Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:56

Nu trek je het wel helemaal uit de context. :')

Nee, ik ben 2x gepakt omdat ik stil stond voor een rood licht met gsm in de hand. Ik zie het nut niet, nee.

Een ja, beroepsgeheim heeft een nut. Tik hem best op de vingers en ga verder als je geen gehoor krijgt, dat zeg ik toch. Maar probeer niet gelijk iedereen neer te steken bij een foutje.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:00

Poekkie schreef:
Nu trek je het wel helemaal uit de context. :')

Nee, ik ben 2x gepakt omdat ik stil stond voor een rood licht met gsm in de hand. Ik zie het nut niet, nee.

Een ja, beroepsgeheim heeft een nut. Tik hem best op de vingers en ga verder als je geen gehoor krijgt, dat zeg ik toch. Maar probeer niet gelijk iedereen neer te steken bij een foutje.

Oh in Nederland mag dat ook gewoon!

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:01

In belgie ook, op voorwaarde dat je 110 (of 130?) euro boete betaalt :')
Als ik rij, leg ik hem weg hoor, voor ik nu als halve doodrijder word bestempeld.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:06

Kidde schreef:
Poekkie schreef:
Nu trek je het wel helemaal uit de context. :')

Nee, ik ben 2x gepakt omdat ik stil stond voor een rood licht met gsm in de hand. Ik zie het nut niet, nee.

Een ja, beroepsgeheim heeft een nut. Tik hem best op de vingers en ga verder als je geen gehoor krijgt, dat zeg ik toch. Maar probeer niet gelijk iedereen neer te steken bij een foutje.

Oh in Nederland mag dat ook gewoon!


Nee hoor, als je achter het stuur zit en stil staat voor een stoplicht mag je je telefoon niet in de hand hebben.

Daarbij is een tandarts geen arts, hij heeft namelijk geen artsenopleiding. Wel is het een medisch professional

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:07

Liselot schreef:
Nee hoor, als je achter het stuur zit en stil staat voor een stoplicht mag je je telefoon niet in de hand hebben. l

Jawel hoor.
Citaat:
Bellen in geparkeerde of stilstaande auto mag
U mag wel elektronische apparatuur vasthouden als u met uw auto stilstaat. Bijvoorbeeld in de file, voor een verkeerslicht of op een parkeerplaats.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... accepteren.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:14

Er is gewoon een regel dat medische gegevens niet doorgespeeld mogen worden aan derden. Daar staat niet bij dat die regel afhankelijk is van hoe erg iets is, of dat de arts misschien slecht geslapen heeft of dat hij de beste intenties had toen hij het doorvertelde.

Hij mag niet zomaar informatie delen. Punt. Dat weet hij gewoon. Waarom mag hij daarvoor niet op de vingers getikt worden? Hij is over de schreef gegaan, maakt niet uit waarmee. Hij heeft zijn keus gemaakt, daar moet hij mee leven. Net zoals je dus niet zielig moet doen over een boete die je krijgt na een overtreding. Je weet wat de sanctie is, kiest ervoor het toch te doen dus dan aanvaard je ook de consequenties.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:16

Ik zeg toch nergens dat je hem niet op de vingers mag tikken? Juist wel. Alleen de manier waarop zijn de meningen over verdeeld.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:26

Poekkie schreef:
Heb alleen dit jaar al 6x moeten blazen hoor :=


Maar nee, ik geloof nog altijd in het goede van mensen. Dus sorry, ik volg je niet in dit relaas.

Ik heb nu 12 jaar mijn rijbewijs, tot vorig jaar minstens 25.000km per jaar. Heb een keer moeten blazen op al die tijd. :+
Dus helaas, ik kan het ook echt niet eens zijn met jou.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 16-04-21 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:30

Heb iets soortgelijks meegemaakt bij de huisarts, ik besloot om de uitslag van een bevolkingsonderzoek niet op te vragen, en mijn moeder was bij dezelfde huisarts. Die heeft gevraagd en toen heeft hij de uitkomst verteld. Nu was dat goed, maar het mag niet. Ik doe mede hierom niet meer mee aan bevolkingsonderzoeken. De beste arts is inmiddels met pensioen, maar ik heb er spijt van dat ik geen klacht heb ingediend.
Ik heb hierdoor ook alles dichtgezet, geen enkele zorgverlener mag iets aan een ander doorspelen.

