Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 08:29

Ik ben zelf kinderverzorgster van opleiding, heb zelf jaren in verschillende creches gewerkt en overal was het voeding op verzoek.
Zal inderdaad niet overal hetzelfde zijn maar wel niet alles over dezelfde kam scheren.

Mijn jongste had ernstige verborgen reglux, zijn slokdarm was zelfs al verbrand maar wederom nooit die adviezen gekregen. Wel hebben ze me goed geholpen door speciale melk omdat het een combi was van reflux en koemelkallergie, bij bv gaven ze dan het advies om als moeder een dieet te volgen zonder die allergenen.

Vind het oprecht spijtig dat dit je ervaring is, ik lees je frustratie.

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 08:30

DiantaM schreef:
Hier heb ik twee kids 1,5 jaar gevoed. Ik heb altijd gezegd: borstvoeding probeer ik, als het niet lukt heb ik altijd flesvoeding. Maar ik had mijn hormonen zwaar onderschat. Toen ik eindelijk bevallen was wilde ik die borstvoeding echt doorzetten. Boven alles. Lang leve de hormonen.


Dat herken ik wel. Gelukkig ging het hier al in de kraamweek erg goed, maar ik moest er in eerste instantie hard voor werken.
Zijn broertje kwam al aan op dag 3 en zat binnen 5 dagen boven geboortegewicht. Mijn borsten wisten wat ze moesten doen en ik was veel zelfverzekerder. En ik hoop ook de 2e lang te kunnen voeden.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 08:31

Suzanne F. schreef:
Ach ja, weet je. Ik was samen met mijn vriendin zwanger en gaven tegelijk borstvoeding. Ik voedde op verzoek en zij op gezette tijden en liet de baby ook huilen, zowel voor het slapen gaan als voor het voeden als het nog geen tijd was. Maar ze zijn beiden gezond en groot geworden. Iedereen doet het op zijn manier en ze worden allemaal groot. Net als later met eten. Stukjes of prakken, wel of geen gedwongen groenten eten, voeren of zelf laten pakken/prikken/pletten. Ze leren ooit allemaal eten en worden allemaal groot.


Inderdaad, ieder doet het op hun manier. De 1 volgt die richtlijnen, de andere weer andere richtlijnen. Nog een ander volgt haar eigen richtlijnen.
En dat is allemaal ok en behoeft geen commentaar

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 08:34

Duc_je schreef:
DiantaM schreef:
Hier heb ik twee kids 1,5 jaar gevoed. Ik heb altijd gezegd: borstvoeding probeer ik, als het niet lukt heb ik altijd flesvoeding. Maar ik had mijn hormonen zwaar onderschat. Toen ik eindelijk bevallen was wilde ik die borstvoeding echt doorzetten. Boven alles. Lang leve de hormonen.


Dat herken ik wel. Gelukkig ging het hier al in de kraamweek erg goed, maar ik moest er in eerste instantie hard voor werken.
Zijn broertje kwam al aan op dag 3 en zat binnen 5 dagen boven geboortegewicht. Mijn borsten wisten wat ze moesten doen en ik was veel zelfverzekerder. En ik hoop ook de 2e lang te kunnen voeden.



Door die hormonen en sommige commentaren die ik heb gehad nadat ik gestopt ben met bv heb ik echt mentaal erdoor gezeten, postnatale depressie, schuldgevoelens.
Dat is de reden dat ik bij de jongste direct flesvoeding heb gegeven. Geen 2de keer en nu 2 kinderen waar ik voor moet kunnen zorgen en daar heeft de oudste toch onder geleden.
Denk nog vaak dat zijn problematiek door mij komt.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10462
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 08:45

Wat een negativiteit met betrekking tot niet "live" bv geven.

Ik voel me zowat bezwaard dat ik er heel bewust voor kies om te kolven en dan te voeden...

Live bv geven zie ik zelf persoonlijk niet zitten en dit is voor mij een mooie compromis juist tussen pro bv vanuit vk en ziekenhuis en mijn eigen gevoel.

Maar als ik het hier zo lees is dat helemaal verkeerd etc. :x

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 08:46

ynskek schreef:
Wat een negativiteit met betrekking tot niet "live" bv geven.

