Ik zal jullie eerst even vertellen wat geïnduceerd lacteren is, wanneer je dit kan doen en waarom ik dit ga doen en tevens hoe ik dit ga doen.
Geïnduceerd lacteren is zoals mijn titel al zegt borstvoeding geven zonder zwangerschap. Normaliter ben je zwanger, ontwikkelen je borsten zich en kun je vervolgens na de bevalling borstvoeding gaan geven.
Als je niet zwanger bent kan je óók gaan lacteren (zoals dat wordt genoemd) en dus borstvoeding gaan geven. Dit kan bijvoorbeeld als je een baby adopteert en deze de borst wil geven of zoals in mijn geval je getrouwd bent met een vrouw die in verwachting is. Wij willen allebei de borst gaan geven, oftewel ´co-nursing´ waarbij mijn vrouw (bokker Jinte) het grootste deel van de voedingen zal doen daar ik waarschijnlijk geen volledige productie zal krijgen.
Tot voor kort wist ik ook niet van het bestaan af, maar toen ik daar van hoorde ben ik mij er in gaan verdiepen en, hoewel het veel werk zal zijn, was ik snel enthousiast en wilde ik dat gaan doen. Ik wil dit gaan doen omdat ik het gewoon een heel mooi idee vindt om al mijn kinderen de borst te geven (als ons een tweede gegund is, de bedoeling is dat ik zwanger zal worden van nummer 2). Daarnaast het stukje contact dat je krijgt met borstvoeding vindt ik heel mooi, mijn vrouw met wat voedingen te kunnen ontlasten en een reserve setje borsten

Maar hoe gaat dat nu, dat geïnduceerd lacteren? Hiervoor zijn enkele protocollen ontwikkeld. Je kan het normale protocol volgen, hiervoor moet je 6 maanden voor de komst van je kindje beginnen. Je begint met een combinatie van de anticonceptiepil (combinatiepil) en een lage dosering van domperidon. De domperidon die ga je dan vervolgens ophogen tot je aan 20 mg zit 4 keer per dag (en dat is veel). De pil slik je in principe door tot 6 weken voor de uitgerekende datum. Dan stop je met de pil, domperidon blijf je wel doorslikken. De anticonceptiepil bootst als het ware een zwangerschap na en hierdoor gaan je borsten zich ontwikkelen.
Vanaf die laatste 6 weken wanneer je met de pil gestopt bent begin je met kolven (meerdere keren per dag). En ga je daarbij fenegriek en gezegende distel nemen. Uiteindelijk zal er daadwerkelijk borstvoeding gaan komen.
Goed, mijn vrouw is uitgeteld op 20 oktober, wat haar nu bijna 24 weken zwanger maakt. Dus die 6 maanden, die red ik niet meer. Dan ga je het versnelde protocol doen. Grofweg komt dat op hetzelfde neer, echter begin je direct met 4x 20 mg domperidon icm de pil, bij voorkeur heeft de pil een progesteron gehalte van 2-3mg echter, deze bestaat niet in Nederland

Verder is er weinig verschil tussen het normale protocol en het versnelde protocol. Ook dan ga ik 6 weken voor de uitgerekende datum stoppen met de pil en begin ik met kolven en tevens het innemen van die kruiden. En hopelijk heeft dan dan tot resultaat dat ik óók ons kindje met de borst kan voeden. Je productie zal bij een versneld protocol wel lager zijn. En je kan wat meer vermoeid zijn door de snelle start van de medicatie.
Buiten deze protocollen heb je nog het relactatie protocol (als je eerder zwanger bent geweest en opnieuw wilt gaan lacteren) en het menopauzeprotocol als je al in de overgang bent (ja, oma kan ook haar kleinkind voeden

Ik heb dit uiteraard zowel met de lactatiekundige besproken als de huisarts. Lactatiekundige had hier nog geen ervaring mee, maar was wel razend enthousiast ze had in het verleden wel eens voorgesteld maar nog niemand enthousiast gekregen. Toen ik belde voor een afspraak en ik zei ´geïnduceerd lacteren´ had de assistente ook geen idee wat het was en heeft ze het me ook gewoon gevraagd. Ook de huisarts had er nog geen ervaring mee maar was super enthousiast en was heel benieuwd of het ging lukken, dus dat is heel fijn. De huisarts heb je namelijk nodig voor het voorschrijven van de medicatie.
In dit topic zal ik mijn ervaring opschrijven en proberen jullie vragen, als die er zijn, te beantwoorden. Graag wel het verzoek om het vriendelijk en respectvol te houden. Mocht dit idee je verschrikkelijk tegenstaan helemaal prima maar reageer dan liever niet

Mocht iemand hier zelf ervaring mee hebben ben ik daar natuurlijk ook geïnteresseerd naar.
Voor meer informatie over geinduceerd lacteren verwijs ik jullie naar het volgende artikel : https://www.borstvoeding.com/aanverwant ... edermek#13