Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Britt

Berichten: 18901
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 16:13

Meestal gebeurd afbouwen door te starten met hoedje, nadat de TSR is weg gedronken hoedje er af halen en opnieuw laten aanhappen (zeker met vlakke tepels is het het lastigst aanhappen als je borsten vol zitten). Tenzij aanhappen gelijk al goed gaat, dan kun je hem gewoon weglaten, zoals je nu al doet.
Maar het kan zeker dat ze het moeilijker vind om je borst goed leeg te drinken zonder tepelhoedje, dus dan kun je dat best eens uitproberen door hem er weer op te plaatsen als ze loslaat.

Barbabientje

Berichten: 8206
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 17:38

Ik heb toen in overleg met LK coldturkey gestopt, hierna wel 2 dagen echt even afgezien omdat F vond dat ze teveel moeite moest dus en dus ook veel los vast. Soms ook elk uur kwam savonds, maar na die 2 dagen was het beter en nooit meer gebruikt.

Marrit89

Berichten: 506
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: *****

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 18:26

Dat heb ik inderdaad gemerkt Britt, dat maakte me ook even onzeker. Ik merk ook dat ze vaak de eerste halen geen melk binnen krijgt, dit is met het tepelhoedje niet het geval. Die loopt vol zodra ik hem erop zet, dus ze hoeft amper te werken voor de borstvoeding.

Ik heb gistermiddag voor het eerst gevoed zonder tepelhoedje en dat ging goed. Vannacht uit gemakzucht weer het tepelhoedje gepakt, en ook omdat ik bang was dat ze niet goed zou drinken en vaker zou komen.
Vandaag weer elke voeding zonder gedaan. Aanhappen is wel even opletten, ze moet nu groter happen, maar al met al valt het mij niet tegen. Denk dat ik voor vannacht ook zonder ga proberen.

Hommage

Berichten: 2769
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 18:55

Waarvoor worden tepelhoedjes normaal eigenlijk gebruikt? Bij te vlakke, kleine tepels oid?

Britt

Berichten: 18901
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 19:12

Onder andere, het kan ook helpen als een kindje niet zo goed een grote hap kan maken. Bijvoorbeeld bij een kort tongriempje/lipbandje. Of als ze niet goed vacuum kunnen houden.

Ik heb mijn oudste 17 maanden gevoed met tepelhoedje. Bij hem was het een combinatie van tongriempje en luie aanhapper (en zeer gefrustreerd als ik hem groter wilde laten happen) en vlakke tepels. Mijn middelste kon er na 2 weken vanaf. Toen waren m’n tepels ook al beter om aan te happen, dat scheelde ook. Mijn jongste is met 38’weken geboren en dat gaf wat moeite met aanhappen en doordrinken. Daarnaast houd ze lastig vacuum. Maar we hopen er tzt ook wel weer vanaf te komen, als ze wat groter en sterker wordt.

Marrit89

Berichten: 506
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: *****

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 20:08

Bij mij door vlakke en teruggetrokken tepels.
17 maanden Britt? En er geen problemen mee ondervonden? Gebruikte je dan ook elke 6 weken een nieuw tepelhoedje?

Britt

Berichten: 18901
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 20:26

Nee zonder problemen. Maar ik kamp eerder met overproductie dan iets anders en heb een hele makkelijke en snelle tsr. Ik kolf ook heel makkelijk. Dus dat werkt wel allemaal mee natuurlijk!

In het begin verving ik ze wel wat sneller, maar uiteindelijk pas als ze kapot gingen. Sowieso heb ik er altijd een stuk of 4 in gebruik, anders grijp ik te vaak mis :=

Gimme_Joy

Berichten: 7769
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 20:30

Het ventje is vannacht uit logeren geweest en met succes. 's nachts maar 2 keer geweest voor een voeding, waarvan hij voor de eerste wakker gemaakt moest worden. *\o/*

De voorraad begint aardig te groeien, af en toe een kunstvoeding geven gaat goed. Ik was even bang dat hij een verstopping had, maar net weer een mooie poepluier. Wel met meer brokjes erin, dus KV geeft duidelijk een andere vertering.

