Als je kind gepest wordt, wat kun je er aan doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Als je kind gepest wordt, wat kun je er aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-21 14:35

Ok, ik heb zelf geen kinderen, maar 1 van mijn neefjes wordt enorm gepest op school. Zelf ben ik vroeger ook gepest, maar ik kon dat op 1 of andere manier verwerken. Wel ben ik er enorm onzeker door geworden en pas later durfde ik voor mezelf op te komen.
Bij hem is het ook zo dat hij niet voor zichzelf op durft te komen en dit resulteert dan in blauwe plekken van de pestkoppen en thuis frustraties dat hij soms dingen kapot maakt waar hij later spijt van krijgt.

Ik weet dat er voor kinderen trainingen zijn o.i.d. om te leren gaan met pesten. Maar waar zijn die? En hoe zijn de resultaten? Het gaat dus om een combinatie van faalangst en pesten (de faalangst versterkt het pesten).

Op school resulteert woede in schorsen, maar een oplossing wordt niet geboden. Het kind krijgt de schuld. En natuurlijk wordt er gedrag vertoond wat niet hoort, maar er wordt niet ingezien dat anderen de aanleiding zijn. Exact hoe ik het vroeger ervaren heb (al ben ik nooit geschorst omdat ik gewoon wegliep en me desnoods maar in elkaar liet slaan, ook het altijd al laatste gekozen worden blijft je altijd bij). Ik kreeg de schuld van dingen terwijl ik ze soms niet eens gedaan had. Dat herken ik nu dus ook.

Er is dus sprake van oorzaak en gevolg en het gevolg wordt bestraft, maar naar de oorzaak wordt niet gekeken.

Als je zelf kinderen hebt die gepest worden of werden, wat heb je er aan gedaan om het te doorbreken?

madeliefw

Re: Als je kind gepest wordt, wat kun je er aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 14:39

Vreselijk lijkt het me, waar ze jaren later nog last van blijven houden. Ik zou misschien nog wel overwegen om van school te wisselen of te verhuizen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 14:44

Mijn inziens kan je bijzonder weinig doen als ouder van het gepeste kind, omdat daar (zoals je zelf ook al zegt) het probleem niet ligt. De pester moet aangepakt worden. Vindt het gedrag op school plaats? Dan zal school (juf/meester/pauze politie) het aan moeten pakken. Vind het gedrag in de speeltuin plaats? Dan is de ouder/oppas/begeleider verantwoordelijk. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat er nog steeds (veel) scholen zijn die dit gedrag toestaan :n

Kijkend naar de situatie van je neefje zijn er verschillende opties zoals een weerbaarheidscursus, of de pester in kwestie een keer een knal verkopen in de hoop dat die niet meer durft te pesten. Maar het succes van dat soort "opties" zijn altijd afhankelijk van de reactie van de pester... En die kan je nou eenmaal niet bepalen :\

Mijn ouders hebben op de middelbare school van alles geprobeerd. Make-over (qua kleding en haar), assertiviteitscursus, andere hobby's stimuleren, leuke feestjes organiseren voor de hele klas, gesprekken voeren op school en met ouders. Niets hielp. Uiteindelijk is het pesten overgewaaid en zijn de pesters hun interesse verloren, toen werd het beter.
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 15-06-21 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 14:44

Wat sneu :(:) Hoe oud is je neefje?

Bij mijn broertje hielp de combinatie van een zelfverdedigingstraining (niet om terug te kunnen meppen maar om meer zelfvertrouwen te krijgen) samen met één topdocent die het super oppakte, die regelde dat hij in een andere klas kwam en gehoord werd. Daarbij werden de pesters werden aangesproken.

Denk dat de school echt van groot belang is. Als die niet erkennen dat er gepest wordt, kan het knap lastig worden... Mocht de school niks willen doen, is het wellicht een optie om van school te wisselen?
Laatst bijgewerkt door xSannee op 15-06-21 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 14:45

Ik heb geen kinderen maar ik zie wel vaak dat bij pesten inderdaad het gepeste kind zelf soort van beschuldigd wordt, of dat dat kind dan maar zelfverzekerder moet worden/beter voor zichzelf op moet komen etc.
Terwijl ik juist denk dat het belangrijk is om bij de pesters te beginnen maar ook bij de docenten/ouders van de pesters.

