Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisitano

Berichten: 4937
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:38

Noeps, jij hebt dus ook hardgelopen terwijl je borstvoeding gaf? Hoe is dat gegaan voor jou en heb je nog tips? Hoe zat dat bijvoorbeeld met je sportbeha?

Ik wil binnenkort weer beginnen met opbouwen. Dochter is nu bijna 5 weken. Ik heb echter een vrij volle cupmaat en mijn borsten voelen nog aardig vol. Ik vind ze al gevoelig met de trap aflopen en moet er niet aan denken ze in een strakke beha te stoppen.

Wel ontzettend blij dat ik na fulltime kolven bij de eerste nu toch live borstvoeding kan geven. Ik heb een pijnlijke start gehad en ik vind het nog steeds weleens pittig maar het is ook zo ontzettend mooi en fijn <3

Lizz

Berichten: 8897
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 15:04

Ik sportte ook tijdens bv, volleybal en paardrijden. Ik kolfde en/of voedde voordat ik ging sporten en droeg deze bh https://all4running.nl/shock-absorber-u ... 0046-kk001
Deze zit vrij strak, maar ik vond dat juist fijn. Kon zonder problemen rennen, duiken en springen.

Kan het zijn dat je productie of het voeden nog wisselend is? Want altijd vol of druk er op lijkt me niet fijn om te sporten.

Fijn dat live voeden nu lukt, naast dat het heel mooi en fijn is die momenten, ook veel handiger en minder tijd rovend.

Lisitano

Berichten: 4937
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:00

Ah die beha heb ik nu ook.
De ene keer zijn mijn borsten vrij “slap” ofwel normaal, maar vaker zijn ze vrij snel weer vol en hard. Volgens mij is dat nu ook vrij normaal en stabiliseert het dadelijk wat meer. Ik heb ook gewoon flinke productie, dat was met enkel kolven al.
Nu wil dochter ook elke 1,5 tot 2 uur drinken dus mijn productie heeft zich daar ook op afgestemd. Ik vermoed dat ik over een week of 4/5 weer op kan bouwen maar eerst ga ik even langs een bekkenfysio. Nu voelen mijn borsten een uur na een voeding al vol en stevig. Dat lijkt me heel naar met hardlopen. Overigens geef ik nu iedere voeding 1 borst maar misschien toch langzaam over naar 2 borsten?

Lizz

Berichten: 8897
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 00:31

Ja dat stabiliseert zeker, als er straks meer uren tussen de voedingen zitten.
Ik herken het aanbieden van maar een borst wel, want vaak als ik overlegde hoefde ze ineens niet meer… zat je daar := dus dan durfde ik het in het begin niet. Anders dronk ze nog vaker.
Maar uiteindelijk is het wel fijner als ze beide leegdrinkt. Maar ook dat komt vanzelf.

Noeps
Berichten: 16931
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 09:50

Lisitano schreef:
Noeps, jij hebt dus ook hardgelopen terwijl je borstvoeding gaf? Hoe is dat gegaan voor jou en heb je nog tips? Hoe zat dat bijvoorbeeld met je sportbeha?

Ik wil binnenkort weer beginnen met opbouwen. Dochter is nu bijna 5 weken. Ik heb echter een vrij volle cupmaat en mijn borsten voelen nog aardig vol. Ik vind ze al gevoelig met de trap aflopen en moet er niet aan denken ze in een strakke beha te stoppen.

Wel ontzettend blij dat ik na fulltime kolven bij de eerste nu toch live borstvoeding kan geven. Ik heb een pijnlijke start gehad en ik vind het nog steeds weleens pittig maar het is ook zo ontzettend mooi en fijn <3

Allereerst: wat fijn dat het live bv geven nu lukt <3.

Wat betreft hardlopen: ik ben 16 weken postpartum weer gestart met opbouwen. Gestart met een ultiem beginnersschema van 20x 30 seconden hardlopen en gelijke delen wandelen, dus dan was ik niet heel lang bezig. Sportbeha gewoon gedragen wat ik anders ook droeg, ik ben gezegend met een kleine cup die niet veel groter werd :D. En meestal voedde ik vlak voor ik ging hardlopen. Op een gegeven moment voedde ik minder vaak per dag en werd het makkelijker om verder op te bouwen en langere afstanden te gaan lopen, ook fysiek. Ik liep in het najaar (9mnd pp) weer 10-12km en in januari (11 mnd pp) een halve marathon.

