Speekselsteentjes, wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27958
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Speekselsteentjes, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-21 12:02

Tsja sorry, helaas is het nogal een onsmakelijk woord (vind ik zelf). En zijn ook knap vervelend! Jaren terug had ik er voor het eerst eentje, hele wang en keel dik. Ik schrok me dood en dacht dat het de bof was := Onlangs weer eentje. Nu weer een, en die zit me veel te dicht op de laatste keer, dus ik hoop dat het geen patroon wordt...

Wie heeft er nog meer wel 's last van? En wat doe je dan? En hoe probeer je ze te voorkomen als dat kan?

https://www.erasmusmc.nl/nl-nl/patiente ... lierstenen

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!


Toffeltje

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Re: Speekselsteentjes, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 12:35

Ik had er ook last van. Heel vervelend want het stinkt verschrikkelijk! Na het verwijderen van mijn amandelen is het gelukkig over.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27958
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Speekselsteentjes, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-21 12:38

Oh wat fijn! :j

Hmm mijn amandelen zijn er volgens mij toen ik klein was al uit gegaan. Dus die hoop kan ik opgeven := Ik moet er wel aan denken dat ik genoeg drink want dat vergeet ik soms gewoon. :7 Maar verder heb ik nog weinig aanknopingspunten kunnen ontdekken. :n

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Speekselsteentjes, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 12:43

Hier helaas ook af en toe last van. Super vies. Heb een setje gekocht om ze zelf te verwijderen en weg te spoelen. Weet de oorzaak zo verder niet.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27958
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Speekselsteentjes, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-21 13:05

Wat voor setje is dat Sanne?

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!


RubyRed

Berichten: 2421
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:10

Toffeltje en Sanne bedoelen jullie niet de 'steentjes' die bij je amandelen kunnen zitten? Dat is iets anders dan speeksel steentjes, die zitten echt in je speekselklieren, blokkeren de uitgang en daar kun je niet zelf bij.

Voer geen oorlog, voer de eendjes.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Speekselsteentjes, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:11

Ohh, ja ik bedoel inderdaad van die amandelsteentjes. Ik dacht dat dit hetzelfde was.

RubyRed

Berichten: 2421
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:12

Ik heb er zelf ook last van, nog geen goede oplossing gevonden, meestal gaat het binnen een paar uur weer weg, heb het aan beide kanten en het is niet fijn.

Voer geen oorlog, voer de eendjes.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27958
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Speekselsteentjes, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-21 13:15

Ik wist dan weer niet van het bestaan van amandelsteentjes :+

Rot hè Ruby! Ik heb er vaak wel een dag of 2 last van voordat het weer afneemt. Bluh...

Nu je het zegt: ik heb het eigenlijk altijd alleen maar links. Das roaaar... :=

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

RubyRed

Berichten: 2421
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rosmalen

Re: Speekselsteentjes, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:16

Ja volgens mij kun je er ook niet zoveel aan doen, alleen opereren. Ben je er wel eens voor bij een arts geweest?

Voer geen oorlog, voer de eendjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:18

Bij mij zijn ze meerdere keren in het ziekenhuis verwijderd.

Klinkt erger dan het is, klein beetje plaatselijke verdoving, sneetje erin en de steentjes eruit duwen. Binnen een half uur nergens last meer van.

Nu al een paar jaar steentjes vrij!

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:19

De KNO arts waarbij ik stage liep, ga altijd als advies aan patiënten om regelmatig een zuurtje te nemen. En dan echt die zure warheads. Geen idee of het helpt, maar je kan het altijd proberen als preventief kuurtje. xD

Flip. <3 Van mij sinds 03/07/20.
Yeah with every broken bone, I swear I lived

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16210
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Speekselsteentjes, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:20

Ik heb het ook en haal ze iedere week weg met een doe het zelf kit :D Ik vind het bijna net zo satisfying als puistjes uitknijpen _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:20

Oh die Warheads zijn lekker! Goed idee, heb al een tijdje geen steentjes meer, maar het is wel een goede reden om lekker te snoepen! Ter preventie :o
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-06-21 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

RubyRed

Berichten: 2421
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:22

Maureen95 schreef:
Ik heb het ook en haal ze iedere week weg met een doe het zelf kit :D Ik vind het bijna net zo satisfying als puistjes uitknijpen _O-

Dat zijn waarschijnlijk amandel steentjes, weet niet hoe die precies heten.

