3 verschillende merken van dezelfde medicatie binnen 1 maand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

3 verschillende merken van dezelfde medicatie binnen 1 maand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 23:18

Hii,

Ik wist niet zo goed hoe ik de titel beter kon omschrijven :+

Ik slik nu een goed jaar Ametriptyline voor mijn hoofdpijn. Al meerdere keren meegemaakt dat ik bijna het een na laatste stripje leeg had en nieuwe ging halen, dat het op was. Zelfs gehad dat ik geweest was, dat het op was en dat het pas 2 dagen na mijn laatste tabletjes pas weer binnen was. Toen heb ik dus gewoon zonder gezeten..

En nu, nu belde ik omdat ik het klaar wilde laten leggen, niet op voorraad. Euh ja en nu? Ik heb nog 1 strip liggen.. Zou precies genoeg zijn want de 10e kwam het weer binnen. 2 dagen later krijg ik een melding dat het klaar ligt in de automaat. Top! Ik daarheen om het op te halen, 1 doosje met 1 strip erin.. -O-
Was een andere 'soort' dan ik steeds had.

De 12e weer een melding dat de overige doosjes klaarliggen. Ophalen en... Wéér een andere soort.. Nu krijg ik dus dat ik in 1 maand tijd, 3 verschillende varianten moet gaan slikken..

Ik heb het eerder ook eens gehad met de pil, en toen de apotheek nog eens gebeld of dat geen kwaad kon.. Kon geen kwaad, en ik mag er hoop ik vanuit gaan dat ook dit geen kwaad kan, want anders zouden ze dit niet mee geven.. Toch?

Ik vind het gewoon onwijs vreemd, dat ze gewoon 3 verschillende soorten mee geven.. Kan dit zomaar..? Ik moet het toch hebben, maar ga maandag wel navraag doen bij de HA ipv bij de apotheek..

Middelste doosje is van de afgelopen maanden, bovenste doosje van van de week, en het onderste doosje is de voorraad voor komende tijd..
Afbeelding

Er zitten op bokt vast ook huisartsen, assistentes of apothekers die me wat kunnen vertellen :=
Vind het echt heel erg raar, maar ben er misschien wat geruster op als ik weet dat het geen kwaad kan en bijvoorbeeld overal zo gedaan wordt...

Palmera

Re: 3 verschillende merken van dezelfde medicatie binnen 1 maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 23:37

Voor zover ik zie zit overal 10mg Amitryptiline in.
Het merk maakt niet uit, het gaat om de werkzame stof

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 23:42

Als je eigen merk paracetamol bij de Kruidvat, Etos en DA koopt, kun je die alle drie ook gerust door elkaar heen gebruiken. Het gaat om de werkzame stof. Dat mensen heftig reageren op een hulpmiddel komt gelukkig maar zeer zelden voor. (Aldus deze doktersassistente).

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 23:42

Niet medisch onderlegd, maar ik heb er wel college overgehad. Elk medicijn werkt op basis van een bepaalde werkzame stof.

Als er net een nieuw medicijn is vraagt een fabrikant een patent aan en is hij de enige die het medicijn op de markt brengt. Als het patent verloopt kunnen meerdere fabrikanten de werkzame stof gaan verkopen. Denk bijvoorbeeld aan paracetemol. Dit wordt ook door tientallen merken op de markt gebracht (vb Kruidvat, AH, Jumbo etc.)

Als je naar jouw medicijnen kijkt zie je dat er dezelfde werkzame stof in zit. Alleen de bijwerkingen kunnen iets verschillen omdat de hulpstoffen verschillen. Maar als je je zorgen maakt kan je natuurlijk altijd even bellen met je huisarts of apotheker

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 23:44

Ik dacht inderdaad precies hetzelfde volgens mij maakt het weinig uit :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 23:48

Ahh dank jullie wel!!
In mijn hoofd klopt het gewoon niet :+ Komt waarschijnlijk ook omdat de tabletjes uit het middelste doosje geen smaak hebben, en de tabletjes uit bovenste doosje heel bitter smaken (dus er zit verschil in zegmaar). Doosje 3, geen idee, nooit eerder gehad :=

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 23:49

Dit is heel normaal, ik krijg ook telkens weer een ander merk van mijn medicijnen. Dit heeft enerzijds te maken met beschikbaarheid, en anderzijds met het beleid van de verzekeraar. Die schrijft namelijk voor van welk merk bepaalde medicijnen geleverd mogen worden en dat kan telkens verschillen. Want dan is een bepaald merk net een paar centen goedkoper dan een ander merk.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 23:55