Een ander voorbeeld wat ik al meegemaakt heb is dat een arts gegevens te lang bewaard heeft. Bij preventieve zorg is dat zolang nodig is, dus als je voor 3 jaar goedgekeurd bent om te duiken is dat 3 jaar en niet 3 jaar en 1 dag. In dit geval kwam ik na 4 jaar terug en had hij de gegevens nog. Dat mag niet en daar heb ik hem opgewezen. Hij zei dat hij dat niet wist en ik heb het direct via google laten zien.

Ik zou in dit geval die tandarts aanspreken en eventueel daarna een officiële klacht indienen.

Verder zou ik nadenken of je na een bezoek aan een arts wel wilt dat je dossier bewaard blijft. Dit mag je altijd laten verwijderen. Bij iemand die ik ken is dit gebeurd omdat er een foute conclusie in stond die de arts niet wilde aanpassen. Toen heeft hij gezegd dan verwijder je alles en is er nooit een onderzoek geweest. Daar was hij niet blij mee, maar dat is een arts ook wettelijk verplicht.
Dus hier zou ik ook over nadenken als je een naar gevoel overhoudt aan die tandarts.

Maar misschien valt alles mee en is gewoon een gesprek voldoende. Maar iemand wijzen op een fout mag zeker. Afhankelijk van de ernst en vervolgschade mag er wel of niet een consequentie aan vast zitten.

Ik heb 2 keer moeten blazen in mijn inmiddels bijna 24jarige autorijcarriere. En die 2 keer was ook nog op dezelfde dag (de vrijdag voor kerst), elke toegangsweg in de gemeente hadden ze controle en ik moest 2 keer de gemeente uit en dus weer in.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:32

Ayasha schreef:
Poekkie schreef:
Heb alleen dit jaar al 6x moeten blazen hoor :=


Maar nee, ik geloof nog altijd in het goede van mensen. Dus sorry, ik volg je niet in dit relaas.

Ik heb nu 12 jaar mijn rijbewijs, tot vorig jaar minstens 25.000km per jaar. Heb een keer moeten blazen op al die tijd. :+


Haha oeps, ik als zeker een keer of 25 in totaal. misschien ben ik gewoon altijd op de verkeerde plek :+

Reed vroeger veel van en naar brussel op vrijdagavond en zondagavond voor studie (kotstudent) en dat zijn de tijden bij uitstek natuurlijk. En nu altijd elke avond laat onderweg van/naar de paarden en steeds prijs hoor. Volgens mij ben ik tegen gehouden bij de eerste coronacontrole ooit haha. Alleen jammer dat ze geen bob sleutels meer uitdelen, drink toch nooit bij de paarden :')

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:38

Die bob sleutelhanger mis ik ook nog. Heb er toen om gevraagd, maar hadden ze niet. Helaas.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:52

germie schreef:
Die bob sleutelhanger mis ik ook nog. Heb er toen om gevraagd, maar hadden ze niet. Helaas.


Een vriend van mij is ooit eens 4x in een lus langsgereden bij een controle tot ze hem er ook uitpikten want hij wou zoooo graag een bob sleutel. Hadden ze die niet, maar ze gaven hem wel een boete omdat een achterlicht niet meer werkte (wist ie niet). Nog steeds de mop van de dag hier _O-

Roihi

Berichten: 2889
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 17:23

Waarom zou TS haar vriend niet meteen naar de tuchtcommissie stappen om klacht in te dienen?
Niemand weet in welke mate deze tandarts van nog andere patiënten informatie doorspeelt naar gelijk wie. Daar kan je gewoon niet meer op vertrouwen.
Misschien is het wel een heel uitzonderlijk geval, of misschien maakt deze arts er een gewoonte van om rond te kletsen om eender welke reden?
Als de arts erop aangesproken wordt is ook nog maar de vraag of die eerlijk zal antwoorden natuurlijk.

Teveel onzekerheden, ik persoonlijk zou verhaal halen maar ook tegelijk klacht indienen.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 17:29

We weten niet eens of het de receptioniste was of de tandarts zelf. Over de receptioniste kun je geen klacht indienen bij de medische tucht commissie. (Wel elders natuurlijk).
Ik zou gewoon even bellen en vragen wat er is gebeurd en wie wat heeft gezegd. Daarna kun je altijd nog besluiten ergens een klacht in te dienen.

Overigens houden tuchtcommissies artsen helemaal geen hand boven het hoofd. In tegendeel. Ze hebben gewoon de wet te volgen en dat wordt ook gewoon zo gedaan en soms zelf erg streng al dan niet strenger aan de hand van jurisprudentie.

