Familiebed?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Galja

Familiebed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 11:43

Zijn er Bokkers die met hun kind(eren) slapen in een familiebed? Hoe hebben jullie dat aangepakt, hoe groot, zelf gemaakt enz enz En hoe bevalt het?
En waar ik heel benieuwd naar ben...hoe maak je dat op?

Onze zoon van nu 13 maanden slaapt al maanden tussen ons in. Het bevalt ons prima en op deze manier hebben we allemaal de meeste nachtrust ( heeeeeeel belangrijk!!)
Wij hebben al een groot bed van 1.80x2.10m en in principe ruimte genoeg ( en al vreselijk met opmaken :') )
Het enige waar ik tegenaan loop is dat ons bed vrij hoog is en ik bang ben dat hij eruit valt als hij alleen ligt ( ja hij ligt ingebouwd, met een camera erop) maar toch.
Hij is al aardig mobiel, loopt nog net niet los maar weet zich goed te redden.
Er komt sowieso een wat lager bed maar ik zag prachtige voorbeelden voorbij komen van (zelfgemaakte ) familiebedden....

Ik wil geen discussie starten over het wel of niet bij je laten slapen van je kinderen ( baby, peuter whatever..) Iedereen doet het op zijn of haar manier en heeft het beste met zn kindje voor. En, wat voor de ene wel werkt is nog geen garantie voor de ander....

Marie111

Re: Familiebed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 11:53

Hij slaapt dus nooit in een eigen bedje? Ook niet tijdens de middagdut? Hoe doe je dat met een dagje naar opa en oma?

Ik heb wel eens een filmpje gezien van een moeder in China met een soort "superbedhekje" van gaas om het grote bed.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 11:58

Wij hebben een familiebed. Gewoon een 2 persoons bed met een 1 persoons er tegenaan. Ik heb mijn kinderen vanaf het moment dat ze konden staan geleerd hoe ze veilig van een bank of bed af konden komen. Maar ik heb ze tot 2 jaar bij me gehouden met slaapjes overdag. In een doek, buiten in een box of op de bank.

primera

Ik heb een bed van 1.40 bij 2 meter en naast dat mijn kinderen allemaal een eigen bed hebben, grap ik ondertussen dat ik beter een groter bed kan aanschaffen en de andere kamers dan een stuk leger zijn.

En over het vallen uit bed, ooit vallen ze er echt een keer uit maar uiteindelijk leer je er ook van (ik had vroeger een stapelbed zonder rand, ben er ook wel een uitgevallen).
Hoe hoog is hoog.
Toen mijn kinderen de echt jonge leeftijd hadden lagen ze in het midden, je houd er in je eigen slaap ook rekening mee, is mijn ervaring wel.

Vergt af en toe trouwens wel gebroken nachten als ze erg druk zijn ;)

Kaka

Er zijn legio voorbeelden van hele toffe familiebedden op internet te vinden, maar de makkelijkste opties lijkt mij een eenpersoonsbed met rekje aan de buitenkant naast jullie bed te zetten en hem daarin laten slapen.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 12:10

Ik heb een bedhekje aan mijn kant van het bed (via bol besteld). Zoontje van 19 maanden ligt vaak aan mijn kant met slaapjes en zo rolt hij er niet uit. Als hij wakker wordt laat hij zich altijd horen en hij gaat (nog) niet alleen het bed uit. Hij heeft dan ook een slaapzak aan, dan gaat ie niet kruipen of lopen door het bed. Hij kan er wel vanaf komen, maar wil dan altijd nog een handje. Hij is er een keer vanaf gevallen, maar toen stond ik er zelfs voor, dus tja :’) Ons bed is trouwens ook 1.80m breed, nu nog ruimte zat.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 12:13

Hier gewoon een 1,40 bed. Zoontje van bijna 2,5 past nog prima. Al ‘klaagt’ man wel eens over ruimte te kort. :+.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 12:16

Veiligsamenslapen.nl kun je heel
Veel informatie vinden. Wij hebben aan beide kanten van ons bed een cosleeper gebouwd

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 13:53

Reusje0504 schreef:
Veiligsamenslapen.nl kun je heel
Veel informatie vinden. Wij hebben aan beide kanten van ons bed een cosleeper gebouwd

Deze wilde ik ook tippen: www.samenslapen.nl : hele fijne site om ook veilige tips te kunnen vinden. Een bedhekje is namelijk bij bepaalde leeftijden NIET veilig (kans op verhanging.. )

Wij hebben naast ons 180 bed een co-sleeper op ledikantformaat. Het is een Gulliver ledikant van Ikea, met 1 zijkant eruit. Bodem op de laagste stand, poten verhogen dat de matrassen op gelijke hoogte zijn en je hebt een heerlijk, veilig plekje :) Zoon van ruim 2,5jr past er prima

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 22:33

Marie111 schreef:
Hij slaapt dus nooit in een eigen bedje? Ook niet tijdens de middagdut? Hoe doe je dat met een dagje naar opa en oma?

