADHD aan toe gaat. Héél chaotisch! Duizend dingen tegelijk, meteen afgeleid.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 17:13

taartjee schreef:
Dit topic grijpt mij erg aan. Ten eerste wil ik je echt een compliment geven dat je wil kijken hoe het het beste kan voor jouw dochter.

Ik ben zelf in groep 6 gediagnostiseerd met ADHD en ik herken mijzelf enorm in jouw dochter. Ik ben nu 25 jaar oud en merk heel veel dingen aan mezelf die ik kan terugkoppelen naar dingen van vroeger.
Ik heb tot aan de 2e klas van de middelbare school wekelijks een soort van therapie gehad om te leren begrijpen hoe mijn hoofd precies werkte. Ik had namelijk heel veel moeite met mijn emoties en die konden met regelmaat echt switchen als een blad aan een boom. Mijn ouders hebben ook hulp gehad in speciale oudergroepen waarin wordt besproken hoe je met bepaalde zaken om kunt gaan als ouders. Deze waren beiden bij de lokale GGD, wellicht iets om naar te kijken. Ook waren wij lid van de stichting balans (https://balansdigitaal.nl/stoornis/adhd/). Hier hebben vooral mijn ouders ook veel aan gehad en voor de kinderen zat er altijd een leuk blad bij, wat ik geweldig leuk vond om te lezen.

Dank je Taartjee, als het goed is starten wij als ouders met een groep om wat tools te krijgen en waar nodig meer kennis over ADHD. Omdat ik ADHD heb weet wel wat daar bij komt kijken, maar voor mijn man kan het nog wel handig zijn. En leren omgaan met jezelf als ADHD-er is weer wat anders dan een kind hebben met ADHD. Zij zal ook met een groepje kinderen uitleg krijgen over hoe haar hoofd werkt, verder wordt er ingezet op het vergroten van het zelfvertrouwen en werken aan de faalangst/negatieve gedachten.

taartjee schreef:
Wat ik nu merk van vroeger, is dat ik heel lang zwaar teleurgesteld ben geweest in mijzelf omdat ik het niet voor elkaar kreeg om dingen af te krijgen. Ik wil je dan ook echt op je hart drukken om niet boos op je dochter te worden wanneer ze iets niet af krijgt. Morgen is er weer een dag en dan kan ze het gewoon opnieuw proberen.
Hetzelfde geld voor wiebelen. Het constant iets moeten bewegen is een manier om gefocust te kunnen blijven. Ik zit bijvoorbeeld altijd met haarelastiekjes, mijn ketting of mijn ring te friemelen als ik mijn focus ergens bij moet houden, maar ook tijdens het gewoon zitten moet er altijd iets bewegen en dat is vaak een been of een voet. Wat ik als kind ook heel irritant vond en ook niet kon begrijpen is wanneer mensen mij niet vroegen om op te houden met wiebelen of bewegen, maar dat bevalen: "hou eens op met dat ge..."
Dat is een negatieve associatie en dit kan ook heel goed omgezet worden in een andere manier van vragen.
Ik heb op die manier namelijk heel lang het gevoel gehad dat ik nooit iets goed kon doen wat erin heeft geresulteerd dat ik zelf nooit tevreden ben met wat ik doe. Het kan altijd beter, ik kan altijd beter.

taartjee schreef:
Wat ik vooral wil meegeven is ook echt, wordt niet boos wanneer je dochter iets doet waar ze niets aan kan doen, teveel wiebelt, lekker aan het dagdromen is of weet ik veel. We kunnen hier daadwerkelijk niets aan doen. Zie het maar als een muggenbult die keihard jeukt waar je niet aan mag komen, dan ga je ook rare bewegingen maken. Probeer altijd samen met haar te kijken wat voor haar werkt. Bijvoorbeeld even samen een gek dansje doen, even wat energie kwijt raken en dan weer door.
En er zullen ook momenten zijn dat ook zij echt even niet meer weet wat ze met zichzelf aan moet, in de knoop raakt met haar eigen emoties. Het hebben van ADHD is het ontcijferen van een handleiding in een onbekende taal, je gaat het steeds iets beter begrijpen, maar het kost heel veel moeite en energie.
Maar ondersteun haar ook op momenten dat het even niet zo lekker gaat, vertel haar dat ze het kan doen, ook al is het op haar eigen tempo.