In dit geval is de reden waarschijnlijk dat de amitriptyline op dit moment niet goed verkrijgbaar is. De apotheek levert aan jou wat er op dat moment in de la ligt. Kan inderdaad geen kwaad, maar ik kan me voorstellen dat het verwarrend is. Je hoeft je er in ieder geval geen zorgen over te maken.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 03:01

Wij hebben dat ook en inmiddels vinden we dat al haast normaal maar fijn vind ik het zelf niet ook al is het wel zo dat er hetzelfde in zit. Onze apotheek zegt erbij dat de productie van al die pillen 'ver weg' gedaan wordt, waardoor de levering bijvoorbeeld ook langer duurt. Ik ben er zelf niet zo blij mee met die varianten want het lokt nogal snel een foutje uit. Het wordt zo voor de apotheek zelf ook steeds lastiger natuurlijk. Zo kreeg ik (niet voor mezelf trouwens) een paar keer zolmitriptan als gewone tablet (werkt niet) in plaats van een smelttablet. Ik zou dus wel even de bijsluiter lezen en het doosje checken op mg per tablet en vorm. Op 1 van je doosjes staat bijv TEVA, dan zou ik wel even checken wat die toevoeging betekent.

Verder kan het volgens mij in theorie wel zo zijn dat merk1 toch fijner werkt dan merk2. Want er worden nog stofjes toegevoegd aan pillen om te beinvloeden wat er verder in je lijf gebeurt. Ook de dispergeringsgraad kan uitmaken (fijner verdelen van de werkzame stof). Voorbeeldje: finimal pararcetamol werkt veel sneller dan gewone kruidvat paracetemol (zelfde werkzame stoffen) dit komt vooral omdat finimal heel snel oplost. Gooi van elk maar eens een tablet in water, zie je meteen. Dat maakt nogal wat uit. Ze kunnen ook stoffen toevoegen om een bestanddeel sneller in je lichaam te laten opnemen of juist niet (denk aan time released pillen of maagzuurbestendige coating).

Maar of dat allemaal ook onder eenzelfde patent valt weet ik echt niet.

Ik zou vooral tijdig bestellen en evt voorkeur voor merk aangeven als je toch verschil ervaart.

Je kunt dan checken op:
- naam van de exacte verbinding, op al je doosjes staat amitriptyline HCl, dit is hydrochloride. Als daar verschil in zit, klopt er mogelijk iets niet. Maar dat kun je dus checken.
- Aantal mg per tablet, bij jou 10 mg
- is het een tablet, capsule, of bv omhulde tablet, bij jou filmomhuld
- toegevoegde stoffen, op je doosjes staat bv een kleurstof. Stel dat je allergisch bent oid dan kan dit van belang zijn. Kan ook die andere smaak geven.

Staat als het goed is wel allemaal in de bijsluiters.

Zo te zien klopt wat je gekregen hebt dus wel. Maar wel verwarrend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 03:32

HannahFrouk schreef:
Op 1 van je doosjes staat bijv TEVA, dan zou ik wel even checken wat die toevoeging betekent.

TEVA is het merk, dus dat is niks spannends.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 07:09

Kidde legt het inderdaad goed uit. Na 5/6 jaar valt het patent weg en mogen andere fabrikanten het medicijn ook maken. Zo kan een fabrikant er 5/6 jaar als enige aan verdienen en de kosten voor het ontwikkelen eruit halen. Soms worden daarna de duurdere niet meer vergoed door de verzekering en krijg je daardoor ook een ander doosje die wel vergoed wordt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 07:53

Inderdaad vrij normaal tegenwoordig. De meeste mensen zullen er weinig van merken. Ik merk het wel en mijn ouders bijvoorbeeld ook. Niet bij alle medicijnen maar er zijn er een paar waarvan we merk A beter verdragen dan merk B. Dat is dan even steggelen met apotheek/verzekering om hetzelfde merk weer te krijgen. Lukt altijd wel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 07:57

Trouwens wel heel vervelend als je zonder zit of krijg je dan geen last van bijwerkingen? Ik had met soortgelijke medicatie echt last als er meer dan 36 uur tussen zat.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 07:57

Ik heb dit begin dit jaar gehad met de Bisoprolol voor mijn hart.
Kreeg exact dezelfde dosering maar een ander merk. Ik heb er echt last van gehad, duizelig enz.
Nu gelukkig weer het oude merk en alles weer normaal.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 08:09

Ik heb het ook gehad, alle medicijnen die ik heb waren ineens van ander merk. Apotheek hield vol dat ik er niks van kon merken, maar helaas wel. Bij mij is dat wel een bekend ding dat ik last kan hebben van de hulpstoffen. De werkzame stof is hetzelfde, de rest kan allemaal anders zijn.
Als je er niks van merkt geen probleem, anders even aan de bel trekken bij de huisarts.

