PTSS-emdr-depressie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paellapan

PTSS-emdr-depressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 21:50

Hai,

Sinds kort is bij mij PTSS vastgesteld, waardoor ik ook veel negatieve gevoelens heb. Ben erg somber en het voelt allemaal erg uitzichtloos. Ik zit met mijn kont op de bodem van de put |(

Ik merkte wel dat het al heel lang, zeker sinds de zomer van 2019 toen mijn moeder ernstig ziek werd dat, ik mij slechter in mijn vel begon te voelen, last kreeg van hartkloppingen, spierspanning in mijn hele lijf en slapeloosheid.

Dat heb ik dom genoeg genegeerd, en als het wel ter sprake kwam dat, dat wel eens psychisch zou kunnen zijn dan wimpelde ik dat af.

Tot begin april. Ik ben op mijn werk volledig ingestort en kon echt alleen nog maar huilen, slapen kon ik niet meer, durfde bijna niet meer naar bed, omdat ik meerdere keren per nacht trillend en zwetend rechtop in bed zat door een nachtmerrie.
Dagen dat ik wel thuis was zat ik als een dood vogeltje op de bank voor mij uit te staren, omdat ik echt 0 energie heb.

Wat de trigger geweest is weet ik niet, maar ik weet wel dat ik een hoop nare dingen heb meegemaakt. Wat al in mijn jeugd begon, met ouders die slecht voor ons zorgde, daardoor ook erg gepest op school.
Aandacht ging altijd ergens anders naar uit, maar nooit naar ons. ik moest mij vooral niet zo aanstellen, want er waren wel meer kinderen die gepest werden. Plus nog een heleboel andere dingen, die echt een deuk hebben veroorzaakt, echter wil ik daar hier niet over uitweiden.

Het grootste trauma zit in de relatie die ik hiervoor gehad heeft, die een flink aantal jaar geduurd heeft. Deze man heeft mij geestelijk en emotioneel volledig met de grond gelijk gemaakt. Hij is het hoofdonderdeel van mijn nachtmerries. En veroorzaakt ook overdag herbelevingen |(

Ik voel mij vooral ook heel boos en teleurgesteld, en schuldig ten opzichte van mijzelf, dat is dat al die jaren heb laten gebeuren!

Na mijn instorting de volgende dag naar de huisarts gegaan, ook daar tranen met tuiten gehuild. Ik heb mij ook direct ziek gemeld. Werken is zo geen optie.

Van de ha heb ik oxazepam gekregen, waar ik de volledige dosis van slik, zonder gaat het gewoon niet.
Alles wat ik doe voelt als een dagtaak. Huishouden en boodschappen ed gaan op een slakkengangetje, de supermarkt wil ik zo snel mogelijk weer uit, buiten sta ik op scherp, omdat er voor mijn gevoel overal gevaar dreigt.
Doodmoe word ik ervan.

Ik sta nu op de wachtlijst voor EDMR, binnenkort moet ik op het medicatiespreekuur komen bij de psychiater voor antidepressiva. Tot die tijd mag ik de oxazepam blijven gebruiken.

Sorry voor het warrige verhaal, maar de helderheid is ver te zoeken in mijn hoofd.

Ik wil vooral mijn hart even luchten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 22:18

Hoi meis,
wat een serie rot verhalen heb jij te vertellen...! :(:)
Ik snap wel dat je er als mens voor 'kiest' om door te 'vliegen'. Achteraf is het makkelijk zeggen 'dat het niet goed was' - maar het is 'geen kattepis'.

Wel fijn dat je inmiddels in de ziektewet zit (pauze!! Hard nodig!!) en goed dat je op de wachtlijst staat voor emdr. Dat is prima spul om 'de rommel op te ruimen'. Van laag zelfbeeld tot nachtmerries, van te weinig steun van je ouders, je zieke moeder en pesten tot en met je huidige toestand - kan allemaal via emdr. (Op Wikipedia staat er wel een goed artikel over.)

Ik had zelf niet echt een fijne band met mijn moeder, maar die anderhalf jaar dat ze ziek was voor ze stierf 'keek ik alleen nog maar scheel van ellende'.