Je legt hierbij wel een beetje de vinger op de zere plek. Omdat ik moeite heb met de door haar veroorzaakte prikkels zeg ik daar best wel vaak iets van. Goed leermoment om te kijken hoe ik hier op een andere manier mee om kan gaan. Ik zal dit sowieso met mijn man bespreken, dan kunnen we elkaar erop wijzen en samen kijken hoe we dit anders aan kunnen pakken. Boos worden doen we niet echt, maar licht geïrriteerd wel. Ik heb alleen de onoplettende variant dus dat hyperactieve is voor mij ook nieuw. Goeie tips hiervoor alvast in elk geval, dank je wel. Door alle tegenslagen in mijn jeugd had ik ook een erg slecht zelfbeeld, geen zelfvertrouwen, faalangst enz. De reden waarom ik er vroeg bij wilde zijn. Dit wil ik bij haar voor zijn. Dat begint o.a. bij ons als ouders.

taartjee schreef:
Mijn basisschool heeft mij heel erg goed geholpen. Wij kregen op school altijd een weektaak en ik kreeg een aangepaste weektaak met minder taken. Ik had dan de afspraak dat ik aan het begin van de week 5 taken mocht kiezen die ik wilde doen van de 8 of zo en aan het einde van de week moesten die zijn, maar ik mocht zelf bepalen wanneer ik dat wilde doen. Hierdoor heeft mijn juf de regie terug aan mij gegeven, als in dat ik zelf mag kiezen wat ik wilde doen, hoe ik dat wilde doen en wanneer ik dat wilde doen. De juf had ook altijd iets kleins als beloning op het moment dat ik die weektaak af kreeg, zodat het een positieve lading kreeg. Ook werd ze niet boos als het een keer niet lukte. Dan kwam ze bij me zitten om te vragen waarom het niet is gelukt en dan gingen we gewoon weer proberen om het de week daarna wel weer gewoon te doen.
Wellicht is dit iets wat je kan overleggen na de zomervakantie met de juf of meester waar jouw dochter het jaar les van gaat krijgen.

Klinkt goed, weektaken hebben ze hier geloof ik ook wel. Het is Jenaplan onderwijs en wordt ook behoorlijk goed afgestemd op het kind. Sowieso omdat ze komend schooljaar groep 3 opnieuw gaat doen is het even zoeken op welk niveau ze zal starten en dan zal per vak waarschijnlijk verschillen. Beloningen is ze wel gevoelig voor. Met schrijven mag ze bij 5 sticker met een gelpen schrijven, daar doet ze vaak wel goed haar best voor.

taartjee schreef:
Over het overprikkelt raken, dat heb ik zelf ook heel snel. Ik kan nu heel goed aangeven wanneer ik merk dat ik overprikkelt raak. Misschien is het een idee om een soort van codewoord samen met haar af te spreken als zij merkt dat het haar even teveel wordt, dat zij dat woord kan zeggen zodat jij weet wat er gaande is. Dan kan je haar even tot rust laten komen of samen met haar naar een rustige plek gaan waar er niet zoveel prikkels zijn.
Ikzelf raak dan vooral heel erg in mezelf gekeerd, ga voor me uit staren en probeer me echt af te zonderen. Ik kan ook helemaal gek worden van alle prikkels en daar word ik heel kriebelig van en het kan flink op mijn frustratie spelen wat voor m'n emotieschommelingen vroeger ook funest was en ik binnen no time een woede aanval kon krijgen, puur door het overprikkelt zijn en niet begrijpen wat er nu gebeurde met mijn hoofd.

Overprikkeling herkennen is vaak nog wel lastig, of tenminste dat vond ik in het begin wel erg moeilijk. Ik denk dat dat iets is waar ze haar met therapie goed mee kunnen helpen.

taartjee schreef:
Ik zag ook nog iets over het doen van HAVO. Het was zeker geen makkelijke weg (2 keer HAVO 5), maar ik heb wel gewoon mijn HAVO diploma behaald. Op de middelbare school waren ze ervan op de hoogte en de meeste docenten hielden er wel rekening mee. Ook heb ik zo'n 13 jaar medicatie geslikt. Ik heb Ritalin geslikt, maar dat werkte bij mij heel erg op mijn energie en emoties waardoor ik op het moment van uitwerken zoveel energie kreeg dat ik niet meer wist wat ik met mezelf aan moest en dat mondde uit in kwaad en boos omdat ik niet begreep hoe en wat. Al vrij snel over gestapt op Concerta en dat tot vorig jaar februari geslikt. Dat heeft mij ook wel echt heel erg geholpen tijdens mijn middelbare school periode.
Wanneer jij denkt dat jouw dochter baat zou hebben bij medicatie zou ik zeker die optie bekijken. Voor sommige kinderen werkt het voor geen meter, maar bij heel veel kinderen werkt het wel goed en hebben ze er heel veel profijt van. Kijk daarbij dus vooral naar je dochter zelf.

