Wat te doen als........ ik weet het effe niet meer.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sandorra

Wat te doen als........ ik weet het effe niet meer.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 10:09

Ik ben al geruimere tijd ik denk inmiddels 10/11 jaar bekend met een rechterknie met veel schade na een val met paard in een droge sloot.

Nieuwe voorste kruisband, graad 3 kraakbeen beschadiging achterkant knieschijf. Meerdere kijkoperatie’s ivm los kraakbeen. Groeve waar knieschijf in loopt is al eens aangepast.

Nu heb en blijf ik altijd pijn houden in mijn knie. Ik denk doordat ik al ruimere tijd de knie probeer te ontzien/ te ontlasten onbewust dat ik anders ben gaan lopen/ bewegen. Dat resulteert nu in heel veel pijn in mijn heup/ liesregio. Mijn angst is dat omdat ik al geruimere tijd anders loop / beweeg dat er slijtage in mijn heup zit.....

Hiervoor ben ik in januari al eens naar de huisarts geweest welke mij toen adviseerde fysio en lag/ ligt aan de spieren en pezen die het bovenbeen en bekken verbinden.

Eind februari begin maart nogmaals bij huisarts geweest omdat ik nog steeds veel pijn heb, extra pijnstillers naproxen gekregen. Afwachten fysio moet gaan helpen.

Afgelopen weekend weer zoveel pijn gehad dat slapen erg lastig is ik weet niet hoe ik moet gaan liggen / houding nemen om geen pijn te hebben. Ivm veranderde andere medicatie via het ziekenhuis ergens anders voor is het gebruik van NSAID afgeraden. In mijn ogen werkt de fysio niet ik had verwacht al minder pijn te hebben en verbetering te zien.

Vanmorgen dus wederom contact gehad met de huisarts.( er zitten meerdere in de praktijk) de huisarts die mij 2 x gezien heeft met deze klacht is deze week afwezig en maandag kan ik evt afspraak krijgen om langs te komen.

Wat dus betekend dat ik de komende week te gaan heb met pijn waarvan ik niet meer weet wat ik moet doen om me wat comfortabeler te voelen....... ivm de veranderde medicatie gebruik ik voor de pijn alleen maar paracetamol 4x1000mg per dag wat helaas niet helpt.
Ik heb ook al contact opgenomen met de orthopeed in het ziekenhuis waar ik uitgebreid bekend ben met mijn knie en mijn probleem voorgelegd maar daar geven ze aan zonder verwijzing van huisarts niks te kunnen doen.

Begrijp mij niet verkeerd ik weet ivm Corona etc dat ziekenhuizen / huisartsen / de zorgmedewerkers het heel druk hebben etc. ( het bekende verhaal welke iedereen weet)

Maar ik heb het gevoel dat je tegenwoordig een nummer bent en dat men veel terughoudender is met het doorverwijzen/ sturen voor verdere testen/ onderzoek om nu daadwerkelijk een oorzaak van iets te achterhalen dan dat vroeger werd gedaan.

Ik voel hoeveel last ik ervan heb ik lig er wakker van en ervaar veel pijn nu ben ik geen watje en kan best wat hebben en loop ook vaak te lang ergens mee voor ik ermee naar een huisarts ga . Maar nu heb ik wel zoiets van hoe ga ik het deze week uithouden......

En dat terwijl je wel genoeg premie betaald maandelijks en ook eigen risico ( welke ik door mijn dure medicijnen in januari al gelijk kwijt ben)

Zijn er meer mensen die hetzelfde ervaren en hebben jullie tips evt zelf ook klachten gehad in heup/ lies die mij wellicht wat kunnen verhelpen van de pijn, vooral als ik in bed lig om te gaan slapen. Ik hoop met tips de week door te kunnen komen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:14

Na enkelletsel liep ik ook verkeerd en soms nog wel eens, ik heb nu zooltjes laten aan meten dat scheelt wel iets. Maar door dat je probeert je knie te ontlasten gaat je bekken op spelen. Een fysio kan je hier echt bij helpen, of osteopathie .

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 10:18

marleen_usar schreef:
Na enkelletsel liep ik ook verkeerd en soms nog wel eens, ik heb nu zooltjes laten aan meten dat scheelt wel iets. Maar door dat je probeert je knie te ontlasten gaat je bekken op spelen. Een fysio kan je hier echt bij helpen, of osteopathie .

