Knobbeltje in borst

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 12:52

isa06x schreef:
Oké. Ik heb het al wel zo’n 2/3 jaar. Als ik wakker word doet het een beetje pijn, dan “steekt” het ofzo. Alsof er een zware baksteen aan hangt. %)


Heb je dat weleens iemand verteld?

Je hoeft je niet meteen zorgen te maken. Ik heb nu een aantal keren ene knobbeltje gehad en eerste was ik ook net 25.
Op de mamma poli zeggen ze ook; er komen meer mensen langs met goede knobbeltjes dan met slechte. Knobbeltjes komen echt veel voor.

Maar nu weet je niks en zou je ook bang kunnen zijn wat het is. En stel..........Dat het in de gaten gehouden moet worden, is het altijd; hoe eerder erbij, hoe beter.

Neem iemand in vertrouwen en ga samen als het kan.

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:33

topsylover schreef:
Even een update van mijn kant, als TS dat goed vindt. :o

Ik heb vrijdag een echo gehad, waarbij ze niet precies konden zeggen wat het was. Daarop hebben ze een biopt gedaan welke totaal niet pijnlijk was gelukkig! Ik loop nu wel met een mooie blauwe plek rond.
Vanmorgen moest ik naar het ziekenhuis voor de uitslag.
De arts zei dat het een fibro anemoon (dit verstond ik ervan) was, oftewel een goedaardige tumor. Omdat het niet gegroeid is in de afgelopen maanden doen ze er waarschijnlijk niks aan. Ze gaan het morgen in het wekelijks overleg bespreken en dan word ik vrijdag gebeld met de definitieve uitslag.
Verder moet ik het in de gaten houden of het gaat groeien, het blijft dan goedaardig, maar moet er dan wel uit.

De pijn in mijn borsten is gewoon een gevolg van overactieve klieren rondom mijn cyclus, conclusie: wen er maar aan. :n

Nieuwe update van mijn kant.

Gisteren tijdens het overleg waar mijn chirurg niet bij was, hebben ze toch besloten dat het weggehaald moet worden. Ze vonden het toch niet helemaal duidelijk hoe de cellen zich in de toekomst gaan gedragen en wilden hem preventief weghalen. Mijn chirurg wilde het liever een paar maand aankijken, maar ik had ook zoiets van ja, haal hem er dan maar uit.
Vooral omdat ik in dezelfde maand enorme pijn kreeg aan mijn borsten, hoop ik dat het knobbeltje hier toch iets mee te maken heeft. Begin juni word ik gebeld door de anesthesist en dan wordt de operatie gepland :)

Wat ik dacht dat een routineklusje zou worden aan het begin, is het toch nog een heel traject geworden! Ik ben jullie toch nog dankbaar voor het pushen voor een afspraak, het is dus niet voor niets gebleken :oo

Urona447
Berichten: 2810
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:11

topsylover schreef:
topsylover schreef:
Even een update van mijn kant, als TS dat goed vindt. :o

Ik heb vrijdag een echo gehad, waarbij ze niet precies konden zeggen wat het was. Daarop hebben ze een biopt gedaan welke totaal niet pijnlijk was gelukkig! Ik loop nu wel met een mooie blauwe plek rond.
Vanmorgen moest ik naar het ziekenhuis voor de uitslag.
De arts zei dat het een fibro anemoon (dit verstond ik ervan) was, oftewel een goedaardige tumor. Omdat het niet gegroeid is in de afgelopen maanden doen ze er waarschijnlijk niks aan. Ze gaan het morgen in het wekelijks overleg bespreken en dan word ik vrijdag gebeld met de definitieve uitslag.
Verder moet ik het in de gaten houden of het gaat groeien, het blijft dan goedaardig, maar moet er dan wel uit.

De pijn in mijn borsten is gewoon een gevolg van overactieve klieren rondom mijn cyclus, conclusie: wen er maar aan. :n

Nieuwe update van mijn kant.

