Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:43

Hier ook een langvoeder, mijn zoontje is bijna 2 jaar dus nog niet zo oud als die van jou. Hier merk ik (nog) geen verschil in techniek. Wel heeft hij de laatste maanden sneller de neiging om waar je ook bent aan je kleding te trekken met de mededeling titie drinken. Daar moeten we nog een weg in vinden dat hij gaat leren dat ik hem niet overal meer ga voeden.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:55

marrlinde schreef:
Zijn hier meer langvoeders? Hebben jullie wel eens het idee dat de drinktechniek plots veranderd? Mijn zoon is nu 2j10mnd, en laatste weken voelt het drinken ineens anders, alsof hij een andere techniek gebruikt. Vind het zelf een beetje onprettig aanvoelen maar wat doe je er aan he... ;-) Wel benieuwd of anderen het herkennen.

Nola is inmiddels 2 jaar en 7 maanden. Bij vlagen voelt het inderdaad anders. Dat is het ook pijnlijk en zeg ik dat ze normaal moet drinken :+ Dat werkt meestal wel. Vaak heeft ze dan niet lekker aangehapt.

Anomien

Berichten: 7391
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 15:13

lovelys schreef:
Geen stuwing betekent niet dat er geen melk is. Luisteren naar of je ritmisch hoort klokken.
Lekker vaak en veel aanleggen.


En je kind veel op je borst huid op huid contact houden.


… om even dit topic binnen te vallen.
Hallo, hier mama van 2 kindjes. De eerste 9 maand bv gegeven maar ivm wens voor een 2e gestopt met bv (bij mij werkte het wel als anticonceptie). Toen meteen zwanger van de tweede. Die is nu 2 maand. Ik voed nu weer bv. Maar moet nog kijken hoe lang ik dit vol houd als ik straks weer werk.

De tweede drinkt erg onrustig. Lactatiekundige is al geweest maar met haar tips kwam ik ook niet veel verder.
Wel kolf ik en voed ik ook met fles, voor de gewenning als ik straks ga werken. Ook met de fles kan het heel onrustig gaan. Helaas wil onze baby nog steeds om de 3 uur en af en toe om de 4 uur.

Ik vind bv geven prachtig om te doen en daarna lekker samen een dutje te doen.
Het mooiste wat er is.

Nu heb ik ook een kind van inmiddels 1 jr + 8 maand die tussendoor zit te stuiteren. Wat het wat lastiger maakt.

Ben benieuwd hoe lang ik het volhoud. Ergens hoop ik erg lang omdat dit ons laatste kindje is. en anderzijds weet ik ook dat kunstvoeding ook veel rust kan geven.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 15:24

marrlinde schreef:
Zijn hier meer langvoeders? Hebben jullie wel eens het idee dat de drinktechniek plots veranderd? Mijn zoon is nu 2j10mnd, en laatste weken voelt het drinken ineens anders, alsof hij een andere techniek gebruikt. Vind het zelf een beetje onprettig aanvoelen maar wat doe je er aan he... ;-) Wel benieuwd of anderen het herkennen.


Hapt hij nog wel goed aan? Ver genoeg zeg maar? Soms worden ze ook een beetje lui en met tandjes is dat niet zo fijn.. Ik deed/ doe dan altijd even opnieuw aan laten happen. Maar echt verschil in dat het niet goed meer voelt heb ik nooit gemerkt..

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 17:23

Langvoeder hier (3,5 jaar + 11 maanden). Bij mij hielp het om te zeggen dat hij groot moest happen. Onprettig gevoel = vaak verkeerd aanhappen.
Als het pijn doet, dan moet hij opnieuw aanhappen.