Dat klopt :+ Vreselijk hé?
En ik zou er veel voor over hebben hem een dagje naar opa en oma te brengen...helaas zijn deze overleden en hem bij de hemelpoort afzetten is ook weer zo wat ....
Maar hij kan wel in een gewoon bedje slapen hoor, hij gaat 2 dagen per week naar de opvang en slaapt daar ook 2x per dag.

Enfin, dank jullie wel voor alle reacties!

Naast ons bed van 1.80m breed hebben we nog plek voor 60 cm ( daar staat nu ook zn ledikantje aka opslagplaats)
Dus het wordt een formaat ledikant ( 1,20m/1,40m lang) matras of gewoon 60x200cm want die zijn er ook zag ik.
Ben wel wat wijzer geworden. Maar mijn vraag blijft toch als je 3 bedden ( of een 2persoons en een 1persoons) naast elkaar hebt, hoe doe je dat met opmaken? En dan bedoel ik vooral het verschonen, hoeslaken ed . Tis nu al zo’n gevecht laat staan met nog een matras er direct naast.

Ons bed is 80cm hoog ook omdat onze matrassen dik zijn. We willen sowieso een ander bed alleen houden we de 180cm breed aan, plakken we er een 60cm breed lang matras aan vast of toch nog model ledikantje :Y)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 22:38

"Wij zijn klaar met lezen en komen nu bij jullie liggen, oké mam" aldus mijn oudste (9) 2 uurtjes geleden. Dus vannacht lig ik met al mijn kroost (9, 7 en bijna 2) en dan is 1.80 alsnog niet veel. Cosleeper staat ernaast als valbeveiliging en nachtkastje.

Ik kan aan één kant en het voeteneind van het bed staan. Dus hoeslaken in de verste hoek terwijl ik op bed zit en de rest kan ik gewoon normaal bij.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 22:42

Hier ook altijd samen geslapen. En ze is nog nooit uit bed gevallen. Gaf mij rustige nachten omdat ze dan eindelijk doorsliep. Is ook heel goed voor de hechting, geeft een veilig gevoel voor kinderen. Eerst in een 140 bed, 1 kant tegen de wand aan. Daarna een 160 bed gewoon met het hoofdeinde tegen de muur.
Middagslaapjes deed ze wel in haar ledikantje.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 22:49

Ik wou dat wij er een hadden :+ met een ging het prima in ons 1.60x2.20 bed maar met twee wordt het erg krap. Steeds denk ik; het is nog maar voor even dus we gaan niet meer investeren. :')

Maar hier liggen ze tussen ons in en vallen ze er niet uit. Ze liggen er eigenlijk nooit alleen, behalve die van 4 maar die valt er niet uit.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 22:50

Geen familie bed 1,80 hier.
Toen ze jonger waren deed ik altijd bed tegen muur hekje tegen voeteneinde + deken op de grond en andere kant kussens of Babymatras op de grond als er niemand in de kamer was. Babyfoon stond ook dicht bij baby dus hoorde direct als hij/zij wakker waren.
En zeker de deur goed in slot zodat ze niet alleen naar beneden konden.

Maar idd van de moment als ze een beetje mobiel waren veel oefen om voorzichtig uit zetel of bed te stappen.

Jongste is nu 20 maanden nooit valpartijen gehad. (Bij de andere trouwens ook niet) :+

Bij de jongste heeft heel lang zijn bedje naast mij gestaan en heeft mijn man aan geknutseld zodat als we weggingen het stuk terug kon aanhangen (mocht dit een optie zijn)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 23:18

Hier is hij wel eens uit bed gerold, maar hij klom ook uit zijn ledikant en de box.. :+

Hier slapen we al weer bijna 2,5 jaar samen. Geen slapeloze nachten. In de middag en avond slaapt hij overigens prima alleen en uit logeren bij oma is ook fijn. Dan slaapt hij bij oma in het logeerbed met oma er naast. :o

Op de KDV altijd prima geslapen (liggen ze toch met meerdere kindjes op een kamer.

Ooit begonnen als praktisch met borstvoeding en nu kan vooral ik het niet loslaten. :D

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 23:26

Waarom heb je zo breed bed nodig?
We hebben bed 1,6m en gezien erg veel van elkaar houden gebruiken wij maar de helft van het bed. Zoontje past er prima bij.
Echter doen we dat alleen bij ziekte of soms ochtends een uurtje. Want ja je wilt ook nog wel eens dingen kunnen doen die niet geschikt zijn voor jonge kinderen := of hoe doen jullie dat?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 23:28

Er staan prachtige voorbeelden op internet.

Ik heb zelf geen tips. Hier liggen ze regelmatig tussen ons in ons normale tweepersoons bed.