Ik voel me zowat bezwaard dat ik er heel bewust voor kies om te kolven en dan te voeden...

Live bv geven zie ik zelf persoonlijk niet zitten en dit is voor mij een mooie compromis juist tussen pro bv vanuit vk en ziekenhuis en mijn eigen gevoel.

Maar als ik het hier zo lees is dat helemaal verkeerd etc. :x

Ik vind het echt super super super knap dat jij fulltime kolft. Ik heb in die 3 jaar borstvoeding weinig kunnen kolven en het deed bij mij zo’n pijn. Dus ik vind het heel knap als iemand dat kan.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 08:48

ynskek schreef:
Wat een negativiteit met betrekking tot niet "live" bv geven.

Ik voel me zowat bezwaard dat ik er heel bewust voor kies om te kolven en dan te voeden...

Live bv geven zie ik zelf persoonlijk niet zitten en dit is voor mij een mooie compromis juist tussen pro bv vanuit vk en ziekenhuis en mijn eigen gevoel.

Maar als ik het hier zo lees is dat helemaal verkeerd etc. :x


Welnee hoor, fed is best.

Het maakt echt niet uit hoe je je kind voedt, het worden allemaal irritante pubers die in hun pauze vieze kleffe frikandelbroodjes naar binnen werken.

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 08:54

MarcoBorsato schreef:
ynskek schreef:
Wat een negativiteit met betrekking tot niet "live" bv geven.

Ik voel me zowat bezwaard dat ik er heel bewust voor kies om te kolven en dan te voeden...

Live bv geven zie ik zelf persoonlijk niet zitten en dit is voor mij een mooie compromis juist tussen pro bv vanuit vk en ziekenhuis en mijn eigen gevoel.

Maar als ik het hier zo lees is dat helemaal verkeerd etc. :x


Welnee hoor, fed is best.

Het maakt echt niet uit hoe je je kind voedt, het worden allemaal irritante pubers die in hun pauze vieze kleffe frikandelbroodjes naar binnen werken.



Precies dat!

En dromertje, de "problematiek" (sorry weet niet beter te omschrijven) van de oudste komt echt niet door jou!!!

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10462
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 08:57

DiantaM schreef:
ynskek schreef:
Wat een negativiteit met betrekking tot niet "live" bv geven.

Ik voel me zowat bezwaard dat ik er heel bewust voor kies om te kolven en dan te voeden...

Live bv geven zie ik zelf persoonlijk niet zitten en dit is voor mij een mooie compromis juist tussen pro bv vanuit vk en ziekenhuis en mijn eigen gevoel.

Maar als ik het hier zo lees is dat helemaal verkeerd etc. :x

Ik vind het echt super super super knap dat jij fulltime kolft. Ik heb in die 3 jaar borstvoeding weinig kunnen kolven en het deed bij mij zo’n pijn. Dus ik vind het heel knap als iemand dat kan.


De kleine is momenteel nog verplicht aan 't binnenzwemmen O:) we moeten dus nog beginnen maar we gaan het allemaal meemaken de komende periode. Ben benieuwd of t überhaupt op gang komt...


MarcoBorsato schreef:
ynskek schreef:
Wat een negativiteit met betrekking tot niet "live" bv geven.

Ik voel me zowat bezwaard dat ik er heel bewust voor kies om te kolven en dan te voeden...

Live bv geven zie ik zelf persoonlijk niet zitten en dit is voor mij een mooie compromis juist tussen pro bv vanuit vk en ziekenhuis en mijn eigen gevoel.

Maar als ik het hier zo lees is dat helemaal verkeerd etc. :x


Welnee hoor, fed is best.

Het maakt echt niet uit hoe je je kind voedt, het worden allemaal irritante pubers die in hun pauze vieze kleffe frikandelbroodjes naar binnen werken.


Goed verwoord :j links of rechtsom worden ze groot en vaak gaat dat snel genoeg :)

lizy29

Berichten: 6243
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 09:04

Sizzle schreef:
Ik woon natuurlijk niet in NL dus daar kan ik niet over oordelen maar ik heb alleen maar lof voor mijn kdv destijds. Voeden deden ze zeker wel zeer individueel en met zeer veel liefde en rust.


