afvallen lukt niet door spiraal??

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
c_alsemgeest

Berichten: 20707
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 08:25

roxiie schreef:
dressagelady schreef:
Let er wel op dat je niet te weinig eet (onder de 1500 kcal per dag is echt schadelijk voor een volwassen lijf).


Niet voor iemand die 1.60 of zelfs kleiner is.
TS heb je wel inzicht in je BMR? (Dus niet je BMI)
Wanneer ik (ook een kleintje) elke dag 1800/2000 kcal naar binnen kaan, dan kun je me over een maand rollen.

Ik zou es gaan kijken wat je BMR is, bijhouden hoeveel je beweegt (bijv. MapMyRun) en ook bijhouden hoeveel je eet en noteren (MyFitnesspal bijv)
Die kcal doelen die myfitnesspal geeft zou ik niet aan houden, maar het geeft je in combinatie met afwegen en bijhouden wel inzicht in wat je binnen krijgt


ik ook, ik zit meestal zelfs onder de 1500 per dag en ben eerder zacht en donzig dan mager :')
Ik heb weinig nodig en verbrand blijkbaar vrijwel niks ondanks veel sporten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34760
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 09:01

Hier doet veel bewegen ook niets extra. Ik moet de winst echt uit de voeding halen. Daarom 3 jaar na veel afvallen nog altijd tellen wat ik eet. Anders kom ik geheid weer aan.

Captain

Berichten: 21415
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 10:31

Nou, dan iemand bij wie bewegen wél veel helpt.. :wave:

Je kunt inderdaad prima afvallen met je voeding veranderen, maar voor mij helpt het echt goed om daar ook meer bij te gaan bewegen. Ik eet elke dag 500kcal minder dan ik verbrand waardoor ik ongeveer een halve kilo per week af val. Als ik niets doe de hele dag, dan verbrand ik zo'n 2000/2100 calorieën en kan ik er dus maar 1500/1600 eten op een dag. Dat is echt heel erg weinig.

Doordat ik gemiddeld genomen zo'n 4x per week naar de sportschool ga, en in het weekend ook erg actief ben kan ik vaak per dag 1800/2000 calorieën eten. Dit is veel makkelijker vol te houden, en ik merk dat mijn conditie ook beter wordt en ik het ook leuk begin te vinden om te sporten zodat ik die dag wat meer kan eten. :')

Ik doe dit overigens met een fitbit, die telt de calorieën die ik verbrand, en ik weeg zelf alles af om te kijken wat er in gaat.

Maanlicht

Berichten: 6855
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 10:50

Captain schreef:
Nou, dan iemand bij wie bewegen wél veel helpt.. :wave:

Je kunt inderdaad prima afvallen met je voeding veranderen, maar voor mij helpt het echt goed om daar ook meer bij te gaan bewegen. Ik eet elke dag 500kcal minder dan ik verbrand waardoor ik ongeveer een halve kilo per week af val. Als ik niets doe de hele dag, dan verbrand ik zo'n 2000/2100 calorieën en kan ik er dus maar 1500/1600 eten op een dag. Dat is echt heel erg weinig.

Doordat ik gemiddeld genomen zo'n 4x per week naar de sportschool ga, en in het weekend ook erg actief ben kan ik vaak per dag 1800/2000 calorieën eten. Dit is veel makkelijker vol te houden, en ik merk dat mijn conditie ook beter wordt en ik het ook leuk begin te vinden om te sporten zodat ik die dag wat meer kan eten. :')

Ik doe dit overigens met een fitbit, die telt de calorieën die ik verbrand, en ik weeg zelf alles af om te kijken wat er in gaat.


Let wel op dat trackers zoals de Fitbit etc ontzettend overschatten wat je verbrandt. Ik zou daar niet te veel op focussen. Fitbit geeft bij mij aan dat ik met een pittige krachttraining van een uur iets van 300/400 calorieën verbrand, terwijl dat in werkelijkheid rond de 180 calorieën is.