Anoniem: weet je waar het onrustige drinken vandaag komt? Is het te harde tsr?
Ik merkte dat ik op een duur handigheid in had met 2 kleintjes. Wel een man die veel ondersteunde en vaak ook even de oudste kon entertainen.
Heel pedagogisch onverantwoord, maar onze jongste was erg snel afgeleid en in een donkere kamer was dan het beste. Ik gaf mijn oudste dan iets wat hij kon eten (wat hij heel lekker vond en lang duurde) of een filmpje (voor max 15 min). Zo had ik even rust om te voeden. Nu is mijn bijna 1jarige nog steeds erg onrustig en heb ik dus in de ochtenden dat ik dus een beetje in de knoei kom. In de middag gaat de oudste rusten (valt vaak nog een uurtje in slaap) De jongste gaat daarna op bed. Om half 7 breng ik de jongste naar bed en daarna de oudste. (man helpt dan met avond ritueel etc van de oudste).

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 19:33

Nee hij hapt wel goed aan, het is niet pijnlijk. Meer het nursing agitation gevoel, ik voel ineens zijn tongetje veel meer dan eerst (dat doet hij natuurlijk prima want ze stimuleren ook met dat tongetje onder de tepel, maar eerder voelde ik dat niet specifiek). Verder hapt hij goed en is het niet pijnlijk, het is meer dat het gevoel echt anders is.

Ik had tijdens zijn zwangerschap enorm nursing agitation toen de oudste nog dronk, ben zo bang dat dat ineens weer terug komt. En nee ben absoluut niet zwanger nu, haha! Is ook niet gerelateerd aan mijn cyclus, welk kortere cyclus laatste maanden dus wellicht wel ergens een hormonale schommeling. Terugloop productie kan natuurlijk, voor de zekerheid weer domperidom gestart aantal weken geleden. Verder echt niks veranderd. Hij heeft medisch echt nog noodzaak voor de borst dus als ik nu die nursing agitation terug zou krijgen zijn we echt de banketstaaf :')

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 21:02

Oo dat is vervelend, die nursing agitation.. Ik herken dat gevoel wel, had dat ook toen ik net zwanger was maar alleen bij ons zoontje (4 jaar) en niet bij ons dochtertje (bijna 2 jaar) die allebei nog dronken. Dus zoontje helemaal afgebouwd zonder problemen en dochtertje drinkt nog steeds. Vond dat ook wel mooi dat het zo natuurlijk gaat. Maar als het niet gerelateerd is aan zwangerschap of cyclus misschien eens informeren bij een lactatiekundige als het echt nog medisch noodzakelijk is? Want het is erg lastig om die nursing agitation te negeren, ik vond dat in ieder geval heel naar..

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 23:59

Inderdaad al gedaan, maar we komen niet verder dan productie weer verhogen met de domperidon om dat als oorzaak uit te sluiten. Hormonaal ga je niks aan veranderen natuurlijk. Is wel lichte intensiteit nog hoor, in de zwangerschap was het zo gigantisch heftig dat zou ik niet meer aankunnen ondanks de medische noodzaak... Hopelijk blijft het daarbij of trekt het weer weg. Of veranderd hij zijn techniek weer even terug :+

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 09:29

ah nursing agitation is niet leuk!
Had ik inderdaad ook bij de oudste toen ik zwanger was. Toen heb ik een timer gezet en mocht hij 3 min drinken. Op een duur 2 minuten. Ik had verwacht dat hij wel zou stoppen (in combinatie met geen melk meer), maar hij heeft stug doorgedronken :+

Nu heb ik ook een timer met maximum 3 minuten voor hem, omdat hij anders er nog uren aan zou willen tutten en ik dat niet trek.
Maar hij vraagt nog elke ochtend, voor het middagslaapje en avond nog om mama melk :Y) Als ik werk of weg ben, vraagt hij niet en is het oke.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 22:29

Ik vind het deze ronde maar moeilijk. Meneer is 4 maanden, hapt prima aan, groeide gelijk goed ect ect. Productie is fanatiek en dat gaf in het begin wel problemen.
Kolven gaat ook prima.

