Kind 12 en privacy

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Kind 12 en privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:32

Heeft de ggd eigenlijk voorkennis van de kinderen die ze testen? En mogen telefoonnummer en emailadres zo maar gegeven worden aan de ggd?

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:33

upendo schreef:
Prrrr schreef:
https://www.isala.nl/patientenfolders/5 ... iekenhuis/

Tussen de 12 en de 16 hebben ouders volledig recht op informatie, tenzij het kind het niet wil. Als ouders niet willen dat het kind wordt behandeld, en het kind wil, kunnen de ouders niet aansprakelijk gehouden worden - ook een leuke. Vooral ook nog eens tegen die ortho aanhouden...

Niet helemaal correct.

Bij zwaarwegende redenen kan ervoor gekozen worden om alleen de jongere te delen in de informatieverstrekking.


Dat zijn de situaties waarbij ook meteen gekeken moet worden naar de gezagspositie van de ouders en er een meldplicht geldt, of die situaties waarin verwacht mag worden dat een kind eerst de gelegenheid moet hebben gehad om een keuze te maken over het delen van die informatie. Als er geen meldplicht geldt en het kind houdt de informatie niet tegen, hebben de ouders het recht op informatie.

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:34

Als je bijna alles weet van je kind , dan doet het er niet toe dat er eerst contact met je kind is . Je hoort het toch wel.
En als je niet alles weet , dan is het maar goed dat er eerst contact met het kind is .

Ik ben dus erg voor die privacy, al is het wel eens lastig uiteraard.

Dit bedoel ik in het algemeen niet specifiek naar jouMindim.

Ik vind / vond ( 1 kind van 13 en 1 van 25 ) het ook wel eens lastig. Bij bellen voor Corontest bv .maaaaaam doe jij dat even ( 5e keer quarantaine , digid lag eruit oid ) en dan moet ik hem alsnog roepen om aan de telefoon te komen. Maar ik ben het er wel mee eens.

Beugel dito, altijd samen erheen , maar hij heeft de eindbeslissing. Dochter besloot ooit om het niet te willen, kan altijd nog en ze heeft er nog steeds geen spijt van.


Die factuur is echt heel raar. Heb je dat nog op kunnen lossen ?

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:37

Mindim schreef:
Heeft de ggd eigenlijk voorkennis van de kinderen die ze testen? En mogen telefoonnummer en emailadres zo maar gegeven worden aan de ggd?

Dat hangt er vanaf wat je aangegeven hebt bij de school. Bij ons stond op het aanmeldingsformulier de vraag of ze gegevens mogen delen met derden. Ik merk wel dat je ze daar soms aan moet helpen herinneren, omdat er al snel wordt gedacht dat het wel ok zal zijn en dan wordt er geen controle uitgevoerd of het echt ok is.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:42

Mindim schreef:
Ik vraag om ervaringen, niet om speculaties of aannames over mijn situatie. En aangezien het om een kind gaat, ben ik ook niet van plan alles op tafel te gooien publiekelijk.

Je had ook de stelling onpersoonlijk op tafel kunnen gooien. "Heeft een tiener recht op gesprekken zonder ouders erbij".
Op het moment dat je het persoonlijk maakt zullen er ook mensen zijn die daarop reageren en de meesten willen nu eenmaal graag context en als er niet genoeg is gaan ze dingen zeggen zoals ze die zich kúnnen voorstellen, dat is niet hetzelfde als aannemen dat het zo is in jouw geval.
Het is nu eenmaal de werking op een forum dat je niet alleen krijgt dat mensen het met je eens zijn of hun eigen gelijkwaardige ervaringen delen, maar ook eageren op dingen die gezegd worden omdat ze er een mening over hebben.
Ik heb het idee dat je je aangevallen voelt, dat is niet nodig, niemand vind je een slechte ouder of slecht mens, je zit hier anoniem en hebt iets op tafel gegooid waar men over discussieert.
Je hoeft ook zeker niet inhoudelijk in te gaan op wat er precies speelt met je eigen zoon.
We kunnen het houden bij de basisprincipes.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:48

Mindim schreef:
Privacy prima, maar ik moet de rekeningen betalen, dus enig inzicht is gewenst, zekers als de klant er ook niet naar mag informeren omdat hij nog geen 18 is. Ik snap dan niet dat daar niet iets op wordt verzonnen.

