Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Mag ik een piercing?
Voordat je een piercing neemt is het handig om te weten of je er überhaupt een mag laten zetten. Je leeftijd en gezondheid zijn hiervoor twee criteria.
Leeftijd
Als je jong bent kun je niet zomaar een piercingshop binnenlopen en een piercing laten zetten. Volgens de officiële regelgeving mogen er geen piercings gezet worden bij kinderen jonger dan 16 jaar, met uitzondering van oorlelgaatjes. Tussen de 16 en 18 jaar heb je toestemming nodig van je ouders of voogd, en moeten deze aanwezig zijn bij het zetten van de piercing. Genitale piercings en tepelpiercings zijn op deze leeftijd nog verboden.
Ondanks deze regels kan het zijn dat een shop andere leeftijdsgrenzen hanteert. Een shop kan er bijvoorbeeld voor kiezen om pas vanaf 18 jaar genitale piercings te laten zetten of om tot 18 jaar toestemming van ouders of voogd te vragen. Vaak wordt er via de website van de shop aangegeven welke leeftijdsgrenzen zij hanteren. Laat je hierover goed informeren zodat je weet waar je aan toe bent.
Brainless schreef:Citaat:Mag ik een piercing?
Voordat je een piercing neemt is het handig om te weten of je er überhaupt een mag laten zetten. Je leeftijd en gezondheid zijn hiervoor twee criteria.
Leeftijd
Als je jong bent kun je niet zomaar een piercingshop binnenlopen en een piercing laten zetten. Volgens de officiële regelgeving mogen er geen piercings gezet worden bij kinderen jonger dan 16 jaar, met uitzondering van oorlelgaatjes. Tussen de 16 en 18 jaar heb je toestemming nodig van je ouders of voogd, en moeten deze aanwezig zijn bij het zetten van de piercing. Genitale piercings en tepelpiercings zijn op deze leeftijd nog verboden.
Ondanks deze regels kan het zijn dat een shop andere leeftijdsgrenzen hanteert. Een shop kan er bijvoorbeeld voor kiezen om pas vanaf 18 jaar genitale piercings te laten zetten of om tot 18 jaar toestemming van ouders of voogd te vragen. Vaak wordt er via de website van de shop aangegeven welke leeftijdsgrenzen zij hanteren. Laat je hierover goed informeren zodat je weet waar je aan toe bent.
https://dutchink.nl/eerste-piercing/
pinto_1 schreef:Mijn nichtje kreeg met 14 een navelpiercing (met toestemming van haar ouders), dus ik vraag me af of de informatie klopt?
Brainless schreef:Onder de 16 mag het niet, alleen de gewone oorbel mag onder de 16.
Een tattoo daarentegen mag wel vanaf 12 (tot 16) alleen met toestemming van de ouders en niet op handen/polsen/hals en gezicht.
Vanaf 16 heb je geen toestemming nodig.
Is heel apart geregeld... gelukkig doen de meeste shops het niet zonder toestemming tot 18.
Brainless schreef:pinto_1 schreef:Mijn nichtje kreeg met 14 een navelpiercing (met toestemming van haar ouders), dus ik vraag me af of de informatie klopt?
Dat er shops zijn die zich er niet aan houden of niet weten dat voor piercings strengere regels zijn dan voor een tattoo, wil niet zeggen dat het ook (wettelijk) mag.