Ik loop al sinds eind januari bij de fysiotherapeut, helaas zonder verbetering.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:20

De poli orthopedie heeft het nu echt niet zoveel drukker.
Operaties wel, maar dat is nog helemaal niet aan de orde.
Ook röntgenfoto's en MRI's worden nog gewoon gemaakt.
Dus ik zou zeker aandringen op een verwijzing naar de orthopeed.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:24

Wat een nare situatie!

Hier twee kapotte knieën en enkels, en mijn onderrug/SI gewricht niet OK. Een en ander houdt elkaar dus in stand, ik loop mezelf letterlijk steeds weer scheef door het wisselend ontlasten. Een combinatie van fysio, manuele therapie en orthopedische zooltjes houdt het binnen de perken, en in slechte periodes wil een kniebrace of enkelbrace nog wel eens verlichting geven tijdelijk. Wanneer dat niet meer afdoende gaat zijn wordt er minimaal 1 knie vervangen door de orthopeed. Maar dat wil je natuurlijk zo lang mogelijk uitstellen.

Wat bij mij een hoop goed doet is onderhoud door middel van poweryoga en 1-2 keer per week bokstraining, een hoop kan opgevangen worden door core stability. Maar in jouw geval zou ik dat wel in overleg met je fysio doen :) En denk dat je inderdaad best door kunt gaan drukken richting orthopeed, al is het maar voor grondige checkup.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:28

Je moet dat dan toch op de een of andere manier duidelijk krijgen bij de huisarts, als je niet kunt slapen van de pijn en niet weet hoe je de dagen dpor moet komen heb je gewoon te veel pijn. Daarvan ga je verkrampen, nog slechter lopen en als je op mij lijkt je hele lijf vastzetten.

Geef aan waar je tegenaan loopt. Wat voor doodnormale dingen kan je niet meer? Hoe beïnvloed het je werk/dagelijks leven? Dat zijn dingen die belangrijk zijn voor een huisarts om te weten.

Daarnaast kan ik je aanraden om een goede masseur te zoeken. Hij of zij kan je knie niet fiksen, maar wel de hele rest van je lichaam losmaken.
Bij mij maakte dat een gigantisch verschil, ook in de pijn van het probleemgebied

Radiostilte

Re: Wat te doen als........ ik weet het effe niet meer.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:39

Kun je niet eerder terecht bij een andere huisarts binnen de praktijk? Als je er niet van kan slapen duurt een week wel heel lang. Misschien pakt hij/zij ook meer door.

En heb je al met je fysiotherapeut overlegt wat hij/zij vindt en denkt van jouw klachten en of hij/zij denkt het op te kunnen lossen met jou en op welke termijn? Is hij/zij het met jouw huisarts eens dat het een probleem van de spieren/pezen is of heeft je fysio eigenlijk een andere gedachte. Vaak weten fysio's veel beter waar ze moeten zoeken als je een probleem hebt. En als ze merken dat ze je niet kunnen helpen sturen ze je vaak zelf naar de huisarts om een doorverwijzing te vragen. Die de huisarts dan eigenlijk altijd wel geeft. Ten minste dat is mijn ervaring

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:45

Ik heb ook flinke pijnklachten in mijn heupen/liezen, 's ochtends zo erg dat ik bijna niet kan staan. Bij mij werkt warmte goed om het wat te verminderen, dus ik slaap meestal met een kruik. Van houding wisselen scheelt ook iets (dus soms half zittend slapen bijvoorbeeld)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:48

Wat naar voor je dat je zoveel pijn en ongemak hebt.

Onze jongste heeft ooit zijn knie verbrijzeld met fietscrossen. In het ziekenhuis wisten ze daar geen raad (meer) mee en ondanks wat operaties wilde het niet meer vlotten. Uiteindelijk is hij naar ViaSana in Mill geweest en daar hebben ze hem kunnen helpen. Hij is daar geopereerd en heeft er nu bijna geen last meer van. Volgens mij wordt het ook door je zorgverzekeraar vergoed.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:51

Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de eisen van MWS.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:54

Ik heb geen schade aan mijn kruisband, wel kraakbeenschade graad 3 aan mijn rechterknie. Daarbij ook een heel slechte rug en bekken, schiet van niks vast zeg maar. Ik heb met mijn knie zeker 3 maand bij de fysio gelopen voor het begon te helpen. In mijn geval kwam dat ook omdat het idd continue zeer deed, waardoor ik helemaal anders ging lopen. Waardoor alle pezen en spieren in mijn been, tot en met mijn onderrug, verkrampten.

