Een snor heb ik altijd al gehad. Maar van dat (donkere) zachte dons haar. Eens in de 2 a 4 weken harsen en we kunnen er weer mee door.
Echter heb ik sinds een maand of 6 steeds meer baardhaar. Eerst was het een (echt harde) stekeling. Netjes uitgetrokken met haarzakje en al en door.
Een week later, weer een. Nog een week - weer 2. En nu een half jaar later trek ik gemiddeld 3 tot 5 echt dikke DIKKE pikzwarte baardharen uit per dag. Nu heb ik PMS, de laatste keer dat ik "echt" ongesteld was, waarmee ik bedoel maandverband nodig had om m'n slip schoon te houden is is ruim 10 jaar geleden. Ik heb wel extreme pijn, tot overgeven aan toe, maar echt bloeden doe ik niet.
Sinds een maand of 2 heb ik ook echt last van mijn lijf. HEET (ik ga letterlijk op de natte tegels buiten liggen om af te koelen), naar bibberend onder een dekentje - bijna huilend omdat de wereld zo koud is.
Ik denk wel dat dit allen in verband staan, maar ja nu? Ik heb geen kinderwens dus maak me niet druk over toekomstig zwanger worden (ja, maar dan graag niet zeg maar). Vandaar ook dat ik niet direct bij de huisarts/gynaecoloog op de deur sta te bonken.
Kan PMS als gevolg hebben dat ik vervroegd in de overgang raak? En zou dat de "baard" kunnen verklaren? Wat ik veelal online lees is dat spontane baardgroei van doen kan zijn met overgang. Ben ik mogelijk al in de overgang?

Op dit moment zijn mijn klachten niet ernstig genoeg om bij de huisarts aan te kloppen (die heeft wel wat beters te doen dan zich zorgen maken over een paar baardharen