Captain

Berichten: 21415
Geregistreerd: 15-10-08

Re: afvallen lukt niet door spiraal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 10:56

Klopt! :j Maar voor nu ben ik in die 2 maanden toch al ruim 3 kilo kwijt terwijl ik wel gewoon eet, echt niet het idee heb dat ik aan het dieten ben.

madeliefw

Berichten: 2667
Geregistreerd: 14-10-05

Re: afvallen lukt niet door spiraal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 11:32

Wetenschap zegt als je wil afvallen is het 80 procent dieet en 20 procent beweging wat bijdraagt. Dus vooral op je voeding letten. Het is makkelijker om 500 kcal minder te eten dan om 500 kcal te verbranden dmv sport. Beweging is natuurlijk wel heel belangrijk en is gezond.

Overigens tel ik zelf geen calorieën maar volg koolhydraatarm. Het is mij 2 jaar geleden gelukt om 10 kilo in 8 maanden af te vallen en dat is mijn doel nu ook weer (na in zwangerschap weer aan te zijn gekomen). Overigens heb ik nu voor het eerst een spiraal sinds 6 maanden en merk ik ook dat ik het moeilijker vind om af te vallen dan de eerste keer.

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Re: afvallen lukt niet door spiraal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 11:46

Volgens mij kan TS al een heleboel winst pakken door gezonder te eten. Hoef je helemaal geen bijzondere diëten of sportief voor te doen.
Bovendien is de stap naar een dieet wel erg groot als je gewend bent aan elke dag frisdrank, witte bolletjes en kilo's suiker.
Ga gewoon normaal eten en stop niet zoveel rotzooi in je mik.

purny

Berichten: 27563
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: afvallen lukt niet door spiraal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 11:52

Volgens mij komt het niet door je spiraaltje maar door je voedingspatroon.

Als je de bolletjes vervangt door bruin brood of koolhydraat beperkt brood.
En in de avond niet meer snoept.

madeliefw

Berichten: 2667
Geregistreerd: 14-10-05

Re: afvallen lukt niet door spiraal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 12:22

Dat probeert ze al. Maar er is meer dat veranderd moet worden. Zoals wel iedere dag fruit (liefst rood fruit zoals aardbeien, frambozen, blauwe bessen), heel veel rauwkost zoals salade, komkommer, tomaatjes, wortel, paprika. Eiwitten zoals magere vleeswaren kip, ham, ei, witte vis, maar ook magere kwark, yoghurt, kaas, vetten zoals avocado, zalm en paranoten. Drinken alleen water, thee of koffie zonder suiker rivella aangelengd met water. Koolhydraten zoals havermout, haverzemelen, volkoren brood, volkoren pasta of zilvervliesrijst. Of kha brood of crackers.

Vergt dus zeker afkicken van alle koolhydraatrijke producten zoals de witte broodjes, limonade, chips. Daar moet je een paar weken doorheen, het is net als met een verslaving.

Soepblik
Berichten: 1162
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 12:58

madeliefw schreef:
Dat probeert ze al. Maar er is meer dat veranderd moet worden. Zoals wel iedere dag fruit (liefst rood fruit zoals aardbeien, frambozen, blauwe bessen), heel veel rauwkost zoals salade, komkommer, tomaatjes, wortel, paprika. Eiwitten zoals magere vleeswaren kip, ham, ei, witte vis, maar ook magere kwark, yoghurt, kaas, vetten zoals avocado, zalm en paranoten. Drinken alleen water, thee of koffie zonder suiker rivella aangelengd met water. Koolhydraten zoals havermout, haverzemelen, volkoren brood, volkoren pasta of zilvervliesrijst. Of kha brood of crackers.

Vergt dus zeker afkicken van alle koolhydraatrijke producten zoals de witte broodjes, limonade, chips. Daar moet je een paar weken doorheen, het is net als met een verslaving.



Dat laatste is inderdaad altijd heel apart. Wanneer je daarmee begint hunker je altijd een paar dagen naar zoet en vet en koolhydraat, maar daarna is die behoefte opeens helemaal weg.

plutolover

Berichten: 11707
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-21 21:47

purny schreef:
Volgens mij komt het niet door je spiraaltje maar door je voedingspatroon.

Als je de bolletjes vervangt door bruin brood of koolhydraat beperkt brood.
En in de avond niet meer snoept.


Dit heb ik al enig tijd vervangen van wit naar bruin, en snoep Savonds niet meer, alleen in weekend.

Als ik wat snack neem ik bewust al minder en hou mij daar ook aan.

Uit eten doen we maar zelden.
Vandaag wel met gemak de 10.000 stappen gehaald, daar val je niet van af maar is wel m’n doek dagelijks 10.000 stappen maken.

Goof

Berichten: 28956
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: afvallen lukt niet door spiraal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 22:08

Maar als je denkt dat je gaat afvallen omdat je nu bruin brood eet ipv wit en iets minder snackt ben je totaal niet realistisch en begrijp je echt niet hoe het menselijk lichaam werkt.

purny

Berichten: 27563
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: afvallen lukt niet door spiraal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 22:16

En veel water drinken. Minder koolhydraten tot je nemen

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33862
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 22:38

purny schreef:
En veel water drinken. Minder koolhydraten tot je nemen

Zorgt ook niet voor afvallen.

TS benader een diëtist en ga daarmee aan de slag. Als je dat niet wil zou ik eens 2 weken al je eten afwegen en invoeren. Dus ook je boter, olie, snacks, nootjes etc.

plutolover

Berichten: 11707
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-21 22:53

Goof schreef:
Maar als je denkt dat je gaat afvallen omdat je nu bruin brood eet ipv wit en iets minder snackt ben je totaal niet realistisch en begrijp je echt niet hoe het menselijk lichaam werkt.


Dat begrijp ik zeker wel. Ik probeer alleen te zeggen dat ik al veel dingen veranderd hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 00:48

Suzanne F. schreef:
Mando schreef:
Als je te weinig eet dan gaat je lijf in spaarstand, dus val je niet af.


Zeg dat maar tegen de kindjes in Afrika die doodgaan van de honger.

Dus nee, dat is niet waar. Dat ligt eraan wat je eet. Als je weinig eet maar wat je eet is vol suiker en koolhydraten dan wordt dit meteen als vet opgeslagen als reserve. Dus dan klopt het.
Maar als je weinig eet en dus meer verbrandt dan je eet, dan val je echt af.
Dus waar en niet waar.

Het vergelijk met kinderen in afrika slaat natuurlijk nergens op 8)7

c_alsemgeest

Berichten: 20707
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 08:42

plutolover schreef:
Goof schreef:
Maar als je denkt dat je gaat afvallen omdat je nu bruin brood eet ipv wit en iets minder snackt ben je totaal niet realistisch en begrijp je echt niet hoe het menselijk lichaam werkt.


Dat begrijp ik zeker wel. Ik probeer alleen te zeggen dat ik al veel dingen veranderd hebt.

Mwah, dat is niet heel veel zoals je het uit legt.
Dat is iets gezonder, maar eind van de dag scheelt dat weinig kcal dus zal je ook niet veel afvallen.
Als je dat doet èn je gaat er veel meer bij bewegen, dan maak je een goede kans.

Ik kan niet diëten... food=life :')
Daarom sport ik gewoon extreem veel.
Nu mijn paard overleden is weer iets minder, en dat merk ik meteen in mijn gewicht.

Suzanne F.

Berichten: 49415
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 08:44

Citaat:
Het vergelijk met kinderen in afrika slaat natuurlijk nergens op

Waarom niet? Er wordt hier maar beweerd dat je van te weinig eten ook aankomt. Dat is niet zo. Dat is echt een fabel. Ga eens echt weinig eten en je valt af. Zolang je nog genoeg vet hebt zal je niet verhongeren. Dan spreek je eerst al je vetreserves aan. Waar je wel voor moet zorgen is dat je genoeg zouten/elektrolyten binnenkrijgt.
Feit is dat mensen gewoon veel te veel eten en vooral ook veel te vaak. Zolang je geen heel actief sportief leven hebt hoef je ook niet zo veel te eten.

Achterom
Berichten: 23061
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 08:49

madeliefw schreef:
Wetenschap zegt als je wil afvallen is het 80 procent dieet en 20 procent beweging wat bijdraagt. Dus vooral op je voeding letten. Het is makkelijker om 500 kcal minder te eten dan om 500 kcal te verbranden dmv sport. Beweging is natuurlijk wel heel belangrijk en is gezond.

Overigens tel ik zelf geen calorieën maar volg koolhydraatarm. Het is mij 2 jaar geleden gelukt om 10 kilo in 8 maanden af te vallen en dat is mijn doel nu ook weer (na in zwangerschap weer aan te zijn gekomen). Overigens heb ik nu voor het eerst een spiraal sinds 6 maanden en merk ik ook dat ik het moeilijker vind om af te vallen dan de eerste keer.

De wetenschap zegt dat? Dan graag bronnen... want die 80-20 regel hoor je overal, maar onderbouwing nog nooit gezien.
Overigens is het voor mij dus écht veel makkelijker om veel extra te verbranden, gewoon een actieve levensstijl gecombineerd met veel sporten :j Zonder sporten afvallen lukt mij gewoon niet of nauwelijks, mét sporten is op gewicht blijven of afvallen een eitje.

Komt jouw moeite met afvallen door de spiraal of door de hormonale naweeen van je zwangerschap?

Mijn ervaring met een mirena destijds was dat dat voor mij geen belemmering was voor afvallen :n

Suzanne F.

Berichten: 49415
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 08:52

Achterom schreef:
De wetenschap zegt dat? Dan graag bronnen... want die 80-20 regel hoor je overal, maar onderbouwing nog nooit gezien.
Overigens is het voor mij dus écht veel makkelijker om veel extra te verbranden, gewoon een actieve levensstijl gecombineerd met veel sporten :j Zonder sporten afvallen lukt mij gewoon niet of nauwelijks, mét sporten is op gewicht blijven of afvallen een eitje.

Komt jouw moeite met afvallen door de spiraal of door de hormonale naweeen van je zwangerschap?

Mijn ervaring met een mirena destijds was dat dat voor mij geen belemmering was voor afvallen :n


https://www.bnnvara.nl/pauw/artikelen/d ... t-afvallen

Het wetenschappenlijke artikel heb ik niet maar als je je best doet is er zat te vinden. Het is niet voor niks dat ze zeggen: Afvallen doe je in de keuken, fit worden in de gym.

Het is makkelijker om af te vallen als je sport omdat je dan meer calorieën verbrandt en dus kan je nog een beetje blijven eten voor je gevoel. Het is en blijft een optelsom. Als je meer calorieën verbrandt dan je binnenkrijgt val je af. Dus eigenlijk heel simpel: beperk de inname. Net als je bij een paard zou doen wat te dik is. Wat krijgt die? Een handje vitaminebrokjes en verder een graasmasker op.

madeliefw

Berichten: 2667
Geregistreerd: 14-10-05

Re: afvallen lukt niet door spiraal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 09:04

Achterom, ik ben nu op vakantie maar ik wil daarna de betreffende artikelen wel opzoeken. Leefstijl is een onderdeel van mijn werk. Evenals medicijnen, en bij meer dan 10 procent van de mirena gebruikers is er sprake van gewichtstoename. De bron is makkelijk te vinden, zie farmacotherapeutisch kompas.

Siesjuh
Berichten: 1685
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 09:09

Suzanne F. schreef:
Achterom schreef:
De wetenschap zegt dat? Dan graag bronnen... want die 80-20 regel hoor je overal, maar onderbouwing nog nooit gezien.
Overigens is het voor mij dus écht veel makkelijker om veel extra te verbranden, gewoon een actieve levensstijl gecombineerd met veel sporten :j Zonder sporten afvallen lukt mij gewoon niet of nauwelijks, mét sporten is op gewicht blijven of afvallen een eitje.

Komt jouw moeite met afvallen door de spiraal of door de hormonale naweeen van je zwangerschap?

Mijn ervaring met een mirena destijds was dat dat voor mij geen belemmering was voor afvallen :n


https://www.bnnvara.nl/pauw/artikelen/d ... t-afvallen

Het wetenschappenlijke artikel heb ik niet maar als je je best doet is er zat te vinden. Het is niet voor niks dat ze zeggen: Afvallen doe je in de keuken, fit worden in de gym.

Het is makkelijker om af te vallen als je sport omdat je dan meer calorieën verbrandt en dus kan je nog een beetje blijven eten voor je gevoel. Het is en blijft een optelsom. Als je meer calorieën verbrandt dan je binnenkrijgt val je af. Dus eigenlijk heel simpel: beperk de inname. Net als je bij een paard zou doen wat te dik is. Wat krijgt die? Een handje vitaminebrokjes en verder een graasmasker op.

Ik ben een beelddenker en zie nu hele groepen mensen met een graasmasker in de fitnessruimte staan :+

Maar je hebt wel gelijk. Eten is vaak de grootste boosdoener. En heel veel mensen schrikken ook als ze een week een dagboek moeten bijhouden met wat ze eten en drinken (en dit ook eerlijk doen). Daarnaast is diëten achterhaald, want op het moment dat je weer normaal gaat eten, komen de kilo's terug. Het is echt veranderen van leefstijl. En dat betekent echt niet dat je nooit meer wat kunt eten, maar wel dat je bewust met extraatjes omgaat door bijvoorbeeld meer bewegen en/of compenseren. Tegenwoordig zijn er goede leefstijl coaches die je super goed inzicht kunnen geven in je eet en leefpatroon, waar vaak echt veel winst te behalen valt. Via de ha kun je vaak wel met een goede in contact komen.

divided
Berichten: 839
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 09:10

Even aansluitend op bovenstaand verhaal;
Spierweefsel verbrand meer in rust dan vetweefsel. Is dat ook in die 20% meegenomen? Want vanuit dat opzicht kan het denk ik ook zinvol zijn om toch ook te focussen op sporten (en dan meer kracht dan cardio).
Desalniettemin is voeding inderdaad het belangrijkste.

Verder merk ik dat mensen nogal onderschatten hoeveel ze bewegen. Bijv mensen die iedere dag een uur wandelen (wat voor velen 4 tot 5 km is). Super goed en fijn, maar als je wilt afvallen en je zit de rest van de dag op kantoor, dan zet dat uurtje wandelen echt geen zoden aan de dijk als je wat met je gewicht wilt. In Nederland tenminste, ga je in de bergen wandelen is het misschien weer een ander verhaal.

Anastasia24

Berichten: 2728
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 09:12

Ts, probeer een sport te vinden dat je echt leuk vind. Ga meer paardrijden of zoek er zelfs nog een bijrijd paard bij.
Zolang jij niet volgende maand al 2-3 kilo kwijt wilt zijn, doe je het goed met het eten. Probeer stukje bij beetje dingen aan te passen. Er zijn niet veel mensen die van een zak koek naar een schaaltje yogurt gaan binnen een korte tijd.

Afvallen is in mijn ogen een verandering van je levensstijl, dat is enorm moeilijk. Je hebt van bokkers veel tips gekregen dus probeer die op jouw gemak toe te passen. Ga wat meer hobby's beginnen, misschien vind je bepaalde knutsel of teken activiteiten leuk of toch standaard in je schema een ronde wandelen in de avond(net voordat je van jezelf weet dat je weer wilt gaan eten). En je daar dan echt aan houden. Een dagje volledig verkeerd gaan en alles eten wat er te vinden valt is niet persé slecht, zolang het maar niet elke keer gebeurd en je de dag erna de draad weer goed oppakt, en niet jezelf 'straft' door minder te eten. Want als je minder eet, komt er vaak een tijd dat je weer veel te veel eet.

Zoals bokkers hier aangaven kun je nog veel veranderen in je dieet, probeer voordat je boodschappen gaat doen(en met een volle maag) een lijstje te maken zodat je niet te lang in de supermarkt staat (en zo ook de verleiding wel groter word).
Te weinig eten is slecht, of je er nou van aankomt of niet. Jij weet voor jezelf de beste manier om rustig je caloriën af te bouwen. Je hoeft niet binnen een week naar de 1500, je kunt ook eerst een maandje 1800 aanhouden en dan 1600, dan naar 1500, zolang je maar geduld hebt en echt van plan bent hier je levenstijl van te maken, want eten zoals je deed(pak koek) kan dan uiteindelijk niet meer.
Ga ook niet voor yogurt dat enorm zuur smaakt maar voeg er wat noten aan toe en bijv. 10 gram suiker.
in ieder geval succes ts,

xJennifx

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord hollan

Re: afvallen lukt niet door spiraal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 09:25

@LunarEclipse

Zelfs dan gaat dat uurtje wandelen per dag echt wel helpen om af te vallen hoor. ;) mits je let op je voeding.

Ts,

Ik zou als ik jou was je gewenste calorie inname beteken via een calculator.
https://www.calculator.net/calorie-calculator.html

Onderschat beweging liever dan overschatten. Verder kun je beginnen met kleine wijzigingen in je voedingspatroon, je kunt best voedsel tot je nemen wat je lekker vind en wat tegelijkertijd ook overwegend gezond is. En ook aan te raden om alles wat je tot je neemt af te wegen en bij te houden in een eetdagboek zoals my fitnesspal om meer inzicht te krijgen.