Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 18:48

Ik heb nursing agitation even opgezocht, kende het niet. Dat lijkt me inderdaad heel naar als je daar last van hebt. Een soort gespleten emotie tussen houden van en toch willen afstoten. Knap dat je je daar overheen hebt kunnen zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 19:39

Ramiro schreef:
oh ja hier 6 weken na de keizersnede zelfs met mijn overproductie weer ongesteld. Daarna ook weer netjes regelmatig ongesteld. Zo oneerlijk vond ik het op dat moment, maar mijn cyclus is inderdaad prima op gang.
.


Hier idem! Na de eerste (ook KZ) na 9 weken weer 'netjes' ongesteld met volledig bv, bij de 2e na 7w alweer. Fijn dat mijn lijf het zo snel oppakte, maar langer wachten was niet erg geweest :=

Daenerys
Berichten: 2356
Geregistreerd: 09-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 19:58

Wat leuk om te lezen dat zoveel moeders hun kinderen lang voeden! In mijn omgeving ken ik niemand die dat doet/gedaan heeft. Ik was op mijn werk ook de eerste die kolfde en dat leverde ook vaak vragen (en soms kritiek :evaw: ) op.

Ik heb mijn zoon tot 14 maanden bv gegeven. Laatste maand enkel nog de avondvoeding voor hij ging slapen. De rest had hij zelf al afgebouwd, gewoon eten en uit een beker drinken vond hij veel interessanter. En van de een op de andere dag wilde hij helemaal niet meer. Krijsen en mijn borst wegduwen als ik hem wilde aanleggen. Na 3 dagen creatief proberen hem te laten drinken heb ik me erbij neergelegd dat het klaar was. Ik was er zelf nog niet aan toe maar kind wel :o
Ben wel heel blij dat het op deze manier is gegaan, en dankbaar dat ik hem zo lang heb kunnen voeden.
Hij was prematuur en ik heb 2 weken gekolfd en dit via zijn neusmaagsonde gegeven omdat hij nog niet zelf kon drinken. Ik was bang dat bv helemaal niet meer zou lukken, maar met behulp van de lactatiekundige in het ziekenhuis is het wel gelukt en daar ben ik zo blij om! Ik mis het nog steeds wel een beetje, had nooit verwacht dat het zoveel met me zou doen <3

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 20:04

Ik volg mee... ik ben nu bijna aan de 10de maand(8juli) en nog altijd heef ik borstvoeding. Nooit gedacht zo ver te geraken. Maar merk wel als ik weinig eet of drink , ik ook minder heb.. dan moet dochter meer moeite doen...

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 20:08

Inderdaad leuk om te lezen dat er hier veel lang(er) voeden! Mijn minimale streven is een jaar maar dat redden we makkelijk. Kleine hier drinkt heel graag borst, die weet ook niet hoe met een flesje om te gaan, haha.

Anoniem

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 20:13

Wat ik me afvraag, als je stopt op een moment dat kind en/of moeder er klaar voor zijn, en je geeft verdere melk in een beker, hoe voorzie je dan in de verdere zuigbehoefte als je kind bijvoorbeeld nog maar 1,5 jaar oud is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 20:16

In mijn geval had zowel mijn zoon als dochter absoluut geen zuigbehoefte meer, dus daar hoefde niet in voorzien te worden.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 20:19

Mijn dochter had met 1 jaar al geen zuigbehoefte meer, kiepte haar speen uit bed en gaf er geen moer om. Ok als peuter eigenlijk nooit wat in de mond gestopt. Ofwel, dat zijn individuele behoeftes waar je individueel naar moet kijken lijkt mij.

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 20:27

Hier veel zuigbehoefte. Oudste heeft nooit een speen gewild, maar heeft nog tot 3,5 een klein flesje gedronken voor het slapengaan en sabbelde verder veel op zijn labeldoekje. Nog steeds moet hij voor het slapen gaan éven alle labeltjes afknagen :=

De jongste heeft wel een speen en gebruikt die nog steeds meer dan optimaal (net 2 geworden). Maar zolang hij hem dan ook echt gebruikt en niet enkel in z’n mond heeft, zal hij hem wel nodig hebben. Liever zo dan dat hjj continu met z’n vingers in z’n mond gaat zitten (wat hij doet als hij geen speen krijgt). Hij heeft nooit echt uit een fles gedronken en kreeg ook geen KV en weinig koemelk, dus dat was ook geen alternatief.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 20:33

Wat een leuk topic. Ik ben heel erg pro borstvoeding. Ik ben erg overtuigd van de voordelen. Maar het zal mij worst zijn als een andere vrouw voor kv kiest. Ik maak daar geen opmerkingen over en geef nooit ongevraagde adviezen. Feit blijft wel dat de voorlichting echt vaak enorm slecht is, vooral vanuit kraamzorg en het CB. En het is jammer dat bv in veel gevallen daardoor niet lukt.