Roihi

Berichten: 2889
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 17:35

Ah kijk, Frummels, dat is ook weer een punt dat de receptionist(e) de "schuldige" kan zijn :j
Daar heb ik niet aan gedacht.
Maar dan zit je ook op hetzelfde punt eigenlijk niet, als je verhaal gaat halen, gaat die persoon er dan eerlijk over zijn?
Maar je hebt dan idd wel een beter idee waar je klacht moet gaan indienen.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 17:37

Nou het gemak waarmee er de laatste zoveel reacties vanuit gegaan wordt dat de tandarts persoonlijk de informatie doorgespeeld heeft vind ik wel ver gaan hoor... er lopen meer mensen rond in zo'n praktijk en dat is ook al een paar keer eerder ter sprake gebracht in het topic :j

Als vriend zeker weet dat hij het er verder tegen niemand over heeft gehad, dan weet je natuurlijk wel dat het echt vanuit de praktijk "gelekt" is, want hoe komt vader anders aan die info :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 17:38

Wirobelgje schreef:
Waarom zou TS haar vriend niet meteen naar de tuchtcommissie stappen om klacht in te dienen?
Niemand weet in welke mate deze tandarts van nog andere patiënten informatie doorspeelt naar gelijk wie. Daar kan je gewoon niet meer op vertrouwen.
Misschien is het wel een heel uitzonderlijk geval, of misschien maakt deze arts er een gewoonte van om rond te kletsen om eender welke reden?
Als de arts erop aangesproken wordt is ook nog maar de vraag of die eerlijk zal antwoorden natuurlijk.

Teveel onzekerheden, ik persoonlijk zou verhaal halen maar ook tegelijk klacht indienen.


Omdat niemand weet of de tandarts dit ook echt heeft gedaan. Daarvoor moet je dus eerst tandarts en eigenlijk de moeder spreken.

Mensen nemen wel heel makkelijk alles aan. Ik schrik daar wel van.

Hoezo gaat het nu over blazen? Ik rij 30jr auto. Ben altijd de Bob geweest, want drink niet. Ik ging elke dag van Almere naar Amsterdam. Rij al jaren van midden naar Noord Nederland.

Maar heb in mn hele leven 1x geblazen. Was leuk, zat met mn zoon in de auto, net een milk shake gehaald en moest blazen. Hij sloeg nog net niet uit van zoetigheid.

Ik zou het overigens wel fijn vinden dat de medische dossiers wat beter worden bijgehouden. Ik ben al jaren onder medische behandelingen bij diverse artsen en een aantal keren verhuisd. Ik geef altijd toestemming, maar toch komt vaak niet alles mee. Of verkeerd en dat is echt wel bloed irritant.

Persoonlijk heb ik ook geen moeite met wie dat kan lezen, want heb niks te verbergen, maar het systeem zou wel echt beter moeten.

Ik heb bij de nieuwe apotheek alles goed geregeld, maar krijg van ziekenhuis spuiten. Elke keer geef ik dat door, want is erg belangrijk voor wisselwerking met andere medicatie en toch staat het weer niet in medicatie dossier. Dus apotheek zou alles meegeven als ik niet oplet.
Huisarts is wel redelijk op de hoogte.
Maar ook die heeft geen tijd om bij een nieuwe patient een uitgebreid dossier van zoveel jaren uit te pluizen. Ik moet dan zelf enorm alert blijven en steeds weer aangeven dat iets niet kan of mag.

Bij de tandarts ook mijn medicatie moeten doorgeven. Maar verder hebben zij niet echt iets te maken met de rest van mijn medische dossier. Trekken etc mag alleen niet zonder voorbereiding.
Ik vind dat alleen niet echt een groot geheim en zou ook niet weten wie dat heel interessant vindt.

Kmbrly

Berichten: 1844
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 17:44

Die moeten toch ook verklaring afleggen ivm privacy.
Zelfs ik die een contactcenter werkt heb zelfs zwijgplicht :D .

Ik vind het wel chapeau dat je vriend er redelijk rustig onder blijft.
Als het bij mij was stond ik daar direct. Ik heb ook iemand waar ik van in 2003 geen contact meer heb. Die moet nog niet eens weten als ik mijn kleine teen heb gestoten.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 17:58

Wirobelgje schreef:
Ah kijk, Frummels, dat is ook weer een punt dat de receptionist(e) de "schuldige" kan zijn :j
Daar heb ik niet aan gedacht.
Maar dan zit je ook op hetzelfde punt eigenlijk niet, als je verhaal gaat halen, gaat die persoon er dan eerlijk over zijn?
Maar je hebt dan idd wel een beter idee waar je klacht moet gaan indienen.