Ik neem even aan dat een en ander telefonisch ging, ik hoor het wel als het anders was, maar zij kunnen door de telefoon niet nagaan dat je bent wie je zegt en je zou ook niet willen dat ze gegevens aan wildvreemden doorgaven. Het blijft natuurlijk een vervelende situatie, dat zal ik niet ontkennen, en ik weet ook niet hoe je er langs kan behalve persoonlijk op komen dagen en je te identificeren als ouder van.

Jis_

Berichten: 11596
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:50

Mindim schreef:
Lusitana schreef:
Terecht dat jongens ook vragen over menstruatie en zwangerschap krijgen. Lijkt mij nogal belangrijk dat zij ook weten hoe de vork in de steel zit.
Toetsen welke kennis ze werkelijk hebben over het vrouwenlichaam en conceptie is verstandig om te weten in hoeverre men moet ingrijpen op een school om voorlichting tegeven.
De ouders doen daar wat jongens betreft soms geen zak aan.


En die volgt protocol betreffende privacy en schending daarvan. Alleen de klant heeft recht op gegevens. Dat dit voor aparte situaties kan zorgen bij ouders en hun kinderen is een tweede, maar ze hebben geijk betreffende privacy recht.


Privacy prima, maar ik moet de rekeningen betalen, dus enig inzicht is gewenst, zekers als de klant er ook niet naar mag informeren omdat hij nog geen 18 is. Ik snap dan niet dat daar niet iets op wordt verzonnen.


Dat bedrijf zal wel in hun recht staan in deze maar het gaat om een beugel niet om voor het kind (ernstige) dingen, wat het kind liever geheim wil houden voor de ouders.

Misschien overheen gelezen maar kan je misschien via toestemming van je zoon wel inzage krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:05

Lusitana schreef:
Mindim schreef:
Ik vraag om ervaringen, niet om speculaties of aannames over mijn situatie. En aangezien het om een kind gaat, ben ik ook niet van plan alles op tafel te gooien publiekelijk.

Je had ook de stelling onpersoonlijk op tafel kunnen gooien. "Heeft een tiener recht op gesprekken zonder ouders erbij".
Op het moment dat je het persoonlijk maakt zullen er ook mensen zijn die daarop reageren en de meesten willen nu eenmaal graag context en als er niet genoeg is gaan ze dingen zeggen zoals ze die zich kúnnen voorstellen, dat is niet hetzelfde als aannemen dat het zo is in jouw geval.
Het is nu eenmaal de werking op een forum dat je niet alleen krijgt dat mensen het met je eens zijn of hun eigen gelijkwaardige ervaringen delen, maar ook eageren op dingen die gezegd worden omdat ze er een mening over hebben.
Ik heb het idee dat je je aangevallen voelt, dat is niet nodig, niemand vind je een slechte ouder of slecht mens, je zit hier anoniem en hebt iets op tafel gegooid waar men over discussieert.
Je hoeft ook zeker niet inhoudelijk in te gaan op wat er precies speelt met je eigen zoon.
We kunnen het houden bij de basisprincipes.



Ten eerste is mijn OP vrij algemeen, verder deel ik ook weinig persoonlijke dingen? Ik heb ook nergens genoemd dat ik bij de gesprekken wil zitten, dat mijn kind geen privacy krijgt of iets in die trant of dat ik meen alles te weten. Toch wordt er van alles gesuggereerd en een mening gevormd over een situatie die helemaal niet is benoemd en daar houd ik niet zo van.
Ik voel me helemaal niet aangevallen en zeker geen slechte ouder of mens? Waarom zou ik?

Lijkt me een goed idee.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-04-21 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:07

Lusitana schreef:
Mindim schreef:
Privacy prima, maar ik moet de rekeningen betalen, dus enig inzicht is gewenst, zekers als de klant er ook niet naar mag informeren omdat hij nog geen 18 is. Ik snap dan niet dat daar niet iets op wordt verzonnen.

