Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 20:47

Heb je al eens een LK gevraagd? 5,5 week een gevecht omdat je het idee hebt dat je baby te weinig drinkt is ook niet chill. Hoe is de groei enzo?

Solistar

Berichten: 773
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 22:01

Ja rond 6 weken is grote kans op regeldagen, maar als het al 5,5 week drama is zou ik een lactatiekundige bellen als je door wilt gaan.

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 22:45

Het hoort geen gevecht te zijn. Bv geven kan moeilijk zijn, maar een gevecht?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34752
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 07:38

Kana ik zou er ook iemand bijhalen. Hier ook wel dagen gehad dat ik dacht pfoe...komt geen eind aan. Maar gevecht zou ik het niet willen noemen. Zeker als ze zo klein zijn hebben ze je nabijheid gewoon heel erg nodig.

Cabelona

Berichten: 1702
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 12:46

Hommage schreef:
Waarvoor worden tepelhoedjes normaal eigenlijk gebruikt? Bij te vlakke, kleine tepels oid?

Hier een tepelhoedje gebruikt omdat mijn zoon de eerste paar dagen sondevoeding heeft gehad en al een speentje aangewend had gekregen op de NICU. Daardoor wilde hij niet aanhappen op de blote borst toen we konden gaan oefenen. Tepelhoedje accepteerde hij wel. Na een tijdje thuis rustig gaan oefenen met aanhappen op de blote borst. Eerst een druppeltje melk uitknijpen zodat hij direct "beloont" zou worden en dan zette hij zelf goed door gelukkig. Na een week/2 weken oefenen kon ik alle voedingen zonder tepelhoedje.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 15:13

Hommage schreef:
Waarvoor worden tepelhoedjes normaal eigenlijk gebruikt? Bij te vlakke, kleine tepels oid?

Hier vanwege combinatie vlakke tepels en een iets strak tongriempje. Na een week of 5-6 vond ik de combinatie van en aanleggen en kolven niet meer vol te houden, plus dat hij ook nog steeds veel lucht binnenkreeg met tepelhoedje en dan smiddags 2uur lag te creperen. Ik kolf nu fulltime.

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 15:15

Lieke schreef:
Zouden jullie eens mee willen denken?
Mijn zoon is nu drie maanden en krijgt bv op verzoek. Overdag is dat normaal gesproken met tussenpozen van 2,5-3,5 uur. In de nacht ligt hij naast me in de cosleeper. Althans daar begint hij, ik voed liggend en val dus ook regelmatig in slaap met hem naast me. Ik denk dat hij ook zeker elke 3/4 uur komt voor een voeding. Niet erg, maar ik zou er liever meer tijd tussen hebben.

Maar, ik ga ook wel eens een avond weg en dan kom ik rond 0.00 thuis. Vaak heeft hij dan rond 18u te drinken gehad. In de tussentijd komt hij dan niet voor een voeding. Als ik dan thuis ben gekomen komt hij dan vaak binnen een uur. Totaal zit er dan met gemak 6 uur of langer tussen de voedingen.
Dus hij lijkt het wel makkelijk te kunnen, maar ik zou ook graag willen dat hij er (af en toe) 5 of 6u tussen laat als ik er wel ben. Iemand ideeën?


Wat hier heeft geholpen is: voor bedtijd een flesje (afgekolfde melk) ipv borst. Ze dronk savonds maar een paar slokken om vervolgens na 3u alweer honger te hebben. Flesje is makkelijker voor dr en klokt ze dus helemaal weg. Meestal is het om 20.30 nog de laatste fles en dan komt ze tussen 3 en 4 pas weer voor een voeding. Daarna slaapt ze tot 7/7.30.

Als ze dan eerder komt dan 03u geef ik geen voeding maar wieg ik haar weer in slaap of geef ik speentje. Dochter slaapt ook in de co-sleeper. Dit werkt perfect.