Veel sterkte en een virtuele knuffel!!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 03-06-21 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 22:22

Mag ik je 1 tip geven. Probeer eens hypnose, bij een goede kliniek/centrum. Je moet toch wachten tot je aan de beurt bent voor de medische hulp, baad het niet dan schaad het niet. Ik zie zoveel bizarre dingen gebeuren bij mensen om me heen. Mensen die zich niet meer hulpeloos voelen na zo'n sessie, mensen die weer tuinieren terwijl ze daarvoor nog niet eens puf hadden om de ontbijttafel leeg te ruimen na het ontbijten, mensen die na 40 jaar fors roken ineens stoppen, zonder afkickverschijnselen....

En nog een andere (iets minder zweverige) tip: laat je niet bang maken of opnaaien door werkgever of ARBO. Zulke trajecten leveren erg veel stress op en zijn niet bevorderlijk voor je herstel. Neem iemand mee en leg een dossier aan. Er worden veel fouten gemaakt. Zorg dat dat door iemand gecontroleerd wordt!
Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 03-06-21 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 22:23

Dank je wel Janneke, ik ga het artikel zo eens opzoeken.

De ha assistente zei al je erkent dat je een probleem hebt (toen ik belde voor een afspraak) en dat is voor mij een hele grote stap geweest.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 22:23

Hutcherson schreef:
Mag ik je 1 tip geven. Probeer eens hypnose, bij een goede kliniek/centrum. Je moet toch wachten tot je aan de beurt bent voor de medische hulp, baad het niet dan schaad het niet. Ik zie zoveel bizarre dingen gebeuren bij mensen om me heen. Mensen die zich niet meer hulpeloos voelen na zo'n sessie, mensen die weer tuinieren terwijl ze daarvoor nog niet eens puf hadden om de ontbijttafel leeg te ruimen na het ontbijten, mensen die na 40 jaar fors roken ineens stoppen, zonder afkickverschijnselen....

Heb je hier ook wat meer informatie over? Over hoe dat in zijn werk gaat?

Nee hoor ik laat mij zeker niet gek maken door de arbo en mijn werkgever. Ik werk via uzb (0 uren contract) en verder heb ik nog ww, ben bij beiden ziekgemeld. Stage is ook even on hold komen te staan, dat komt allemaal straks wel weer.

Eerst tijd voor mezelf, ik wil hier graag van herstellen.

Anoniem

Re: PTSS-emdr-depressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 22:57

Sterkte! Je hebt goede stappen gezet :) het moeilijkste maar wel belangrijkste is nu denk ik het accepteren.
Ik heb ook ptss. Als je je verhaal kwijt wilt kun je altijd een pb sturen :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 23:02

Je bent goed bezig TS, therapie gaat je vast veel verder helpen. Het is logisch dat jouw lampje uit gaat na zo'n lange tijd. Een van mijn beste vriendinnen is ook bezig met EMDR en het helpt haar heel goed. Het gaat jou vast ook helpen. Is er al zicht op wanneer je aan de beurt bent? :(:)

Heeft jouw supermarkt een pick up point? Dat je eventueel daar je boodschappen kan bestellen en ophalen? Of eventueel laten bezorgen? Zijn er dingen die je wel ontspannen? Bijvoorbeeld een kleine wandeling elke dag?

Ik heb zelf veel gehad aan het luisteren naar podcasts, dat vraagt weinig inspanning en vermaakt je wel. Tevens is storytel ook iets heel fijns. Kan je toch wat doen zonder dat het energie kost.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 23:12

Dank je wel Suzanne, accepteren zal ik het zeker moeten, maar dat zal wel wat tijd kosten.

Marlinde, jij ook bedankt, van de week ben ik een klein blokje om gegaan, maar kwam met bibberende benen en het zweet in mijn handen van de stress terug :( helemaal niet fijn dus. Echt ontspannen gaat nu niet, wel iets minder spierspanning door de oxazepam.

Pickup point heeft de super zeker, maar ga bewust zelf, ook al ben ik daarna helemaal kapot. Ik ben bang dat ik dan helemaal niet meer buiten kom. Ik ga wel naar mijn moestuintje 4x per week, maar meestal is de energie al op als ik daar aankom, maar gewoon even lekker daar zitten vind ik wel fijn!

Wachtlijst voor EMDR is een paar weken, hoop daar snel meer over te weten.