Gisteren tijdens het overleg waar mijn chirurg niet bij was, hebben ze toch besloten dat het weggehaald moet worden. Ze vonden het toch niet helemaal duidelijk hoe de cellen zich in de toekomst gaan gedragen en wilden hem preventief weghalen. Mijn chirurg wilde het liever een paar maand aankijken, maar ik had ook zoiets van ja, haal hem er dan maar uit.
Vooral omdat ik in dezelfde maand enorme pijn kreeg aan mijn borsten, hoop ik dat het knobbeltje hier toch iets mee te maken heeft. Begin juni word ik gebeld door de anesthesist en dan wordt de operatie gepland :)

Wat ik dacht dat een routineklusje zou worden aan het begin, is het toch nog een heel traject geworden! Ik ben jullie toch nog dankbaar voor het pushen voor een afspraak, het is dus niet voor niets gebleken :oo



Ik heb hetzelfde gehad en heb het uiteindelijk ook weg laten halen, operatie viel mij erg mee en twee week later was ik al behoorlijk hersteld. Van het litteken zie je ook weinig.

isa06x

Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:26

superpony schreef:
isa06x schreef:
Oké. Ik heb het al wel zo’n 2/3 jaar. Als ik wakker word doet het een beetje pijn, dan “steekt” het ofzo. Alsof er een zware baksteen aan hangt. %)


Heb je dat weleens iemand verteld?

Ja mijn moeder wist het al vanaf het begin

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:32

topsylover schreef:
Nieuwe update van mijn kant.

Gisteren tijdens het overleg waar mijn chirurg niet bij was, hebben ze toch besloten dat het weggehaald moet worden. Ze vonden het toch niet helemaal duidelijk hoe de cellen zich in de toekomst gaan gedragen en wilden hem preventief weghalen. Mijn chirurg wilde het liever een paar maand aankijken, maar ik had ook zoiets van ja, haal hem er dan maar uit.
Vooral omdat ik in dezelfde maand enorme pijn kreeg aan mijn borsten, hoop ik dat het knobbeltje hier toch iets mee te maken heeft. Begin juni word ik gebeld door de anesthesist en dan wordt de operatie gepland :)

Wat ik dacht dat een routineklusje zou worden aan het begin, is het toch nog een heel traject geworden! Ik ben jullie toch nog dankbaar voor het pushen voor een afspraak, het is dus niet voor niets gebleken :oo


Heel goed dat er nu wat gedaan wordt in ieder geval. Het knobbeltje dat operatief preventief verwijdert is vanwege a typische cellen is me enorm meegevallen.
Was in mijn geval een dubbele operatie en andere deel ging niet goed. Maar voelde van mn borst niks.

Eerste knobbel ooit is met verdoving weggehaald met een snee. Deze is via tepelhof gedaan en zie je echt nauwelijks. Niet pijnlijk, geen raar gevoel, niks.

Kreeg wel nog netjes een na afspraak en hadden ze het onderzocht, dus dat is ook fijn om te weten.


isa06x schreef:
Ja mijn moeder wist het al vanaf het begin


Dat is fijn! Ik zou er echt wel naar laten kijken. Ook voor je eigen gemoedsrust.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Knobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 15:41

Als je in de puperteit zit gebeurd er natuurlijk enorm veel in je borsten, dat kan samen gaan met pijn of onregelmatigheden, maar als iets langer duurt of je wil gewoon zekerheid: huisarts

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 16:01

Als ze ervoor kiezen om geen punctie te doen, kun je wel redelijk gerust gesteld zijn. Als er echt getwijfeld wordt / ze noodzaak zien doen ze het echt wel ondanks je implantaat.

Ik heb zelf 8 jaar geleden borstkanker gehad, begon als een knikker en 10 dagen later was het een schijf. Nu 1,5 week geleden voelde ik in mijn nog bestaande borst een knikker dus behoorlijke alarmbellen. Mocht afgelopen maandag voor foto en echo. Is alleen een echo geworden omdat ik niet heel zeker was of ik zwanger was of niet. Op de foto was goed te zien dat het een cyste was, ze doen er nu nog niks aan maar kan als ik er last van krijg wel worden leeggezogen.
Ik heb ook implantaat aan die kant, die heeft ze met de echo ook even goed bekeken.