Lieke

Berichten: 11353
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 20:47

Zouden jullie eens mee willen denken?
Mijn zoon is nu drie maanden en krijgt bv op verzoek. Overdag is dat normaal gesproken met tussenpozen van 2,5-3,5 uur. In de nacht ligt hij naast me in de cosleeper. Althans daar begint hij, ik voed liggend en val dus ook regelmatig in slaap met hem naast me. Ik denk dat hij ook zeker elke 3/4 uur komt voor een voeding. Niet erg, maar ik zou er liever meer tijd tussen hebben.

Maar, ik ga ook wel eens een avond weg en dan kom ik rond 0.00 thuis. Vaak heeft hij dan rond 18u te drinken gehad. In de tussentijd komt hij dan niet voor een voeding. Als ik dan thuis ben gekomen komt hij dan vaak binnen een uur. Totaal zit er dan met gemak 6 uur of langer tussen de voedingen.
Dus hij lijkt het wel makkelijk te kunnen, maar ik zou ook graag willen dat hij er (af en toe) 5 of 6u tussen laat als ik er wel ben. Iemand ideeën?

WillemYntJee
Berichten: 6306
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 21:46

Ik denk dat dat baby eigen is lieke. Ze ruiken je en voelen t gewoon aan wanneer je er niet bent. Onze oudste had t in elk geval ook. Standaard als ik laat thuis kwam werd ie binnen een uur wakker.

Joy ik weet niet hoeveel voorraad je nu hebt, maar je hoeft echt geen liters in te vriezen. Altijd fijn om wat voedingen achter de hand te hebben, maar teveel ga je nooit opmaken. Deed ik bij onze oudste ook, omdat ik meer kolfde dan hij dronk, maar uiteindelijk kon ik behoorlijk wat weg doen toen we gingen verhuizen en de vriezer leeg moest. Kind dronk al een half jaar niet meer, maar kon t eerder niet over m'n hart verkrijgen om t weg te doen haha.

RianneH

Berichten: 28287
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 22:16

Hier heb ik soms het idee dat er uit het flesje meer gedronken wordt (als ie niet afgeleid is) dan uit de borst. Meestal is ie al in slaap voor ik een tweede borst kan geven en dan wordt ie vaak ‘s nachts nog 2-3 keer wakker. Met een flesje gaat ie voor mijn gevoel wel langer door en kan ie ook wat langer toe.

Plus dat ik bij een klein geluidje al wakker wordt en hem eruit haal om te drinken, weet niet of jij ook zo licht slaapt Lieke?

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 22:19

Ik heb idd ook het idee dat er uit de fles meer gedronken word dan aan de borst en bij live voeden dus vaker komt. Hoe dat snachts gaat zijn ga ik dinsdag meemaken, dan heb ik m'n eerste nachtdienst weer.

Gimme_Joy

Berichten: 7769
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 22:38

WillemYntJee schreef:
Ik denk dat dat baby eigen is lieke. Ze ruiken je en voelen t gewoon aan wanneer je er niet bent. Onze oudste had t in elk geval ook. Standaard als ik laat thuis kwam werd ie binnen een uur wakker.

Joy ik weet niet hoeveel voorraad je nu hebt, maar je hoeft echt geen liters in te vriezen. Altijd fijn om wat voedingen achter de hand te hebben, maar teveel ga je nooit opmaken. Deed ik bij onze oudste ook, omdat ik meer kolfde dan hij dronk, maar uiteindelijk kon ik behoorlijk wat weg doen toen we gingen verhuizen en de vriezer leeg moest. Kind dronk al een half jaar niet meer, maar kon t eerder niet over m'n hart verkrijgen om t weg te doen haha.


Het zit inderdaad een beetje tussen mijn oren :+ . Maar ik ga eind oktober een weekend weg, en daar stress ik hem nu al een beetje over. Is misschien stom, maar gewoon een gevoel. Misschien sta ik er over een maand heel anders in.