Dan kan de tandarts dat uit leggen aan de commissie en zijn ‘lek’ oplossen. Het is eigenlijk echt niemand anders zijn verantwoordelijkheid dan die van de tandarts. Hoe je het ook draait of keert.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 18:07

Poekkie schreef:
Besef jij wel wat voor gevolgen dit voor iemand kan hebben, tot schorsing aan toe?


Er worden geen tandartsen meteen geschorst om het 1 keer delen van prive-gegevens.

Dus als dit het enige is, wordt het vrijwel zeker afgedaan met de allerlichtste vorm die het tuchtcollege heeft (een waarschuwing of zelfs alleen maar een vaststelling) wat feitelijk inhoudt dat het tuchtcollege officieel stelt dat het niet juist was wat de (tand)arts deed en dat men in het vervolg beter verwacht, zonder verdere concrete gevolgen.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 18:21

Shadow0 schreef:
Poekkie schreef:
Besef jij wel wat voor gevolgen dit voor iemand kan hebben, tot schorsing aan toe?


Er worden geen tandartsen meteen geschorst om het 1 keer delen van prive-gegevens.

Dus als dit het enige is, wordt het vrijwel zeker afgedaan met de allerlichtste vorm die het tuchtcollege heeft (een waarschuwing of zelfs alleen maar een vaststelling) wat feitelijk inhoudt dat het tuchtcollege officieel stelt dat het niet juist was wat de (tand)arts deed en dat men in het vervolg beter verwacht, zonder verdere concrete gevolgen.


Ik hoop oprecht voor die mens dat dit gebeurt dan :)

Want ja het was fout, maar dit is imo geen fout die voor iemand verregaande gevolgen zou moeten hebben.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 18:24

Poekkie schreef:
Ik hoop oprecht voor die mens dat dit gebeurt dan :)


Is er een reden dat je aanneemt dat het indienen van een klacht wel meteen leidt tot 'verregaande gevolgen'?

Citaat:
Want ja het was fout, maar dit is imo geen fout die voor iemand verregaande gevolgen zou moeten hebben.

Dat klinkt alsof je het beroepsgeheim sowieso niet zo belangrijk vindt, en het doorbreken ervan ook niet zo. Want het was toch niet zo erg. Dat lijkt me niet terecht.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 18:27

Hier in belgie, gaat het RIZIV echt absurd om met klachten voor artsen. Dus ja :)

Verder graag mijn woorden niet verdraaien. Ik zeg nergens dat het beroepsgeheim zomaar geschonden kan worden. Alleen dat ik dit geval van alle medische klachten die ik kan indenken wel de minst erge vind. Ik vind een terechtwijzing dus ook meer dan voldoende. ‘T is nu ook niet dat er verkeerde behandelingen ofzo hierdoor gaan volgen of dit enige gevolgen zal/kan hebben voor de vriend van TS buiten ‘het idee’. Als zal ieder hier wel weer een geweldige mening over hebben natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 16-04-21 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

mariettek

Berichten: 1690
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 18:29

Wirobelgje schreef:
Waarom zou TS haar vriend niet meteen naar de tuchtcommissie stappen om klacht in te dienen?
Niemand weet in welke mate deze tandarts van nog andere patiënten informatie doorspeelt naar gelijk wie. Daar kan je gewoon niet meer op vertrouwen.
Misschien is het wel een heel uitzonderlijk geval, of misschien maakt deze arts er een gewoonte van om rond te kletsen om eender welke reden?
Als de arts erop aangesproken wordt is ook nog maar de vraag of die eerlijk zal antwoorden natuurlijk.

Teveel onzekerheden, ik persoonlijk zou verhaal halen maar ook tegelijk klacht indienen.


Stel: Tandarts heeft gekeken naar de naam en is bij het verkeerde telefoonnummer uitgekomen en krijgt de anonieme (dit is de voicemail van 06xxx) voicemail. "Beste xxx jammer dat je de afspraak hebt afgezegd ivm xxx, zullen we een nieuwe afspraak maken?"

Misschien toch eerst gewoon even een kans geven? Iedereen kan fouten maken, en het hoeft niet altijd met opzet te zijn.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 18:40

Poekkie schreef:
Want ja het was fout, maar dit is imo geen fout die voor iemand verregaande gevolgen zou moeten hebben.

Mss in dit geval niet.. maar het gebeurd wel dat een ouder/expartner per ongeluk wordt gebeld en dat die zo aan een nieuw adres komen wat zij niet hadden mogen weten.