Nu ga ik echt naar bed, en dank jullie allemaal voor de lieve berichtjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 23:22

Ga je ook naar een fysio gezien je spierspanning? Zo nee echt doen! Ik heb het gewoon genegeerd en nu is het behoorlijk heftig om de spieren weer los te krijgen

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 02:08

Wow alsof ik mijn eigen verhaal lees, zo herkenbaar. Wat enorm vervelend voor je en heel knap dat je naar de huisarts bent gegaan en dat je je ziek gemeld hebt. Dat is al de eerste stap. Ik heb ook ptss en weet dit nu een paar maanden. Emdr is heel zwaar maar werkt wel! Dus hoop dat je er snel mee kan beginnen. Ik sta op de wachtlijst voor behandeling bij Psytrec, intensiever en 2 x 4 dagen aaneengesloten emdr en exposure therapie. Als je wilt kletsen of vragen hebt mag je altijd pb sturen. Ik weet ook nog niet zoveel want voor mij is het ook nieuw maar ik weet wel hoe je je voelt!

Sterkte !! :knuffel:

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 02:41

Lieve ts, wat knap dat je je verhaal doet. Opschrijven helpt ook al veel. Veel van je verhaal is herkenbaar. Ik heb ook ptss door slechte jeugd en heb ook alles genegeerd.
Ik heb EMDR gehad en het heeft mij wel wat geholpen. Ja het is heftig maar uiteindelijk worden de herinneringen milder.

Goed van je dat je het erkend hebt.

Ik loop bij een Mindful coach die mij helpt met ontspanningsoefeningen en de grip houden op alles. Zij is ook fysiotherapeut. Zou dat iets voor je kunnen zijn? Je zou kunnen zoeken naar een Mindful fysiotherapeut bij jou in de buurt.

Het enige wat ik je nu kan zeggen is veel sterkte. Neem de tijd, je bent er niet binnen een paar weken overheen.
Mijn pb staat altijd open.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 07:36

Suzanne: Nee op dit moment loop ik niet bij de fysio, mijn behandelingen voor dit jaar uit mijn aanvullende verzekering zijn al op. Zelf betalen gaat nu niet.

pippie123: Het voelt heel goed die eerste stap te zetten, maar ik vond het wel heel moeilijk. Dat lijkt mij ook zwaar het traject dat je ingaat. jij ook sterkte! :(:)

Leandra: Opschrijven is zeker fijn, gewoon even je hart luchten, ik realiseer mij ook dat EMDR echt wel zwaar gaat worden en dat ik hier niet zomaar vanaf ben.
Coaches en fysio ed gaat nu niet, mijn behandelingen van dit jaar zijn op. Financieel gaat dat niet om dat zelf te betalen. Volgend jaar ga ik naar een pakket met meer fysio behandelingen, aangezien ik ze voor mijn heup ook nodig heb.
Nu heb ik nog een klein beetje over van ww, maar mocht dit meer dan 3 maanden gaan duren voor ik weer kan werken, ga ik de ziektewet in en ga je naar 70%, dat is iets waar ik nu al rekening mee wil houden, om straks die stress te voorkomen.

Wat zijn er hier op bokt alleen al veel mensen die in het zelfde schuitje zitten, voor jullie staat mijn pb ook altijd open. :*

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 18:01

Vanmiddag kreeg ik telefoon over de start van de EMDR, duurt helaas nog wel een poos, maar ik heb wel de startdatum gekregen.

26 juli een kennismakingsgesprek met de mw die dat gaat doen, er zijn maar 2 therapeuten bij mijn ggz organisatie die EMDR doen.

En dan per 23 augustus 2 x per week een EMDR sessie van totaal 2 uur. Voorlopig zijn er 8 ingepland met daarna een evaluatie.
Totaal 4 uur per week lijkt mij wel heel zwaar, maar ik ga ervoor!

Maandagochtend mag ik op medicatie consult komen bij de psychiater.

Wel even buiten geweest vandaag, het is erg warm bij mij in huis, dus heb buiten zo'n 1.5 uur op een bankje gezeten vlakbij huis.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 18:11

Heel erg veel sterkte!