Voer geen oorlog, voer de eendjes.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27958
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-21 13:24

RubyRed schreef:
Ja volgens mij kun je er ook niet zoveel aan doen, alleen opereren. Ben je er wel eens voor bij een arts geweest?


Alleen bij de huisarts. Die zei afwachten, veel drinken, warme doek erop en zuurtjes idd :D Nou moet ik eerlijk zeggen dat het tot nu toe altijd meer vervelend is geweest dan helse pijn, dus het zullen kleintjes zijn denk ik, maar het is altijd wel knap irritant -O-

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Anoniem

Re: Speekselsteentjes, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:26

Het is zeker irritant! Helemaal als je wang of onderkant van je kin dik wordt. Heb nog al eens voor joker in een restaurant gezeten toen de steentjes opspeelden.

Het verwijderen stelt echt niets voor, dus als je veel last hebt zou ik zeker even aandringen bij de huisarts.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Speekselsteentjes, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:35

Sorry ts, ik ben niet bekend met dit hele fenomeen en ben dus gaan googlen (ook naar foto's)...

En nu krijg ik toch de associatie met bonen bij een ruin niet meer uit mijn hoofd en dat hebben jullie dan in de mond zitten. :(:) :o :D

Echwel

Berichten: 12457
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Speekselsteentjes, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:38

Af en toe flink in een citroen bijten, werkt echt goed

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

RubyRed

Berichten: 2421
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:43

neetoch schreef:
Sorry ts, ik ben niet bekend met dit hele fenomeen en ben dus gaan googlen (ook naar foto's)...

En nu krijg ik toch de associatie met bonen bij een ruin niet meer uit mijn hoofd en dat hebben jullie dan in de mond zitten. :(:) :o :D

Dat zijn amandel steentjes die je bedoelt. Speeksel steentjes zitten in je speekselklieren.

Voer geen oorlog, voer de eendjes.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Speekselsteentjes, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:46

Ohh iew ik heb ook even gegoogled en wat zien die speekselstenen er vies uit. Doe mij dan maar amandelsteentjes. :))

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:03

RubyRed schreef:
neetoch schreef:
Sorry ts, ik ben niet bekend met dit hele fenomeen en ben dus gaan googlen (ook naar foto's)...

En nu krijg ik toch de associatie met bonen bij een ruin niet meer uit mijn hoofd en dat hebben jullie dan in de mond zitten. :(:) :o :D

Dat zijn amandel steentjes die je bedoelt. Speeksel steentjes zitten in je speekselklieren.


Nee hoor heb ze beide al gegoogled en het was met de speeksel steentjes waar ik de bonen associatie mee kreeg , sorry...

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:05

Mijn zus is ooit behandeld aan speekselklierstenen.

Die hebben niets te maken met de amandelen, die stenen zaten in haar speekselklier in haar wang.

Ze zijn verwijderd (of is verwijderd, volgens mij was het er maar 1) in het ziekenhuis, volgens mij operatief onder lokale verdoving.
Als je daar meer over wilt weten moet ik dat eens navragen, want is al weer jaren geleden.

Joan73

Berichten: 239
Geregistreerd: 11-04-10
Woonplaats: Arcen

Re: Speekselsteentjes, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:18

Jaaaaren geleden ook speekselsteentjes gehad, zijn verwijderd in het ziekenhuis (stelde inderdaad weinig voor) en kreeg vervolgens een heel erg zuur poedertje mee wat ik nog een tijdje moest gebruiken. Daarna nooit meer last van gehad. Truc is inderdaad om te proberen veel speeksel aan te maken, zodat je de speekselkanaaltjes bij wijze van spreken, doorspoelt. Wat ook goed kan werken zijn die hele zure vitamine-C pilletjes van Roter. Als je die dagelijks neemt, houd je de boel waarschijnlijk wat beter "schoon".

Today is the tomorrow you worried about yesterday and all is well!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bo_Y, IngeK, Myka, SentiBot, YandexBot en 111 bezoekers