Help, acute pijn in knie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Help, acute pijn in knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 18:59

Ik heb aan de telefoon gehangen met de triagist van de huisartsenpost. Ik werd met een kluitje en een ''een onderzoek van een knie doet te veel pijn, als de pijn over een paar dagen niet weg is, ga dan maar naar je eigen huisarts'' het riet in gestuurd. Vandaar dat ik hier heil kom zoeken.

Vanmiddag heb ik een semi-vrijwillige dismount gemaakt van mijn paard, hierbij heb ik (denk ik) mijn knie flink verdraaid. Ik voelde gelijk een pijn, maar het leek acceptabel.

Echter wordt de pijn steeds erger, ik kan niet zomaar opstaan en weglopen. Ik moet mezelf ondersteunen bij het opstaan, zeker weten dat ik recht sta, en dan weglopen. Als ik eenmaal loop gaat het wel, ik voel dat er iets niet in orde is, maar dan doet het niet zeer.

Zonder gewicht te dragen (dus voet in de lucht) kan ik alles buigen en bewegen.

Het is niet blauw, en het lijkt niet dik. Het zich net beneden mijn knieschijf, links voor (linker knie).

Ik weet na mijn ''gesprek'' met de triagist niet zo goed meer wat ik moet. Als ik wil bewegen verga ik van de pijn. Is er iemand die een tip kan geven oid om dit dragelijk te houden tot dinsdag?

Myka

Re: Help, acute pijn in knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:08

Wat slik je qua pijnstillers momenteel? Ik denk dat een huisarts op het moment misschien ook niet veel anders doet dan pijnstilling aanraden en bedrust? Wel vervelend zeg!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:16

Paracetamol nemen en je been hoog leggen en gedoseerd bewegen is het advies.
Ijs kan je ook doen.

En als het na een paar dagen niet minder wordt je HA bellen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:16

Knie pijn is ellendig.
Voor nu vooral regelmatig 10 minuten koelen met een ice pack (met een theedoek erom, nooit direct op de huid koelen, bij gebrek aan ice pack iets anders uit de vriezer, doperwtjes zijn ideaal)
Been hoog als je zit met je knie ondersteund zodat je niet kan overstekken.
Eventueel krukken regelen om je knie in het lopen te ontzien.
Sterkte!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:21

Ijs er op (wel even een doek er tussen en niet direct op de huid), been hoog en je rust pakken. Eventueel wat paracetamol innemen. Gaat het alleen maar meer zeer doen dan nogmaals bellen.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 19:32

Thanks voor de tips! Ik denk nooit aan de pijnstilling, dus gelijk aan de ibu's gegaan.

Veel zitten en poot omhoog is gelukkig wel te doen met dit weer. Dit is wel echt stevig balen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:41

Pijnstilling idd. Heb het zelf met enkel gehad. De assistent zei toen ook neem eerst pijnstilling na het gesprek. Dat was s avonds door de week. Ik ben er op doorgelopen wat ging met pijnstillers. Niet meer heen geweest. Na tijd was het beter.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:43

Molfre schreef:
Thanks voor de tips! Ik denk nooit aan de pijnstilling, dus gelijk aan de ibu's gegaan.

Veel zitten en poot omhoog is gelukkig wel te doen met dit weer. Dit is wel echt stevig balen.

Niet alleen poot omhoog gehele been ondersteunen bij zere knie..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:49

Bij verdraaien en de pijn die je beschrijft denk ik meteen aan meniscus. :)
Veel gaat een dokter daar niet aan kunnen doen. :) Bewegen naar pijn en knie niet te ‘ver’ plooien. (Dus de hoek niet te klein laten worden)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:55

Goede pijnstillers (paracetamol als basis en zo nodig ibuprofen erbij, niet andersom, pcm = basis), belasten op geleide van pijn en evt dinsdag naar de huisarts. Je kan erop staan en lopen dus daar gaan ze in het weekend echt niks mee doen helaas

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:57

Doet het pijn als je de knie koelt?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 20:31

Van koelen wordt het scherp, maar dat kan ook gewoon het effect van de kou zijn.