Ik heb dat voor 1 medicijn gedaan, terwijl de andere 2 ook nog moeten maar minder noodzakelijk, en dat heeft 5 maanden geduurd voordat het opgelost was door apotheek die zich niet aan de regels hield. Huisarts was akkoord, verzekering ook maar apotheek weigerde. Ik heb het dus niet aangedurfd om over die andere 2 te beginnen, ik ga eerst overstappen naar andere apotheek.

Is of vanwege verkrijgbaarheid, of er is een nieuw voorkeursmerk vanuit de verzekering en dan krijg je dat merk.

Edit: ik heb ook wel eens gehad dat het nieuwe recept nog niet op te halen was en vertraging had waardoor ik zonder kwam te zitten. Daarna dus extra vroeg gaan bestellen, maar kreeg ik van apotheek op mijn kop dat het nog niet op kon zijn :+ was het ook niet, maar liever te vroeg binnen dan zonder zitten want ik kan niet zonder, het is nogal verslavend en je krijgt dus echt afkickverschijnselen :=

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 08:18

Mijn dochter had dit ook met haar medicijnen. De laatste vielen niet goed bij haar, maar het was toen zomer en buiten 30+ graden, dus we dachten dat het hier misschien wel aan lag. Toch, toen we er waren, het met de arts besproken en die zei dat de werkzame stof in al die merken hetzelfde zijn, maar dat het vulmiddel kan verschillen. Op sommige vulmiddelen kan je dus anders reageren. We hebben de merken genoteerd die wel goed vielen bij haar en het merk dat voor haar foute boel was en elke keer als we bestelden dit met de apotheker doorgenomen. Het was ook bij de apotheek in het systeem genoteerd, maar evengoed was het toch nog weer opletten.

Doorgaans krijg je het medicijn dat het goedkoopste is voor de zorgverzekeraar. Maar de arts mag dus op medische indicatie aangeven dat je een bepaald merk niet goed verdraagt. Je kan dit dus niet zelf zomaar regelen, dat moet echt via de arts gaan.

Inmiddels heeft mijn dochter het probleem met de medicijnen niet meer, maar ik wilde het toch even delen met je.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 08:19

[***] schreef:
HannahFrouk schreef:
Op 1 van je doosjes staat bijv TEVA, dan zou ik wel even checken wat die toevoeging betekent.

TEVA is het merk, dus dat is niks spannends.

Er kan bv ook CARDIO oid staan (tis maar een voorbeeld)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 08:47

ik heb schildklier medicatie en ik ben er niet blij mee als ze met een ander merk zouden komen :(
want daar heeft het namelijk wel veel invloed. en dat is ook uitgebreid in het nieuws geweest.

als jij het goed doet op een bepaald merk dan moet je daar bij blijven,
ik weet niet precies hoe het zit met amitryptiline,maar ik zou echt eisen dat je een en hetzelfde merk houd.
dan halen ze het maar bij een andere apotheek weg.
hebben ze voor mij ook wel gedaan .
en zorg dat je dus ruim op tijd nieuwe haalt zodat er dan nog tijd is om hetzelfde merk te krijgen.
even goed voor jezelf opkomen hoor!

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:12

Als ze er verder niks van merkt en het medicijn z'n werk doet dan hoef je toch niet te eisen dat je iets anders wilt? Er zit precies dezelfde werkzame stof in.
Dit systeem houdt de kosten nog enigzins in de hand. Als iedereen een merknaam gaat eisen lopen de kosten hoog op en zullen de zorgverzekeringen nog sneller hoger worden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:14

Hoofdbestandeel is het zelfde maar bv hulpstoffen kunnen wel anders zijn.

Mijn dochter had altijd Ventolin en kreeg opeens Sabutamol.
Bij beide is de werkzame stof Sabutamol. Maar de Sabutamol werkt bij haar gewoon veel minder goed dan de Ventolin.
Helaas na een andere medicatie die ze voor haar astma had gehad kreeg ze uiteindelijk klachten van de Ventolin. Deze kan ze helaas al een tijd niet meer gebruiken en heeft nu alternatieven.