Blussem daar heb je toch ook andere plekken voor :+

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 23:29

Blussem schreef:
We hebben bed 1,6m en gezien erg veel van elkaar houden gebruiken wij maar de helft van het bed. Zoontje past er prima bij.
Echter doen we dat alleen bij ziekte of soms ochtends een uurtje. Want ja je wilt ook nog wel eens dingen kunnen doen die niet geschikt zijn voor jonge kinderen := of hoe doen jullie dat?

Dat vraag ik mij ook altijd af, hoe doe je dat bij 18+ zaken met de hele familie in bed

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 23:32

Jester_ schreef:
Blussem schreef:

Dat vraag ik mij ook altijd af, hoe doe je dat bij 18+ zaken met de hele familie in bed

Heb je voor 18plus zaken dan perse een bed nodig? Wij doen overigens al heel lang geen 18plus zaken meer, dus de kinderen zijn daarin zeker geen belemmering.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 23:53

Galja schreef:
Maar mijn vraag blijft toch als je 3 bedden ( of een 2persoons en een 1persoons) naast elkaar hebt, hoe doe je dat met opmaken? En dan bedoel ik vooral het verschonen, hoeslaken ed . Tis nu al zo’n gevecht laat staan met nog een matras er direct naast.

Ons bed is 80cm hoog ook omdat onze matrassen dik zijn. We willen sowieso een ander bed alleen houden we de 180cm breed aan, plakken we er een 60cm breed lang matras aan vast of toch nog model ledikantje :Y)

Op je vraag:
een 2 en een 1 persoons bed naast elkaar:
Ik denk:
zorgen dat je het 1 persoons bed los kan schuiven van het 2 persoons bed, zodat je er tussen in kan staan. En daarna de bedden aan elkaar vergrendelen zodat ze niet uit elkaar kunnen schuiven als je er in ligt. Als je er tussen kan, maak je gewoon 2 afzonderlijke bedden op.
Anders is lijkt het me echt geen doen.

Ik heb ooit een 2 persoons bed gehad van 2x2 meter. (Daar zaten twee 1 persoons matrassen van 1x2 meter in) Wat heb ik daar een spijt van gehad.
Los van het feit dat het lastig was met beddengoed: wat een ramp om op te maken. Die breedte kostte me gewoon mijn rug, helemaal toen ik zwanger was.
Na een verhuizing overgegaan op een bed van 160 cm breed, wat een verademing.

Al mijn kinderen hebben als baby gewoon tussen ons in gelegen. Overigens verdwenen ze op een gegeven moment vanzelf naar hun eigen bed.
Nooit bang geweest dat ik ze nooit meer uit mijn bed zou krijgen (de ene had het langer nodig dan de ander om nog regelmatig tussen ons in te liggen)
Onder het motto van: er is geen volwassen knul die nog tussen zijn ouders ligt, hebben we het de kinderen zelf laten regelen. :+
Geen idee eigenlijk vanaf hoe oud ze eigenlijk in hun eigen bed bleven.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 00:05

Hier nu een bed van 2 x 2 ideaal met peuter en baby. Cosleeper ernaast voor valgevaar . Voeteneind is verhoogd.

Hiervoor had ik het bed aan 1 kant tegen de muur als val beveiliging.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 00:16

Precies mijn dochter van 24 ligt toch echt al jaaren in haar eigen bed. En onze zoon van dertien komt alleen nog bij ons als hij ziek is en dan wil hij op een matras ernaast. Allebei mochten ze altijd bij ons als ze wilden. En 18+: genoeg nachten zonder kinderen ernaast en genoeg plekken buiten het bed.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 07:06

Blussem schreef:

Heeft niks met houden van te maken. Je kan ook veel van elkaar houden maar apart slapen, voor de nachtrust misschien of omdat ze het gewoon prettiger vinden. Voor 18 plus dingen hoef je niet samen in 1 bed te slapen hè?

En als ze ouder worden stopt dit vanzelf. Op een gegeven moment geven de kinderen zelf aan dat ze op een eigen kamer willen slapen. Is een natuurlijk proces. Geeft vooral als ze klein zijn veel rust en is heel makkelijk met borstvoeding.

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:30

Wij hebben jaren met eerst 1, dan 2 en uiteindelijk drie dochters in een familiebed geslapen.
De kleinste eerst in co-sleper, dan een enkel bed aan 1 kant tegen de muu, ons dubbel in het midden en de cosleeper aan de andere kant, dan 2 enkele bedden aan 1 kant tegen de muur en cosleeper aan andere kant. En uiteindelijk terug een 2 persoonsbed en de dochters op hun eigen kamer :D .

Het grote nadeel is inderdaad de bedden verschonen.

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:11

_O- vind dit eigenlijk wel een leuk topic. Zo te zien slapen er hier nog veel kindjes tss mama en papa _O- <3

Ik durf mijn dochter (8maand) ook vaak bij mij nemen in bed.(als ze half 4 wakker word voor een voeding(borstv). Ik bedenk me dan aaahhh, zo erg is het niet...maar blijkt toch wel anders _O-