En het werkt ook andersom hoor, ik heb een peuter aan de borst en een kleuter, dat kleuter nog drinkt weet bijna niemand. Dat peuter nog drinkt vinden sommige mensen al raar. Kleuter word je helemaal raar op aangekeken.

pien_2010

Berichten: 43356
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 20:51

Solistar schreef:
En het werkt ook andersom hoor, ik heb een peuter aan de borst en een kleuter, dat kleuter nog drinkt weet bijna niemand. Dat peuter nog drinkt vinden sommige mensen al raar. Kleuter word je helemaal raar op aangekeken.


Mijn zoon bracht ik jaren geleden naar het vliegveld. We stonden voor de incheckbalie en een tenger klein vrouwtje (ze was echt heel klein en tenger vandaar het tje) had 3 koters om zich heen en ze was alleen. Alles had ze zeer goed onder controle. Opeens de kleinste van een jaar of 3 wellicht 4 jaar trekt aan zijn moeder, die op haar hurken ging zitten en manneke maakt haar bloes open pakt een borst uit de BH en gaat drinken.
De schokgolf bij sommige mensen, door die hal vond ik zo hilarisch, alsof ze verdorie een striptease aan het doen was in plaats van haar kindje zogen. Ik vond het zo grappig die situatie dat ik in de lach schoot en haar een knipoog gaf, waarop zij ook lachte en mij een knipoog terug gaf. Gelukkig ging ze gewoon door en trok ze zich er niets van aan. Stoer van haar. Na een kort tijdje had het manneke genoeg gehad en schoof ze weer aan in de rij. Netjes was dat niemand voor haar was gegaan maar rustig bleef wachten want de rij was toch lang genoeg.
Mensen die zo geschokt reageren, zijn in mijn ogen dan niet goed wijs. Het is de natuur en de een geeft een fles en de ander de borst. Laat gaan , blijf adem halen en doe normaal. Mijn man die naast me stond en dus ook dicht op haar vond het gelukkig ook dood normaal. Anders waren we wellicht gescheiden := → grapje.
Van haar heb ik geleerd dat je gewoon datgene moet doen in het leven dat bij je past en bij je kinderen. Het waren dotjes van kinderen en hielpen hun mamma heel goed.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 21:09

Haha wat een mooi verhaal, ik vind dat wel stoer hoor! Ik vind het ook erg hoe mensen het met seksistisch kunnen associëren (op Facebook weleens opmerkingen als: dat doet zo'n moeder alleen voor zichzelf, slecht voor zelfstandigheid etc).

Onze kleuter drinkt alleen nog voor het slapen, en dan ook niet elke dag.. Daarnaast gaat er ook helemaal niemand meer vanuit dat ze drinkt dus niemand vraagt zoiets en ik zeg dat dan ook niet.. Ik vind het door de maatschappij toch een beetje taboe. Toen ze baby waren heb ik altijd overal in het openbaar gevoed, maar nu zou ik (stel dat ze nog wel zouden willen) er het lef niet meer voor hebben.
Laatst bijgewerkt door Solistar op 02-07-21 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49238
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 21:09

Nou Pien, ik ben heel erg pro borstvoeding en ben best openminded denk ik, ook over voeden buitenshuis maar deze situatie zou me ook wel net een beetje te ver gaan eigenlijk.

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 21:16

Ik ben, denk ik, na een jaar wel gestopt met voeden in het openbaar. Maar nu met mijn baby van 9,5mnd heb ik er geen moeite mee.
Ik heb vaak commentaar gehad op het langvoeden. Ook een collega die vond dat ik ermee moest stoppen, want hij kon al lopen. Alsof het één iets te maken heeft met het andere. Ik heb haar dan ook vriendelijk verteld dat zij mij dat niet hoefde te vertellen en dat ik die keuze zelf maak. Overigens verder best een prima collega hoor.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34655
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 21:19

Escada schreef:
Maar overproductie is toch niet heel erg? Als ik dat zou hebben zou ik een voorraadje maken en doneren aan andere moeders. Of is het niet gezond om overproductie te hebben? :o


Wil als meelezer toch even reageren. Ik had overproductie icm een hele sterke toeschietreflex. Dat is echt niet handig. Mijn dochter spuugde daardoor heel veel. Pas toen ik 1 borst ging voeden in plaats van 2 ging dat beter.

Ik had trouwens een hele vriezer vol, mede daardoor. Maar vlak voor ik weer ging werken was er iemand zo handig om de vriezer open te laten staan :+ alles ontdooid. Dat was echt niet leuk. Gelukkig ging kolven me op het werk heel goed af. Ik heb nooit tekort gehad.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-21 21:25

Met oudere kindjes vind ik het er echt heel erg aan liggen. Van mij mag je voeden tot ze het huis uit gaan, dat voorop gesteld. Maar op die leeftijd vind ik dat een kindje wel mag leren dat niet ieder moment het juiste moment is. Dat geldt ook voor ieder ander eten of drinken overigens. Een rij op een vliegveld of bijvoorbeeld in een krap vliegtuig vlak naast een andere passagier vind ik gewoon geen plek om te voeden als het niet gaat om een baby die nog handelt uit primaire uitingen.
Net zoals ik vind dat een rij niet hoeft te wachten omdat een kind van 2 nu direct een banaan wil die ik tevoorschijn moet halen.
Ik merk om me heen dat sommige vrouwen het op verzoek voeden heel erg door blijven zetten, ook als dat niet uitkomt of als het zelfs de vrouw tegenstaat. Als mijn kind 8x per dag een boterham wil stel ik daar ook grenzen aan, net zo goed als dat aan bv kan.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 21:32

Echt? Hmm. Dat zou me echt niet boeien hoor. Wat vind je er dan vervelend aan?

