Ziekmelden ivm psychische klachten, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

Ziekmelden ivm psychische klachten, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 20:01

Hoi allemaal,

Ik sta op het punt om me ziek te melden ivm mentale klachten.
Dit is iets wat al een lange tijd speelt en al lange tijd mijn functioneren belemmert, echter lukte het me tot vorige week wel om te werken.
Ik heb vooral last van stress, hartkloppingen, hyperventileren en huilbuien, vooral als ik vrij ben (weekend/vakantie/voor de late dienst aan), ik krijg al lange tijd steeds minder gedaan in het huishouden en ik slaap slecht.
Twee weken geleden heb ik eindelijk contact opgenomen met de huisarts en ik kreeg meteen een doorverwijzing. Tijdens een telefonisch intakegesprek brak ik en stelde deze psychologe voor om me tijdelijk ziek te melden.

Ik weet alleen niet goed hoe. Als ik bel weet ik niet wie ik aan de lijn krijg en ik barst dus telkens in tranen uit (tot mijn grote ergernis).
Wie heeft zich eerder ziekgemeld met mentale klachten en kan me tips geven?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Ziekmelden ivm psychische klachten, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:06

Gewoon bellen en ziekmelden, als je moet huilen dan is dat toch zo?
Ik heb me na een traumatische inzet ook deels ziek moeten melden in overleg met het opvangteam van mijn werk. Ja ik meld me niet ziek voor de lol en vind het ook heel erg en zou liever gewoon doorwerken maar helaas dat gaat niet. Ze waren heel begripvol aan de telefoon.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:07

Ik er geen ervaring mee, ten eerste sterkte. Je zal toch je leidinggevende moeten bellen en dan zal je van zelf bij de bedrijfsarts terrecht komen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:10

Sterkte en ziek melden is simpel. Bellen en zeggen dat je je ziek meld. Wat je hebt hoef je zeker niet uit te leggen ondanks dat de meeste bedrijven wel even vragen goh wat heb je. Niet op ingaan, je bent ziek, punt. En dan kom je vanzelf bij een bedrijfsarts terecht.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:11

Wat zijn de afspraken op je werk? Moet je je telefonisch ziekmelden?
Dan inderdaad bellen. Maak het niet te ingewikkeld, je hoeft geen uitleg te geven namelijk. Het telefoontje kan heel kort zijn als je simpelweg meedeelt dat je je ziek meldt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:13

Ik heb exact jouw punt gestaan, dus ik weet hoe je je voelt.

Ik vond het t gemakkelijkst om te zeggen "ik ben ziek, ik kom voorlopig niet werken. Ik heb een diagnose van een professional en ik word behandeld".
Meer dan dat hoef je ze niet te vertellen. Ze sturen je idd vanzelf naar een bedrijfsarts.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 20:14

Ik heb me vorige week vrijdag ziekgemeld met buikgriep en heb een week vakantie. Ik heb een berichtje gekregen of ze me alweer beter kunnen melden en ik heb geantwoord van niet.
Mag ik het mezelf heel makkelijk maken en één van mijn leidinggevenden een mailtje sturen met kort wat uitleg en de mededeling dat ik voorlopig ziek blijf?
Ik ben dus al ziekgemeld op dit moment.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:16

Mailtje is nooit zo netjes, telefonisch is beter

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:18

Wat naar voor je :knuffel:

Ziekmelden moet idd gebeuren.
Ik zou gewoon zeggen:
- goedemorgen, je spreekt met xxx, ik ben ziek.
= oh, wat jammer, kan je inschatten hoe lang je afwezig blijft? (Zeggen ze bij ons altijd, soms heb je gewoon een buikgriep oid en weet je dat je je volgende werkdag ws weer kan komen)
- ik denk dat dit wat langer gaat duren maar ik kan geen inschatting maken.
= ok, ik meld je ziek. Dan zal ik een afspraak inplannen met de bedrijfsarts.

En maakt toch niet uit als je gaat huilen?

Edit: had je die buikgriep ook echt? Of vond je dat makkelijker om te zeggen? Een buikgriep duurt meestal niet langer dan 48 uur :o

katybug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:20

Ja, dat kan prima via de mail. Zeg er ook gewoon bij dat het voor jou op dit moment makkelijker is om deze informatie te mailen i.p.v. bellen.

Sterkte en beterschap!
Laatst bijgewerkt door katybug op 30-06-21 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:20

Ik weet niet hoe je arbeidsrelatie is en hoe afspraken bij jullie op papier staan maar ik heb destijds mijn leidinggevende gemaild dat het niet goed met me ging en dat ik ziek ben voor waarschijnlijk langere tijd, maar op dit moment moeite heb om er mondeling over te communiceren door alle emoties dus waar mogelijk schriftelijk. Als het voor jou oke is als je breekt aan de telefoon met je leidinggevende kun je ook vragen of diegene jou dan wil bellen zodat je zeker diegene direct spreekt.

