Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 20:37

Huur de eerste periode (kraamweek) een ziekenhuis kolf. Contacteer daarnaast een lactatiekundige die ook kolf consult doet.
Persoonlijk vind ik borstvoeding geven veel minder erg dan kolven. Borstvoeding is echt een momentje rust. Ik heb dan ook een dochter die alleen drinkt in alle rust zonder allemaal prikkels. Ik heb ook nog een 3 jarige en soms best ingewikkeld, maar meestal wel een mouw aan te passen voor die 10 minuten.

Kiwi_
Berichten: 1494
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Het mooiste plekje!

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 21:18

Dank voor jullie reacties, ik ga nog even wachten en dan voor een kolfconsult. Het liefst gaf ik ‘gewoon’ borstvoeding, maar dat zit er helaas niet in waarschijnlijk.

linoleum

Berichten: 6495
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 21:23

Weet je zeker dat het waarschijnlijk niet mogelijk is? Er is best veel wel mogelijk namelijk. Al contact gehad met een lactatiekundige daarover?

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 22:58

Inderdaad Kiwi, wat linoleum zegt. Bij vrouwen die (om wat voor reden dan ook, medisch, familiair, noem maar op) denken moeilijk borstvoeding te kunnen geven is het echt aan te raden in de zwangerschap al contact op te nemen met een Lactatiekundige IBCLC om de mogelijkheden te bespreken. Je alvast aanmelden bij facebookgroepen zoals " 'Borstvoeding Vraag' 'n Lactatiekundige IBCLC " en zeker ook "Borstvoedingsforum" is super waardevol. In die laatste groep kan je het zo gek niet bedenken of er is al eens een onderwerp over geopend waar je informatie uit kan halen. ;-)

Met goede begeleiding weet je dan in ieder geval voor jezelf zeker dat je goed voorbereid bent, wat meestal ook het voorbereiden op waar ligt mijn grens als het toch niet lukt makkelijker is. Mocht je specifiekere tips op je situatie willen mag je me altijd PB-en, ik denk met alle plezier met je mee.

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 19:01

Wat marrrlindezegt inderdaad. Een goede voorbereiding is het halve werk. Zelf vond ik er zeer prettig dat iemand in de kraamweek al mij op weg hielp. Ondanks dat ik een "borstvoeding "coach" als kraamzorg had, had ze totaal niet door dat mijn zoontje niet goed dronk. Met een IBCLC lactatiekundige waren opeens dingen mogelijk die daarvoor niet mogelijk waren (grote aanhap, goed borst leegdrinken, geen pijn tijdens voeden).

_Lorette_

Berichten: 12113
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 11:13

Ik schop het topic even omhoog, want ik zit met wat vragen...

Binnenkort start onze zoon op de opvang. Hij wordt die week 5 maand oud. Ik heb tot nu toe alleen borstvoeding gegeven.

- Hij drinkt heel keurig zijn oefenflesjes.
- Ontdooide bv is geen probleem (mijn grote angst, haha)


Maarrr
- Hoe weet ik hoeveel ik mee moet geven? Ik heb werkelijk geen idee hoeveel hij binnen krijgt... Geef je dan gewoon een paar extra zakjes mee voor daar in de vriezer?
Kind past niet in de groeicurve, zo groot en zwaar is hij, dus ik ben bang dat hij meer nodig heeft dan andere baby's van die leeftijd.

- Hoe transporteert je de ingevroren melk naar het kdv? In een koeltas met coolpack? Ik vind dat best spannend voor de houdbaarheid.
Hetzelfde geldt voor het kolven op het werk en dan mee naar huis nemen. Hoe doen jullie dit? Gaat het op het werk in de koelkast of in de vriezer? En dan met een koeltasje meenemen naar huis? Ik moet wel 45 minuten kunnen overbruggen. Meer met flinke file.

- Hoe start je zoiets op? Nu een voorraad aanleggen in de vriezer?

Ik begon met overproductie, maar die melk vond ik te oud (en vriezer vol), dus die heb ik weggegooid. 'Helaas' is mijn productie nu op hem afgestemd en heb ik eigenlijk niet over om te kolven... :\ Vooral omdat hij meestal nog 2 of 3 keer per nacht komt. Slaat hij een voeding over, dan sta ik wel op knappen. Dit gekolfde flesje gaat dan vaak al wel op en niet in de vriezer, omdat ik een paar keer in de week op paard stap en mijn man dan de fles geeft.

