Last van warmte/zon?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Last van warmte/zon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:44

Al enkele jaren een terugkerend fenomeen wat ik altijd aan hooikoorts weet maar waar ik nu niet meer zeker van ben. Hooikoorts-medicatie lijkt niet (minimaal) te helpen en een recente bloedtest toont geen allergieën aan. Dus misschien is het iets anders?

Zodra het mooi weer begint te worden (temperatuur 18+°C en veel zon) beginnen de problemen. Wanneer ik een tijdje buiten ben krijg ik last van mijn ogen (prikkend, soms rood & tranen), een erg moe gevoel (ook door die ogen denk ik) en last van hoofd- en keelpijn. Af en toe eens niezen maar niet veel, net zoals dat ik ook geen loopneus heb. Het enige wat ik wel heb is dat mijn neus/keel precies dicht gaat zitten, met de zogenaamde 'kikkers in de keel' (weet niet of ze dat in Nederland kennen, hahaha).
Als ik een aantal uur bij de paarden ben geweest of op een andere manier buiten ben geweest voel ik mij 's avonds echt slecht, ik heb het idee dat ik dood ga van de dorst (terwijl ik wel zowat constant drink) en de volgende dag sta ik steevast op met keelpijn en soms zelfs wat schorre stem. Ook de hoofdpijn en pijn aan mijn ogen blijft gewoon aanwezig. Ik draag buiten al een zonnebril, dat verlicht/beschermt wel wat, maar het lost het niet op. Met momenten heb ik ook kramp in mijn kuiten, of andere soorten (spier/buik)pijn. Door te weinig drinken/uitdrogen? Ben nog even aan het zoeken hoe het verband houdt.

Iemand die dit herkent? Zonder hooikoorts te hebben? Kan het een reactie zijn op de warmte/het zonlicht? Via internet kom ik niet zo ver en om hiervoor apart naar de dokter te gaan heb ik nu even geen zin in, dat wordt later wel besproken, kom er vaak genoeg :=

mirna6308

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:51

hey!
als allereerst, wat is dit vervelend! ik hoop dat u snel achter de reden komt.
zou het zou kunnen zijn dat die allergie niet in u bloed zit?
ik ben namelijk allergisch voor gluten en melk, dit zat ook niet in mijn bloed maar via de osteopaat te weten gekomen. ook heb ik hooikoorts, mijn buik staat in verbinding met je neus(? zoiets zei hij volgens mij)

Anoniem

Re: Last van warmte/zon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:58

Dat weet ik (nog) niet. Het lijkt mij als de standaard-pollen negatief zijn (dus algemene marker, bomen, grassen, dieren en huisstofmijt) dat het niet in die richting zit. Maar 100% zeker weet ik dit niet, ga het wel navragen de volgende keer.

Ander soort allergie (bv gluten) lijkt het mij niet want dan zou ik het het jaar rond moeten hebben en ik heb het alleen met mooi/warm weer. Het was een goed voorjaar voor mij, hahaha :+

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:01

Is het erger wanneer de lucht droog is? Of gebeurt het ook wanneer het zomers zwoel en vochtig is? Bij droge ogen denk ik aan syndroom van Sjögren, maar dat zou dan niet alleen in de zomer voorkomen.
Ik zou even bellen voor oogdruppels (kunsttranen), die kunnen door de assistente meestal voorgeschreven worden zonder een bezoek aan de huisarts te brengen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:46

Het klinkt wel als een allergische reactie (en hooikoorts). Zou me er niet teveel op vastpinnen dat als de reguliere geneeskunde zegt dat je geen allergie hebt, je inderdaad geen allergie hebt. Voor hetzelfde geld zitten je waarde 0,01% onder de allergiegrens en bepalen ze daarmee dat je nergens last van hebt. Alternatieve geneeswijze in NL kan een beter beeld geven op dit gebied.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:50

Heb je al meerdere varianten van hooikoortsmedicatie geprobeerd? Ik reageer ook niet op alle medicatie en bij sommige reacties ook alleen op prednison.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:10

Goh Bootsiebob, goede vraag. Naar mijn idee maakt droogte het erger :j Zal het de komende dagen eens zien als het echt onweerachtig gaat worden, maar heb wel altijd het idee als het droog is dat het meer op mijn luchtwegen pakt zeg maar, alsof ik voel dat ik stof inadem ofzo. Echt benauwd zijn is een groot woord, maar het voelt toch allemaal niet zo fijn. Op regendagen heb ik er dan geen last van.

@Doubtless: ik zou het eens moeten uitzoeken, misschien hoeft een bloedtest inderdaad niet alles te zeggen. Heb ooit eens duidelijk een allergische reactie gehad (huidreactie) en toen zei het bloed ook niks, maar het was toch een probleem. Alleen weet ik niet hoe dit dan met hooikoorts-klachten zit, dat moet ik nog eens navragen.

Ik heb nu 2 soorten geprobeerd, eerst Cetirizine en dat leek verlichting te geven, maar vond ik dit jaar (met die paar mooie dagen die we in het voorjaar gehad hebben) toch precies niks doen. Heb dan van de HA andere medicatie gekregen (Bellozal) maar heb (nog?) niet het idee dat deze wel iets doet. Heb deze nu 20 dagen genomen, zou meteen moeten werken maar heb dus nog last. Alleen weet ik niet hoeveel last ik zou hebben als ik ze niet neem, haha.