Hoe reageren de docenten op pestgedrag, grijpen zij tijdig in? Moet er misschien een gesprek plaatsvinden met de pesters/de gepeste, en ook met ouders erbij? Zodat iedereen betrokken is. En überhaupt, pesten in de klas beter bespreekbaar maken; eigenlijk het liefst voorkomen dat het gebeurt.

Maar dat ligt natuurlijk bij de school. Ik zou als ouder wel vragen of er een gesprek met de ouders v/d pesters kan plaatsvinden.

Daarnaast, lijkt me absoluut belangrijk: geef het gepeste kind thuis de ruimte om verdriet/frustratie (op een gezonde manier) te uiten, door te vragen hoe hij/zij zich voelt en te luisteren. Een luisterend oor kan al zoveel bieden.. vaak zijn zulke kinderen ook erg buitengesloten/eenzaam, dus als er thuis openheid/warmte en communicatie is, scheelt al heel veel denk ik..

Maar dat is hoe ik het zie.. :)

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 14:46

Beginnen met een goed gesprek op school. De school moet zorgen voor een veilige omgeving waar niet gepest wordt.
Leuk als je neefje een cursus kan volgen om weerbaarder te worden, daar heeft hij later ook veel profijt van. Maar de pestkoppen zul je ook moeten aanpakken. Desnoods met hun ouders een gesprek aangaan, als school onvoldoende doet.

Van school wisselen kan soms helpen, maar ik zou eerst kijken of je de huidige situatie kan oplossen.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 14:49

Is de school bekend met Rots & Water?
Ik heb een tijdje deze trainingen gegeven en die zijn heel waardevol als het gaat om de groepsdynamiek :)
R&W is overigens ook echt wetenschappelijk bewezen.

Je neefje kan uiteraard ook trainingen doen, bijvoorbeeld in weerbaarheid. Maar ik denk dat de kern in de groep zelf ligt :)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 14:50

Het wisselen van school zou ik ook overwegen als zij niks willen veranderen.
Mijn neefjes zijn beide hoogbegaafd en lagen daarom op hun dorpsschool niet goed in de groep en de leerkrachten wisten zich er ook geen raad mee. Dus altijd ongelukkige kinderen..
Ze zijn nu overgegaan naar een basisschool speciaal voor hoogbegaafde kinderen en dat was echt als thuiskomen voor hun. Ze gaan nu echt met veel plezier naar school.
Dus een school zoeken die wél mee wil denken en beter aansluit kan een heel verschil maken. Zeker op zo'n jonge leeftijd.
Sterkte en succes! Hopelijk wordt er een goede oplossing gevonden!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-21 14:51

madeliefw schreef:
Vreselijk lijkt het me, waar ze jaren later nog last van blijven houden. Ik zou misschien nog wel overwegen om van school te wisselen of te verhuizen.

Dat is in deze helaas geen optie. Er is al sprake van aangepast onderwijs (ondanks normale intelligentie). En verhuizen kan ook niet. Door een vervelende situatie zit hij in een woongroep en woont niet thuis. Dus dat zal zeker een rol meespelen, want er is dus geen sprake van een normale thuissituatie momenteel.
Maar gisteren belde hij mij via whatsapp (voor het eerst, heeft nog maar net een telefoon gekregen), en vertelde dat hij gepest werd. Ik heb wel een half uur met mijn neefje gesproken via beeldbellen. Hij is 11. Ik herken veel bij mijzelf van vroeger (ook al was de opvoedsituatie anders en normaal thuiswonend). Maar ik kan geen oplossing bieden. Als je dan vandaag hoort dat hij in een boze bui zijn telefoon kapot gegooid heeft omdat hij in elkaar geslagen is door de pesters, dan wil ik wel proberen te helpen.
Het gedrag vindt dus op school plaats en op de groep. Maar ik ben natuurlijk alleen iemand die vanaf de zijlijn dingen meekrijgt.

1 van zijn begeleiders vroeg gisteren nog of hij mij vaker mocht bellen, en ik heb ja gezegd. En tevens gezegd dat als ik niet opneem dat ik dan niet boos ben, maar aan het werk ben of aan het duiken of dat soort dingen (hij belde onder werktijd).

Er moet hier dus een samenspraak komen van school, ouders en begeleiders denk ik, maar ik merk ook dat men niet overal elke ingang of elke training kent. Dat kan natuurlijk ook niet. Maar als er wat aan te dragen is, dan zal ik het wel doen.