Helaas is je verhaal heel erg herkenbaar -O-
In januari 2020 is bij mij het lampje uitgegaan, was toen al een tijdje erg depressief en toen was het helemaal extreem. Ben op werk helemaal ingestort. Kon niet meer op m'n benen staan en alleen maar huilen. Super gênant maar het was wel "goed" dat m'n manager toen gezien heeft hoe slecht het gaat. Hij schrok zich kapot :=

Ik zit nog steeds in de ziektewet, inmiddels werk ik zo'n 20-24 uur per week en dat gaat opzich redelijk. Het is een lang en zwaar proces.. Op het moment zit ik weer een week ziek thuis omdat ik super erg door m'n rug gegaan ben en het positieve is dat ik werk wel mis. Dat deed me beseffen dat het stukken beter gaat met me! :)

Ik heb denk ik een maand of 10 EMDR gehad afgewisseld met gesprekstherapie. Toen in augustus zijn er aanvullende onderzoeken gedaan en daaruit is gekomen dat ik een autistisch spectrum stoornis heb. Verklaard een hele hoop.

Doe rustig aan, luister naar je lichaam. Als je lichaam aangeeft dat boodschappen doen nu even teveel is, kan je het wellicht beter ophalen bij het pick-up point of thuis laten bezorgen. Dan heb je wellicht ook wat meer energie voor je moestuin!

Het erkennen en accepteren is al een hele grote stap. Heel erg veel sterkte de komende tijd. EMDR is niet makkelijk.
En mocht je meer willen spuien mag je me altijd PB'en!

:knuffel: :knuffel: :knuffel:

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 18:15

Jeetje Warboel, dat is niet niks zeg :(:)
Wel fijn te horen dat het weer wat beter met je gaat.
Moestuin ga ik vooral in het weekend heen met vriend, en als het kan door de weeks nog 1 of 2 x, maar hij vangt nu op wat ik niet kan daar dus dat is heel fijn :)

Ik hou echt van die kerel, zou willen dat ik die 30 jaar eerder was tegengekomen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:08

Devil_ina schreef:
Vanmiddag kreeg ik telefoon over de start van de EMDR, duurt helaas nog wel een poos, maar ik heb wel de startdatum gekregen.

26 juli een kennismakingsgesprek met de mw die dat gaat doen, er zijn maar 2 therapeuten bij mijn ggz organisatie die EMDR doen.

En dan per 23 augustus 2 x per week een EMDR sessie van totaal 2 uur. Voorlopig zijn er 8 ingepland met daarna een evaluatie.
Totaal 4 uur per week lijkt mij wel heel zwaar, maar ik ga ervoor!

Wat mij betreft kan het juist relatief 'licht' zijn, twee maal twee uur per week.

... een van de 'kreten' die bij emdr gebruikt wordt is 'hoe rot voelt het op een schaal van nul tot tien?'
Bij sommige instellingen krijg je 1 uur per week, en soms 'zakt het getal' in dat ene uur nauwelijks. (En soms stijgt het iets... En dan heb je geen fijne week, lijkt me zo.)

Mijn emdr mevrouw deed het zo: eerst lekker veel tijd uittrekken voor kennismaken en vertrouwen opbouwen
(... ik hoop dat jij dat ook krijgt!!)
en dan maakten we drie principe afspraken: maandag anderhalf uur, woensdag anderhalf uur en vrijdag anderhalf uur.
Voor het eerste 'rotbeeld' hadden we die drie afspraken ook nodig, voor het 2e rotbeeld verviel de afspraak op vrijdag (was niet nodig)
en daarna hebben we nog een tijdje per rotbeeld twee afspraken van anderhalf uur gepland en op gegeven moment ('de kleinere zaken') gewoon 1x per week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:42

Misschien dat meerdere keren per week wel goed helpt. Ik had 1 uur per week en langer per keer kon ik echt niet aan. Als ik daar kwam zat ik standaard rond de 6/7 (standaard spanning overal buitenshuis) en als de afspraak afgelopen was durfde ik niet meer naar huis te fietsen.
Het is helaas geen wondermiddel maar het kan wel helpen.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:50

Ook hier een diagnose ptss met daaruit voortvloeiend een depressie. Ik heb de diagnose twee jaar geleden gekregen, zit ook nog aan de antidepressiva. Ik heb ook emdr gehad, twee keer zelfs omdat mijn klachten terugkwamen. Ik heb ook exposure gehad, dat vond ik persoonlijk echt de hel. Ik ben er nog steeds niet en heb nog heel wat restklachten, maar ik kan weer enigszins normaal functioneren. Helaas wel voorlopig volledig arbeidsongeschikt verklaard en het gaat echt met vallen en opstaan. Momenteel zit ik helaas weer in een slechte periode en lijkt alles zinloos en uitzichtloos. PTSS zal helaas nooit volledig overgaan, maar het wordt leefbaar :)

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 21:53

Dank je wel voor jullie antwoord!

