[VOLG] borstvoeding geven zónder zwangerschap, mijn weg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

[VOLG] borstvoeding geven zónder zwangerschap, mijn weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 17:18

Welkom in mijn topic over ´geïnduceerd lacteren´, oftewel borstvoeding geven zónder zwangerschap. Aangezien het een erg onbekend iets is, ik ben benieuwd hoeveel van jullie dit begrip kende of er ervaring mee hebben, vond ik het leuk en interessant om er een topic over te maken. Wellicht heeft iemand er nog wat aan en hopelijk vinden jullie dit interessant om te volgen.

Ik zal jullie eerst even vertellen wat geïnduceerd lacteren is, wanneer je dit kan doen en waarom ik dit ga doen en tevens hoe ik dit ga doen.

Geïnduceerd lacteren is zoals mijn titel al zegt borstvoeding geven zonder zwangerschap. Normaliter ben je zwanger, ontwikkelen je borsten zich en kun je vervolgens na de bevalling borstvoeding gaan geven.

Als je niet zwanger bent kan je óók gaan lacteren (zoals dat wordt genoemd) en dus borstvoeding gaan geven. Dit kan bijvoorbeeld als je een baby adopteert en deze de borst wil geven of zoals in mijn geval je getrouwd bent met een vrouw die in verwachting is. Wij willen allebei de borst gaan geven, oftewel ´co-nursing´ waarbij mijn vrouw (bokker Jinte) het grootste deel van de voedingen zal doen daar ik waarschijnlijk geen volledige productie zal krijgen.

Tot voor kort wist ik ook niet van het bestaan af, maar toen ik daar van hoorde ben ik mij er in gaan verdiepen en, hoewel het veel werk zal zijn, was ik snel enthousiast en wilde ik dat gaan doen. Ik wil dit gaan doen omdat ik het gewoon een heel mooi idee vindt om al mijn kinderen de borst te geven (als ons een tweede gegund is, de bedoeling is dat ik zwanger zal worden van nummer 2). Daarnaast het stukje contact dat je krijgt met borstvoeding vindt ik heel mooi, mijn vrouw met wat voedingen te kunnen ontlasten en een reserve setje borsten :D Stel het lukt mijn vrouw niet om borstvoeding te geven, dan hebben we nog een setje.

Maar hoe gaat dat nu, dat geïnduceerd lacteren? Hiervoor zijn enkele protocollen ontwikkeld. Je kan het normale protocol volgen, hiervoor moet je 6 maanden voor de komst van je kindje beginnen. Je begint met een combinatie van de anticonceptiepil (combinatiepil) en een lage dosering van domperidon. De domperidon die ga je dan vervolgens ophogen tot je aan 20 mg zit 4 keer per dag (en dat is veel). De pil slik je in principe door tot 6 weken voor de uitgerekende datum. Dan stop je met de pil, domperidon blijf je wel doorslikken. De anticonceptiepil bootst als het ware een zwangerschap na en hierdoor gaan je borsten zich ontwikkelen.

Vanaf die laatste 6 weken wanneer je met de pil gestopt bent begin je met kolven (meerdere keren per dag). En ga je daarbij fenegriek en gezegende distel nemen. Uiteindelijk zal er daadwerkelijk borstvoeding gaan komen.

Goed, mijn vrouw is uitgeteld op 20 oktober, wat haar nu bijna 24 weken zwanger maakt. Dus die 6 maanden, die red ik niet meer. Dan ga je het versnelde protocol doen. Grofweg komt dat op hetzelfde neer, echter begin je direct met 4x 20 mg domperidon icm de pil, bij voorkeur heeft de pil een progesteron gehalte van 2-3mg echter, deze bestaat niet in Nederland :+ Ik heb er nu eentje van 1.5 mg Maximum oestradiol is 0.035mg. Als ik hoger zou willen zou ik wat andere medicatie moeten nemen, maar in overleg met de huisarts besloten dat voor nu niet te doen. De anticonceptiepil moet je minstens 30 dagen kunnen slikken om resultaat te zien. Ik kan hem, uitgaande van die 6 weken, ongeveer 2 en een halve maand slikken. Wel hebben we afgesproken als ik last ga krijgen van de hormonen (ik ben niet altijd de gezelligste de week voor mijn menstruatie) ik stop na 30 dagen. Maar de huisarts zei dat het ook juist kan stabiliseren, dus dat hopen we dan maar :D Want hoe langer je de anticonceptiepil kan slikken, hoe beter.