- Als je overdag kolft voor de volgende dag op de opvang, hoe doe je dat dan als je tussendoor een dag thuis bent en hem gewoon wil voeden aan de borst? Het moet vast kunnen, maar ik krijg even een error in mijn hoofd als ik hierover nadenk.

- Ik wil sowieso geen hongerig kind, dus de opvang mag altijd aanvullen met kunstvoeding. Is het nog wijs om van tevoren te proberen of hij dat drinkt? En hebben jullie bij kunstvoeding na borstvoeding gemerkt dat jullie kinderen last hadden van deze andere voeding?

Ik had geprobeerd al zoveel mogelijk op te zoeken in dit topic, maar ik kwam er toch niet helemaal uit. Vandaar mijn vragenvuur.

linoleum

Berichten: 6495
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 11:18

Ik doe mijn best om te antwoorden hoe ik het heb gedaan!

Hoeveel meegeven: er is wel een richtlijn te vinden hoeveel ze drinken, ik gaf zelf altijd één voeding meer mee en daar nog een voeding als reserve in de vriezer. Handig voor als ze toch ineens meer willen drinken of iets niet goed gaat. Na een paar dagen heb je wel idee hoeveel hij nodig heeft.

Transporteren: indien nodig ontdooide ik het avond van te voren achterin de koelkast. Ik deed zelf de zakjes in een broodtrommel en dan leggen ze het daar direct in de koelkast. Als de reservevoeding uit vriezer gebruikt was, dan een gevroren zakje mee en daar direct in vriezer.
Er zijn ook opvangen waar ze het in flesjes willen krijgen.

Voorraad: ik had zelf altijd genoeg voor 2 volledige dagen voeding in de vriezer. Zeker toen ik begon met werken en dus meer kolven heb ik gezorgd dat ik wat extra had. Ik kolfde na eerste ochtend voeding nog na en dan had ik vaak nog een halve tot hele voeding extra. Als je begint met kolven op werk kan het eerst nog wel eens wat moeizaam gaan. Beetje extra op voorraad kan dan wel fijn idee zijn.

Kunstvoeding: hier nooit gegeven omdat er dus altijd meer dan genoeg op de opvang was (want 1 extra mee en nog 1 reserve in vriezer). Maar als je dat wil aangeven, dan zou ik wel even testen thuis of hij dat wil drinken.

Noeps
Berichten: 16931
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 12:27

Fijn dat je zoontje goed uit een fles drinkt!

- Hoeveel meegeven: ik gebruikte de formule van https://www.borstvoeding.nl/afkolven-en ... -een-fles/. Ik kolfde aanvankelijk drie keer per werkdag en op die dagen gaf ik dan ook drie voedingen mee naar de opvang. Ze hadden in de vriezer één zakje op voorraad. Ik voedde bij thuiskomst direct weer en soms haalde ze 's avonds of 's nachts nog een extra slok melk in.

- Vervoeren: koeltas met koelelement volstaat echt! Zeker met genoeg koelelementen uit de diepvries blijft de melk echt koud genoeg. Moedermelk laat zich ook niet zo gauw bederven. Op dagen waarop ik onderweg was had ik het ook wel eens de hele dag in de koeltas en was het 's avonds echt nog goed koud. Met 45min reistijd moet dat geen probleem zijn.

- Wat jammer dat je de melk hebt weggegooid, in de diepvries blijft het echt heel lang goed. Op de dagen dat je paardrijdt en je man de fles geeft, zou je die voeding kunnen kolven. En na de ochtendvoeding nog nakolven om een beetje voorraad op te bouwen Je hoeft geen enorme voorraad te hebben. En op werkdagen ga je in principe kolven wat hij anders drinkt en heb je die voeding weer op voorraad voor de volgende werk-/opvangdag. Zeker als je een goed afgestemde productie hebt!

