Te grote maagingang, wat zijn de opties?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Soepblik

Te grote maagingang, wat zijn de opties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 10:12

Hoi bokt!

Ongeveer halverwege december kreeg mijn vriend last van zijn maag, of eerder het zuur. Af en toe gaf dit een steek rond zijn hart en brande het een beetje, maar met een glaasje melk was het meestal snel verholpen. Maar die klachten bleven aanhouden, en werden steeds erger. Zo erg dat hij zo'n 2 maanden íedere nacht moest overgeven, en dan niet een beetje maar echt heel heftig. Er zat soms zoveel druk achter dat hij van die kleine puntbloedingen rond zijn ogen had. Hij sliep standaard overeind. Uiteraard zijn we daarmee naar de huisarts geweest, die toen Oneprazol voorschreef. Dat hielp op zich, maar zodra hij ermee stopte ging het verhaal vrolijk weer door. Dus door naar het ziekenhuis, waar ze met zo'n cameraatje in zijn slokdarm naar binnen zijn gegaan. Het probleem bleek te zijn dat de opening van zijn slokdarm naar maag wat te groot is en daardoor niet helemaal afsluit.

Twee opties: Altijd Oneprazol blijven slikken, of een operatie.

Hij slikt nu dus standaard die medicijnen want hij ziet zo'n operatie gewoon niet zitten, terecht. Als het uiteindelijk echt nodig is zal die er overigens wel van komen, maar ik was benieuwd of er hier meer mensen zijn die ervaring hebben met hetzelfde, en of er eventueel tips zijn die ons nog niet ter oren zijn gekomen.

troi

Re: Te grote maagingang, wat zijn de opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:22

Meer een algemene tip. Wat je eet kan een flinke invloed hebben op het maagzuur dat wordt aangemaakt. Zo zijn alcohol, roken en bijv koffie bekende boosdoeners. Let hij op zijn dieet? Rookt hij? Daar zou ik als eerst mee bezig gaan. En in overleg met een diëtist. Want naast deze bekende boosdoeners is er waarschijnlijk veel winst te behalen als je echt goed gaat uitzoeken wat precies voor hem de triggers zijn.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 10:36

ding is dat hij ongelofelijk graag (en heel lekker en bijzonder) kookt en op dat punt echt een levensgenieter is. Dat is zegmaar het enige wat je niet van 'm af zou kunnen pakken, haha. :') Toen ze nog dachten dat het een maagzweer is moest hij ook op een dieet. Deed 'ie braaf, en alsnog maakte hij echt iets lekkers van hetgeen wat hij dan nog wel mocht eten. Maar gelukkig was hij toen niet, echt een zielig hoopje. M'n hart brak. Het koken en lekker eten is toch wel één van de dingen die het allerbelangrijkst voor hem zijn.

Alcohol zijn we wel inderdaad al mee geminderd, want een cocktail of een mooie wijn kunnen we op zijn tijd ook erg van genieten. Maar dat nu enkel in het weekend, en dan niet te veel.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:39

Als omeprazol werkt, blijf dat gebruiken. Ik slik het nu 14 jaar al, ook de operatie gehad. Maar voor de operatie slikte ik op een gegeven moment 160mg en dit werkte niet meer, had nog steeds zo veel last. Nu 2 jaar na de operatie slik ik nog 40mg met uitschieters afentoe naar 80mg, ik zal dit alsnog de rest van mijn leven moeten slikken. Ik had inderdaad ook een maag die niet goed afsloot, middenrif breuk word dit ook wel genoemd. Wel apart dat ze al zo snel een operatie voorstellen, bij mij deden ze dit pas toen ik al 10 jaar omeprazol gebruikte en ook steeds hoger in dosering ging gebruiken. Zat al langer op 80mg en toen werd het de laatste jaren 120mg
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 03-06-21 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:40

Ik ben maagpatient en als ik gekruid eten eet kan ik het, ondanks de maagbeschermers, wel schudden.
Mijn man in van Indonesische afkomst en kan heerlijk koken en ik eet dat liever dan Hollands maar dat gaat niet.
Als ik gewoon aardappelen en groenten eet is er niets aan de hand.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:41

Wat zijn de vooruitzichten en risico’s van zo’n operatie? Levenslang maagzuurremmers slikken heeft ook zo zijn bijwerkingen en negatieve invloed op je gezondheid..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 12:07

Een heel kleine tip maar misschien heb je er wat aan: ik krijg zelf heel veel maagzuur van producten met asparaam erin. Light frisdranken, suikervrije snoepjes.. Het heeft echt lang geduurd voordat ik de oorzaak had gevonden, maar het scheelt enorm nu ik die niet meer eet en drink. Het zou natuurlijk best kunnen dat je man voor een of enkele van zo'n kleine ingrediënten ook extra gevoelig is. Als hij een paar kleine dingen weg kan laten en zich dan iets beter voelt dan zou dat mooi zijn natuurlijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 18:17