Ik neem even aan dat een en ander telefonisch ging, ik hoor het wel als het anders was, maar zij kunnen door de telefoon niet nagaan dat je bent wie je zegt en je zou ook niet willen dat ze gegevens aan wildvreemden doorgaven. Het blijft natuurlijk een vervelende situatie, dat zal ik niet ontkennen, en ik weet ook niet hoe je er langs kan behalve persoonlijk op komen dagen en je te identificeren als ouder van.


Ook al ging ik langs kantoor als zijnde ouder van..... , dan nog ben ik geen klant en wordt niet geholpen.

Ik wilde enkel weten of een bepaalde rekening was voldaan, aangezien ik 2 rekeningen had met hetzelfde factuurnummer. Maar dat konden ze me niet vertellen, ik moest mijn eigen papierwinkel maar beter bijhouden was het antwoord :')

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12737
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:21

Ik verplaats dit topic naar [MWS] Mensenwelzijn en sport.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 14:58

Mindim schreef:
Ten eerste is mijn OP vrij algemeen, verder deel ik ook weinig persoonlijke dingen? Ik heb ook nergens genoemd dat ik bij de gesprekken wil zitten, dat mijn kind geen privacy krijgt of iets in die trant of dat ik meen alles te weten. Toch wordt er van alles gesuggereerd en een mening gevormd over een situatie die helemaal niet is benoemd en daar houd ik niet zo van.

Met persoonlijk bedoel ik dat je jezelf (ik vorm) en je zoon noemt en niet met een stelling komt of een losse situatie van Pietje en Marietje.
En op het moment dat je begint over ik heb dit en dat niet genoemd, maak je het weer persoonlijk. Die reacties gaan over het algemeen gewoon over zeer breed genomen titel van je topic: kind 12 en privacy. Daarmee wordt het topic maatschappelijk gehouden. Het is niet te voorkomen dat er reacties zijn die niet specifiek zijn wat je zoekt of vraagt.
De situaties die worden benoemd staan los van die van jou, het gaat meer over waarom om vervolggesprekken gevraagd kan worden enzo.Jij trekt het naar je toe. Niemand zegt of suggereert of neemt iets specifieks over jouw situatie, ik geloof dat alleen Ayasha het over "indien houw zoon" heeft gehad en indien is een belangrijk woord. En ik heb persoonlijk gezegd waarom ik zelf vind dat het misschien verstandig is zulke vervolggesprekken wel te laten plaatsvonden . Maar dat is dus ook algemeen.
Bedenk dat "je" niet altijd jij persoonlijk hoeft te betekenen het kan ook "men" betekenen en dat "een ouder" of "ouders" ook niet persee over jou persoonlijk gaat en dat mensen ook op elkaars reactie reageren.

Je zegt dat je op kantoor niet geholpen zult worden, maar weet je dat zeker, ik bedoel waar baseer je dat op? Hebben ze je dat gezegd? Oprechte vragen, want ik vind dat dus ook apart.
Overigens, als het om de rekeningen gaat, kun je dan gewoon niet via je bank nagaan hoe of wat? Daar is het dan toch vanaf gegaan? Als je contact betaalt hebt, dan moet je inderdaad zelf je administratie overzichtelijk houden, ik vind dat geen raar antwoord.

Enfin, een mod heeft het al verplaatst, want als je het niet breed maatschappelijk gehouden wordt, dan hoort het hier ook niet thuis. Je zult dan ook weer een ander soort mensen treffen die anders reageren denk ik, dus wellicht heb je het daar veel prettiger voor je gevoel.In elk geval succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:58

Een OP is toch altijd voor een deel persoonlijk, er is meestal een reden waarom men een topic opent en daar is ook niks mis mee. Ik denk ook dat ervaringen of weetjes uitgewisseld kunnen worden (de linkjes van Kaka en Prrr bijvoorbeeld), zonder dat men het naadje van de kous weet over mijn situatie, volgens bepaalde mensen in dit topic kan dat schijnbaar niet (zie post Ceffyll)en daar heb ik dan ook op gereageerd met volgende antwoord.
Mindim schreef:
Ik vraag om ervaringen, niet om speculaties of aannames over mijn situatie. En aangezien het om een kind gaat, ben ik ook niet van plan alles op tafel te gooien publiekelijk.

Jouw antwoord daarop is dat ik het dan maar niet persoonlijk moet maken, wat ik ook niet heb gedaan, afgezien van het openen van het topic. En je en mijn zoon e.d. heb gebruikt.