Lopen gaat steeds moeilijker en iedere buiging van meer dan plm. 20 graden doet nu echt goed zeer. Ook voelt mijn knie stijf. Ik denk dus inderdaad meniscus.

Helaas heb ik op dit moment alleen maar ibuprofen in huis en alles is dicht, de paracetamollen zullen dus even moeten wachten ben ik bang.

Ik baal echt als een stekker.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 20:42

Vorig jaar heb ik iets soortgelijks gedaan. Van een iets te hoge talud gesprongen.
Knie was een weekje gezwollen maar na een week of 2 a drie was het wel zo goed als over. Wss een bandje die wat verrekt is. Ik zou het een weekje aankijken en zien of het verbeterd (vroeger dan dat kijken ze er toch niet naar)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 21:03

Tankstations hebben evt ook vaak pcm, of misschien de buren?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 21:19

Molfre schreef:
Van koelen wordt het scherp, maar dat kan ook gewoon het effect van de kou zijn.

Lopen gaat steeds moeilijker en iedere buiging van meer dan plm. 20 graden doet nu echt goed zeer. Ook voelt mijn knie stijf. Ik denk dus inderdaad meniscus.

Helaas heb ik op dit moment alleen maar ibuprofen in huis en alles is dicht, de paracetamollen zullen dus even moeten wachten ben ik bang.

Ik baal echt als een stekker.

Niemand in de buurt die je een stripje kan lenen? Weet niet waar je woont maar als je hier in de buurt woonde bracht ik je wel een paar strips..
Maar Denemarken is niet in de buurt en opsturen zal niet sneller zijn vrees ik. :=

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 12:21

Ayasha schreef:
Maar Denemarken is niet in de buurt en opsturen zal niet sneller zijn vrees ik. :=

Da's dan weer het nadeel van naar het buitenland verhuizen :+

Ik bedenk me net dat de Aldi hier op feestdagen altijd open is, dus ik ga zometeen even langs de Aldi voor paracetamollen.

Via PB nog een paar hele goede tips gekregen ook, waar ik erg blij mee ben.

Zolang ik heel bewust ben over hoe ik die knie belast gaat lopen en bewegen best wel ok. Ik moet echt zorgen dat alles helemaal recht is voordat ik er gewicht op breng. Ik denk dat ik morgen ook even een knie brace haal, al is het voor mijn eigen gevoel. Bij iedere keer dat ik een stap zet of dat ik op sta voelt het namelijk alsog ik er doorheen ga :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:57

Hoe gaat het nu Molfre?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:04

Ayasha schreef:

Ik ook, bij mij zat dat aan de binnenkant, scheurtje binnenmeniscus (okee, en scheur voorste kruisband er bij). Dat is bijna 3 jaar geleden, van t weekend door ongelijk drassig weiland gelopen en bijna terug bij af qua pijn. Blijven bewegen werkt bij mij het best, niet urenlang zitten, maar geregeld opstaan en rondlopen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:22

We zijn al even weer verder maar ook in ben benieuwd hoe het gaat.

Buurvrouw hier had soortgelijke klachten en die moest uiteindelijk wel geopereerd worden. Hoop dat het voor jou mee valt en je daar aan ontkomt!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 17:06

KootMiraDrum schreef:
Ayasha schreef:

Ik ook, bij mij zat dat aan de binnenkant, scheurtje binnenmeniscus (okee, en scheur voorste kruisband er bij). Dat is bijna 3 jaar geleden, van t weekend door ongelijk drassig weiland gelopen en bijna terug bij af qua pijn. Blijven bewegen werkt bij mij het best, niet urenlang zitten, maar geregeld opstaan en rondlopen.

Ik denk hier ook gelijk aan inderdaad, ben momenteel aan het revalideren vanaf 24 maart met een gescheurde voorste kruisband, scheurtje in buitenste meniscus en bonebruise... Ongelijke grond is inderdaad erg lastig, maar wel blijven bewegen en niet te lang stil staan.

Ben ook benieuwd hoe het nu met de TS is en of er al een diagnose gesteld is inmiddels?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 10:25

Wat lief dat er aan gedacht wordt!