Het probleem is dat meneer overdag vaak gewoon niet wilt drinken. Hij is zo druk bezig met alles volgen dat hij gewoon geen tijd lijkt te hebben om te drinken. Hij laat er overdag gerust veel uren tussen om dan een sloot in een keer naar binnen te werken, om vervolgens weer een deel terug te spugen omdat hij teveel in één keer drinkt. Tussendoor aanleggen is geen optie, daar wordt hij erg onrustig en bozig om. Ik kolf welleens als hij er te lang tussen laat om te zorgen dat er wel wat ritme in de productie blijft. Hij drinkt wel iets gemakkelijker uit een flesje, dan kan hij wel drinkend om zich heen kijken.
Groei qua gewicht begon op p100 en is nu richting p75, lengte volgt datzelfde lijntje.

Ding is dat hij overdag dus lekker druk en aan het ontdekken is, maar vervolgens snachts elke 2 uur wilt drinken…ik merk dat ik het steeds zwaarder krijg qua weinig slaap. Iemand tips? Of is dit een fase? (Uiteindelijk zijn het allemaal fases :') )

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 22:52

Slapen jullie samen? Dat maakt het voor mij wel makkelijker. En overdag wat vaker zorg uit handen geven om voor mezelf te zorgen.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 23:54

Slapen alleen samen als hij echt mega onrustig is. Ik lig me een breuk en de nachten erna als hij gewoon weer in z’n eigen bed slaapt ben ik hem continue *kwijt*. Daarbij ben ik zo bang dat ik de dekens toch omhoog over hem heen trek.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 00:23

Ja voor ons was samen slapen ook de oplossing. Wij hebben een ledikant omgebouwd tot cosleeper ook ivm dekens en dat ze niet kunnen vallen. Ik hou het niet vol als ik snachts uit bed moet. Ik snap dat het niet voor iedereen is, maar heb helaas geen tips voor beter doorslapen. Wat gebeurt er als je zelf overdag vaker aanbied en dan op een hele rustige saaie plek gaat zitten om zo proberen meer ritme te krijgen?

Edit ik zie nu dat dat ook geen optie is.. Lastig, hopelijk is het tijdelijk.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 01:47

Ilse_123 schreef:
Ik vind het deze ronde maar moeilijk. Meneer is 4 maanden, hapt prima aan, groeide gelijk goed ect ect. Productie is fanatiek en dat gaf in het begin wel problemen.
Kolven gaat ook prima.

Het probleem is dat meneer overdag vaak gewoon niet wilt drinken. Hij is zo druk bezig met alles volgen dat hij gewoon geen tijd lijkt te hebben om te drinken. Hij laat er overdag gerust veel uren tussen om dan een sloot in een keer naar binnen te werken, om vervolgens weer een deel terug te spugen omdat hij teveel in één keer drinkt. Tussendoor aanleggen is geen optie, daar wordt hij erg onrustig en bozig om. Ik kolf welleens als hij er te lang tussen laat om te zorgen dat er wel wat ritme in de productie blijft. Hij drinkt wel iets gemakkelijker uit een flesje, dan kan hij wel drinkend om zich heen kijken.
Groei qua gewicht begon op p100 en is nu richting p75, lengte volgt datzelfde lijntje.

Ding is dat hij overdag dus lekker druk en aan het ontdekken is, maar vervolgens snachts elke 2 uur wilt drinken…ik merk dat ik het steeds zwaarder krijg qua weinig slaap. Iemand tips? Of is dit een fase? (Uiteindelijk zijn het allemaal fases :') )


Kan je niet ergens in een rustige eventueel donkere (slaap?) Kamer gaan zitten?

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 11:13

Ilse_123 schreef:
Ik vind het deze ronde maar moeilijk. Meneer is 4 maanden, hapt prima aan, groeide gelijk goed ect ect. Productie is fanatiek en dat gaf in het begin wel problemen.
Kolven gaat ook prima.

Het probleem is dat meneer overdag vaak gewoon niet wilt drinken. Hij is zo druk bezig met alles volgen dat hij gewoon geen tijd lijkt te hebben om te drinken. Hij laat er overdag gerust veel uren tussen om dan een sloot in een keer naar binnen te werken, om vervolgens weer een deel terug te spugen omdat hij teveel in één keer drinkt. Tussendoor aanleggen is geen optie, daar wordt hij erg onrustig en bozig om. Ik kolf welleens als hij er te lang tussen laat om te zorgen dat er wel wat ritme in de productie blijft. Hij drinkt wel iets gemakkelijker uit een flesje, dan kan hij wel drinkend om zich heen kijken.
Groei qua gewicht begon op p100 en is nu richting p75, lengte volgt datzelfde lijntje.

