Inspirerende teksten voor depressief persoon

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VivianHesen
Fotograaf

Inspirerende teksten voor depressief persoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 14:59

Hi allemaal,

Één van mijn vrienden is onlangs opgenomen in verband met een flinke depressie (en andere onderliggende problemen).

Nu wil ik hem een kaartje sturen, met daarin losse briefjes met berichtjes zoals "We zijn er voor je" en "We denken aan je".

Alleen wil mijn inspiratie voor het schrijven van de briefjes nog niet echt meewerken. Wie heeft er leuke (korte) tekstjes die hem door deze moeilijke periode heen kan helpen?

Supervixen

Re: Inspirerende teksten voor depressief persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 15:03

Mijn zusje had een prikbord met allemaal quotes van pinterest afgedrukt en daarop geprikt. Erg tof.
Ik zou daar even zoeken.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 15:05

Houd het simpel. Wat je hierboven schrijft zijn mooie teksten, maar te diepzinnige (van die Flow en Happinez quotes) zou ik niet op prijs gesteld hebben :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 15:08

Op instagram zijn veel accounts over depressies te vinden. Misschien dat je daar wat kan vinden?

Wat ideetjes
@liefleven

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 15:11

Ik heb zelf ervaring met oa depressie en heb een tattoo met de tekst 'this too shall pass' (- ook dit gaat voorbij) op mijn arm, omdat dat mij herinnert aan dat ook slechte periodes weer voorbij gaan. Misschien heb je daar wat aan :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 15:28

Misschien juist wat persoonlijke dingetjes, op pinterest enzo staan wel mooie quotes maar ik vind dat vaak zo leeg om die eraf te plukken. Wellicht kleine dingetjes over hoe jij hem ziet als persoon, een leuke herinnering van jullie samen, zijn goede eigenschappen, grapje oid.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 15:33

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 15:38

Wat lief dat je dat wilt doen!

Ik heb weleens een pakket gemaakt voor een vriendin met allerlei kleine cadeautjes. Zakje snoepjes, theezakjes, gedroogde bloemetjes, zeepje, lippenbalsem, badparels, kaartjes met een lieve tekst/mooie herinnering/mooie spreuk Etc etc...
Een foto's van jullie kan ook nog, of van eventuele huisdieren. Elke keer als ze zich rot voelde, kon ze zo'n cadeautje open maken.

Ik zou persoonlijk niet teveel opbeurende spreuken gebruiken. Al zit er een kern van waarheid in, voor een depressief persoon voelt het op dat moment niet zo. Als ik dat had gekregen toen ik depressief was , zou dat mij het gevoel gegeven hebben dat je me niet begreep.

Sterkte voor je vriend..

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 15:46

Het moeilijke aan het omgaan met iemand is een depressie, is dat vaak mensen niet eens staan te wachten op alle woorden. Ze voelen namelijk leeg en worden niet geloofd. Het nummer van Charl DeLemarre 'Leef' gaat bijvoorbeeld over alle dingen die hij wilde zeggen tegen een depressieve vriendin van hem, maar waarvan hij weet dat ze er op dat moment niet echt wat mee kan.

Ik zou dus vooral persoonlijk blijven en eventueel met een grote groep vrienden samen wat mooie dingen schrijven. Blijf vooral van die inspiratie meuk af op Pinterest, want in de tijd dat ik een depressie had zat ik niet echt te wachten op de live, laugh, love quotes.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 15:57

Mijn zusje heeft jaren een depressie en op moment ook weer zorgelijk wat ik wel eens haar bericht of schrijf is vaak wel iets verwerkt van dat ze een topper is, ze er mag zijn en we van haar houden. Ik denk wel dat dit ook erg persoonlijk is per persoon wat die ervan vind aangezien je als depressief persoon het best moeilijk kan hebben. Misschien ook eens een leuke foto erbij van samen

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 15:59

Als ervaringsdeskundige zou ik absoluut niet staan te springen om inspirerende quotes.
Ik begrijp dat het lief bedoeld is, maar als je depressief bent kunnen zgn inspirerende quotes heel verkeerd binnenkomen.
Heel veel van zulke quotes drukken je (onbedoeld) met de neus op het feit dat je het niet zomaar zelf kunt oplossen, wat een extra gevoel van falen geeft, en de problemen zelfs nog erger kunnen maken.

Gewoon wat leuke persoonlijke dingetjes (gezamenlijke herinneringen, ideeën voor de toekomst etc) opschrijven. Weten dat er aan je gedacht word is vaak al een hele hulp.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 16:00

Eens met meerdere van mijn voorgangers. Als ik een depressieve periode doormaak, kan ik mensen op een bepaald moment echt gaan haten omdat ze me "willen opbeuren" of " erdoorheen helpen". Allemaal lief en goed bedoeld maar zó fout dan. Laten weten dat je aan iemand denkt, er voor ze wilt zijn en dat je hoopt dat het snel veel beter zal gaan, is in mijn ervaring het fijnst.
Het is zeker ook moeilijk als 'buitenstaander' maar daar ligt in zo'n periode doorgaans niet de prioriteit.
Dat komt later vaak wel. Sterkte voor jullie!

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 16:08

Bedankt voor jullie berichtjes!

Het is inderdaad heel moeilijk in te schatten hoe iets over komt op papier. Hoe goed bedoelt het dan ook mag zijn.

Ik heb inmiddels de briefjes klaar, met een mengeling aan leuke herinneringen, dat we aan hem denken/ er voor hem zijn en dingen die we gaan doen als hij weer meer kan/mag.

Onze hele groep (ca. 25 personen) sturen allemaal een kaartje met daarnaast iets er bij. We hebben onderling ook contact dat we niet allemaal hetzelfde sturen :P

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 16:13

Kaartjes vind mijn zusje bijvoorbeeld wel echt super leuk, behalve als het een kaartje is met beterschap. Maar ze waardeert het echt ookal staat er amper wat op, gewoon omdat er aan je gedacht word

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 18:28

Ik heb momenteel zelf mijn eigen problemen op dat gebied, en ik kreeg van een vriendin een kaartje met:

When it rains, look for rainbows
When it's dark, look for the stars

Voor mij op het moment een ding wat ik op de koelkast heb geplakt en elke dag even naar kijk :j

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 19:04

Het is oké om je soms niet oké te voelen. Weet dat ik er voor je ben en dat je je niet alleen niet oké hoeft te voelen.

Hoopgevende berichten als het komt wel goed kunnen juist zwaar vallen want soms is dat voor iemand met een depressie niet te geloven

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 19:12

Ik wil nog wel even zeggen dat ik het echt super lief vind dat jij en je vrienden jullie vriend zo steunen en hem een hart onder de riem willen steken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 20:59

Ik zag vandaag een reclame langs komen voor het grote depri doeboek. Misschien heb je daar nog wat aan?