Was hier inderdaad ook het geval. Ik gaf aan rond welke tijden hij meestal kwam (kind was toen al een goede 6 maanden dus had al wat regelmaat) maar ze weken daar gerust wat van af als ze het idee hadden dat hij honger had. En zelfs nu hij anderhalf is passen ze gerust zijn etenstijden wat aan naar gelang hij honger heeft of moe is.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 09:05

Ik gooide kv en bv door elkaar, dat werkte echt super voor ons. Maar als je bepaalde stromingen moet geloven is dat doodzonde nummer 1.

secricible

Berichten: 25705
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-21 09:16

pien_2010 schreef:
Dat is een stevig oordeel secrible dat ik totaal niet deel. Je plakt jouw ideeën over opvoeden op haar.
Die vrouw was alleen met 3 jonge kinderen en een hoop bagage op een druk vliegveld en ze had een oase van rust om zich heen en in die hektische situatie vond ik dat knap.
Zelfs toen kindje even kwam drinken was dat in dat gezin volkomen normaal en ze bleef die oase van rust. Ik had diepe bewondering voor haar. Niemand heeft last van haar gehad, de kinderen gedroegen zich voorbeeldig en ik kon alleen maar een hele diepe buiging voor haar maken zo knap vond ik het.


Ik begreep uit jou verhaal dat de rij werd opgehouden door het voeden pien. Dat is waar ik op doelde, maar wellicht begrijp ik je verkeerd.
Ik zie zelf om me heen een aantal vrouwen die het "op verzoek voeden" van borstvoeding, ook met 2 jaar, zo ver doorvoeren dat het kind op alle momenten mag drinken. Ook als dat niet uitkomt of zelfs als moeder er eigenlijk geen zin in heeft. Dat begrijp ik niet goed, waarom het begrenzen dan ineens voor die moeders nier meer geldt als het om bv gaat. Als mijn kinderen in een rij om iets vragen mogen ze even wachten als dat de rij ophoudt. Of dat nou bv, een appel, een boek of een boterham is.

Dat was iig wat bij mij naar boven kan met jou verhaal maar wellicht niet van toepassing, ik heb het niet gezien natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 09:21

Sizzle schreef:
Ik gooide kv en bv door elkaar, dat werkte echt super voor ons. Maar als je bepaalde stromingen moet geloven is dat doodzonde nummer 1.


Wat zeggen deze stromingen hier dan over? Vraag me dat echt af want zie het probleem niet zo :o

Bij de eerste na 7 maanden geloof ik kv bijgegeven en deze wil ik misschien binnenkort ook een fles of 2 kv geven overdag, ik zie dat gewoon als een voeding zoals groente- of fruitpap dan.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 09:25

secricible schreef:
pien_2010 schreef:
Dat is een stevig oordeel secrible dat ik totaal niet deel. Je plakt jouw ideeën over opvoeden op haar.
Die vrouw was alleen met 3 jonge kinderen en een hoop bagage op een druk vliegveld en ze had een oase van rust om zich heen en in die hektische situatie vond ik dat knap.
Zelfs toen kindje even kwam drinken was dat in dat gezin volkomen normaal en ze bleef die oase van rust. Ik had diepe bewondering voor haar. Niemand heeft last van haar gehad, de kinderen gedroegen zich voorbeeldig en ik kon alleen maar een hele diepe buiging voor haar maken zo knap vond ik het.


Ik begreep uit jou verhaal dat de rij werd opgehouden door het voeden pien. Dat is waar ik op doelde, maar wellicht begrijp ik je verkeerd.
Ik zie zelf om me heen een aantal vrouwen die het "op verzoek voeden" van borstvoeding, ook met 2 jaar, zo ver doorvoeren dat het kind op alle momenten mag drinken. Ook als dat niet uitkomt of zelfs als moeder er eigenlijk geen zin in heeft. Dat begrijp ik niet goed, waarom het begrenzen dan ineens voor die moeders nier meer geldt als het om bv gaat. Als mijn kinderen in een rij om iets vragen mogen ze even wachten als dat de rij ophoudt. Of dat nou bv, een appel, een boek of een boterham is.