Ding is dat hij overdag dus lekker druk en aan het ontdekken is, maar vervolgens snachts elke 2 uur wilt drinken…ik merk dat ik het steeds zwaarder krijg qua weinig slaap. Iemand tips? Of is dit een fase? (Uiteindelijk zijn het allemaal fases :') )


Probeer eens 's nachts minder te voeden, door op een of meerdere momenten enkel in slaap te wiegen. Op 4 maanden worden ze dikwijls vaker wakker, omdat hun slaapritme veranderd. Als je dan denkt: oh honger! Heeft hij overdag minder honger. Terwijl het waarschijnlijk komt doordat hij z'n slaapcycli nog niet kan koppelen. Google maar eens op reverse cycling.
Mijn baby is nu 4,5 maand en kwam ook elke 1-2 uur 's nachts. Ik ben begonnen dus enkel te wiegen ipv telkens te voeden. Meestal nog 1 voeding rond 3u. Nu komt hij toch al weer minder vaak 's nachts.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 12:23

Goeie tip Rebel_jits! Dat klinkt erg logisch, eens kijken of we daar wat mee kunnen. Ik voed hem nu inderdaad altijd als hij snachts wakker wordt want dan slaapt hij met 10 minuten weer door.

_Lorette_

Berichten: 12089
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 14:03

Hier een kind van 6 maanden dat 's nachts om de max 3 uur komt. Meestal 3x tussen 00 en 06 uur. Ik probeer altijd even te wachten of hij weer in slaap valt, maar hij gaat alleen maar harder huilen en wil gewoon drinken. We proberen hem overdag zoveel mogelijk te geven. Dat lijkt nog niet zo te helpen. Troosten lukt wel, maar dan ben ik zo 45 minuten bezig en het is voor mij veel minder belastend om hem aan te leggen. Eerder heeft hij veel beter geslapen. Ik weet het nu aan de periode van ziek zijn en mijn verminderde productie, waardoor hij vaak moest drinken om het weer op gang te krijgen, maar inmiddels lijkt het me niet meer zo nodig.
Werkelijk geen idee hoe ik hem weer naar 1x per nacht krijg zonder compleet oververmoeid te worden...

_Mel

Berichten: 4039
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zakynthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 14:40

_Lorette_ schreef:
Hier een kind van 6 maanden dat 's nachts om de max 3 uur komt. Meestal 3x tussen 00 en 06 uur. Ik probeer altijd even te wachten of hij weer in slaap valt, maar hij gaat alleen maar harder huilen en wil gewoon drinken. We proberen hem overdag zoveel mogelijk te geven. Dat lijkt nog niet zo te helpen. Troosten lukt wel, maar dan ben ik zo 45 minuten bezig en het is voor mij veel minder belastend om hem aan te leggen. Eerder heeft hij veel beter geslapen. Ik weet het nu aan de periode van ziek zijn en mijn verminderde productie, waardoor hij vaak moest drinken om het weer op gang te krijgen, maar inmiddels lijkt het me niet meer zo nodig.
Werkelijk geen idee hoe ik hem weer naar 1x per nacht krijg zonder compleet oververmoeid te worden...