Laatst wel een paar keer alsnog aangelegd rond 01.00 ivm verstopping bij mij en dan merk ik dat het gelijk weer een gewoonte is. Nu weer 2x in slaap gekriebeld ipv gevoed en vannacht sliep ze weer uit zichzelf tot 04.15.

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 16:08

Zijn er hier ook dames die hun voeding aangepast hebben?

Het overdag krijsen en s nachts (te) goed slapen gaat hier weer van kwaad naar erger.
We denken zelf aan verborgen reflux of lactose/melkeiwit.
Iemand ervaring mee?

Britt

Berichten: 18897
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 16:23

Ik eet melkvrij. Marrlinde zelfs melk-, ei-, soja- en notenvrij, als ik het goed heb.

Wat wil je graag weten?

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 16:37

Hoe snel hebben jullie verbetering opgemerkt? En wat zoal gerechten/ recepten/ producten zijn die jullie vaak eten?

Lieke

Berichten: 11352
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 17:56

Bij mijn dochter heb ik melk en soja vrij gegeten. Ik merkte na 2 dagen al verbetering en na 2 weken had ik een andere baby. Uiteindelijk soja geprovoceerd en dat ging direct goed, maar wat langer koemelk vrij eten.
Goed etiketten lezen en vegan producten zijn tegenwoordig ook goed verkrijgbaar, dus erg handig als je alleen koemelk mijdt.
Ik had ook veel aan een bezoekje bij diëtiste die ook lk was. Werd met verwijzing van cb gewoon vergoed.

Mijn tweede kind heeft er gelukkig geen last van, die heeft zelfs de normale babykrampjes niet gehad.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34752
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 20:19

Dat lijkt me echt lastig, als ik zo mijn voeding aan had moeten passen weet ik niet of ik zo lang had kunnen voeden. Ik mag vanwege intolerantie zelf al bepaalde dingen niet hebben, dat is al lastig genoeg. Dochter moest alleen in begin veel spugen. Maar dat kwam zo bleek, door mijn belachelijk sterke toeschietreflex en overproductie. Die combi is niet handig.

Britt

Berichten: 18897
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 21:42

Ik vind melkvrij heel goed te doen, je hebt echt goede alternatieven tegenwoordig :j

Qua avondeten pas ik weinig aan, buiten dat ik dus geen kaas op/door m’n eten doe uiteraard. Dat mis ik wel ooit. Maar toen ik ook goede alternatieven voor koek en ijs had gevonden, was het verder een eitje :D

Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik toch al nooit zoveel zuivel at of dronk. Dat scheelt allicht ook wel.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 21:45

Vraagje: hebben jullie ook last van een "opvlieger" op het moment van aanhappen? Ik heb het 's nachts het ergst. Het lijkt wel of door het TSR ik het ineens bloedheet krijg. Zweet breekt me dan uit haha

Hommage

Berichten: 2768
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 22:07

Gimme_Joy schreef:
Vraagje: hebben jullie ook last van een "opvlieger" op het moment van aanhappen? Ik heb het 's nachts het ergst. Het lijkt wel of door het TSR ik het ineens bloedheet krijg. Zweet breekt me dan uit haha



Hmmm ik heb dat wel wanneer ik te lang wacht tot een voeding en stuwing krijg. Dan breekt t zweet me ook te pas en te onpas uit :+

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 22:09

Ja heb ik ook wel (gehad)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 22:33

Optiwolk schreef:
Zijn er hier ook dames die hun voeding aangepast hebben?

Het overdag krijsen en s nachts (te) goed slapen gaat hier weer van kwaad naar erger.
We denken zelf aan verborgen reflux of lactose/melkeiwit.
Iemand ervaring mee?


Ik eet melkvrij, ben zelf lactose-intolerant en vind het ook gewoon echt niet lekker allemaal.