Ik heb geen idee hoe ik erop ga reageren, of dat het idd misschien teveel is, dat zal de tijd uitwijzen.
Wel ben ik blij dat er nu in ieder geval een planning bekend is van de EMDR afspraken.

Jeetje Druif, dat is ook niet fijn zeg, dat je er al zolang mee bezig bent. Met leefbaar als eindresultaat zou ik al heen blij zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:26

Voor de mensen die er al langere tijd mee lopen: kijk eens naar een assistent. Schrik niet van de hoge prijzen, het is de moeite waard om een aanvraag bij de wmo te doen.
Mijn pup komt binnenkort en die ga ik opleiden met hulp van stichting BultersMekke :)

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-21 20:41

Wat een klote weekend!

Zaterdag op zondag ben ik altijd bij mijn vriend, zaterdag vanuit de moestuin naar de super voor boodschappen.
Daar was het voor mijn gevoel veel te druk, en bij de kassa met nog 4 wachtenden voor ons wilde ik nog maar 1 ding : naar buiten! :(
Ondanks de oxazepam een dikke paniekaanval in de supermarkt, vriend heeft mij direct naar buiten gebracht, waar ik op de motorkap van de auto ben gaan zitten om bij te komen.

Het hele weekend heb ik mij daardoor nog slechter gevoeld dan ik al deed |(

Ondanks mijn klote jeugd, heb ik na de scheiding van mijn ouders (ik was toen al ruim 30 geweest) toch een redelijk band met mijn moeder op kunnen bouwen. Ook al was zij meer dronken dan nuchter, waardoor zij mij altijd erg probeerde te claimen. Ik hield echt wel van haar, nu is zij alweer 1.5 jaar dood.

Ik mis haar nu meer dan ooit |(

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 21:12

Hoi meis,
balen hoor, van die paniekaanval!

Goed dat je meteen naar buiten kon. (Allerlei gedoe met 'slecht gedrag belonen' moet je VER van je af houden : angst is geen gedrag.)

Hopelijk trek je inmiddels weer een beetje bij, die dingen vreten energie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 21:40

Devil_ina schreef:
Wat een klote weekend!

Zaterdag op zondag ben ik altijd bij mijn vriend, zaterdag vanuit de moestuin naar de super voor boodschappen.
Daar was het voor mijn gevoel veel te druk, en bij de kassa met nog 4 wachtenden voor ons wilde ik nog maar 1 ding : naar buiten! :(
Ondanks de oxazepam een dikke paniekaanval in de supermarkt, vriend heeft mij direct naar buiten gebracht, waar ik op de motorkap van de auto ben gaan zitten om bij te komen.

Het hele weekend heb ik mij daardoor nog slechter gevoeld dan ik al deed |(

Ondanks mijn klote jeugd, heb ik na de scheiding van mijn ouders (ik was toen al ruim 30 geweest) toch een redelijk band met mijn moeder op kunnen bouwen. Ook al was zij meer dronken dan nuchter, waardoor zij mij altijd erg probeerde te claimen. Ik hield echt wel van haar, nu is zij alweer 1.5 jaar dood.

Ik mis haar nu meer dan ooit |(

:knuffel: sterkte!

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-21 22:47

Dank jullie wel, dat vreet zeker energie.
Ga zo lekker slapen, morgenvroeg naar de psychiater voor het medicatie consult.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:06

Devil_ina schreef:
Hutcherson schreef:

Heb je hier ook wat meer informatie over? Over hoe dat in zijn werk gaat?

Nee hoor ik laat mij zeker niet gek maken door de arbo en mijn werkgever. Ik werk via uzb (0 uren contract) en verder heb ik nog ww, ben bij beiden ziekgemeld. Stage is ook even on hold komen te staan, dat komt allemaal straks wel weer.

Eerst tijd voor mezelf, ik wil hier graag van herstellen.

Kan ik ook aanraden!
Ik heb een hypnose sessie gehad tegen emetofobie en dat heeft me 10000% geholpen!