Probeer niet te vaak te voelen, dat geeft vaak alleen maar meer spanning en stress.. Weet niet of je een partner hebt of iemand waar je heel vertrouwd mee bent? soms is het fijn iemand anders ook te laten voelen en als je zelf het idee hebt dat het veranderd is dat te kunnen checken bij die persoon

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 16:03

topsylover schreef:
topsylover schreef:
Even een update van mijn kant, als TS dat goed vindt. :o

Ik heb vrijdag een echo gehad, waarbij ze niet precies konden zeggen wat het was. Daarop hebben ze een biopt gedaan welke totaal niet pijnlijk was gelukkig! Ik loop nu wel met een mooie blauwe plek rond.
Vanmorgen moest ik naar het ziekenhuis voor de uitslag.
De arts zei dat het een fibro anemoon (dit verstond ik ervan) was, oftewel een goedaardige tumor. Omdat het niet gegroeid is in de afgelopen maanden doen ze er waarschijnlijk niks aan. Ze gaan het morgen in het wekelijks overleg bespreken en dan word ik vrijdag gebeld met de definitieve uitslag.
Verder moet ik het in de gaten houden of het gaat groeien, het blijft dan goedaardig, maar moet er dan wel uit.

De pijn in mijn borsten is gewoon een gevolg van overactieve klieren rondom mijn cyclus, conclusie: wen er maar aan. :n

Nieuwe update van mijn kant.

Gisteren tijdens het overleg waar mijn chirurg niet bij was, hebben ze toch besloten dat het weggehaald moet worden. Ze vonden het toch niet helemaal duidelijk hoe de cellen zich in de toekomst gaan gedragen en wilden hem preventief weghalen. Mijn chirurg wilde het liever een paar maand aankijken, maar ik had ook zoiets van ja, haal hem er dan maar uit.
Vooral omdat ik in dezelfde maand enorme pijn kreeg aan mijn borsten, hoop ik dat het knobbeltje hier toch iets mee te maken heeft. Begin juni word ik gebeld door de anesthesist en dan wordt de operatie gepland :)

Wat ik dacht dat een routineklusje zou worden aan het begin, is het toch nog een heel traject geworden! Ik ben jullie toch nog dankbaar voor het pushen voor een afspraak, het is dus niet voor niets gebleken :oo


better safe than sorry , fijn dat ze geen risco met je nemen

isa06x

Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 17:25

isa06x schreef:
Ja mijn moeder wist het al vanaf het begin


Dat is fijn! Ik zou er echt wel naar laten kijken. Ook voor je eigen gemoedsrust.[/quote]

Oke misschien doe ik dat. De laatste dagen is het gevoeliger, terwijl ik daarvoor er minder last van had. :=

J0anieke

Berichten: 4891
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 17:56

topsylover schreef:
Wat ik dacht dat een routineklusje zou worden aan het begin, is het toch nog een heel traject geworden! Ik ben jullie toch nog dankbaar voor het pushen voor een afspraak, het is dus niet voor niets gebleken :oo

Was bij mij ook zowat een heel traject geworden. In het ziekenhuis was t ook slecht geregeld. Werd van kamer naar kamer gestuurd aan t begin en iedereen zei wat anders. Door de slechte communicatie dus ook een biopt laten nemen wat dus helemaal niet nodig was. >;) Naja, uiteindelijk wel blij dat ik ze weg heb laten halen.

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Knobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:44

Hoe was de operatie verlopen voor jullie die het weg hebben laten halen? Ik ga onder narcose, moet je dan een nacht blijven of is het 1 dag in het ziekenhuis? En hoeveel dagen konden jullie niet werken?

J0anieke

Berichten: 4891
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:48

topsylover schreef:
Hoe was de operatie verlopen voor jullie die het weg hebben laten halen? Ik ga onder narcose, moet je dan een nacht blijven of is het 1 dag in het ziekenhuis? En hoeveel dagen konden jullie niet werken?

Ik kon dezelfde dag weer naar huis. Heb wel een paar dagen thuis gezeten, het is vooral de paniekaanvak icm narcose waar ik van moest bijkomen. Denk dat de meesten wel weer eerder aan het werk gaan.

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:50

Ik heb nu 1 x een fibroadenoom laten weghalen en 1 x een phyllodes tumor.
Beide keren was het gewoon een dagopname.
Laatste keer moest ik me volgens mij rond 0930 melden en ging ik rond 1100 onder het mes.
Daarna even naar de recovery en daarna nog even verder slapen (narcose valt meestal niet zo denderend, ik blijf heel lang heel slaperig en met een flink lage bloeddruk) dus ipv 1600u mocht ik om 1800u naar huis.