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:24

Wat vervelend, hopelijk heb je iets aan de hulp! :knuffel:
Is er geen vertrouwenspersoon op je werk? Misschien dat je die eerst kan contacten en met haar een en ander bespreken? Neem aan dat je je ziek moet melden bij je leidinggevende maar misschien helpt het als je eerst een vertrouwenspersoon gesproken hebt en kan zij je wat beter helpen bij het contact met je leidinggevende als je daar behoefte aan hebt?

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:33

Ik heb mij telefonisch ziek gemeld bij mijn teamleider. Ik brak ook aan de telefoon, maar nee daar heb ik geen schaamte voor. Het luchtte ook nog eens heel erg op, om eindelijk die drempel over te stappen en flink uit te huilen dat het niet meer ging. Inmiddels werk ik halve dagen, nadat ik mij in oktober vorig jaar had ziek gemeld. Geen idee waar bij jou de mentale klachten vandaan komen maar neem ze serieus en neem je tijd. :(:)

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:34

Als je al ziek staat hoef je je niet opnieuw ziek te melden. Het zou wel netjes zijn, om via welke weg dan ook, aan te geven dat het ziekteverzuim helaas langer gaat duren. Dit zodat je collega's ook weten dat ze je voorlopig niet hoeven in te plannen.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:35

Ik heb me 2 a 3 weken geleden ziekgemeld om dezelfde reden. Mijn leidinggevende wist al wat er speelde, dus die drempel was een stuk lager. Maar desondanks vond ik het lastig, dus ik kan mij voorstellen dat het voor jou al helemaal lastig is.

Maar onthoud, een werkgever hoeft de reden van ziekmelding niet te weten. Je bent dus niet verplicht om de oorzaak te vertellen. Je kunt inderdaad bellen (of als dat echt niet gaat: mailen) en aangeven dat je ziek bent en dat dit waarschijnlijk voor langere termijn is. Dan kun je even bespreken of jij de bedrijfsarts inschakelt of je leidinggevende.

Kijk ook even in je contract hoe je verzuim moet melden.

De bedrijfsarts heeft geheimhoudingsplicht en adviseert je werkgever/leidinggevende over je inzetbaarheid. Vertelt dus niets over de oorzaak van ziekmelding.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:39

Maeve schreef:
Ik heb me vorige week vrijdag ziekgemeld met buikgriep en heb een week vakantie. Ik heb een berichtje gekregen of ze me alweer beter kunnen melden en ik heb geantwoord van niet.
Mag ik het mezelf heel makkelijk maken en één van mijn leidinggevenden een mailtje sturen met kort wat uitleg en de mededeling dat ik voorlopig ziek blijf?
Ik ben dus al ziekgemeld op dit moment.

Als het contact per e-mail is gelopen, vind ik het niet gek dat je dit per e-mail laat weten. Als je slim bent geef je wel dan ook gelijk aan dat je graag contact met de bedrijfsarts wilt. Dan weet de werkgever vaak ook wel dat er iets serieus aan de hand is.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 20:45

Bedankt voor de tips allemaal. Ik vind het ook erg fijn om te horen dat ik niet de enige ben, ook al weet je dat ook wel, maar toch schaam ik me enorm.

Ziekmelden werkt toch overal weer anders blijkt maar.

Ik had inderdaad niet echt buikgriep, maar om de een of andere reden is verklaren dat je buik rare dingen doet toch makkelijker dan verklaren dat je hoofd rare dingen doet :')

Ik heb me vorige week telefonisch ziekgemeld, en kreeg daarna met de afdelingstelefoon een appje of ik al beter was.
Ik heb die persoon persoonlijk teruggeappt omdat ik het niet nodig vond dat het op de algemene telefoon verscheen.
Daarna heb ik de aan mij gekoppelde leidinggevende een mail gestuurd met de mededeling dat ik geen buikgriep had maar andere problemen, en dat ik me voor langere tijd ziek meld en dat ik graag hoor hoe dat in zijn werk gaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:52

Maeve schreef:
Daarna heb ik de aan mij gekoppelde leidinggevende een mail gestuurd met de mededeling dat ik geen buikgriep had maar andere problemen, en dat ik me voor langere tijd ziek meld en dat ik graag hoor hoe dat in zijn werk gaat.

Dit heb je echt helemaal top gedaan. Sterkte.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:57

Dan hoef je voorlopig niets te doen en krijg je vanzelf een oproep voor de bedrijfsarts.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 21:06

Oh, maar dan weet je leidinggevende al dat je er nu uit ligt. Super gedaan!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 14:31

Super gedaan hoor TS! :j

Ik zit sinds januari 2020 in de ziektewet met psychische klachten, ik had toen echt een super lieve betrokken manager die ik dus wel verteld heb hoe de vork in de steel zit, maar dat ben je echt niet verplicht. De bedrijfsarts geeft dat ook niet door. Je krijgt vanzelf een oproep.

Rustig aan, en heel veel sterkte!