Dat was iig wat bij mij naar boven kan met jou verhaal maar wellicht niet van toepassing, ik heb het niet gezien natuurlijk.


Je zegt 'in een vliegtuig naast een andere passagier'. In welke context moet ik dat dan plaatsen? Dat heeft niks met het ophouden van een rij te maken. Bovendien staat er letterlijk dat ze na een tijdje weer in de rij aanschoof, dat betekent dat ze even uit de rij stapte, voeding gaf, en weer invoegde, op een plek die voor haar was vrijgehouden.

Britt

Berichten: 18895
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 09:25

Dat probleem zie ik ook niet, maar ik denk dat Sizzle er op doelt dat als je KV bijvoed dat je moet opletten dat je productie niet terug loopt?

secricible

Berichten: 25705
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-21 09:32

Die haalde ik er zelf bij, door een voorbeeld van een paar jaar terug MB. Ikging toen zelf net borstvoeding geven dus mij bleef hij toen erg bij. Het was een IG plaatje van een moeder die haar peuter voedde in een krap vliegtuig. Meisje in het gangpad, moeder in de stoel, passagier er naast kan nauwelijks zitten door de ruimte die ze innemen en gangpad ook deels geblokkeerd en moeder maakt er een trotse post van hoe ze ook na 2 jaar altijd op verzoek post.

Doordat pien zei dat ze haar plek hadden vrij gehouden trok ik idd een conclusie. Wellicht was dat helemaal niet zo en heb ik het fout gelezen. Nogmaals, ik was er niet bij e het triggerde bij mij iets wat ik om me heen bij meerdere moeders zie. Sorry ;)

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 09:39

Britt schreef:
Dat probleem zie ik ook niet, maar ik denk dat Sizzle er op doelt dat als je KV bijvoed dat je moet opletten dat je productie niet terug loopt?

Ook.. kan voor je productie desastreus zijn. Maar ze zal ook doelen op het feit dat sommige mensen dit zonde vinden omdat je dan alsnog iets in het lijfje gooit wat niet natuurlijk is.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 09:53

Britt schreef:
Dat probleem zie ik ook niet, maar ik denk dat Sizzle er op doelt dat als je KV bijvoed dat je moet opletten dat je productie niet terug loopt?


Nee ik bedoel letterlijk mengen.
Ik had niet voldoende (kolven, kind wilde niet live) dus vulde ik aan met kv in dezelfde fles.
Er zijn bepaalde „experts“ die dan met een heel verhaal komen dat je daarmee alle goede eigenschappen van de bv gelijk om zeep helpt.
Alsof het in de maag niet samenkomt :')

Op bokt heb ik daar destijds ook neersabelende opmerkingen over gehad. Idem met over de Nederlandse 1 liter heen gaan. Alsof je je kind een fles met Vodka geeft of zo.

Britt

Berichten: 18895
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 10:03

Ohhhh zo! Ja dat heb ik idd ook ooit begrepen ja, dat dat funest zou zijn voor de levende cellen in BV oid. Dat je dan beter eerst een flesje BV kon geven en daarna moest aanvullen met KV.

Ik heb het ook gedaan, ik kolfde bij lange na niet meer voldoende en wilde stoppen met kolven, maar mijn oudste weigerde kunstvoeding. Heel langzaam hebben we de hoeveelheid KV in het flesje BV opgevoerd totdat we op een hoeveelheid zaten die haalbaar was voor mij om te kolven en uiteindelijk kon hij ook over op KV. Dat was echt hemels voor mij, want iedere werkdag hangen en wurgen om genoeg melk te kolven is een crime.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 10:07

Er heeft echt nog nooit iemand een sluitend antwoord op kunnen geven alleen maar veel vage proza. Zodra eiwitten en enzymen met maagzuur in contact komen is sowieso gelijk alles gedenatureerd.