Soms wordt je er wel eens moe van, weer een ander merk. Soms omdat je normale merk niet leverbaar meer is, maar soms ook omdat het alternatief goedkoper is.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:17

Je kan wel eisen, maar wat er niet is, is er niet. Dan heb je de keuze voor een ander merk, of niet. En niet is met amitriptyline geen optie. Het is niet alsof dat apotheker dit doet omdat hij dat leuk vind..... :n. Andere apothekers zitten vermoedelijk met hetzelfde probleem, dus daar weg halen kan soms, maar vaak ook gewoon niet omdat die zelf ook niet hebben.

Wat ik je wel zou adviseren, is om met dit soort medicatie eerder bij te bestellen. Zeker nu je weet dat er blijkbaar leveringsproblemen zijn, maar sowieso: medicatie waar je niet zonder kan, zou je nooit op het laatste stripje aan moeten laten komen.

Het is heel vervelend, maar het kan en het mag. En hoogstwaarschijnlijk is het gewoon noodzaak dat het zo gaat.

Hier kan je zien welke problemen er zijn: https://farmanco.knmp.nl/geneesmiddel/2170.html
Er is maar 1 merk dat een levertijd aangeeft, de rest is onbekend (naast het feit dat sommigen dus uit de handel zijn inmiddels).

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:33

Ik heb de afgelopen maanden ook amitriptyline van 3 verschillende merken gehad. Geldt voor meerdere medicijnen trouwens. Maar kan je vertellen dat t voor mij niets uitmaakt welke ik gebruik.

Ik gebruik redelijk wat medicijnen op een dag en ze wisselen steeds van leverancier. Maar heb echt nog nooit gemerkt dat ik er last van had.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:34

De huisarts bellen dat ze erin zetten dat je het ene merk wilt hebben.
(Ik heb andere medicatie)

Hier gaat het soms nog fout maar in het systeem staat het.

Ze kunnen zeggen het maakt niet uit maar het maakt soms wel uit wat voor merk je hebt.
Ik moet het merk wat ik wil wel zelf betalen maar dat maakt mij niet uit.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:39

Linnie050 schreef:
De huisarts bellen dat ze erin zetten dat je het ene merk wilt hebben.
(Ik heb andere medicatie)

Hier gaat het soms nog fout maar in het systeem staat het.

Ze kunnen zeggen het maakt niet uit maar het maakt soms wel uit wat voor merk je hebt.
Ik moet het merk wat ik wil wel zelf betalen maar dat maakt mij niet uit.

Maar wat er niet is dat is er niet he, ze krijgt niet voor niks steeds de bestelde hoeveelheid in delen, wsl is het er gewoon niet. Dan kan je met grote letters medische noodzaak erop zetten (wat trouwens alleen mag als er echt een medische noodzaak is) maar ze kunnen bij de apotheek niet toveren he

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 09:39

Lalidan schreef:
Je kan wel eisen, maar wat er niet is, is er niet. Dan heb je de keuze voor een ander merk, of niet. En niet is met amitriptyline geen optie. Het is niet alsof dat apotheker dit doet omdat hij dat leuk vind..... :n. Andere apothekers zitten vermoedelijk met hetzelfde probleem, dus daar weg halen kan soms, maar vaak ook gewoon niet omdat die zelf ook niet hebben.

Wat ik je wel zou adviseren, is om met dit soort medicatie eerder bij te bestellen. Zeker nu je weet dat er blijkbaar leveringsproblemen zijn, maar sowieso: medicatie waar je niet zonder kan, zou je nooit op het laatste stripje aan moeten laten komen.

Het is heel vervelend, maar het kan en het mag. En hoogstwaarschijnlijk is het gewoon noodzaak dat het zo gaat.

Hier kan je zien welke problemen er zijn: https://farmanco.knmp.nl/geneesmiddel/2170.html
Er is maar 1 merk dat een levertijd aangeeft, de rest is onbekend (naast het feit dat sommigen dus uit de handel zijn inmiddels).

Ik kreeg van de HA assistente idd al de tip om te bestellen zodra ik aan het laatste doosje begin. :j

Ik vind het überhaupt bizar dat het mogelijk is dat een apotheek zonder bepaalde medicatie komt te zitten.. Nu slik ik dit voor mijn hoofdpijn, maar het is een antidepressiva.. Lijkt me niet dat iemand die het daarvoor slikt, zonder kan.. Zo ook met andere medicatie..

Maargoed, ik ga iig eerder bestellen :+