Verder is er weinig verschil tussen het normale protocol en het versnelde protocol. Ook dan ga ik 6 weken voor de uitgerekende datum stoppen met de pil en begin ik met kolven en tevens het innemen van die kruiden. En hopelijk heeft dan dan tot resultaat dat ik óók ons kindje met de borst kan voeden. Je productie zal bij een versneld protocol wel lager zijn. En je kan wat meer vermoeid zijn door de snelle start van de medicatie.

Buiten deze protocollen heb je nog het relactatie protocol (als je eerder zwanger bent geweest en opnieuw wilt gaan lacteren) en het menopauzeprotocol als je al in de overgang bent (ja, oma kan ook haar kleinkind voeden :)) ) Maar daarvoor verwijs ik jullie naar onderstaande bron.

Ik heb dit uiteraard zowel met de lactatiekundige besproken als de huisarts. Lactatiekundige had hier nog geen ervaring mee, maar was wel razend enthousiast ze had in het verleden wel eens voorgesteld maar nog niemand enthousiast gekregen. Toen ik belde voor een afspraak en ik zei ´geïnduceerd lacteren´ had de assistente ook geen idee wat het was en heeft ze het me ook gewoon gevraagd. Ook de huisarts had er nog geen ervaring mee maar was super enthousiast en was heel benieuwd of het ging lukken, dus dat is heel fijn. De huisarts heb je namelijk nodig voor het voorschrijven van de medicatie.

In dit topic zal ik mijn ervaring opschrijven en proberen jullie vragen, als die er zijn, te beantwoorden. Graag wel het verzoek om het vriendelijk en respectvol te houden. Mocht dit idee je verschrikkelijk tegenstaan helemaal prima maar reageer dan liever niet :)

Mocht iemand hier zelf ervaring mee hebben ben ik daar natuurlijk ook geïnteresseerd naar.

Voor meer informatie over geinduceerd lacteren verwijs ik jullie naar het volgende artikel : https://www.borstvoeding.com/aanverwant ... edermek#13

Anomien

Re: [VOLG] borstvoeding geven zónder zwangerschap, mijn weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 17:20

Ik wist dat het bestond. Dus voor mij niets nieuws.

Wel vind ik het erg goed dat je dit zo open bespreekt. Dat soort onderwerpen mogen wat mij betreft veel toegankelijker/normaler worden!

En verder wens ik jullie al het geluk toe.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 17:25

Heel veel succes! En zorg voor een hele goede kolf, dat zal de komende maanden je bff gaan worden.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 17:27

Ik wist niet dat dit bestond, wat gaaf zeg! Ik ben benieuwd!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 17:39

Nog nooit van gehoord maar het lijkt mij superfijn voor jullie dat jullie dit kunnen delen! Zowel de ervaring als het bindingsproces. Misschien een stomme vraag; kan een kindje aan verschillende borstvoeding wennen? Ik bedoel qua samenstelling, de ene melk is de andere niet tenzij van de campina :D

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 17:39

Heel eerlijk? Ik snap dit niet. Ik snap niet dat je de natuur zodanig wilt manipuleren en daardoor je lichaam bloot wilt stellen aan zulke hoge risico's.
Meer dan 30 mg domperidon per dag geeft een serieus risico op een hartstilstand.
Zeker ook gezien je wens zelf nog zwanger te willen worden zou ik erg voorzichtig zijn met deze anticonceptie qua hormoonwaardes.
Waarom niet gewoon kolven en de fles geven? Hechting kan ook dan prima plaatsvinden en je zet er niet je gezondheid voor op het spel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 17:40

Wat een uitdagend traject! Maar zijn er ook geen hormonen voor nodig? Zoals oxytocine? Ik ben echt heel benieuwd of je op deze manier borstvoeding op gang gaat krijgen. Ik vind het idee mooi maar vraag me wel af hoe ‘gezond’ het is. Ik hoop dat het je volgende keer sowieso gegund is om een kindje zelf te dragen en te krijgen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 17:49

Ooit gehoord dat het zelfs bij mannen (in theorie) kan. Verder geen ervaring ermee. Ik zou ook denken dat oxytocine nodig is om de bevalling zelf te 'faken'?

