Beginnen met (vegan) fitness, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Beginnen met (vegan) fitness, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 14:20

Hey bokkers,

Ik dacht dat ik ontzettend goed bezig was qua gezond eten en afvallen, maar er leek maar geen verandering in te komen.
Ik ben nu tijdens de feestdagen (wat ook wel begrijpelijk is) zelfs aangekomen.
Ik heb al een van de boosdoeners gevonden: Mijn "gezonde" broodbeleg. Met het idee dat dat het gezondste is, eet ik vaak vegan vervangers voor kaas, vleesbeleg, paté, en dergelijke. Leuk bedacht natuurlijk, en uiteraard gezonder als chocopasta en speculoos en weet ik wat, maar het blijft sterk bewerkt met weinig echte voedingswaarde.

Dus ik zoek sowieso lekkere, gezonde vegan brood opties!

Verder wil ik dus meer met fitness gaan proberen, vooral omdat ik naast iedere dag 45 minuten fietsen om naar mijn pony te gaan weinig doe. Specifiek vegan fitness, omdat het daar natuurlijk anders zit qua bronnen van eiwitten en co.

ista

Re: Beginnen met (vegan) fitness, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 14:23

Hummus
Plakjes tomaat en komkommer met wat zout en peper
Plakjes avocado
Aardbeien
Sandwichspread (niet zo heel erg gezond...)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 14:31

Ik eet zelf deze op brood en dan wat sla/rucola erbij! Vind ik zelf erg lekker, is ook erg goed van samenstelling!

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 15:08

Voor je eiwitten zou ik vooral kijken naar peulvruchten, tofu en tempeh. Alle bewerkte producten (vleesvervangers, broodbeleg) zijn prima om af en toe eens te eten, maar ik zou ze niet in grote hoeveelheden naar binnen werken. Ook kun je kijken naar plantaardige eiwitpoeders. Daarmee kun je shakes maken, maar je kunt ze bijvoorbeeld ook door havermoutpap doen om daar meer eiwitten aan toe te voegen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 16:32

Hummus inderdaad. Ik heb het wel leren eten, vond het eerst niet zo lekker. Was even zoeken naar welke variant en dan lekker aanvullen met tomaat en komkommer.

In de ochtend maak ik altijd havermout met appel en rozijnen. Net een soort appeltaartje, erg lekker!

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 16:48

Zoals hierboven al meerdere malen genoemd is hummus een uitstekend alternatief waar heel goed mee te variëren is. Zelf eet ik het erg graag met gegrilde groenten (courgette, aubergine, paprika) en kiemgroenten.
Verder eet ik graag (100%) pindakaas op mijn brood. Gecombineerd met banaan of sambal met komkommer.

In de ochtend eet ik meestal havermoutpap ('s zomers overnight oats, 's winter opgewarmd met plantaardige melk) met een schep vegan protein blend, lijn- of chiazaad, pitten en fruit.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 17:59

Hummus, tuurlijk, dat ik daar niet aan gedacht heb!

Pindakaas zou ik moeten leren eten, haha. Ik vind pinda's heerlijk, maar pindakaas trekt me nooit zo, haha.

Ik heb bij havermout altijd het probleem dat ik óf een 5-dubbele portie zou moeten maken, of na een uurtje alweer honger heb.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 18:13

Een eetlepel (100%) pindakaas door de havermout doet wonderen. Hoeveel maak je?

Verder vind ik Muhammara voor op brood ook heerlijk.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 18:36

Ik heb het al heel lang niet meer gemaakt, haha. Hoeveel maak jij?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 18:50

Mijn 'powerontbijtje' bestaat uit een potpourri van een halve beker skyr (Milbona vanille van de Lidl), aangevuld met een paar lepels kwark, een uitgeperste sinaasappel, een schep proteïnepoeder ('My Proteïn', zoon heeft hem dat via de sportschool), een theelepel henneppoeder, één of twee eetlepels muesli en dan voor de smaak wat honing, noten of zaden en (vers) fruit. Soms nog wat kokosrasp of cacaonibs voor de smaak en de bite. Heerlijk en erg eiwitrijk.