- Tussendoor een dag thuis met je kind: ja, gewoon aanleggen. Die voeding die (achterin!) de koelkast staat, blijft daar wel even goed. Je kan het tot acht dagen in de koelkast bewaren. Ik hoefde ook maar zelden een voeding uit de vriezer te ontdooien, ik gaf op maandag mee wat ik op vrijdag had gekolfd, op dinsdag de gekolfde melk van maandag, etc. Alleen voor een vakantie gooide ik de meeste voedingen in de vriezer.

linoleum

Berichten: 6495
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 12:36

O jeetje, ik zie ook echt dat ik zonet niet goed gelezen heb. Ik deed het even snel tussen het werk door.

Ik heb voor melk meenemen na kolven een heel fijn tasje met koelelementen. Nu gebruikte ik deze lang niet altijd, op werk ging het direct in de koelkast en voor dat kleine stukje van 25 minuten in de auto was extra koelen niet nodig. Maar anders inderdaad koelelement bij in het tasje.

Er wordt steeds meer bekend over de houdbaarheid van moedermelk en dat is lang!! Zoals Noeps al zegt zeker 8 dagen in de koelkast, maar ook buiten de koelkast is de houdbaarheid waarschijnlijk een stuk langer dan de adviezen hanteren. Ik hield in de koelkast dus voldoende klaar voor de volgende opvang dag. Daar zat rustig een aantal dagen tussen, want donderdag en dinsdag zitten 4 dagen tussen. En met enige regelmaat deed ik alles in de vriezer en dan op maandagavond weer de oudste uit de vriezer. Zo bleef mijn voorraad in de vriezer redelijk netjes op datum. Maar als je dat niet doet is ook vast geen probleem, het is zo 3-6 maanden houdbaar in de vriezer, als het al niet veel langer is.

Noeps
Berichten: 16931
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 13:04

En als je vriezer goed koud staat, kan je het wel tot 12 maanden bewaren aldus LLL. Ik heb wel eens een voeding van 14 maanden oud gegeven, kind heeft het heerlijk opgedronken :=.

GJ9

Berichten: 4480
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 16:29

Moedermelk bederft niet zomaar, dus daar hoef je je geen zorgen te maken.

Ik nam altijd een koeltasje met element mee, en zette het complete koeltasje in de koelkast. Geen zin om openlijk flesjes erin te zetten. Ik vroor nooit in, want ik kolfde altijd voor de volgende werkdag. En dat kon dus ook gerust zijn dat ik op donderdag op het werk kolfde voor de dinsdag in de week erop. De nieuwste inzichten zeggen zelfs dat melk nog veel langer dan 8 dagen goed blijft in de koelkast en in de vriezer oneindig.

Aan het begin gaf ik 3 voedingen mee (vers) en lag er 1 bevroren reserve in de koeling.
In principe kolf je op dezelfde tijden als dat hij drinkt, dus dan kolf je op een werkdag weer precies zoveel hij opdrinkt. Ik ben altijd heel trouw geweest in iedere voeding die hij dronk met hem mee kolven. Mijn opbrengst van die voeding was ook waar hij tevreden mee was op de opvang. Dus dat is voor jou nu even zoeken, wat als je een keer niet voedt maar kolft, hoeveel heb je dan.

Ik zou nu gewoon af en toe even nakolven. Je moet nu voorraad gaan opbouwen voor 1 dag.

_Lorette_

Berichten: 12113
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 17:37

Heel erg bedankt voor jullie uitgebreide reacties!

Ik had inderdaad gelezen dat je moet kolven op drinkmomenten, maar als ik op paard zit dan lukt dat niet. Dan voel ik tijdens het rijden dat het weer tijd is. :+ Na het rijden durf ik niet te kolven, omdat hij 's avonds vaak clustert (niet dat het veel doet voor de nachtrust, maar ik blijf hoop houden :Y) ) en ik dan bang ben dat ik niet genoeg heb voor hem. Daarnaast drinkt hij behoorlijk vaker dan normaal is als ik Google mag geloven en zo vaak durf ik geen kolfpauze te nemen op mijn werk. Ik ga proberen of het lukt met langere pauzes ertussen.

Eerder wist ik niet waar ik heen moest met al die melk. Overproductie is best ellendig. En daarna voelt een afgestemde productie ineens heel spannend en karig...

Ik doe blijkbaar wel wat te panisch over de houdbaarheid. :7 Dat is goed om te weten. Maakt het alweer makkelijker!