Gimme_Joy

Berichten: 7769
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 23:12

Lieke schreef:
Zouden jullie eens mee willen denken?
Mijn zoon is nu drie maanden en krijgt bv op verzoek. Overdag is dat normaal gesproken met tussenpozen van 2,5-3,5 uur. In de nacht ligt hij naast me in de cosleeper. Althans daar begint hij, ik voed liggend en val dus ook regelmatig in slaap met hem naast me. Ik denk dat hij ook zeker elke 3/4 uur komt voor een voeding. Niet erg, maar ik zou er liever meer tijd tussen hebben.

Maar, ik ga ook wel eens een avond weg en dan kom ik rond 0.00 thuis. Vaak heeft hij dan rond 18u te drinken gehad. In de tussentijd komt hij dan niet voor een voeding. Als ik dan thuis ben gekomen komt hij dan vaak binnen een uur. Totaal zit er dan met gemak 6 uur of langer tussen de voedingen.
Dus hij lijkt het wel makkelijk te kunnen, maar ik zou ook graag willen dat hij er (af en toe) 5 of 6u tussen laat als ik er wel ben. Iemand ideeën?


Hij kan lief bij oma liggen 4 uur na zijn laatste voeding, en zodra hij mij hoort zet hij het dan op een brullen :') . Als ik niks had gezegd had hij prima nog even door gekunt :o

Barbabientje

Berichten: 8206
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 13:41

Iemand nog tips hier:
Ik heb de medela freestyle, oude variant, maar soms dan trekt hij aan 1 kant niet 100% vacuüm. Lijkt erop dat het is als het wat nat is gebleven na vorige kolfbeurt, maar sommige momenten dan krijg ik het ook echt niet opgelost..
heb dan voor m’n gevoel alles afgedroogd en droog geblazen, maar kan de oorzaak niet vinden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34793
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 13:50

Al naar het membraan gekeken? Als die wat vettig is trekt hij niet goed vacuum.

Britt

Berichten: 18901
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 13:57

Jep heel herkenbaar! Al trekt hij wel weer bij na de TSR stand, op een of andere manier. De nieuwe zijn veel fijner. Die passen ook, als je ook een nieuwe slang koopt, het koppelstukje er af sloopt en die gebruikt als nieuw koppelstuk tussen de oude slang en het borstdeel.
Denk niet dat ik heel duidelijk ben, zal straks kijken of ik een foto kan maken van wat ik bedoel.

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 14:17

Barbabientje schreef:
Iemand nog tips hier:
Ik heb de medela freestyle, oude variant, maar soms dan trekt hij aan 1 kant niet 100% vacuüm. Lijkt erop dat het is als het wat nat is gebleven na vorige kolfbeurt, maar sommige momenten dan krijg ik het ook echt niet opgelost..
heb dan voor m’n gevoel alles afgedroogd en droog geblazen, maar kan de oorzaak niet vinden.


Precies de reden waarom ik die van mij 3 jaar geleden al heel snel heb teruggebracht. Had er een klacht over een contact opgenomen met medela en kon zo terugbrengen naar de winkel. Vond ik wel veelzeggend dat het zo makkelijk ging... toen de horigen chicture aangeschaft en heb geen seconde spijt gehad. Veel krachtiger. Nog nooit meer dan de helft van de kracht gebruikt.

Barbabientje

Berichten: 8206
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 18:26

Ja heb hem overgenomen van iemand, alle delen nieuw besteld, was alsnog goedkoper dan een hele nieuwe dus terugbrengen gaat niet.

Moet zeggen dat er vanmiddag ook een boel frustratie bijzat wat niet bijdroeg aan het oplossingsgericht zoeken :+

Nu alweer moeite met kolven op het werk, dus ben wel klaar met heel dat bv en kolven..

NoLimit_93
Berichten: 302
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 19:23

Lieke schreef:
Zouden jullie eens mee willen denken?
Mijn zoon is nu drie maanden en krijgt bv op verzoek. Overdag is dat normaal gesproken met tussenpozen van 2,5-3,5 uur. In de nacht ligt hij naast me in de cosleeper. Althans daar begint hij, ik voed liggend en val dus ook regelmatig in slaap met hem naast me. Ik denk dat hij ook zeker elke 3/4 uur komt voor een voeding. Niet erg, maar ik zou er liever meer tijd tussen hebben.