Wat doet de Domperidon in dit geval?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 17:53

Suzanne F. schreef:
Wat een uitdagend traject! Maar zijn er ook geen hormonen voor nodig? Zoals oxytocine? Ik ben echt heel benieuwd of je op deze manier borstvoeding op gang gaat krijgen. Ik vind het idee mooi maar vraag me wel af hoe ‘gezond’ het is. Ik hoop dat het je volgende keer sowieso gegund is om een kindje zelf te dragen en te krijgen.

De progesteron en oestradiol krijg ik door de pil aan hormonen. Oxytocine hoef ik niet te nemen verder.

Wbt gezondheidsrisicos heb ik hierover uiteraard met mijn huisarts gesproken en daar is eigenlijk geem risico. Ik zal straks nog wat info opzoeken hierover

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 17:58

Heel mooi dat het tegenwoordig allemaal kan. Maar van de bijwerkingen word je niet vrolijk, letterlijk. Namelijk bij hoge dosering bij langere periode kans op depressie. Verder ook angst, rusteloosheid etc als bijwerkingen gemeld. Niet echt fijn als je op het punt staat moeder te worden wat toch al een spannende maar ook leuke tijd is en moet worden. Daarnaast wordt de plotselinge hartdood ook al in dit topic genoemd dat kan optreden bij veel gebruik.

Toch wens ik je succes en uiteraard een mooie tijd toe. En ik ben ook wel heel benieuwd of het gaat lukken en het de moeite waard blijkt.

Overigens de info uit het farmacotherapeutisch kompas gehaald.
Laatst bijgewerkt door madeliefw op 28-06-21 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:00

Ik hoop voor je dat het gaat lukken.
Mocht je niet genoeg voeding hebben kun je het proberen met een borstvoedingshulpset?

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:04

Wow, wat een mooi idee! Ik ga niet mee met de waarschuwingen, ik ga er van uit dat je je zelf hebt verdiept in de risico's en zelf de juiste afweging maakt!

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:04

Ben wel benieuwd, willen jullie dan allebei borstvoeding gaan geven of alleen jij?

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:05

Ik heb ook gelezen dat je dit kan opwekken zonder domperidon. Al zal het met medicatie vast en zeker sneller gaan. Maar ik weet ook dat het heftige medicatie kan zijn, dus wellicht is dat een veiligere manier?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:07

Ik had er nog nooit van gehoord maar het zou wel super zijn als het zou lukken!
Mooi idee, en wat fijn dat je er zo open over bent.
Ik ga je zeker volgen, ben heel benieuwd of het gaat lukken.
Heel veel succes!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:08

Ik wist wel dat het bestond. Bijzonder dat het kan! Zelf heb ik wekenlang gekolfd na de geboorte van mijn prematuurtje. Ik heb toen domperidom geslikt om de borstvoeding te stimuleren en bij mij werkte dat heel goed. Het staat ook in de bijsluiter als bijwerking ... melkafscheiding. Oxytocine heb ik ook gebruikt als neusspray om het toeschietreflex op gang te brengen.

Heel veel succes en ik hoop dat het je gaat lukken!

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:09

Nee, ik begrijp ook niet dat artsen meewerken hieraan , zeker niet met zo een hoge dosis domperidon die ernstige hartritmestoornissen kan geven en hartstilstand.
Je kan beter je vrouw melk laten afkolven ( want ik vraag mij ook af welke voeding er in jouw melk zit) en met een catheter op een spuit langs je tepel in het mondje brengen. Bij genoeg zuigkracht trekt de baby de spuit leeg, zuigt aan je tepel, en zoniet kan je iets meer druk geven op de spuit en hoeft het alleen maar te slikken.
Veel minder gevaarlijk…
Ik ben gepensioneerd verpleegkundige in verloskunde overigens , dus ik zeg niet zomaar iets.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:10

Wow, ik wist ook niet dat dit kon. Ik vind het wel mooi, samen borstvoeding geven. Snap wel dat je dit wil.

Ik lees graag mee. :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:11

Wat gaaf dat je het gaat proberen. Musetta Blaauw heeft haar jongste dochter vrij lang borstvoeding gegeven nadat deze bij een draagmoeder geboren is. Ze heeft hier een blog over geschreven, maar de website was dit op stond is offline gehaald helaas. Ik weet zeker dat ze er voor open staat als je haar zou benaderen om naar haar ervaring te vragen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:12

proudmama schreef:
Nee, ik begrijp ook niet dat artsen meewerken hieraan , zeker niet met zo een hoge dosis domperidon die ernstige hartritmestoornissen kan geven en hartstilstand.
Je kan beter je vrouw melk laten afkolven ( want ik vraag mij ook af welke voeding er in jouw melk zit) en met een catheter op een spuit langs je tepel in het mondje brengen. Bij genoeg zuigkracht trekt de baby de spuit leeg, zuigt aan je tepel, en zoniet kan je iets meer druk geven op de spuit en hoeft het alleen maar te slikken.
Veel minder gevaarlijk…
Ik ben gepensioneerd verpleegkundige in verloskunde overigens , dus ik zeg niet zomaar iets.

Oei, ik schrik daar wel van. Ik heb er op gegoogled en lees het nu ook. Mijn ervaring was van 13 jaar geleden en toen was dit (denk ik) nog niet bekend en werd het echt vaak en snel geadviseerd en kon je het zonder recept halen. Ik zie dat je er nu tegenwoordig ook een recept voor nodig hebt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 18:12

Mazida schreef:
Wow, wat een mooi idee! Ik ga niet mee met de waarschuwingen, ik ga er van uit dat je je zelf hebt verdiept in de risico's en zelf de juiste afweging maakt!

Het is inderdaad in goed overleg met de arts gegaan (en lactatiekundige en verloskundige), ze heeft ook zeker gekeken of dit voor mij veilig was. Ze heeft ook niet zomaar een "oh is goed hier is het recept " gedaan, over 3 weken belt ze me ook nog even op om te bespreken hoe het gaat. Het is ook niet voor niks dat je hiervoor naar een arts moet.

Ik zou het verder dan ook op prijs stellen dat er geen discussie ontstaat over de risico's of bijwerkingen (of eventuele alternatieven), hier heb ik over gesproken met de arts en ik hou daarover ook contact met haar.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:14

Ik vind het een interessant en mooi concept. Al vraag ik me wel wat praktische zaken af. De borstvoeding is normaal per moment afgesteld op de baby (vetter of juist meer suikerrijk) hoe gaat dat als je het met medicatie opwekt? Daarnaast is ook de hoeveelheid voeding afgestemd op de baby. Wanneer je "parttime" gaat voeden kan met name in de eerste periode de borstvoeding snel teruglopen. Verstoor je dan niet het natuurlijke proces van je vrouw? Of gaan jullie dan beiden kolven op het moment dat je je kindje niet 'live' voedt op dat moment?
Gewoon wat praktische dingen die in me opkomen!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:18

Vayo schreef:
Ik wist wel dat het bestond. Bijzonder dat het kan! Zelf heb ik wekenlang gekolfd na de geboorte van mijn prematuurtje. Ik heb toen domperidom geslikt om de borstvoeding te stimuleren en bij mij werkte dat heel goed. Het staat ook in de bijsluiter als bijwerking ... melkafscheiding. Oxytocine heb ik ook gebruikt als neusspray om het toeschietreflex op gang te brengen.

Heel veel succes en ik hoop dat het je gaat lukken!

Maar door jouw zwangerschap en bevalling heb jij al natuurlijke hormonen.

Deze door medicatie opgewekte borstmelk ... vraag me wat daar in gaat zitten.

Idee erachter klinkt vast mooi, maar de medicatie en zeker de hoogte van medicatie zou ik echt nooit doen.

Jullie idee is dat jij een 2de zwangerschap gaat doen, dan krijg je die ervaring dan toch ook al.
En het romantische beeld van borstvoeding geven, zoveel mensen lukt het al niet normaal incl natuurljke hormonen en stappen over naar flessenvoeding. Verandert niks aan de binding tussen moeder en kind.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:24

Heel eerlijk, ik zie de toegevoegde waarde hier niet van in. Alle stofjes die de baby nodig heeft krijgt ze al via je partner, moet ze dan per se ook aan jouw borst om het echte moedergevoel te krijgen?

En dan ook nog de voorbereiding die erin gaat zitten en troep die je moet slikken.

Maar misschien ben ik te nuchter en denk ik te veel 'niet alles wat kan, moet'.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:34

Wat bijzonder! Zou heel mooi zijn als het ook daadwerkelijk gaat lukken.

Hopelijk kan je lijf alle veranderingen een beetje aan, lijkt me best heftig.