Hebben jullie meerdere connectors mee voor de kolf? Of maken jullie ze na elke kolfsessie meteen goed schoon? Ik denk niet dat ik een ruimte met wastafel kan krijgen en ik vind het zo gek om dat in de kantine te gaan doen.

GJ9

Berichten: 4480
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 18:04

Ik had inderdaad dubbel, de gewone, en een andere handsfree set met aparte slangetjes, die ook gewoon aan mijn kolf apparaat konden . Maar ik deed ze ook gewoon vaak in de koelkast in een etui, ik ging zeker niet schoon staan maken op het werk

linoleum

Berichten: 6495
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 18:08

Als je de kolf in de koelkast kan bewaren, hoef je tussendoor niet te wassen! Even je spullen in een hydrofiel bijv en dan kan je later gewoon weer gebruiken.

Edit: wettelijk is je werkgever verplicht je een ruimte ter beschikking te bestellen met koelkast en wasgelegenheid.

Eefsel2109

Berichten: 1111
Geregistreerd: 24-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 18:22

Ik weet niet hoe vaak je kindje drinkt, maar ik zou in ieder geval niet van kv tijden en hoeveelheden uit gaan. Dan drinken kindjes vaak minder vaak, maar wel een veel grotere hoeveelheid per keer. En vraag of ze op het kdv wel therapeutisch voeden. Doen ze dit niet heb je kans dat je zoontje snel veel meer drinkt dan jij überhaupt kan kolven en dat je bv het dus niet kan bijbenen.

Er is een facebookgroep 'borstvoedingsforum' met daar in veel informatie.

Qua kolven, ik goot de melk in mijn voorraadbakjes en spoelde dan de borstschilden af en deed dan de kolf (alle onderdelen waar melk in/op kan zitten) in een hydrofiele doek in de koelkast. Thuis maakte ik alles weer compleet schoon.

En je hebt in principe alleen voorraad nodig voor de 1e dag, want dan ga je inderdaad kolven voor je volgende werkdag. Je hebt in Nederland wettelijk gezien recht op 25% van je werktijd om te kolven. Dus stel je werkt 8 uur mag je hiervan 2 uur gebruiken om te kolven. Sommige mensen hebben voor 3 voedingen namelijk 4x kolven nodig.

Ik nam mijn melk in een koeltas mee naar huis met daar in 2 a 3 koelelementen.

En inderdaad thuis gewoon zelf voeden :)

Solistar

Berichten: 773
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 19:01

De meeste antwoorden zijn al gegeven. Wel misschien nog een aanvulling, ik weet niet in hoeverre je opvang bekend is met borstvoeding. Maar kies een fles met kleine speen en misschien kun je ze iets vertellen over therapeutisch voeden als ze dit niet kennen. Anders heeft je kindje misschien zo een fles leeg en lijkt het alsof hij nog honger heeft, terwijl dat niet zo hoeft te zijn.

Ik kolfde trouwens 2x per dag vanaf het begin. Maar ik heb geluk dat ik makkelijk kolf en dan had ik mijn dag voorraad wel bij elkaar. Je hebt wettelijk recht op 25% van je werktijd om te kolven, dus kun je gerust gebruik van maken.

secricible

Berichten: 25705
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 19:41

Als je je er oke bij voelt en kolven echt niet lukt kun je ook eenmalig kv geven.
Je gaat op je werk als het goed is net zoveel kolven als baby drinkt bij kdv (en dat hoeft niet net zo vaak te zijn als dat niet nodig is, als het maar even vaak is) dus het zou maar 1x kunstvoeding zijn.
Ik was een makkelijke kolver en zoon dronk weinig bij opvang dus ik hield dagelijks over wat in de vriezer ging.
Je kan ook eens kijken of je wat bij elkaar kan sprokkelen met 1 kant een haakaa bij de voedingen oid.

linoleum

Berichten: 6495
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 20:01

Moet je wel evenveel kunnen kolven als baby drinkt, dat kon ik niet :+ ik moest echt minstens drie keer per werkdag kolven, rustig de tijd nemen en dan nog als ik tijd had op vrije dagen nakolven in de ochtend om genoeg te hebben voor wat mijn dochter dronk.
Ook dingen als een Haakaa werkte voor mij niet, ben de hele borstvoedingsperiode nog geen druppel verloren aan de kant waar dochter niet dronk, ook geen enkel zoogcompres gebruikt.

secricible

Berichten: 25705
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 22:50

Vandaar ook "als het goed is" haha.
Maar ik doelde meer op ts die zei

Citaat:
Daarnaast drinkt hij behoorlijk vaker dan normaal is als ik Google mag geloven en zo vaak durf ik geen kolfpauze te nemen op mijn werk.