Lieke

Berichten: 11352
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 14:10

Juist met wat vollere borsten vond ik een stevige BH juist fijn tijdens het hardlopen. Ik deed zelfs 2 sport bh’s over elkaar aan, zodat ze echt vastgesnoerd zaten. Ik had dan ook cup F tijdens de borstvoeding, gelukkig is dat na stoppen weer terug gegaan naar hoe het was.

Tink89
Berichten: 2952
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 14:12

Ik heb cup J (had M toen ik voedde, omvang 70 of 75) en zweer bij de sportbh van Panache.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 14:14

Hoi allemaal.. ik kom hier ook even binnenvallen. Op zoek naar ervaringen.

Ik heb mijn prachtige dochter nu 19 maanden gevoed. Eergisteren ben ik geopereerd en ik vond dit een mooie gelegenheid om te stoppen.

Maar nu heb ik toch een partij stuwing.. en een kolf heb ik al lang niet meer.

Volgens het internet zou dat niet gebeuren na zo lang.
Iemand een idee hoe lang dit duurt. En of ik er iets aan moet doen?

Maartje1990

Berichten: 22286
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 16:50

Tink89 schreef:
Ik heb cup J (had M toen ik voedde, omvang 70 of 75) en zweer bij de sportbh van Panache.


Waar haal je die maat vandaan? Ik heb van mezelf al eem volle cup en eigenlijk een smalle omtrek. MAr die combi is niet te vinden. Heb nu een 75 G en verwacht nog wel wat groei als de baby er straks is :+

Tink89
Berichten: 2952
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 17:11

Naron of Lace Lingerie of Nicky's Lingerie.

WillemYntJee
Berichten: 6305
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 17:49

Famke c in Leeuwarden maar dat is wel een tripje vanuit Limburg ;-)

Lieke

Berichten: 11352
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 18:01

Olikea, hoe lang ben je gestopt en heb je dat ook langzaam afgebouwd? Zelf had ik ook wel stuwing bij het stoppen (13&11 maanden). Omdat ik kolven te veel gedoe vond, toch dan even aangelegd en dat dan steeds langer uitstellen. Duurde uiteindelijk denk ik een weekje.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 19:15

We zijn Cold Turkey gestopt nadat ik had afgebouwd tot 3 voedingen.

Heb vanmiddag onder de douche toch maar handmatig wat gekolfd. Hopelijk was dat afdoende.

Op aanraden van een vriendin ook salie thee gedronken. Maar gatver.. dat is echt vies.

Lizz

Berichten: 8897
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 20:27

Olikea schreef:
We zijn Cold Turkey gestopt nadat ik had afgebouwd tot 3 voedingen.

Heb vanmiddag onder de douche toch maar handmatig wat gekolfd. Hopelijk was dat afdoende.

Op aanraden van een vriendin ook salie thee gedronken. Maar gatver.. dat is echt vies.

Ik denk dat dit de beste manier is. Je bent er waarschijnlijk zo vanaf en heb je nog een keer stuwing, gewoon de druk eraf halen.

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 23:26

Inderdaad wel even de druk eraf kolven om borstontsteking te voorkomen maar niet meer dan dat, want dan stimuleer je de productie weer

linoleum

Berichten: 6495
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 00:10

Ik heb toen met afbouwen ook elke keer zo lang mogelijk er tussen gelaten en enkel druk eraf gekolfd. Toen was ik een week bezig om te stoppen, na 5,5 maand borstvoeding geven. Laatste keer nog één keer na 4 dagen even gekolfd, toen was het ineens ook klaar en bleven het slappe theezakjes _O-

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 16:58

Muntthee werkt ook productie verlagend en is wellicht beter te hachelen dan muntthee Olikea!

Linoleum, sinds start van de voedingsperiode was de stuwing bij de tweede het enige moment dat er weer vorm in zat :') Mijn jongste voed ik intussen bijna 32 maanden, ben heel benieuwd wat er aan vorm en formaat over blijft als die gaat minderen of stoppen.. Totaal ruim 5 jaar bezig nu. Heel graag wat minder dan cup M. Can't wait. :z

Ilse_123

Berichten: 3781
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 21:11

Help!
Ik kom even binnenvallen… baby van 11 weken weigert sinds donderdag de borst, vooral overdag. Nu kolf ik en geef ik het hem in een flesje als hij echt helemaal in de staak gaat, maar ik merk ook dat mijn productie ineens keldert, of dat de tsr anders is ofzo. Hoe dan ook… kan ik hier nog iets aan doen of is het gewoon einde verhaal? Mijn dochter zonder problemen 9 maanden gevoed en dat hoeft niet perse weer, maar iets langer dan 2 maanden had ik toch wel gehoopt.