Nav de opmerking van Rennie: het kan natuurlijk zo zijn dat de opening naar de maag niet goed afsluit, maar dat lijkt mij aangeboren.
Middenrif'breuk' maakt dat het middenrif niet goed meedoet met de scheiding tussen slokdarm en maag - ('de maag komt te hoog', door het middenrif heen) - dat is niet aangeboren en goed te verhelpen door een osteopaath.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 18:22

Uhm ik heb exact de operatie gehad waar TS het over heeft, anti reflux operatie om specifiek te zijn :+ osteopaat is absoluut niet iets wat mij van die helse pijn had kunnen redden, mijn maag sloot namelijk ook niet goed in combinatie met een te hoog zuurgehalte en dus ook een middenrifbreuk wat vele oorzaken kan hebben. Ik zat dus met meerdere factoren. Maar nee, een osteopaat zou mij absoluut niet geholpen hebben, zelfs de operatie heeft nog niet eens alle klachten weggehaald en het herstel was verre van plezierig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 18:35

Ik snap dat de pijn hels is (ooit had ik een maagbloeding, maagzuur op weefsel dat er niet voor bedoeld is - oej...).
En natuurlijk kan een middenrifbreuk vele 'begin oorzaken' hebben (plus de gigantische braakreflexen waar TS over praat) - maar een maag die te hoog zit is net niet hetzelfde als 'je hebt de wanbof dat je klep te klein is' (dat is doorgaans aangeboren en zo klinkt mij het verhaal van TS niet in de oren. Zit de maag te hoog, dan kan een klepje van correcte grootte zijn werk niet doen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 21:15

Nogmaals, mijn maag sloot ook niet goed ;) ze hebben met die operatie een maagklep gemaakt, dat is namelijk (mag ik aannemen) de operatie die ts bedoeld. Ik had namelijk ook heel veel braakreflexenn voor ik aan de omeprazol begon

De operatie als ik het goed heb;

Afbeelding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 22:05

Dat geloof ik allemaal grif, maar is naar de letter van de wet minder relevant.

TS vroeg om eventuele opties. Dat kan het mes van de chirurg zijn, en het hangt natuurlijk ook af van de precieze diagnose.

('Uw maag sluit niet goed': dat maagzuur waar het niet hoort is heel pijnlijk en het braken maakt een eventuele 'breuk' erger - maar het exacte verhaal is mij niet helder.)

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 22:24

Rennie89 schreef:
Nogmaals, mijn maag sloot ook niet goed ;) ze hebben met die operatie een maagklep gemaakt, dat is namelijk (mag ik aannemen) de operatie die ts bedoeld. Ik had namelijk ook heel veel braakreflexenn voor ik aan de omeprazol begon

De operatie als ik het goed heb;

[ [url=m/6AoUN4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het zou inderdaad zo'n operatie zijn.

Meer context: vriend heeft een tijd internationaal rugby gespeeld en heeft daarbij weleens ribben en middenrif gekneusd enzo. Het zou dus inderdaad best kunnen dat het van het middenrif komt. Het is dus niet dat de maag te hoog zit ofzo.

Het maagzuur komt inderdaad omhoog doordat de maag niet goed sluit en daardoor is het zonder medicatie iedere nacht keihard braken. Zonder pilletje voelt hij zich overdag ook niet goed.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 22:50

*vraagt zich af of de boktnaam van Rennie89 toeval is :))

Wat vreselijk sneu voor je vriend, soepblik -O- Elke nacht braken, jee, dan moet hij inmiddels toch wel doodop zijn.. Ik duim mee dat hij snel een goede oplossing vindt.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 23:01

Ooit een keer onderzoek gehad waarbij ze erachter kwamen dat die opening bij mij ook erg vergroot is. Artsen destijds erg verbaasd dat ik geen maagzuurklachten had.
Vermoeden was dat mijn eetpatroon hierbij helpt. Ben gek op eten en koken, maar wel het "pure" spul. Geen frisdranken, weinig alcohol, ongeveer 4 bakjes koffie per dag en wel kruiden, maar geen pakjes en zakjes.
Hoef je echt niet voor op dieet. Tis vrij simpel, en denk ik meer waard dan elke nacht er uit....