Wat ik nu tijdens de BV-periode doe is extra calcium slikken. Doe ik dat niet merk ik al snel dat mijn nagels bijvoorbeeld erg broos worden, alles gaat naar de borstvoeding natuurlijk :)

Wat eten betreft valt het best mee hoor denk ik, en voor elk melkproduct bestaat er tegenwoordig wel een alternatief! :)

Hommage

Berichten: 2768
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 22:36

AMCM schreef:
Wat ik nu tijdens de BV-periode doe is extra calcium slikken. Doe ik dat niet merk ik al snel dat mijn nagels bijvoorbeeld erg broos worden, alles gaat naar de borstvoeding natuurlijk :)


Hé dat heb ik ook. Nooit de link gelegd dat het door de bv zou komen. Had altijd sterke nagels en nu bladderen ze als ware af. Welke calcium slik jij en hoeveel?

marrlinde
Berichten: 4277
Geregistreerd: 21-07-08

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 22:52

Ik eet melk ei en noten/pinda vrij inderdaad. Pb gerust je vragen dan zie ik het eerder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 11:55

Hommage schreef:
AMCM schreef:
Wat ik nu tijdens de BV-periode doe is extra calcium slikken. Doe ik dat niet merk ik al snel dat mijn nagels bijvoorbeeld erg broos worden, alles gaat naar de borstvoeding natuurlijk :)


Hé dat heb ik ook. Nooit de link gelegd dat het door de bv zou komen. Had altijd sterke nagels en nu bladderen ze als ware af. Welke calcium slik jij en hoeveel?


"Orthica Soft Calcium +" gebruik ik, ongeveer om de 2 à 3 dagen 1 capsule (maar op het potje staat dagelijks 1 geloof ik) in combinatie met een supplement voor borstvoeding (= multivitamine- en mineralen) Best is natuurlijk ook calciumrijke groente eten, maar daar laat ik wel wat steken vallen :o

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 20:56

-O- T. heeft nog nooit een mondje terug gegeven van de melk nouja misschien 2 of 3 keer maar nu binnen 24 uur al 2x een hele fles -O-. Hij oogt verder niet ziet, lacht nog hard enzo is nog aan het spelen heb niet het idee dat ie er dus last van heeft :?. Kan dit komen doordat ik ongesteld moet worden? (Hoop ik, gezien het al een maand geleden is :+)

MissAnnemijn

Berichten: 2376
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: København

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 15:30

Hier nooit gezien bij ongesteldheid. Q gaat me bijten -O-

Hoe hebben jullie afgebouwd met kolven op werk? Rond 7 laatste voeding. Ik kolf nu 3x (10, 13 en 16) Ik wil per dat ze 8 maanden is naar 2x kolven (11 en 15). En met 9 maand naar 1x rond 13. Is dit haalbaar voor je productie? Ik wil voorlopig nog niet stoppen.

Vandaag thuis heeft ze 7, 10.30, 12.30 kort slokje bij wakker worden, 15.00 gedronken.

WillemYntJee
Berichten: 6305
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 15:59

Ik denk gewoon een kwestie van uitproberen. Ik heb nooit gekolfd op de tijden dat kind dronk, maar altijd wanneer t mij paste qua werk. Nu kolf ik vrij makkelijk behoorlijke hoeveelheden dus ben ook niet zo bang dat t in 1 x in stort.

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 16:27

WillemYntJee schreef:
Ik denk gewoon een kwestie van uitproberen. Ik heb nooit gekolfd op de tijden dat kind dronk, maar altijd wanneer t mij paste qua werk. Nu kolf ik vrij makkelijk behoorlijke hoeveelheden dus ben ook niet zo bang dat t in 1 x in stort.


Hier hetzelfde.
Met 5 maanden kolfde ik rond 12u en bij overwerken nog eens om 18u. Van 8-12 maanden nog om 14u., of eerder/later als me dat beter paste. Over het algemeen stort een productie ook niet zo snel in van een dagje proberen.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 19:27

Nog een vraag: ik zoek leuke voedings shirts voor het najaar. Alles wat ik tegenkom is ook positie en ik heb echt niet zo'n dikke buik meer :+

Iemand tips?