Als ik sneller fit was geweest had ik eerder naar huis gemogen.
Ik had wel echt veel fijn, lang leve de icepacks...
En lekker veel pcm en ibuprofen slikken.
De eerste paar dagen dag en nacht verplicht een sport beha aan en 2 weken niet sporten geloof ik, om het gehups van de borsten tegen te gaan en te voorkomen dat de hechtingen zouden scheuren.

De knobbels zijn weggehaald door mijn tepels voor de helft los te snijden, op te tillen en die knobbels te verwijderen en daarna weer dicht te hechten.
Heeft ook mijn voorkeur voor een eventuele volgende keer want je krijgt er echt super mooie, smalle littekentjes van.

J0anieke

Berichten: 4891
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:55

Bij mij hebben ze 1 vd 2 idd ook langs de tepel gedaan, daar zie je bijna niks van. De andere is wel aan de zijkant vd borst gedaan (zelfde borst als de andere), maar die zat ook veel verder van de tepel vandaan. Heb daar wel een redelijk litteken van, maar vind het wel badass ofso :')

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:04

topsylover schreef:
Hoe was de operatie verlopen voor jullie die het weg hebben laten halen? Ik ga onder narcose, moet je dan een nacht blijven of is het 1 dag in het ziekenhuis? En hoeveel dagen konden jullie niet werken?


De Knobbel die onder narcose is weggehaald, was appeltje eitje zeg maar.

Maar ik kreeg tegelijk een matje en dat ging mis, dus van dagopname naar 3 dagen ziekenhuis. Maar mn borst voelde ik echt niet. Is via tepelhof gedaan en zie je bijna niks van.

robeer

Berichten: 1406
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 14:39

topsylover schreef:
Hoe was de operatie verlopen voor jullie die het weg hebben laten halen? Ik ga onder narcose, moet je dan een nacht blijven of is het 1 dag in het ziekenhuis? En hoeveel dagen konden jullie niet werken?


Waarschijnlijk ben je dezelfde dag thuis hoor. Ik heb vorig jaar een stukje vetnecrose uit m’n diepborst laten halen en meteen de andere borst laten verkleinen. Was als eerste aan de beurt om 8.00 uur en zat voor 12.00 uur weer in de auto onderweg naar huis :o :D

Na de amputatie mocht ik wel een nachtje logeren.

Weet je al wanneer je aan de beurt bent?

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Knobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 20:18

Bedankt voor alle ervaringen! Het lijkt dus een vrij simpele en korte ingreep te zijn. Mijn knobbel zit helemaal aan de zijkant, dus ik denk (hoop := ) dat ze hem langs de zijkant gaan doen en niet aan mijn tepel gaan zitten auwehoeren. Ik krijg het er nu als spaans benauwd van. :=
Dinsdag 1 juni heb ik een belafspraak met de anesthesist en daarna hoor ik wanneer de operatie gepland wordt, dit zal binnen 2 tot 6 weken zijn. Hopelijk niet midden in mijn vakantie dan :=

Lotteettol
Berichten: 369
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 16:51

Dit topic is al langere tijd niet gebuikt, maar toch ga ik het proberen.

In sep dit jaar heb ik een knobbel gevoeld in m’n borst en een mammografie en echo gehad. Conclusie: cyste.
Erna is de ellende eigenlijk begonnen en is de borst waar het om ging blauw en pijnlijke geworden. Na drie weken terug naar de huisarts geweest: het heeft tijd nodig.
Nu drie maanden laten is de cyste waar het allemaal om ging groter geworden en is pijnlijk. Ik heb er dagelijks last van. Vooral als ik op mijn zij lig of er aan kom. Ik heb ook een stevige bh aan, zodat ik er zo min mogelijk last van heb met bewegen.
Gister toch terug naar de huisarts en vandaag weer een echo gehad. De cyste zelf is ok, d.w.z. niks kwaadaardigs. Optie is om hem aan te prikken en leeg te halen. Hij kan weer terug komen. Hoe, in welke vorm en wanneer is puur gokken. Het kan een paar dagen zijn, maar ook nooit. Hij kan groter terug komen of helemaal niet. En die verhalen heb ik vooral in mijn omgeving gehoord: leeg laten halen en uiteindelijk komt het weer groter terug.