Mijn zoon maakt een grote shake met volle melk, kwark / yoghurt, de genoemde proteïnepoeder, havermout, nootjesmix, chocopoeder / pasta voor de smaak, en fruit naar keuze. Voor de melk kun je een vegan variant nemen, maar weet niet of er vegan kwark of yoghurt bestaat.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 18:52

Ik ben veganist en sport veel. Geen fitness maar klassiek ballet dus ben wel heel gespierd. Na het dansen zorg ik dat ik extra eiwit neem en het liefst van te voren ook. Sowieso zorg ik dat ik veel eiwit binnenkrijg. Dit kan met bv trekrepen, plenny, maar ook gewoon met noten of soyayoghurt/kwark/(choco)melk. Zelf proteïne bites of reepjes maken is ook een optie maar ben ik nog nooit aan toegekomen :')
Op Facebook heb je een groep vegan sporters en sowieso kan je veel instagram en facebook accounts vinden waar je misschien inspiratie uit kan halen. Succes :)

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 19:13

Gegrilde groente zijn ook heerlijk op brood.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 19:15

Lekkere zelf gegrilde courgette met paprika met kruiden of knoflook is zelfs ook erg lekker op brood.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 19:37

CastaMickey schreef:
Ik ben veganist en sport veel. Geen fitness maar klassiek ballet dus ben wel heel gespierd. Na het dansen zorg ik dat ik extra eiwit neem en het liefst van te voren ook. Sowieso zorg ik dat ik veel eiwit binnenkrijg. Dit kan met bv trekrepen, plenny, maar ook gewoon met noten of soyayoghurt/kwark/(choco)melk. Zelf proteïne bites of reepjes maken is ook een optie maar ben ik nog nooit aan toegekomen :')
Op Facebook heb je een groep vegan sporters en sowieso kan je veel instagram en facebook accounts vinden waar je misschien inspiratie uit kan halen. Succes :)

Leuk die accounts inderdaad, maar de meeste zijn dan weer zo gespierd / doorgetraind dat je er als beginner nauwelijks wat aan hebt :')

Bedankt voor de tips iedereen!

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:47

Citaat:
Ik heb het al heel lang niet meer gemaakt, haha. Hoeveel maak jij?

Ik maak 250 ml havermelk met 4 eetlepels havermout en 1 volle eetlepel 100% pindakaas.

Normaal gesproken ben ik na ieder ontbijt weer snel leeg, hier doe ik het toch wel een tijdje goed op. Maar dat is vast voor iedereen anders.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 06:12

Nala schreef:
CastaMickey schreef:

Leuk die accounts inderdaad, maar de meeste zijn dan weer zo gespierd / doorgetraind dat je er als beginner nauwelijks wat aan hebt :')

Bedankt voor de tips iedereen!

Ik zou ook niet per se van die overdreven gezonheidsfreaks doen, maar op de meeste accounts komen proteïne dingetjes regelmatig voorbij :)

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 08:14

Ik ben ( 95 %) whole plantbased sinds vorig jaar augustus , en duur
sporter .( eet af toe nog wat kaas :o )
En eet nog maar zeer weinig brood .
Humus voor op het brood maak ik zelf , in allerlei combinaties .
Of een bonen/avocado spread gekruid naar smaak .Krijg je en
eiwitten en omega3 binnen . Plakje komkommer er op en je #
broodbeleg is klaar .

Plantpowders heeft vegan eiwitpoeder op basis van erwten eiwit .
Deze smaakt beter dan op basis van amandeleiwit vind ik persoonlijk .

Ik zou in ieder geval proberen dat alle drie maaltijden genoeg
eiwit bevatten .