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 23:01

Wat zijn de verwachtingen na de operatie ? Continu medicatie slikken lijkt mij ook niet wenselijk.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:52

Ts je mag mij een bericht sturen mocht je vragen hebben over de operatie, vind het wel bijzonder dat ze na een half jaar klachten al een operatie opperen, bij mij had het dus 10 jaar geduurd met 40-80-120-160 mg omeprazol voor ze het voorstelde :+ 2 gastroscopie gehad, maagzuur onderzoek (week met een slang door neus met 3 weken zonder medicatie) en verschillende medicatie testen, maar denk dat ze bij mij ook nalatig waren. Voor ik aan de medicatie zat dronk ik liters melk per dag en gaf ontzettend vaak over.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 11:22

Ik heb ook een middenrifbreuk en gebruik hiervoor rabeprazol.
Vele nachten stront misselijk op de bank gezeten, zweten, pijn. Opgehaald met ambu omdat ik echt dacht dat ik het loodje ging leggen.

Uiteindelijk is de combinatie Rabeprazol en citalopram (antidepressiva) voor mij de oplossing.
De citalopram zorgt ervoor dat mijn maag en slokdarm minder overprikkeld zijn en de rabeprazol werkte voor mij 10x beter dan omeprazol enzo

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 11:44

Soepblik schreef:
Meer context: vriend heeft een tijd internationaal rugby gespeeld en heeft daarbij weleens ribben en middenrif gekneusd enzo. Het zou dus inderdaad best kunnen dat het van het middenrif komt. Het is dus niet dat de maag te hoog zit ofzo.

Het maagzuur komt inderdaad omhoog doordat de maag niet goed sluit en daardoor is het zonder medicatie iedere nacht keihard braken. Zonder pilletje voelt hij zich overdag ook niet goed.

Even voor alle duidelijkheid : het middenrif is een soort vlechtwerk van pezen.
Soms, doorgaans bij 'flinke overdruk in de buik' (rugby, vallen en soms zelfs zoiets reflexmatigs als niezen) kan een deel van de maag door het vlechtwerk heen geduwd worden.
Dat wordt met wat onduidelijkheid wel aangeduid als 'een middenrifbreuk' (terwijl er in feite niets kapot is op dat moment : de maag zit deels op de verkeerde plek en het functioneren van de maagklep lukt niet meer - en het slijmvlies van de slokdarm 'krijgt wel klappen')
en ook wel als 'de maag zit te hoog' (dwz een deel van de maag zit boven het middenrif, 'wat niet hoort' en dus klachten geeft).

Ik vroeg me af of dit de diagnose van jouw vriend was.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 11:53

Klinkt bekend. Ik slik dagelijks Pantoprazol tegen het zuur. Ik kan het hiermee onder controle houden. Heel soms zet het door en doet het zo’n pijn!

Ik moet wel zeggen dat ik vroeger standaard iedere morgen moest overgeven, maar sinds ik 2,5 jaar terug ben gestopt met roken is dat heel zelden nog.

Bij mij spreken ze ook over een “gaatje” in mijn middenrif. Misschien is dat Jip en Janneke taal :))

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 11:57

Ik ben eigenlijk vooral verbaasd dat je vriend hier nu pas last van heeft gekregen.

Zoon van een vriendin is geboren met een slokdarm die niet goed aansloot op de maag. Ze hebben hiermee erg veel problemen gehad. Vanaf de geboorte veel braken, zeker toen het kind overging naar vast voedsel. Hij kon alleen hele kleine beetjes voedsel binnen houden dus vaak kleine beetjes eten. Op gegeven moment hadden de doktoren het zelfs over psychologisch probleem, opvoeding en camera's in huis. Toen toch maar eens een goed medisch onderzoek gedaan en toen kwam dit duidelijke fysieke probleem aan het licht. (Ik snap nog steeds niet waarom men dat niet veel eerder heeft gedaan voordat er met psychologen werd gesmeten, maar goed).

Deze jongen heeft dus idd een operatie gehad en daarna was het probleem verholpen.

Als de klachten recent zijn ontstaan vind ik de suggestie van Janneke dat het een "middenrif-breuk" betreft helemaal niet raar en zeker de moeite van het onderzoeken waard voordat je vriend besluit tot een operatie.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:05

Omeprazol is een medicijn dat je heel je leven kunt slikken zonder dat het meer problemen oplevert.

Wat zijn de slagingskansen van zo’n operatie? En hoe lang ben je met herstel bezig? Als die twee vragen een voor jullie aanvaardbaar antwoord hebben zou ik daarvoor gaan.

Maar je kan alsnog kiezen om nu de medicijnen te nemen en op een later moment te opereren.
Niks doen is helaas geen optie aangezien
het overgeven juist een stuk gevaarlijker is (het maagzuur tast iedere keer de slokdarmwand aan, waardoor deze de peristaltische bewegingen kan verliezen en eten niet meer gaat).