Dit heb ik met mijn dochtertje sinds zij 3 maanden oud is.. inmiddels is zij bijna 16 maanden oud.
Ik heb geluk dat ik niet veel slaap nodig heb, maar na een jaar zijn er echt ochtenden en dagen dat ik amper op mijn benen kan staan. Heeeel sporadisch zit er een nacht tussen dat ze maar 2 keer komt. Dan kan ik weer opladen :')

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 14:45

Hier is cosleepen een antwoord tegen het dikwijls opstaan. Ik leg m'n hand op hem of m'n hoofd tegen hem aan en hij slaapt verder _/-\o_ Gewoon even die bevestiging dat mama er altijd is. Dat het nogsteeds elk uur is, maakt niet uit. Die ene minuut m'n hoofd erbij ipv 5 min voeden (en 15 min wachten ivm reflux) of 30 min wiegen. Dan weet ik het wel. Het is een fase, het wordt vanzelf beter :j

_Mel

Berichten: 4039
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zakynthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 15:03

Bij mijn oudste was cosleepen ook echt het antwoord op het dramatische slapen. Die sliep meteen door toen we met hem zijn gaan slapen ipv zijn bedje naast ons bed. Bij mijn dochtertje nu dus niet. Die ligt al maanden met mij in bed.
Zelfs na bijna 13 maanden maar geaccepteerd dat het inderdaad een fase is en het vast ooooit wel beter gaat :j

Tara_13

Berichten: 750
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: t Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 15:04

Ik vind bij 4 maanden oud en dan niet ingaan op een voeding nog best wel heftig om te doen
Het is echt super heftig om zo vaak in de nacht aan het voeden te moeten, maar je baby is echt nog afhankelijk van jouw melk.
Ik zou dan echt meer zoeken in een manier om overdag wel te kunnen voeden. Probeer je inderdaad even terug te trekken in een donkere rustige kamer of eventueel een open beker of rietjesbeker proberen overdag?

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 16:17

Onze dochter kwam met 2 jaar nog rustig 3-5 keer. Vanaf 2 zijn we de middagslaap gaan schrappen en sinds dien wordt het rustiger (1-2 keer per nacht). En nu met ruim 2,5 ben ik de afgelopen week heel gelukkig dat ze om 5/6/7 uur voor het eerst komt!
Ik heb veel over slaap en nachtvoedingen gelezen. Ja het is heel zwaar en ja het is helaas ook heel normaal. Des te meer reden om eerlijk te zijn erover en buiten de nachten om ook goed voor jezelf te zorgen.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 18:03

Tara_13 schreef:
Ik vind bij 4 maanden oud en dan niet ingaan op een voeding nog best wel heftig om te doen
Het is echt super heftig om zo vaak in de nacht aan het voeden te moeten, maar je baby is echt nog afhankelijk van jouw melk.
Ik zou dan echt meer zoeken in een manier om overdag wel te kunnen voeden. Probeer je inderdaad even terug te trekken in een donkere rustige kamer of eventueel een open beker of rietjesbeker proberen overdag?

Het is geen voeding weghalen he. Het is die verschuiven. Op 24u moeten ze hun calorieën halen, het exacte uur maakt niet uit. Dus of dat er nu 5 s nachts of 5 overdag zijn, maakt voor de baby z'n groei niet uit. Maar wel voor jouw humeur.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 23:22

Hij drinkt overdag echt heel slecht, het lukt het beste als ik hem direct na z’n slapen aanleg, maar eenmaal echt wakker is het kansloos, ook op z’n eigen kamer in het donker.
Ik kan de cosleeper wel weer tevoorschijn halen en dat proberen, hij sliep toen wel beter maar toen hebben we een kleine verbouwing gehad waardoor hij even op z’n eigen kamer moest en toen zijn we eigenlijk dat gaan volhouden. Zijn zus sliep juist vele malen beter toen ze eenmaal op haar eigen kamer lag, maargoed, iedereen is natuurlijk anders.
Het is nu accepteren en dan lukt het allemaal wel, maar zoals ik hier lees meerdere maanden… vrees dat ik dan echt ergens zal moeten gaan inleveren. Overdag rust pakken is geen optie, zit ook met dochter, huishouden en werk.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-24 23:31

Vaak zie je dit wel gebeuren rond deze leeftijd.
De omgeving wordt interessant, er zijn overdag leukere dingen dan eten. En 's nachts wordt ingehaald.

Veel aanleggen overdag, drinken stimuleren en het jezelf in de nachten zo makkelijk mogelijk maken.