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 15:00

Ik spreek helaas uit ervaring al was het bij mij niet zo extreem als bij je neefje. Bij mij was het meer dat ik geen echte vrienden had op school en het gevoel had nergens bij te horen.

Zoals ik het hoor en lees ga je met deze school niet veel verder komen. Als zij niet erkennen dat je neefje gepest wordt gaan zij ook niet helpen om dit op te lossen. Heel oneerlijk en niet leuk om te horen maar ik denk wel de realiteit. Wat de ouders nog zouden kunnen doen:
Een gesprek aangaan met de leiders die pesten. Als je de leider namelijk te pakken krijgt volgt de rest vanzelf (of eerder/makkelijker). Dan moet je wel mazzel hebben met de ouders.
Voordat ze definitief naar een andere school gaan misschien even "dreigen" bij de school dat als het niet snel verbeterd het kind wel ergens anders kan leren. Klinkt misschien heel hard maar misschien kan er dan ineens wel wat veranderen.

Als je voor een andere school kiest: een vriendin van mij die eerst op dezelfde school gezeten had heeft later op een vrije (middelbare) school gezeten en daar heb ik alleen maar goede verhalen over gehoord. Nu werd zij zelf niet gepest maar ze was ook niet populair dus durf wel op te vertrouwen.
Weet niet wat het niveau is maar op b.v. havo en atheneum hoor ik nooit/nauwelijks pest verhalen. De sfeer en cultuur onder de leerlingen is daar minder hard denk ik.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 15:04

Phoe, vooropgesteld dat ik absoluut anti pesten en pro actie ben.

Maar dit is je neefje, die jou belt, met een eenzijdig verhaal? Hoe weet je dat school hem de schuld geeft en geen actie onderneemt?

Juist omdat je er verder af zit is aankaarten bij de woonvorm (en niet school, jij bent geen partij) de kortste actie.
Daarbij is het natuurlijk voor je neefje heel fijn als hij zijn verhaal bij je kwijt kan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 15:17

E4D schreef:
Ik spreek helaas uit ervaring al was het bij mij niet zo extreem als bij je neefje. Bij mij was het meer dat ik geen echte vrienden had op school en het gevoel had nergens bij te horen.

Zoals ik het hoor en lees ga je met deze school niet veel verder komen. Als zij niet erkennen dat je neefje gepest wordt gaan zij ook niet helpen om dit op te lossen. Heel oneerlijk en niet leuk om te horen maar ik denk wel de realiteit. Wat de ouders nog zouden kunnen doen:
Een gesprek aangaan met de leiders die pesten. Als je de leider namelijk te pakken krijgt volgt de rest vanzelf (of eerder/makkelijker). Dan moet je wel mazzel hebben met de ouders.
Voordat ze definitief naar een andere school gaan misschien even "dreigen" bij de school dat als het niet snel verbeterd het kind wel ergens anders kan leren. Klinkt misschien heel hard maar misschien kan er dan ineens wel wat veranderen.

Als je voor een andere school kiest: een vriendin van mij die eerst op dezelfde school gezeten had heeft later op een vrije (middelbare) school gezeten en daar heb ik alleen maar goede verhalen over gehoord. Nu werd zij zelf niet gepest maar ze was ook niet populair dus durf wel op te vertrouwen.
Weet niet wat het niveau is maar op b.v. havo en atheneum hoor ik nooit/nauwelijks pest verhalen. De sfeer en cultuur onder de leerlingen is daar minder hard denk ik.

Op de hogere opleidingen komen de kinderen om te leren en niet om te klieren en te pesten.Meestal tenminste.Heel vervelend dit voor je neefje.De school hoort pesters aan te pakken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-21 15:42

MarliesV schreef:
Phoe, vooropgesteld dat ik absoluut anti pesten en pro actie ben.

Maar dit is je neefje, die jou belt, met een eenzijdig verhaal? Hoe weet je dat school hem de schuld geeft en geen actie onderneemt?

Juist omdat je er verder af zit is aankaarten bij de woonvorm (en niet school, jij bent geen partij) de kortste actie.
Daarbij is het natuurlijk voor je neefje heel fijn als hij zijn verhaal bij je kwijt kan.

