Dubbelzien, wie ook en wat doe je eraan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jacimatho

Dubbelzien, wie ook en wat doe je eraan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-21 15:42

Lieve bokkers, denk eens met me mee? B-)

Sinds vorig jaar ben ik gezegend met dubbelzien. Na veel onderzoeken, doorverwijzingen en second opinions is er geen medische verklaring gevonden. Jammer genoeg wordt het ook niet minder en zal ik het ermee moeten doen. ( Gelukkig wordt het ook niet erger)
Een operatie is geen optie.

Op dit moment houd ik het probleem onder controle met een prismasticker ( die heft de kanteling op) en een matglassticker. Het matglas plakt de linkerhelft van mijn linkerglas af zodat wanneer ik naar links kijk, er maar 1 beeld doorkomt en daarmee het ergste dubbelzien wordt tegengegaan.

Is er een bokker met een vergelijkbaar probleem? Wie heeft tips voor bv hulpmiddelen?

Mijn bril
Spoiler:
Afbeelding

beegee

Re: Dubbelzien, wie ook en wat doe je eraan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 15:43

Ik ben geopereerd, twee keer. Heeft goed geholpen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 15:45

Is het geen idee om Koninklijke Visio of Bartimeus een intake te plannen? Zij kunnen je helpen om het dagelijks leven zo gemakkelijk mogelijk te maken, door bijvoorbeeld inzet van hulpmiddelen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 15:51

Helaas al jaren last van. Dubbel met links in horizontale richting en dubbel met rechts in verticale richting. Oorzaak oogzenuw ontstekingen. 5 jaar geleden eindelijk was correctie met prismaglas mogelijk. Eerst alleen de verticale en sinds drie maanden ook horizontale correctie. Helaas was verticaal verergert.

Ik ben er inmiddels aan gewend maar ben sneller moe. lezen kost vrij veel moeite maar met grotere letters en het juiste contrast gaat dat redelijk tegenwoordig. Niet teveel beeldscherm tijd en genoeg veraf kijken en de bril goed ophouden maakt het ok. Het veraf probleem wordt gelukkig goed weggewerkt door de prismaglazen

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-21 15:52

beegee schreef:

Gelukkig heeft het bij jou goed geholpen. Bij mij is het geen oplossing omdat het dubbelzien niet over het gehele gezichtsveld voorkomt maar van links tot net voorbij het midden. Vanaf dat punt naar rechts is het beeld goed.
Bij een operatie zou het probleem dan op links worden opgelost maar wordt er een nieuw probleem op rechts gecreëerd.

Zertab schreef:
Is het geen idee om Koninklijke Visio of Bartimeus een intake te plannen? Zij kunnen je helpen om het dagelijks leven zo gemakkelijk mogelijk te maken, door bijvoorbeeld inzet van hulpmiddelen.

Ja, die tip heb ik ook gekregen vanuit het UMCG. Ik neem contact op met beide +:)+

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-21 15:54

karuna schreef:
Helaas al jaren last van. Dubbel met links in horizontale richting en dubbel met rechts in verticale richting. Oorzaak oogzenuw ontstekingen. 5 jaar geleden eindelijk was correctie met prismaglas mogelijk. Eerst alleen de verticale en sinds drie maanden ook horizontale correctie. Helaas was verticaal verergert.

Ik ben er inmiddels aan gewend maar ben sneller moe. lezen kost vrij veel moeite maar met grotere letters en het juiste contrast gaat dat redelijk tegenwoordig. Niet teveel beeldscherm tijd en genoeg veraf kijken en de bril goed ophouden maakt het ok. Het veraf probleem wordt gelukkig goed weggewerkt door de prismaglazen

Hoe hebben ze bij jou achterhaald dat het een ontsteking van de oogzenuw was?
Ik herken wel wat je schrijft, zonder bril is echt geen optie meer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 16:02

Ja de oogzenuw ontstekingen zijn meerdere keren door oogarts en neuroloog vastgesteld. Speciale in het oog kijk techniek. Veel gezichtsveld onderzoek. Ct van de oogaderen met contrast vloeistof. Echt heel veel onderzoek en nu denk ik ruim 20 jaar jaarlijkse controle

. De eerste keer had ik rechts nog 10% zicht en 3/4 gezichtsveld zoek. Meteen zware prednison kuur infuus toen. Dat was de eerste van vele oogzenuw ontstekingen. Inmiddels is mijn zicht tot verrassing van de oogarts en mij wel flink verbeterd weer. Van links 60% en rechts 10% is het nu 90 en 85 % . En van 1/3 en 3/4 gezichtsveld weg is het nu links 3% en rechts 1/5 weg. Met wel verergerde prisma maar veraf is een werd van verschil.

Luisterboeken met daisyspeler van de verzekering is echt fijn. Toch boeken lezen dan. Een tijdschrift kan maar in meer keren. En vooral ieder kwartier echt minstens 5 minuten ver kijken. En buiten zonnebril op altijd.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 20:52

Jacimatho schreef:
beegee schreef:

Gelukkig heeft het bij jou goed geholpen. Bij mij is het geen oplossing omdat het dubbelzien niet over het gehele gezichtsveld voorkomt maar van links tot net voorbij het midden. Vanaf dat punt naar rechts is het beeld goed.
Bij een operatie zou het probleem dan op links worden opgelost maar wordt er een nieuw probleem op rechts gecreëerd.

Zertab schreef:

Ja, die tip heb ik ook gekregen vanuit het UMCG. Ik neem contact op met beide +:)+

En zij kunnen je ook helpen met aanvragen bij de verzekering, zoals voor bijvoorbeeld een daisyspeler zoals genoemd werd.