Mocht je meer vragen hebben dan mag je me altijd een PB sturen en ik hoop oprecht dat het helemaal goed gaat komen met jouw prachtige dochter!

Zelf ben ik van VWO naar HAVO afgezakt, HAVO3 2x niet gehaald, daarna MBO geprobeerd, maar daar ook 2 keer niet doorgezet. Als ik toen had geweten dat ik ADHD heb had dat waarschijnlijk wel veel verschil gemaakt. Bedankt voor je post, tips en steun.
estell__ schreef:
Mijn zoontje is onlangs gediagnosticeerd met ADHD. Problemen voornamelijk op school, thuis allemaal wel handelbaar. Probleem alleen dat hij zelf aangaf erg druk te zijn in zijn hoofd. Hierdoor toch begonnen met medicatie en ineens, hij speelt. En echt ook! Onvoorstelbaar. Hij is nu net 6. Ik ben blij met hoe het nu gaat. Hij is nog steeds blij en doet soms impulsieve dingen, maar realiseert zich net iets eerder dat het niet handig is.

Ik heb nu een blij kind dat de rust kan vinden om te spelen. En heel eerlijk, desondanks dat ik hem thuis altijd goed stuurbaar heb gevonden, ben ik voor hem enorm blij dat we zijn begonnen met medicatie.

Fijn dat het zo goed bij hem werkt. Ze geeft zelf nog niet aan er last van te hebben, als dat veranderd en dat is op een andere manier niet op te vangen is medicatie wel een optie. De rust om te spelen mist hier wel, behalve met playmobil al is de spanningsboog daar ook nog wel vrij kort. Een kind dat een uur lang rustig iets kan doen is het nooit geweest.

Shadow0 schreef:

Ja dit is wel 1 van de punten die ik wil bespreken aan het begin van het schooljaar. Bij de fysio gaat het vooral om de positieve benadering, die zal straks ook weer 1 keer per week op school komen, dus misschien kan zij dit ook een keer met de juf bespreken. Verder ga ik er van uit dat dit in het schooladviesgesprek ook meegenomen wordt.

wyoming schreef:
Mijn zoon met adhd (bijna 7) kan ook niet netjes schrijven. Die start volgend jaar in groep 3 en gaat dan fysiotherapie krijgen voor de fijne motoriek, grotere vellen papier en ook al wat meer op de computer. Zodat hij geen achterstand krijgt op de lesstof omdat hij spanning opbouwt bij het schrijven. (Want als hij blokkeert komt er niks meer binnen) Maar hij start wel op een sbo, na 1,5 jaar in een OZA groep (zelfde school)

Jouw zoontje ook al fysio dus, dat zie ik nu al vaker voorbij komen. Vraag me dan wel af of de fijne motoriek echt zo slecht is of ze niet het geduld hebben om iets zorgvuldig te doen. Ze werken soms ook wel op de laptop hier, maar schrijven is eigenlijk volledig in de werkboekjes. Helaas is het ook nog eens verbonden schrift (aan elkaar schrijven) dus dat is nog lastiger.

LWDaisy schreef:
Geen kind, wel een partner met ADHD. Ik ben nota bene 14 jaar jonger, maar kan die vent echt niet bijhouden :+

Wat ik geleerd heb - nooit te veel info tegelijk geven. Dingen zeggen/vragen doe ik 1 per 1. Anders slaagt hij echt tilt.

Wat mijn vriend ook heeft - wat hij niet ziet, bestaat niet. Die dingen vergeet hij gewoon. Zoals de was die nog in de machine zit - die ziet hij niet, dus die bestaat niet. Dezelfde was in een wasmand op de tafel ziet hij wel, daar kan hij wel iets mee. Als ik het licht in het washok laat branden, is dat voor hem wel voldoende ter herinnering - "er brandt licht dus hier heb ik nog iets te doen". Verder veel post-its voor als hij iets echt niet mag vergeten :)

Je moet op tiktok maar eens zoeken op ADHD. Mijn vriend heeft me daar laatst een aantal filmpjes laten zien; over hoe het er in het hoofd van iemand met ADHD aan toe gaat. Héél chaotisch! Duizend dingen tegelijk, meteen afgeleid.

Kleine taakjes geven doen we sowieso al, kamer opruimen is eerst de verkleedspullen, dan de poppen, Barbies, enz. eerste de ene kleine taak afronden voor ze de volgende krijgt. Dat werkt meestal wel goed.

Verder hebben mijn man en ik precies hetzelfde als je vriend, hier staat het licht in het washok dus ook aan als er was in de wasmachine zit. Medicijnen hebben mij hier wel enorm bij geholpen.

Ik zal vanavond beginnen aan de PBtjes, even geduld dus nog.