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 21:34

Zo bijzonder hoeveel taboes er zijn rondom je kind (op)voeden. Alsof het iemand een zak aan gaat of je KV kiest of 3 jaar BV.. Zolang je er een leuk mens van maakt gaat de opvoeding een ander volgens mij niet zoveel aan, en heb je daar gewoon weinig van te vinden.

Ik dacht bij de geboorte van mijn baby overigens vooral ongevraagd advies te krijgen van de oudere garde, maar juist van de oma's krijg ik te horen "wat fijn dat dat tegenwoordig kan". Lang voeden, dragen en samen slapen, dat was in die tijd ondenkbaar als ik hen geloven moet. Van de jongere mensen vooral afkeuring, vooral van kinderloze twintigers hahaha. Al hoor ik van vriendinnen weer andere verhalen, maar ik vond dat wel een bijzondere constatering :D

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 21:38

Dat 8x per dag een boterham komen wij wel aan denk ik :D
Maar ik snap wel dat er ook zoiets is als aanpassen aan een situatie enkel zijn dat dan je eigen normen en waarden. Mensen zijn daar heel verschillend in. Ik vind eten in de winkel echt niet kunnen, maar zat mensen die dat heel normaal vinden.
Zolang je er niemand schade mee doet: Thats life.

pien_2010

Berichten: 43356
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 21:42

Dat is een stevig oordeel secrible dat ik totaal niet deel. Je plakt jouw ideeën over opvoeden op haar.
Die vrouw was alleen met 3 jonge kinderen en een hoop bagage op een druk vliegveld en ze had een oase van rust om zich heen en in die hektische situatie vond ik dat knap.
Zelfs toen kindje even kwam drinken was dat in dat gezin volkomen normaal en ze bleef die oase van rust. Ik had diepe bewondering voor haar. Niemand heeft last van haar gehad, de kinderen gedroegen zich voorbeeldig en ik kon alleen maar een hele diepe buiging voor haar maken zo knap vond ik het.

Gamova
Berichten: 1007
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 21:43

Ik had ook allerlei ideeën over dingen die ik nooit zou doen als moeder. Zoals eten in de auto... was ik even blij dat ik een verdwaalde rijstwafel in mijn tas had toen ze besloot dat autorijden dus echt NIET leuk meer was en ze per direct ook hangry was :))
Qua borstvoeding zat ik in de corona periode toen het nog wel lukte, buiten de deur voeden is hier niet aan de orde geweest...

Ik heb nu pas, met 32 weken, het voornemen om het toch weer te proberen. Dit keer hoop ik wat meer professionele begeleiding in te kunnen schakelen. Anders weet marrlinde vast waar ik terecht kan hier in de buurt :)

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 22:05

De tweede keer bv gaat soms ook echt veel makkelijker. Ik wens het je toe!

Naast bv geven doen wij dus ook aan samen slapen. Zit een enorm taboe op merk ik vaak. Ach, voordat ze 18 zijn slapen ze wel alleen denk ik :D

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 22:08

Duc_je schreef:
Ach, voordat ze 18 zijn slapen ze wel alleen denk ik :D


Dit roept mijn vriend ook altijd, maar ik hoop het niet: Dan blijven er ook geen vriendjes slapen :')

Gamova
Berichten: 1007
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 22:17

Duc_je schreef:
De tweede keer bv gaat soms ook echt veel makkelijker. Ik wens het je toe!

Naast bv geven doen wij dus ook aan samen slapen. Zit een enorm taboe op merk ik vaak. Ach, voordat ze 18 zijn slapen ze wel alleen denk ik :D


We gaan het meemaken. En anders weet ik nu dat het echt wel goed komt als het niet lukt :j

Samen slapen was hier geen succes. Een 1,60m bed met spleet, man die breeduit slaapt en kind wat in haar slaap veel weg heeft van een torpedo en alle kanten van het bed probeert te raken. Zelfs even kroelen in bed heeft ze geen tijd voor :')

Eliana

Berichten: 5455
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 22:25

Leuk topic ik zal denk vooral meelezen :).
Inmiddels 30 weken zwanger van ons 3e kindje.
De andere 2 heb ik beide een jaar gevoed. Mijn jongste heeft al vanaf 4 maanden last van astma/ benauwdheid en dan weigerde hij de fles of andere manieren van voeden. Ik heb heel wat heen en weer moeten rijden van mijn werk ( ik werk 30 km verderop..)

Ik was bij alle 2 na een maand of 7 weer voor het eerst ongesteld.

Vandaag een nieuwe Kolf gehaald, mijn oude was kapot gegaan.