Maar, ik ga ook wel eens een avond weg en dan kom ik rond 0.00 thuis. Vaak heeft hij dan rond 18u te drinken gehad. In de tussentijd komt hij dan niet voor een voeding. Als ik dan thuis ben gekomen komt hij dan vaak binnen een uur. Totaal zit er dan met gemak 6 uur of langer tussen de voedingen.
Dus hij lijkt het wel makkelijk te kunnen, maar ik zou ook graag willen dat hij er (af en toe) 5 of 6u tussen laat als ik er wel ben. Iemand ideeën?


Hier ook netjes om de 3 uur of langer als ik een nacht niet thuis ben maar als ik er wel ben het liefst om de 1 a 2 uur, en denk maar niet dat je haar af kan schepen met een speen, dan ben je 2 uur later nogsteeds bezig :') Vaak is het ook een paar slokjes tot het tsr en dan slaapt ze weer verder. Overdag had ze dat vroeger ook heel vaak als ze van kdv of oma kwam, vlak daarvoor nog gedronken maar zeuren tot ze de borst kreeg.

Ik heb dus eigenlijk geen tips behalve in een andere ruimte slapen :Y)

Kana

Berichten: 9059
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 19:34

Kan borstvoeding opeens droogvallen of veel minder worden?

Baby is al de hele dag huilerig en slaapt amper, als hij in slaap sukkelt dan is het voor maximaal 30 minuten en dan word hij krijsend wakker. Hij slaapt ook enkel op mij. Ergens anders liggen is een no go.

Maar hij drinkt steeds heel kort maar, 4/6 minuten of korter. Mijn borsten voelen ook heel leeg. Ik leg de baby bijna om het uur/ander half uur aan omdat ik niet weet wat ik anders kan doen voor zijn gehuil. Hij is enorm vermoeid en
Ik denk ook heel hongerig? Misschien produceer ik opeens te weinig en zitten we daarom in een negatieve spiraal?


Hij is 5,5 week oud en ik zit erover na te denken zo een fles kv aan te bieden. ( Het is geen spruw)

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 19:41

Regeldag?

Als hij inderdaad maar zo weinig slaapt zou ik idd ook wat kv aanbieden, enerzijds voor jezelf en je borsten wat rust te gunnen, anderzijds zodat baby eens verzadigd is en eens goed stukje slaapt.

WillemYntJee
Berichten: 6306
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 19:53

Ik zou juist geen kv aanbieden bij een regeldag. Dan duurt t alleen maar langer voordat je baby alles letterlijk weer geregeld heeft. Gewoon jezelf op een lekker plekje installeren met eten en drinken bij de hand of iemand die t voor je kan pakken, baby erbij en lekker laten drinken en regelmatig borst wisselen.

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 20:00

Klinkt indd al een regeldag/regeldagen. Ik heb persoonlijk dan nooit kv aangeboden. Het is wel even pittig, maar dan ben je er "opeens" doorheen. Het vaak en kort drinken is om je productie op te hogen. Iedere keer als je een tsr krijgt dan is dat een seintje voor de melkproductie, ook als de baby dan niet zoveel drinkt. Als je bv wilt blijven geven dan kun je niet de regeldagen omzeilen helaas. Want als de baby groter wordt en meer gaat drinken dan is er ook meer melk nodig. Overigens kan het best zijn dat je alleen met de 5,5/6 weken hier echt veel last van hebt en daarna niet meer.

Kana

Berichten: 9059
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 20:27

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb net een flesje aangeboden en er ging 75 ml in. Hij is nu voor het eerst rustig. Het is nu al 5,5 week vechten met de beeb aan de borst, ik vraag me af waarom ik nog doorzet. Even over nadenken dus.

Wat een rust nu.

Bedankt voor jullie adviezen, wat ik op Google vind klinkt het inderdaad als een regeldag!