Dat men geen je of jij gebruikt, maar men of een ander algemeen woord, wil niet altijd zeggen dat men het zo algemeen bedoeld. Men weet dat op fora vrij goed, want je wilt niet van persoonlijke aanvallen worden beticht. En het is gemakkelijk om dan achteraf te zeggen, dat men het niet persoonlijk maar algemeen bedoelde :+

Opmerkingen zoals die van Sanne en Ayasha irriteren me, je kan dingen ook normaal vragen en dan krijg je ook een normaal antwoord.

Ik voel me niet aangevallen, een slechte ouder of slecht mens, ik snap ook niet waarom dat wordt gezegd. Verder ga ik hier ook geen woorden meer aan vuil maken, want dit is gewoon compleet off topic.


Ik heb geen account bij infomedics en kind kan niet als debiteur worden gezien vanwege leeftijd, dus rekeningen gaan per post. Voor vragen over de rekeningen kun je als debiteur normaal een code of wat invoeren, die code kregen we dus niet, omdat ik geen klant ben maar mijn zoon, en mijn zoon krijgt geen code omdat ze hem niet als debiteur zien. Dus je valt daar tussen wal en schip.

Tuurlijk kan ik via de bank kijken, factuurnummer gelijk, bedrag is anders, alles is verder gelijk. Dus ik dacht, het factuurnummer klopt niet, ik vraag het na. Maar dan kom je dus nergens en met declareren zijn ze vrij precies.

Misschien als ik er op de stoep had gestaan met mijn paspoort dat het was gelukt hoor, alleen kachel ik daarvoor niet helemaal naar Almere. Dit was vlak nadat de nieuwe wet was ingevoerd, misschien was het een kinderziekte en is het inmiddels opgelost.

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Kind 12 en privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 16:13

Simpele oplossing, betalingsherinnering afwachten. :P

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Kind 12 en privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 16:26

@Lusitana, dat is allemaal bekend. Zodra je ouder wordt, hoor je niet anders.

Het is alleen bloed irritant dat instanties en ook onderwijzers etc er maar standaard vanuit gaan dat ouders niet alles weten. Of dat je allemaal je handen boven het hoofd van je kind houdt.

Dat is deels waar. Tegenover een ander zou ik dat doen, maar dat zegt niks over ons gesprek thuis.

Maar je wordt er gewoon vervelend van dat mensen stanraad roepen; je weet niet wat je kind buiten de deur doet. Al zou een kind wat verzwijgen en stiekem doen, is dat binnen grenzen niet een ramp. Ik heb altijd gehoord dat hij overal welkom was, zo fijn had gespeeld, een leuke knul/nu vent is etc.
Maar zelfs wat hij mij teveel verteld, vertel ik niet aan anderen.

Het gaat om privacy ja, maar die grens is vrij dun. Kinderen wonen meestal thuis, dus dat loopt in elkaar over.

En het gesprek met de GGD zal maar deels prive zijn, want ouders weten dat er een gesprek komt of gewenst is. In dit geval, wat we niet weten zal dat thuis geen gevolgen hebben.
Maar er zijn echt situaties waarbij kinderen dan diep in de oliebol zouden zitten thuis.

Onze zoon heeft een vriendje gehad waar huiselijk geweld speelde en we gesprekken hebben gehad met opvang, ouders, school. Ik vond de privacy ver te zoeken, maar was misschien ook deels omdat ik degene was die de stap had gezet.
Neemt niet weg dat de uitkomst zeer teleurstellend was. Ik had me ingehouden om het netjes en correct te laten oplossen, maar mn eerste gevoel, opwelling en reactie was misschien beter geweest :(

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kind 12 en privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 16:34

Een van onze kids had ook een beugel in het verleden , van zijn 10 de tot 13de, ook rekeningen gingen via infomedics en nooit specifiek op naam van kind gehad. Maar dat is nogal even geleden dus misschien veranderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:12

upendo schreef:
Simpele oplossing, betalingsherinnering afwachten. :P

Dat heb ik uiteindelijk gedaan, weer hetzelfde dubbele factuurnummer. Heb het terug gestuurd met een briefje dat factuurnummer niet klopte. Dua uiteindelijk kreeg ik de juiste, met boete voor te laat betalen. Hadden ze me gewoon telefonisch geholpen had het heel wat gedoe gescheeld :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:14

bigone schreef:
Een van onze kids had ook een beugel in het verleden , van zijn 10 de tot 13de, ook rekeningen gingen via infomedics en nooit specifiek op naam van kind gehad. Maar dat is nogal even geleden dus misschien veranderd.