Las ook nog wat over oogdruppels maar dat is hier echt een ramp. Ik krijg het niet voor elkaar om mijn ogen open te houden, zelfs niet als iemand anders het erin wil druppelen. Ik blokkeer dan echt :roll:

Sjörgen ben ik nog al tegengekomen omdat mijn andere problemen wel in de reuma-richting te zoeken zijn zeg maar, en ik herken me er ook wel in, maar het lijkt inderdaad niet constant aanwezig maar echt voorjaar/weers-gerelateerd te zijn. Ik ga het wel nog eens meenemen bij de reumatoloog binnenkort, ben nu toch bezig met een traject voor een second opinion.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:18

Ik heb dit ook, als ik binnen blijf voel ik me veel beter..bij vochtig weer ook beter mits het niet benauwd is. Het lijkt vooral een reactie op de zon/ warmte en stof/ pollen etc te zijn bij mij. Knap mega op van een airco...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:30

Dat ja .. Binnen met alle ramen dicht en dan is het prima, maar dat vind ik ook zonde met zo'n mooi weer :o Airco heb ik dan weet niet het idee dat het helpt, hoewel ik er thuis geen heb maar op mijn werk had ik altijd het idee dat ik last van mijn ogen had door de airco ... Alleen heb ik zowel vorig jaar als dit jaar het hele voorjaar niet gewerkt, dus toen is het pas beginnen dagen bij mij dat het precies toch niet aan de airco ligt :=

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:46

Dan zijn er nog wel andere te proberen evt.
Cetirizine Deed bij mij en mijn broer ook niets behalve mega suf worden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:30

Mijn partner is heel allergisch voor katten. Echter toen we een hond wilden, toch maar even een allergietest gedaan en daar kwam uit dat hij allergisch was voor honden maar niet voor katten :+
Terwijl hij geen enkele reactie heeft op onze langharige hond en wel dikke ogen krijgt als we binnenlopen bij mn moeder met n kat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 14:46

Dat klinkt ook heel logisch :j

Net even een kleine 40 minuten met de hond gaan wandelen maar ik merk dan echt dat ik droge/warme/'stoffige' lucht inadem. En het gevoel van droge ogen en mond/keel wordt er niet beter op. Zelfs mijn neus deed gezellig mee en gaf datzelfde droge/prikkelende gevoel. Als het dan regenachtig is of pas geregend heeft dan ruik ik gewoon de zuivere lucht, is een heel raar iets maar misschien dat mensen hier dat wel herkennen :)

Nu zit ik even binnen met alles dicht om te bekomen, is ook niet wat je wil doen met zo'n weer als dit. Maar nu maar even, ze zijn hier ook in de tuin aan het werken (woon in een appartement met gemeenschappelijke tuin) en de geur van vers gemaaid gras is ook zo'n leuke. Dus maar even wachten tot ze klaar zijn met alles en het wat is gaan liggen :=

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 14:59

Ik heb megaveel last van hooikoorts maar uit allergietesten komt bij mij ook nooit zoveel. Dus dat zegt lang niet alles. Zonder hooikoortsmedicatie heb ik geen leven met deze dagen.

Je kan bij de Lidl cetirizine (=anti-histamine) kopen. Je zou eens een tablet uit kunnen proberen en kijken of je klachten daardoor verminderen. Als dat werkt, kan je bij de huisarts betere medicatie vragen (ik word zelf altijd slaperig van cetirizine).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:27

Het stadium Cetirizine ben ik al voorbij, ik neem op dit moment Bellozal maar ben er nog niet uit of het wat doet of niet.

Hier is het weer intussen iets verandert, wel benauwd/klammig maar geen volle zon en pas een goede regenbui gehad. Heb meteen minder last, of op dit moment toch. Terwijl volgens Pollennieuws de pollen-concentratie enorm hoog is. Dus misschien toch zonlicht/droge warmte/stof?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:18

Ik heb echt wederom exact hetzelfde...het voelt wel alsof er minder pollen zijn na een regenbui. Ik voel me ook gelijk een stuk beter als de zon niet zo brandend schijnt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:23

Fijn dat ik niet alleen ben, haha :+
Op dit moment gaat het ook nog goed, ik zit buiten (in de schaduw) zonder zonnebril en ik voel mijn ogen wel wat, maar niet zo extreem. Volgens de pollen-apps zijn er veel pollen dus het heeft daar precies toch minder mee te maken. Zon schijnt wel maar er zijn ook wat wolken en het is benauwd/vochtig. Dus denk dat het toch aan al dan niet droge/warme lucht ligt. Het is niet dat het nu weg is maar het is doenbaar, zelfs zonder zonnebril.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 16:05

Ja haha hier was het ook beter vandaag, woensdag was het ergst. Voor mij is het ook beter dan die droge lucht en veel zonneschijn maar het is me een raadsel waar het aan ligt.

Inderdaad is herkenning wel fijn, toch zijn er voor mijn gevoel ook minder pollen dan voor de onweer van gisteren.