Amado7

Berichten: 10739
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 11:38

De belangrijkste reden dat je kv en bv beter niet bij elkaar kan gooien is , als je kind niet de hele fles drinkt dan bv laat staan en je dat weggooit. Ook geen hele ramp maar snap wel dat dat zonde is als je bv hebt en dat half weggooit. Maar zolang je weet dat je kind bijna altijd de hele fles leegdrinkt zijn er weinig problemen. In de maag komt het ook weer samen anders.

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 12:40

Als ik het zo lees is ons ziekenhuis en cb wel erg uitzonderlijk en werken niet volgens de nederlandse protocollen. Beiden zijn erg pro bv, en gaven ook echt prima adviezen over bv. De kinderarts waar we kwamen met de jongste (hij huilde erg veel) gaf zelfs aan dat het jammer was dat we gestopt waren met bv, hij had veel buikpijn, en met kv was het veel lastiger om uit te zoeken waar hij op reageerde (welke voeding, welke fles, welke hoeveelheid). Cb heeft ontzettend fijn meegedacht ook, en hoewel ze mn keuze begrepen dat ik naar kv overgestapt was, vonden ze het ook heel jammer. Ze hebben ook echt nooit aangedrongen op voedingsschema's met minder, grotere flessen, hebben heel fijn meegekeken met zijn slaaproblemen (nee, niet het niet doorslapen, maar het gewoon helemaal niet slapen) en gaven bij alles aan dat het maar een advies was, en dat ik alle ruimte had om mijn eigen weg te volgen.

Voeding mengen heb ik bij de eerste ook gedaan, ik kolfde niet genoeg en als ze tussendoor de fles leeg had en niet genoeg had raakte ze ontzettend overstuur, dus ik zorgde altijd dat er genoeg in de fles zat.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 12:48

Laura82 schreef:
Als ik het zo lees is ons ziekenhuis en cb wel erg uitzonderlijk en werken niet volgens de nederlandse protocollen. Beiden zijn erg pro bv, en gaven ook echt prima adviezen over bv. De kinderarts waar we kwamen met de jongste (hij huilde erg veel) gaf zelfs aan dat het jammer was dat we gestopt waren met bv, hij had veel buikpijn, en met kv was het veel lastiger om uit te zoeken waar hij op reageerde (welke voeding, welke fles, welke hoeveelheid). Cb heeft ontzettend fijn meegedacht ook, en hoewel ze mn keuze begrepen dat ik naar kv overgestapt was, vonden ze het ook heel jammer. Ze hebben ook echt nooit aangedrongen op voedingsschema's met minder, grotere flessen, hebben heel fijn meegekeken met zijn slaaproblemen (nee, niet het niet doorslapen, maar het gewoon helemaal niet slapen) en gaven bij alles aan dat het maar een advies was, en dat ik alle ruimte had om mijn eigen weg te volgen.

Voeding mengen heb ik bij de eerste ook gedaan, ik kolfde niet genoeg en als ze tussendoor de fles leeg had en niet genoeg had raakte ze ontzettend overstuur, dus ik zorgde altijd dat er genoeg in de fles zat.


Ik loop in 2 ziekenhuizen en ik heb nog nooit van die protocollen gehoord joh := ik zal niet zeggen dat het onzin is, want ik ben niet in alle ziekenhuizen geweest, maar ik herken het niet. Gelukkig.

Ik vind het wel een heel goed voorbeeld van fanatisme uit de wat alternatievere hoek, vijandig naar ziekenhuis/ medische professionals.

secricible

Berichten: 25705
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-21 12:55

Hier ook eigenlijk alleen maar goede adviezen vanuit zkh tijdens de 2 dagen opname na de ks en ook vanuit cb. Enige is dat het zkh na mijn eerste bevalling ontzettend rommelde rondom kolven. De een adviseerde de stoppen met kolven want het was wel op gang, volgende dienst had ik vooral niet moeten stoppen met kolven and so on. En het irriteerde me dat ze geen kv wilde geven “want dat mag niet” toen mijn zoontje echt niet voldoende voeding binnen kreeg op dat moment. Gelukkig uiteindelijk een lieve nachtzuster getroffen.

Britt

Berichten: 18895
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 13:18

Fijn om te horen dat jullie andere ervaringen hebben!