Ik ben bij de fysio en (voor andere dingen) bij de chiro geweest en de fysio bevestigde inderdaad een beschadigde meniscus. Hij vermoed hooguit ingescheerd en niet daarwerkelijk doorgescheurd, dus dat is fijn! Met wat oefeningen, voldoende koelen en voorzichtig zijn met lopen ben ik alweer een heel eind op weg volgens mij.

Ik heb nu met gewoon lopen geen pijn meer, trappen en ladders zijn nog wel iets waar ik voorzichtig mee moet zijn. Ik heb de afgelopen 3 dagen een training gegeven op mijn werk en dat is (helaas) heel veel heen en weer lopen tussen computers. Ik merk dan aan het einde van de dag dat de binnenkant van mijn knie opgezet voelt, if that makes sense. Hoewel er dus aan de buitenkant niks te zien is.
Paardrijden is ook nog niet geheel pijnloos, je merkt met dit soort blessures ineens wat voor spieren, pezen en botten je allemaal op een andere manier dan anders belast :+ Ik rijd dus nu wel weer, maar kortere rondjes van max. een uur en elke 10 minuten moet mijn linker voet even uit de beugel.

Ik weet dat ik dat soort dingen beter even kan laten tot alles weer helemaal ok is... en ik weet dat dit een heel slecht excuus is... maar ik ben zo blij dat het EINDELIJK zonnig is dat ik daar ook graag gebruik van wil maken voordat het weer 40 graden is :+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:59

Vervelend! En herkenbaar. De knieblessure en het alweer op je paard kruipen ondanks dat je je knie dan wel voelt 8-)

Ik ging 1.5 jaar geleden tijdens een hitea naar het toilet en had ik opeens flinke kniepijn met traplopen. De dagen er na kon ik niet hurken, maar verder geen pijn. Tot ik een wandeling ging maken (want alleen hurken deed pijn) en ik de dag erna een mega dikke knie had. Dat was december. Ik heb maanden fysio gevolgd maar het resultaat viel tegen dus uiteindelijk toch een mri en in juli geopereerd aan m'n meniscus waar een scheur inzat met een 'flap'.
Helaas momenteel nog steeds in 'revalidatie' wat lang duurt ivm ook aanwezige slijtage. Inmiddels heb ik met steunzolen, periodes van knie tapen en veel fysio en fysio sport nu pijnvrije periodes. Paardrijden in de bak, en dus beenhulpen, doen soms nog wel zeer. Maar ik heb ook alweer 7 km gewandeld laatst *\o/*

Ik hoop dat het bij jou wat sneller geneest! Wat ik met een verdraaiing en dus 'gewone' blessure ook wel verwacht ipv mijn ingesleten slijtage issues.

Hoe moeilijk ook, wel luisteren naar je knie. Goed dat je je rondjes rustiger aan doet!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 11:09

Snap heel goed dat je optimaal wilt genieten van het weer.

Ik heb al 2 knieoperaties achter de rug en heb altijd een simpele regel: het mag pijn doen met/na de inspanning, maar als het met een uurtje rust niet weg is getrokken, is de inspanning teveel geweest en doe ik de volgende keer dus minder.

Fijn dat het iig geen operatie is geworden en dat je lijf het zelf op kan lossen met de nodige ondersteuning.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 16:09

Molfre schreef:
Ik merk dan aan het einde van de dag dat de binnenkant van mijn knie opgezet voelt, if that makes sense. Hoewel er dus aan de buitenkant niks te zien is.

Bij mij voelt het dan alsof er een strakke band om mijn been heen zit, de spier net boven de knie.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 16:59

Hier idd ook een strakke band om m'n knie einde dag. Het gevoel dan. Vooral al ik hem iets buig als ik op de bank lig. En als ik met uitgestrekt been in rust op m'n knieschijf druk, voel je ook vocht.

De arts zei dat dit wel tot een jaar na m'n operatie zo kan zijn, dat er wat vocht inn blijft zitten. En sneller vocht bij ook maar iets overbelasting.

Tip voor paardrijden trouwens. Ik heb bow balance beugels gekocht, dat is wat fijner voor m'n knie dan gewone