Dit was in 2018, toen de nieuwe privacy wet er net was, zullen wat mazen in de wet zijn geweest.

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Kind 12 en privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:31

Om alleen even te reageren op infomedics, 3 van mijn 4 kinderen ( 16,15 en 11) hebben ook een beugel, en ik heb destijds zowel als de betreffende kinderen akkoord moeten geven voor de behandelingen.

De rekeningen kan ik altijd inzien, door oa via mijn zorgverzekering maar ook via infomedics ( Gaat tegenwoordig online dacht ik,ben er niet helemaal zeker van daar ik alleen voor de oudste een rekening heb moeten betalen daar hij door de vergoedingen heen was).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 19:19

Lay_D schreef:
Om alleen even te reageren op infomedics, 3 van mijn 4 kinderen ( 16,15 en 11) hebben ook een beugel, en ik heb destijds zowel als de betreffende kinderen akkoord moeten geven voor de behandelingen.

De rekeningen kan ik altijd inzien, door oa via mijn zorgverzekering maar ook via infomedics ( Gaat tegenwoordig online dacht ik,ben er niet helemaal zeker van daar ik alleen voor de oudste een rekening heb moeten betalen daar hij door de vergoedingen heen was).


Rekeningen voor kids onder de 18 gaan enkel per post bij infomedics, aangezien een kind niet betalingsgerechtigd is.
Ik kreeg de rekeningen ook per post en moest ze zelf declareren bij de zorgverzekering. Niet ingestuurde declaraties kon ik daarom ook nog niet inzien bij de zorgverzekeraar. In andere gevallen zullen ze de rekening waarschijnlijk rechtstreeks doorsturen naar de zorgverzekeraar.
Als ik vragen over de factuur had, kon ik dus niet bij infomedics terecht.

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Kind 12 en privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 19:52

Mindim dat is wel dom ook hoor.
Zoon is onder de 18 en mag niks vrgen over een rekening en jij ben zijn moeder en mag niks weten en enkel betalen. Lekker krom.

Vragen bij onze zoon en zijn klas: ben je een man/vrouw. Vulde je in man kreeg je dus de vraag ben je misschien zwanger? Heb je migraine bij je menstruatie? Lollige puberjongens vullen dan’ja’ in.

Ik snap dat GGD dingen wil onderzoeken. Maar of die vrgenlijst de manier is/was.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:23

Mindim schreef:
Dit gaat om een algemeen gezondheidsonderzoek van het GGD. Wij waren op de hoogte dat het onderzoek ging plaats vinden, wij wisten echter niet wanneer.

De brief die we nu kregen is gericht aan ons alsmede aan mijn zoon.

Er is problematiek rondom mijn zoon, dat ik wel wil weten waar dit over gaat, eer ik hem naar een tweede gesprek laat gaan.


Ik hoef echt niet te weten 'wat de problematiek rond jouw zoon' is.
Maar tenzij er redenen zijn om aan te nemen dat het gesprek met de jeugdarts meer kwaad dan goed doet
(... iets wat in principe mogelijk is, maar niet de opzet van een jeugdarts...)
... is dat serieus wat je als ouder wil?

Ik heb mijn kinderen geprobeerd om de subtiliteiten van 'vertrouwelijkheid' en '(medisch) beroepsgeheim' uit te leggen.
Het zijn nuttige denkfiguren.

En dat er thuis een brief komt en je ouders krijgen niet het naadje van de kous te horen: 'dat maakt indruk'.
Een belangrijke indruk.
Dit gesprek lijkt mij dus een uitstekende gelegenheid voor een moeilijk maar belangrijk stukje opvoeding.