Het is niet helemaal eenzijdig, 1 van de begeleiders heeft meegeluisterd op een afstandje, dus die beaamde alles wat hij zei. Ook daar wordt natuurlijk wel naar een weg gezocht, maar die is nog niet gevonden. En ook zij weten niet alles.
Zo had mijn neefje laatst last van zijn hakken en dat vertelde hij mij. De begeleiders hadden wel iets opgemerkt, maar niet wat ergs. Ik ben toen direct met hem naar een winkel gereden om speciale sportinlegzolen te halen waar ik baat bij had toen ik een hielspoor had en heb meteen in mijn kennissenkring een podotherapeut gebeld of een kind last kon hebben van hielspoor. Dat zou dan geen hielspoor zijn maar de ziekte van sever, gaat wel over, maar je kunt met zolen de pijn verminderen. Dus dat ook aangeven bij de begeleiders. De week er op zijn ze bij de huisarts geweest die hetzelfde constateerde. Dus niet alles wordt opgemerkt. Natuurlijk ook omdat het kinderen zijn, die laten niet altijd alles merken.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 16:32

Mijn 1na oudste zoon is ook een hele tijd op de basisschool gepest, vele gesprekken met school gehad, helaas waren de gesprekken en acties die met de kinderen werden gevoerd altijd maar van korte duur. Uiteindelijk hebben ze met de klas een rots en water cursus van 10 lessen gehad. Dat heeft mijn zoon wel iets sterker gemaakt in het weerbaarder worden maar de pesters namen uit eindelijk weer de overhand.

Op een gegeven moment was ik er zo klaar mee dat ik het pest protocol van de school wilde inzien, daaruit bleek dat school er in faalde wbt het protocol. Voor mijn zoon was het inmiddels te 'laat' daar hij naar het voortgezet ging.
Al heb ik in de laatste schoolweek wel zelf de pesters aangesproken op een niet zo vriendelijke manier daar ik het pesten van mijn zoon gewoon voor mijn ogen zag gebeuren terwijl ik mijn 2 jongsten stond op te wachten.

De school heeft uiteindelijk het beleid wbt pesten aangepast, bij 3 keer een oeps brief volgt er een schorsing, elke oepsbrief gaat tevens mee naar huis daar staat de reden op waarom ze een oeps brief hebben gekregen en de ouder(s) moeten die ondertekenen.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 17:04

Mijn moeder vertelde mij altijd dat ik 3x harder terug moest slaan, ik ben nooit gepest, maar ik ben dan ook zo opgevoed dat ik echt terug mag slaan.
Qua straf van school vind ik minder erg dan constant naar beneden gehaald worden... Dit ga je helaas niet oplossen met gesprekjes op school, of althans, dat neem ik aan, aangezien ze vaak niks doen.
Misschien kun je er met een flinke, mannelijke begeleider heen en die pesters eens flink aanspreken, dit zou wel indruk maken denk ik zo.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 17:09

Soms denk ik wel eens: was ik maar als ouder naar zo’n pestkop toegegaan, bij zijn kraag gepakt en neus aan neus ingepeperd “ zeg, poedersuiker, nog een keer en ik schop je knieschijven tussen je heupen. Begrepen?” Is de oplossing niet. Maar soms. ….

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 17:14

anjali schreef:
E4D schreef:

Op de hogere opleidingen komen de kinderen om te leren en niet om te klieren en te pesten.Meestal tenminste.Heel vervelend dit voor je neefje.De school hoort pesters aan te pakken.

Kan je vertellen dat ook op hoger niveau wordt gepest.
Alleen vaak anders dan op andere niveaus.
Vaak niet door lichamelijke dingen (duwen/trekken) of tas/jas verstoppen enz. maar door volledig negeren, niet samen willen werken, geen/verkeerde info doorgeven, niet samen willen zitten, app groepen aan maken en degene toevoegen en de meest vreselijke dingen zeggen over hem/haar, hele gemene dingen tegen degene op school zeggen (waar natuurlijk geen leraar bij is), degene de schuld geven van iets wat door de pesters is gedaan.

Hoe hoger het niveau hoe intelligenter het pesten is.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 17:17

Zelf heb ik vanuit mijn werk wel ervaring met dit soort situaties.
Wat ik zie als een combinatie wat helpt, is een gesprek als ouder/begeleider met de intern begeleider en leerkracht over hoe er gezorgd wordt voor het stoppen van het pesten en een veilige omgeving voor het kind. Wat gaat school doen? Wat mag je neefje doen als hij last heeft van pestgedrag? Welke termijn wordt afgesproken wanneer het beter moet gaan? Hoe is er contact tussen begeleiding/ouders en leerkracht?