Zelf denk ik dat het door het pletten van de mammografie groter is geworden: voor die tijd had ik er namelijk helemaal geen last van.
Zelf wil ik er even goed over nadenken. Het liefste heb ik hem gewoon helemaal weg met een operatie, maar dat is ook niet iets wat je even doet. Ik ben mij dus aan het oriënteren op wat ik wil en wat voor gevolgen het kan hebben op lange termijn.

Nu mijn vraag: zijn er bokkers die een cyste hebben weg laten halen: operatief (hoe ging dat) of leeg laten halen (heeft het effect gehad)?

future_vet
Berichten: 2618
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 17:36

Lotteettol schreef:
Dit topic is al langere tijd niet gebuikt, maar toch ga ik het proberen.

In sep dit jaar heb ik een knobbel gevoeld in m’n borst en een mammografie en echo gehad. Conclusie: cyste.
Erna is de ellende eigenlijk begonnen en is de borst waar het om ging blauw en pijnlijke geworden. Na drie weken terug naar de huisarts geweest: het heeft tijd nodig.
Nu drie maanden laten is de cyste waar het allemaal om ging groter geworden en is pijnlijk. Ik heb er dagelijks last van. Vooral als ik op mijn zij lig of er aan kom. Ik heb ook een stevige bh aan, zodat ik er zo min mogelijk last van heb met bewegen.
Gister toch terug naar de huisarts en vandaag weer een echo gehad. De cyste zelf is ok, d.w.z. niks kwaadaardigs. Optie is om hem aan te prikken en leeg te halen. Hij kan weer terug komen. Hoe, in welke vorm en wanneer is puur gokken. Het kan een paar dagen zijn, maar ook nooit. Hij kan groter terug komen of helemaal niet. En die verhalen heb ik vooral in mijn omgeving gehoord: leeg laten halen en uiteindelijk komt het weer groter terug.

Zelf denk ik dat het door het pletten van de mammografie groter is geworden: voor die tijd had ik er namelijk helemaal geen last van.
Zelf wil ik er even goed over nadenken. Het liefste heb ik hem gewoon helemaal weg met een operatie, maar dat is ook niet iets wat je even doet. Ik ben mij dus aan het oriënteren op wat ik wil en wat voor gevolgen het kan hebben op lange termijn.

Nu mijn vraag: zijn er bokkers die een cyste hebben weg laten halen: operatief (hoe ging dat) of leeg laten halen (heeft het effect gehad)?


Ik heb m wel eens onder begeleiding van echo laten aanprikken. Ze wilde eigenlijk een dunne naald biopt nemen maar t bleek een cyste te zijn dus is hij leeggezogen. :) daar is hij wel weggebleven maar heb meerdere cystes zitten die zich vullen en weer afnemen in grote. Hormonaal

Urona447
Berichten: 2810
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Knobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 18:06

Ik had een fibroadenoom en heb die uiteindelijk door middel van een operatie laten verwijderen.

Wintu

Berichten: 3009
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Knobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 18:30

Ik heb veel cystes in beide borsten, ik wist dat niet, maar dat bleek uit een echo. Een grote achter de tepel en gelukkig heb ik daar tot nu toe weinig last van. Het was ook allemaal wat lastig te zien, omdat ik bijna enkel klierweefsel heb en amper vetweefsel. Als het te doen is zo, zou ik niet aanprikken .

Sure_lee

Berichten: 10404
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Knobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:05

Ik heb ook meerdere cysten gehad. 1 ervan had ik last van. Die hebben ze leeggehaald. Ze zeiden ook niet te weten hoe lang hij leeg zou blijven.. nu bij mij al een jaar of 4. Dus blij mee

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Knobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:10

Ik heb ook meerdere cysten. 1 daarvan is een aantal jaren terug ook leeggehaald. Weinig van gemerkt, en hij is nu rustig

J0anieke

Berichten: 4891
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 11:05

Ik heb er 2 laten verwijderen onder narcose. Volgensmij is het gebruikelijk dat ze het zonder doen, maar ik raakte al in paniek bij het nemen van de biopten. De ingreep zelf valt erg mee. Heb nog wel 2 kleine littekens, maar die zie je amper.
(Ik vond het zelf een vrij traumatische ervaring, maar dat lag niet aan de operatie zelf.)