Veel stemmingswisselingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Veel stemmingswisselingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 13:18

Het is om gek van te worden en merk dat dit mijn vriendschappen ook opbreekt. Ik zit aan de lamotrigine, voor aangezichtspijn. Dit begon in november vorig jaar en laatste weken lijkt de medicatie pas wat aan te slaan maar merk dat ik de afgelopen anderhalve maand a 2 maanden echt veel last heb van stemmingswisselingen , hier ondervinden mijn vrienden ook last van. Daarnaast ook vergeetachtig, vermoeid , geïrriteerd enzo. Maar die stemmingswisselingen breken mij nog het meeste op. In afgelopen maand 2 vriendinnen kwijt geraakt, waarvan bij beide wel een groot aandeel ook aan de andere partij ligt, maar ook ik heb een aandeel hierin. Ik merk bij mijn huidige vriendschappen ook dat het hun irriteert. Ik kan heel bits/bot reageren, opeens weer vrolijk zijn, dan weer verdrietig, vaak met aanleiding maar ook zonder. Normaal kon ik zaken makkelijker loslaten (ook niet altijd) en merk dat ik gewoon veel emotioneler ben, nog sneller aangevallen voel als anders en ik word gewoon gek van mijzelf.

Ik heb mijn neuroloog gebeld en heb voor volgende week pas weer een belafspraak. Als ik zou moeten kiezen tussen de stemmingswisselingen en de aangezichtspijn zou ik kiezen voor de aangezichtspijn nu, want pijnvrij leven zonder vrienden is voor mij ook geen optie, dan liever nog pijn en met enkele vrienden. De pijn deed natuurlijk ook een hoop met mij, vermoeid etc, maar had veel minder last van die stemmingswisselingen...

Hier mensen met ervaring met deze bijwerkingen en hoe hiermee om gaan?

Felien_Kyra

Re: Veel stemmingswisselingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:38

Geen ervaring mee met aangezichtspijn, wel met stemmingswisselingen... maar niet zo ernstig dat ik er vriendschappen aan verloren ben. Ik heb er vooral erg last van als ik thuis ben en alleen ben. Dan heeft dus niemand er last van.

Kun je dit wat je nu met ons deelt niet met je vrienden delen? Aangeven dat het je ook maar overkomt die stemmingswisselingen en dat je het heel vervelend vindt, maar dat je het heel erg vind om door de stemmingswisselingen de vriendschap te verliezen. Overigens hebben mijn vriendinnen ook wel een stemmingswisselingen en is het echt niet ineens dat ik na een boze bui of een heftige reactie van een van hen geen vriendinnen meer met ze wil zijn en andersom net zo. Ik weet natuurlijk niet wat er is voorgevallen maar als je een keer uit je slof schiet of een keer anders reageert dan anders dan zou niet direct de vriendschap over moeten zijn in mijn ogen, je bent ook maar een mens. Maar nogmaals, als anderen weten wat er speelt dan kunnen ze hier ook rekening mee houden

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 15:39

Ik probeer altijd zo transparant mogelijk te zijn naar mijn vrienden. 1 vriendin daar had ik al 2 x problemen mee gehad omdat zij vond dat ik vaker contact moest opnemen, maar ik ben iemand van het bellen, zij niet en als ik haar bel nam ze vrijwel nooit op. Zij heeft een relatie, woont samen en was zwanger en stond altijd voor haar klaar als het nodig was maar zo zag zij het niet. Op een gegeven moment had zij een vervelende situatie en wou er voor haar zijn maar ze had geen zin in praten, prima dat respecteer ik en heb haar veel sterkte toegewenst en gezegd dat als er iets is ik er altijd voor je ben. Geen reactie, dag erna weer bericht gestuurd en geen reactie. Toen hoorde ik dus helemaal niks meer van haar en zag ik een week later op Fb dat ze opeens verloofd was dus was het voor mij duidelijk. Ik had die afgelopen weken zelf heel veel pijn gehad met morfine noem maar op, wou haar daar niet mee lastigvallen gezien haar eigen situatie, maar ze weet dondersgoed dat ik al zo lang pijn heb dus dat is niks nieuws. Die vriendschap is dus gestrand en vind de manier waarop gewoon heel triest.

Andere vriendin die had ik benaderd na een ruzie in een groepsapp tussen mij en iemand anders die letterlijk nergens over ging (ik werd beschuldigd van iets wat helemaal niet waar was) opeens iedereen weg uit die app inclusief die vriendin. Dit kwam op mij over als een steek in de rug en heb haar toen geprobeerd te bellen om te vragen waarom zij er uit is gegaan en waarom niemand (inclusief zij) ook maar voor mij opkwam gezien het letterlijk om niks ging. Had haar uiteindelijk via app gesproken en kreeg toen maar kortaffe antwoorden als “geen zin” in discussie en noem maar op. Vind dit echt heel jammer gezien ik ook voor haar altijd klaar stond.

Zodoende de 2 “vriendinnen” waarmee de vriendschap geëindigd is. Ik zal zeker enige toedracht hebben dat ik wellicht heftiger heb gereageerd dan ik normaal zou doen (zeker in het laatste geval, maar heb niet gescholden of geschreeuwd ofzo, wou gewoon weten waarom).

Al met al gewoon poedersuiker.

Heb vandaag wel nog een vriendin gesproken en heel duidelijk gezegd dat als ik iets verkeerd doe of zeg, dat ze het echt moet zeggen. Maar het is gewoon vervelend. Voel mij ontzettend onzeker en eenzaam.. vandaag wel een rondje gewandeld wat mij wel goed heeft gedaan.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:48

Waarom denk je dat je stemmingswisselingen de lamotrigine komen? Ik ken het middel juist als stemmingsstabilisator bij oa bipolaire stoornis en zie zo 1, 2, 3 geen stemmingswisselingen als bijwerking in de bijsluiter staan.

Kan het niet juist verband houden met je pijnklachten? Daar kan je stemming ook heel erg op reageren, kun je erg prikkelbaar en gevoelig van worden..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 15:50

Prikkelbaar en geïrriteerd hoort ook als bijwerking van lamotrigine en las toch ook echt bijwerkingen als stemmingswisselingen. Misschien als je bipolar bent dat het juist goed werkt net als ritalin bij adhd maar zodra je dat niet hebt , heeft het medicijn een andere werking? Geen idee eerlijk gezegd. Tuurlijk kan het ook met de pijn te maken hebben, er zijn zoveel factoren die hier een rol kunnen spelen wat het ook lastig maakt..