Daarnaast kan ondersteuning voor het kind helpen, in de zin van een weerbaarheidstraining (bijv. Rots & Water) of gesprekjes met een vertrouwenspersoon/'praatjuf'. Om in ieder geval zijn verhaal kwijt te kunnen en te oefenen met zijn reacties.
(Niet(!) omdat hij iets fout doet, maar wel zoals xSannee schrijft om hem iets mee te geven voor de rest van zijn leven.)

Een sport als judo, taekwondo, kickboksen wil ook nog wel eens een positief effect hebben, omdat dit ook veel doet met het gevoel van weerbaarheid en zelfvertrouwen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 17:19

Ja hoor, op havo:vwo wordt ook gepest.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 17:29

Nu ja,ook onder volwassenen komt pestgedrag voor.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 17:33

Brainless schreef:
Hoe hoger het niveau hoe intelligenter het pesten is.

Ik noem dat niet intelligent, maar achterbaks :x

Zelf heb ik op die leeftijd (oke 12, in de eerste van de middelbare school) na een tijdje gepest te zijn op een morgen op het schoolplein toen er weer wat geroepen en geduwd werd een beste klap uitgedeeld.

Meisje had uiteindelijk een gebroken neus “ oeps”
Niet helemaal zo de bedoeling natuurlijk. Ik werd geschorst. Mijn moeder kwam mij ophalen, binnen deed ze bozig. Eenmaal buiten op het schoolplein vroeg ze mij waar de dichtstbijzijnde snoep winkel was? Heb een mega zak snoep gekregen :Y) omdat ik voor mezelf opgekomen was.

Hoewel ik natuurlijk heus wel snapte dat een gebroken neus iets teveel van het goede was. Toen ik terug van de schorsing op school kwam heb ik wel mijn excuses aan moeten bieden.
Echter ben ik hierdoor niet meer gepest.

Ik heb overigens een aantal jaren op judo les gezeten, misschien vindt je neefje dat wel iets? Zo wordt hij ook weerbaarder en kan hij zich in elk geval iets meer verdedigen ook.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 17:34

anjali schreef:
Nu ja,ook onder volwassenen komt pestgedrag voor.

Ja je wilt niet weten hoeveel er op de werkvloer van bedrijven wordt gepest…
Gelukkig niet overal overigens.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 17:35

Ik lees even mee als docent met een paar gevallen in mijn klas...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 17:40

Sheran schreef:
Ik lees even mee als docent met een paar gevallen in mijn klas...

Luister. Aub. Luister. Luister naar het kind, de moeder, de vader. Luister.
Laat ze 10 x het verhaal vertellen, ook al komt er oud zeer naar boven. En geloof de ouders niet bij voorbaat die zeggen “dat doet mijn Pietje niet hoor”.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 15-06-21 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 17:44

Ik vind dat er vanaf groep 1 geleerd moet worden dat iedereen verscheelt in karakter.
Dat je andere geen pijn moet doen met daden en woorden.

Dat je zachtaardige mensen hebt, verlegen mensen, stoere mensen, gekke mensen, grote mensen, kromme mensen, mensen die goed/minder kunnen leren, mensen zonder benen, met een rare neus enz en iedereen mag zijn zo als hij is.
Dat je niemand pijn mag doen.. klaar.

Nu moet de zwakkere een weerbaarheidstraining doen om stoerder te worden (waarom??).
Mensen die afwijken van de rest moet zich leren aanpassen of een grotere mond ontwikkelen om niet gepest/buitengesloten te worden.

Tegen iemand die in een rolstoel zit en daarom gepest wordt, zeg je toch ook niet.. leer maar lopen dan wordt je niet meer gepest?
Mijn zoon met autisme moest allemaal cursussen doen om zich aan te passen want hij was te stil, hield zich afzijdig, was sociaal en lichamelijk zeer onhandig, kwam niet voor zichzelf op enz..
Maar ja.. dat was precies iets waar hij door zijn autisme moeilijkheden mee had omdat zijn hoofd nu eenmaal zo werkte.

Elk kind moet gewoon vanaf de basis school 2 dingen leren.
Je doet iemand anders geen pijn (woorden/lichamelijk) en je helpt iemand als degene iets niet kan.
.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 15-06-21 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt