Vaccinatie na ziek door Corona

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Vaccinatie na ziek door Corona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-21 21:24

Vraagje voor mijn man:

Mijn man is ziek geweest van CoVid (vier dagen 40 graden koorts, kortademigheid maar niet benauwd, aanhoudend kuchje / kriebelhoest, algehele vermoeidheid) en inmiddels klachtenvrij, nog licht vermoeid maar gaat elke dag beter.

Hij kan al snel -binnen een week, dus twee weken na ziek zijn- gevaccineerd worden, maar we kunnen tot nu toe nog geen informatie vinden over vaccineren ná ziek van corona.

Is het verstandig om al zo snel te laten vaccineren?

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 21:29

Wat vervelend dat je man ziek geweest is en fijn dat het beter gaat nu.

Dit lijkt me echt een vraag die je met je huisarts moet overleggen en niet hier op dit forum.
1 mazzel, hij hoeft nu maar 1 prik.

Succes ermee!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 21:32

Natasja71 schreef:
hij hoeft nu maar 1 prik.

Succes ermee!

Nope, ze prikken standaard met 2 omdat ze niet weten hoeveel antistoffen er aanwezig zijn dus wordt je standaard gewoon 2x geënt (behalve J&J natuurlijk).

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 21:33

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 21:38

Laatst bijgewerkt door Kidde op 01-05-21 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 21:38

Gem schreef:
Vraagje voor mijn man:

Mijn man is ziek geweest van CoVid (vier dagen 40 graden koorts, kortademigheid maar niet benauwd, aanhoudend kuchje / kriebelhoest, algehele vermoeidheid) en inmiddels klachtenvrij, nog licht vermoeid maar gaat elke dag beter.

Hij kan al snel -binnen een week, dus twee weken na ziek zijn- gevaccineerd worden, maar we kunnen tot nu toe nog geen informatie vinden over vaccineren ná ziek van corona.

Is het verstandig om al zo snel te laten vaccineren?

Volgens mij moet je hem dan verzetten, zo staat het ook in de vragenlijst:
https://www.nhg.org/sites/default/files ... 21_web.pdf

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 21:40

Is je man officieel positief getest? Zo ja en hij is behoorlijk ziek geweest dan kun je er van uit gaan dat hij al antistoffen aan het opbouwen is. Het is inderdaad zo dat je beter vier weken kunt wachten, misschien daar met afspraak maken goed rekening mee houden. En het is één prik, behalve wanneer er onderliggende aandoeningen of eventueel transplantatie heeft gehad, dan krijg je alsnog twee prikken. Maar je mag ook gewoon twee afspraken inplannen wanneer je het zekere voor het onzekere wil nemen. Maar dat wel overleggen want ik weet niet of en hoe ze dat plannen, dat hij er twee krijgt bedoel ik.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-21 21:56

Dank jullie voor de hulp en de link naar de rijksoverheid-pagina _/-\o_ . Deze hadden we nog niet gevonden.

Bigone, hij is niet officieel positief getest maar we zijn met zijn vieren ziek geweest, waarbij één zoon positief was na een supermarkttest en de ander via een PCR test bij de GGD.

Blussem

Re: Vaccinatie na ziek door Corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 22:08

Als hij corona al heeft doorgemaakt dan heeft hij op die manier al weerstand opgebouwd tegen Corona. Daarna vaccineren heeft geen enkele meerwaarde.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 22:13

4 weken na de eerste ziektedag inderdaad!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 22:18

Brainless schreef:
Natasja71 schreef:
hij hoeft nu maar 1 prik.

Succes ermee!

Nope, ze prikken standaard met 2 omdat ze niet weten hoeveel antistoffen er aanwezig zijn dus wordt je standaard gewoon 2x geënt (behalve J&J natuurlijk).

Dat is dus niet waar. Als je binnen een half jaar na Corona je laat vaccineren dan hoeft je maar 1x.
Wel ol voorwaarde dat ze er ziek van bent geweest en niet alleen amaar positief getest.

Dit geldt iig voor een gezonde man van 45 die in de zorg werkt, voor een 65 jarige gezonde man en een 63 jarige chronische zieke vrouw.

4 weken na 1e ziektedag is de norm TS

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 01:05

Zowel mijn schoonmoeder als schoonvader kregen 2 inentingen na hun besmetting.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 08:06

Brainless schreef:
Zowel mijn schoonmoeder als schoonvader kregen 2 inentingen na hun besmetting.

Die richtlijnen zijn vrij recent aangepast. Het was eerst gewoon 2x. Nu is het 1x bij een positieve test en ziek binnen 6 maanden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 08:11

Maar hij is niet officieel positief getest, dus lijkt het mij gewoon 2 keer.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:07

Ik werk momenteel voor de Medische Informatielijn Vaccineren van de GGD en op dit moment wordt het volgende gehanteerd: Wanneer iemand binnen 6 maanden vóór de 1e vaccinatie corona heeft gehad, volstaat 1 vaccinatie. Als je belt om de afspraak te maken, wordt die vraag ook aan je gesteld.
Hoewel 1 vaccinatie voldoende is, mag je er wel voor kiezen om 2 vaccinaties te krijgen.
En zoals Polly inderdaad al aangeeft, mag je pas gevaccineerd worden minimaal 4 weken na de 1e ziektedag.
Overigens heeft het geen zin de afsprakenlijn te bellen als je nog geen uitnodiging hebt gehad van de GGD. Ook als je een uitnodiging van de huisarts hebt ontvangen, kan de GGD je niet helpen. Je wordt dan door de huisarts gevaccineerd.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:09

Blussem schreef:
Als hij corona al heeft doorgemaakt dan heeft hij op die manier al weerstand opgebouwd tegen Corona. Daarna vaccineren heeft geen enkele meerwaarde.

Graag geen onzin verspreiden!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 09:45

Alvaron schreef:
Overigens heeft het geen zin de afsprakenlijn te bellen als je nog geen uitnodiging hebt gehad van de GGD. Ook als je een uitnodiging van de huisarts hebt ontvangen, kan de GGD je niet helpen. Je wordt dan door de huisarts gevaccineerd.

Mijn man is van 1962 en die mogen online al een afspraak maken. Hij heeft nu dus via www.coronatest.nl een afspraak kunnen maken +:)+ .

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:49

Top, gewoon voor twee gaan want ondanks dat er besmettingen in het gezin waren, hij kan ook wat anders hebben gehad.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 11:58

Wendy_Komen schreef:
Blussem schreef:

Graag geen onzin verspreiden!

Welke onzin?

Als je ziek bent dan bouw je weerstand op tegen de ziekte en op die manier wordt je beter.
Wat wel onzin is om je te gaan vaccineren tegen een ziekte die je al door hebt gemaakt en weestand tegen hebt opgebouwd.
Het is als mosterd na de maaltijd.

Als we de vaccin niet zouden verspillen aan mensen die al op de natuurlijke manier weerstand hebben opgebouwd tegen corona dan zou het allemaal wat sneller gaan en kunnen we eerder uit de lockdown.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 13:32

Gem schreef:
Alvaron schreef:

Mijn man is van 1962 en die mogen online al een afspraak maken. Hij heeft nu dus via https://www.coronatest.nl een afspraak kunnen maken +:)+ .

Mooi! Heeft hij het al over twee weken of vier weken?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 13:32

Blussem, het is nog lang niet duidelijk offensief hoeveel weerstand iemand na Corona aanmaakt, hangt blijkbaar samen met de heftigheid van Corona en ze weten niet hoe lang natuurlijke immuniteit duurt dus ja, je verspreid gedeeltelijk onzin.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 13:36

Blussem schreef:
Als we de vaccin niet zouden verspillen aan mensen die al op de natuurlijke manier weerstand hebben opgebouwd tegen corona dan zou het allemaal wat sneller gaan en kunnen we eerder uit de lockdown.

Ongeacht of je gelijk hebt in je stellingen of niet (ben jij viroloog?), zie ook dit artikel, hebben wij die vaccinatie nodig als paspoort om ons werk over 's lands grenzen te kunnen uitoefenen.