Lizz

Berichten: 8897
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 00:50

Even wat praktische dingen, als je daar op zit te wachten :D anders door scrollen.

Deze koeltast vond ik erg fijn, element elke nacht in de vriezer en op je werk overdag met tas en al in de koelkast.
Maar ook een hele (zomerse) dag in pretpark ging goed en bv was in de avond nog koud. Overigens zat deze inbegrepen bij de medela freestyle set.
https://www.bol.com/nl/nl/p/medela-koel ... 001769723/

Bij de opgang vonden ze melk in zakjes of in fles goed.
Deze zakjes zijn fijn, vul je met hulp van borstschild die je als trechter gebruikt.
https://www.bol.com/nl/nl/p/medela-moed ... uctPageUrl

Let wel op, ingevroren melk moet een nacht ontdooien in de koelkast. Te snel ontdooien en/of opwarmen zorgt voor verlies van de goede eigenschappen van bv.

Over de eerste keer opvang, dan zal je toch een voorraadje moeten aanleggen. Het is altijd fijn om iets extra te hebben. Wat ik weleens deed is maar een borst aanbieden en de ander kolven. Dan gaat je productie misschien iets omhoog, maar deze past zich vrij snel weer aan.

Over hoeveel je moet meegeven, dat is echt uitproberen. Ook is handig om te kijken hoeveel tijd er ongeveer tussen de voedingen zit.
Voorbeeld: Mijn dochter had aan 2x150 en soms 3x150 genoeg voor een hele dag (7:30-16:30)
Overdag dronk ze om de 3 á 4 uur (op verzoek). Maar op de opvang gaan ze snel in een ritme.

Tink89
Berichten: 2953
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 04:48

Bij ons ging ingevroren melk in het flesje gewoon in de flessenwarmer. Opvang had een reservefles in de vriezer liggen en dat werkte prima als de kleine meer honger had dan verwacht of ik in de file stond ofzo.

secricible

Berichten: 25705
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 08:12

Door jou post besef ik me lizz:

Ik heb nog meerdere doosjes met vorstvoedingszakjes. Wie ze wil hebben tegen verzendkosten, stuur maar een pb.

linoleum

Berichten: 6495
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 09:24

Ingevroren zakjes/flesjes mag je ook au bain marie opwarmen! Moet je het erna wel direct geven. In geval van haast wel fijn.

Ik heb een goedkopere versie van het Medela tasje gekocht bij Amazon. Vond die van Medela zo duur.
https://www.amazon.nl/Luxja-moedermelk- ... th=1&psc=1

Noeps
Berichten: 16931
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:10

Ik gebruikte meestal de bakjes van Avent, die passen op mijn handkolf. En de opbrengst van mijn draadloze (Youha) kolf goot ik daar dan ook in over. Als ik het invroor wel in de zakjes gedaan, maar het scheelt best veel afval om dat niet standaard te doen.

Nog een paar maanden en dan hoop ik weer een kindje te kunnen voeden <3. Dochter is sinds een kleine maand gestopt met drinken, grotendeels wel op mijn initiatief omdat het te pijnlijk werd -O-.

Lizz

Berichten: 8897
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:28

linoleum schreef:
Ingevroren zakjes/flesjes mag je ook au bain marie opwarmen! Moet je het erna wel direct geven. In geval van haast wel fijn.

Ik heb een goedkopere versie van het Medela tasje gekocht bij Amazon. Vond die van Medela zo duur.
https://www.amazon.nl/Luxja-moedermelk- ... th=1&psc=1

Deze ziet er op de buitenkant (stof) precies hetzelfde uit. Ik vind dit stofje eigenlijk wel mooier :)