Maartje1990

Berichten: 22286
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 21:20

Ilse_123 schreef:
Help!
Ik kom even binnenvallen… baby van 11 weken weigert sinds donderdag de borst, vooral overdag. Nu kolf ik en geef ik het hem in een flesje als hij echt helemaal in de staak gaat, maar ik merk ook dat mijn productie ineens keldert, of dat de tsr anders is ofzo. Hoe dan ook… kan ik hier nog iets aan doen of is het gewoon einde verhaal? Mijn dochter zonder problemen 9 maanden gevoed en dat hoeft niet perse weer, maar iets langer dan 2 maanden had ik toch wel gehoopt.



Zsm lactatiekundige inschakelen. Voor je productie te verhogen powerkolven?

linoleum

Berichten: 6495
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 21:23

Ik zou zo snel mogelijk een lactatiekundige vragen, die kan meekijken wat eventueel de oorzaak is en zo ook helpen met de mogelijkheden en oplossing.

Alleen kolven is vaak lastiger dan combinatie. Powerkolven kan wel helpen. En hopelijk snel weer een tevreden ventje en dat het weer goed komt.

Lizz

Berichten: 8897
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 21:36

Oh dat is wel vervelend ja.
Echt tips heb ik niet.

Maar denk even heel goed na of er iets is veranderd, kan iets heel kleins zijn.
Andere zeep of bodylotion? Parfum gebruikt? Ander wasmiddel?

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 21:40

Geef je nu flesje?
Lekker in bed huid op huid en dan hopen dat hij aanhapt. Niet toegeven aan flesje, want vaak is dat makkelijker. Misschien even wat melk op de tepels te hebben.

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 22:00

Inderdaad zoals een aantal zeggen een lactatiekundige inschakelen. Zij staan echt dag en nacht paraat voor dit soort vragen en problemen!
Kolven zorgt ervoor dat je lichaam zich minder goed afstemt op je baby. En een flesje is makkelijker drinken dus je baby vindt dat misschien wel makkelijk. Ik zou vooral veel aanleggen en huid op huid contact.
Het lijkt in ieder geval geen einde verhaal als je vandaag of morgen nog een lactatiekundige om hulp vraagt. Sterkte!

Ilse_123

Berichten: 3781
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 22:08

Dank jullie!
Hij drinkt snachts gelukkig nog wel, en sochtends en savonds meestal ook nog. Maar de 2 a 3 voedingen midden op de dag zijn moeilijk. Gisteren is het steeds wel gelukt, maar vandaag helemaal niet.
Er is de laatste dagen niks veranderd, hij kreeg voor het staak gedrag sporadisch een flesje om te oefenen, maar ik heb het idee dat hij daar nu inderdaad een sterke voorkeur voor heeft.
Qua kolven heb ik opzich nog voldoende productie (hij krijgt niet alles op wat ik in de 10 minuten daarvoor kolf), maar het voelt allemaal wel leger.
Ik heb een berichtje gestuurd naar de lactatiedeskundige van het consultatie bureau, hoop dat ze snel reageert :).

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 23:36

Hou vol, als jij het ziet zitten! Bekend probleem rond deze termijn, vaak gevolg van zowel hormonale instelling bij jezelf postpartum als ook de regeling die je kindje aan de voedingen geeft. Komt echt weer goed, en zoals gezegd kan hulp van een lactatiekundige ook zeker helpen. Veel aanleggen, huid op huid en eventueel kolfmomentjes om de regelmaat er in te houden kan zeker helpen, dat het leger voelt zegt niet direct wat over je productie. Als het in slaap wel goed gaat zou ik de momenten die je overdag tijdens slaapjes hebt ook proberen te benutten. Hopelijk ben je snel door de fase heen!

(overigens, check bij de lactatiekundige of het wel een IBCLC gediplomeerde lactatiekundige is. Er zijn helaas ook veel mensen die zich zo noemen, maar het niet daadwerkelijk zijn en minder (juiste) kennis in huis hebben om te ondersteunen)