(En als jij (!) het gesprek afzegt of verbiedt, is dat ook opvoeding.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 22:40

luuntje schreef:
Mindim dat is wel dom ook hoor.
Zoon is onder de 18 en mag niks vrgen over een rekening en jij ben zijn moeder en mag niks weten en enkel betalen. Lekker krom.

Vragen bij onze zoon en zijn klas: ben je een man/vrouw. Vulde je in man kreeg je dus de vraag ben je misschien zwanger? Heb je migraine bij je menstruatie? Lollige puberjongens vullen dan’ja’ in.

Ik snap dat GGD dingen wil onderzoeken. Maar of die vrgenlijst de manier is/was.


Ja, ik was ook met stomheid geslagen, misschien hebben ze het inmiddels opgelost.

De test ging over vanalles naar ik begrepen heb. Heb inmiddels met de GGD gesproken, aardige mevrouw ook :D Het ging over drugs, sex, gamen, roken en allerhande andere zaken, dus een vrij brede test. Ze weten vooraf niets van de kinderen aangezien de school geen info hierover mag geven. Sommige vragen worden ook op dusdanige manier gesteld, dat zij een goed beeld krijgen.
Wanneer bepaalde punten er uit springen, dan wordt een kind uitgenodigd. Of het daarna met de ouders besproken wordt, hangt af van de urgentie. Is het urgent, dan worden de ouders er bij betrokken, is het meer dan urgent, dan kan men zelfs de ouders passeren. Is het mild, dan proberen ze het met het kind op te lossen zonder de ouders daarvan op de hoogte te brengen.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Kind 12 en privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 08:32

Klinkt alsof ze er best wel goed over nagedacht hebben (en dat is niet cynisch bedoeld).

Overigens vind ik de werkwijze rondom facturen en factuurinformatie wel typisch. Laat de jongere dan toestemming geven om de ouders te informeren over de behandeling en daarmee de facturatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 08:46

Kaka schreef:
Klinkt alsof ze er best wel goed over nagedacht hebben (en dat is niet cynisch bedoeld).

Overigens vind ik de werkwijze rondom facturen en factuurinformatie wel typisch. Laat de jongere dan toestemming geven om de ouders te informeren over de behandeling en daarmee de facturatie.


Ik geloof ook dat over deze testen goed is nagedacht. Als je maar op de juiste manier vragen stelt, dan krijg je een hoop info.

Ik heb wel eens met een professional gepraat die door een bepaalde manier van vraagstelling meer info wist te ontfutselen dan ik wilde geven. En daar kom je achter zodra het antwoord je mond uitrolt, je wordt zo gecornered zeg maar, dat alleen dat specifieke antwoord nog gegeven kan worden. Heel sneaky :D

karijn

Berichten: 5407
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 10:16

Hier ook iemand die via Infomedics de facturen ontvangt voor de beugel van mijn zoon.
De facturen staan op zijn naam maar ik krijg ze nog ouderwets via de brievenbus dus ik maak gewoon de post open en betaal de facturen. Verder geen issues met Infomedics.
Ja, de ortho heeft ook de vraag aan mijn zoon gesteld of hij akkoord gaat met de beugel. Het hangt er, denk ik, ook heel erg van af hoe de vraag gesteld wordt en wat er vooraf uitgelegd is aan het kind. Ik ben namelijk heel erg tevreden over hoe onze ortho het allemaal doet. Dat scheelt enorm.

In geval van de GGD: je hebt te maken met een enorm bureaucratisch gebeuren. Alles volgens allerlei regeltjes, processen en procedures enz. Gelukkig lijkt het in jouw geval, TS, dus mee te vallen maar je mag er zeker wat van vinden.

Persoonlijk zou ik als ouder meer informatie vantevoren willen ontvangen over de inhoud van het onderzoek. Welke vragen gaan ze stellen. Ik vind namelijk dat je dit dan met je kind vantevoren kan bespreken zodat je kind weet wat hij/zij kan verwachten. Je hoeft hier helemaal niet te gaan sturen naar de voor de ouders sociaal gewenste antwoorden maar je stimuleert je kind wel gewoon eerlijk, open en transparant te zijn. Nee, het is geen garantie dat ze dat zullen zijn op het moment dat dit onderzoek plaatsvindt, maar het kan wel de kans verkleinen dat ze zich laten beïnvloeden door vriendjes/klasgenootjes.