Ik ben nu, meer dan een jaar nadat het letsel ontstaan is, meestal pijnvrij. Wel moet ik een kniebrace aan als ik iets met paarden ga doen of met de hond ga gaan wandelen, of ergens de hele dag wil gaan rondlopen. Dat ding helpt om onverwachte schokken/bewegingen op te vangen. Misschien kan een brace jou ook wat helpen?

Ik ben overigens niet geopereerd omdat dat bij mijn letsel niet zou uithalen. Paracetamol hielp ook niet bij me, ik nam ibuprofen en dat hielp soms een beetje.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:00

Ik zou toch kijken of je sneller terecht kan, een week zoveel pijn is gewoon niet tedoen. Eventueel zou je met een telefonisch consult misschien al andere pijnstilling kunnen ophalen bij de apotheek.

Brufen bruis de 600 is het enige dat mijn kniepijn een beetje in toom houd. Daarnaast heb ik als nood tramadol (niet autorijden dan alleen) en een tens apparaat gekregen via de pijnpoli. Als het te erg wordt en ik gebruik die tens dan is het na een week meest weer houdbaar.

Zwaardere pijnstilling is meest verslavend, zwaar versuffend of anderszins gewoon niet echt te combineren met een actiever leven en zelf je verplaatsen.

Overigens mijn knie is meerdere keren geopereerd en wat ik nu heb is het maximale dat eruit te halen is. Met een instabiele knie (knieschijf staat regelmatig daar waar hij niet hoort te staan), te slappe kruisbanden, kraakbeen weg op de ene plek en teveel op de andere plek en een onderbeen dat daardoor niet meer in een rechte lijn staat met mijn bovenbeen. Bij zwaardere belasting of risico op overstrekken gaat er tape op om knieschijf op zijn plek te houden en eventueel daaroverheen een maximaal ondersteunende maatbrace die zowel buiging als zijstand corrigeert.

Goede fysio, revalidatie en nu bovenbeenspieren in conditie houden is wel heel belangrijk. Met goede bovenbeen spieren houdt je je knie meest wel stabieler.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:21

sandorra schreef:
marleen_usar schreef:

Ik loop al sinds eind januari bij de fysiotherapeut, helaas zonder verbetering.

Vanuit ervaring heb ik geleerd dat de ene fysiotherapeut de andere niet is. Dit betekent niet dat ene zijn werk niet goed doet, maar dat de manier van werken misschien niet helemaal aansluit bij jouw problematiek.
Wat betreft de pijnklachten, hoe zit het met de vitaminen in jouw bloed? Het te kort aan het een of ander kan ook pijn opleveren in heupen/dijbenen. Wellicht kun je hier eens naar kijken. Soms is het voor jou zo evident dat een klacht een bepaalde oorzaak heeft waardoor je andere dingen over het hoofd ziet.
Wat doe je nu aan lichaamsbeweging? Misschien kun je kijken of yoga/plates iets voor je kan zijn.

Succes met het herstel. Soms is het ook een deel acceptatie, hoe moeilijk dat ook is.

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 11:35

@duoPenotti klopt idd wat je zecht maar zonder verwijzing/ afspraak werkt het helaas niet daarvoor kan ik dus pas evt maandag as terecht.

@vientje ik heb en krijg oefeningen mee om thuis te herladen tot de pijngrens ik mag er niet overheen gaan.... maar ik ervaar nu constant pijn dus lukt het momenteel niet.

@sintara Er zijn eigenlijk geen dingen die ik niet doe of laat...... woon alleen en met de Corona alle afstands regels heb ik het al moeilijk zat. Wel loop ik denk ik al meerdere weken inmiddels niet meer samen met mijn vader om honden (van mijn ouders) uit te laten verder moet alles thuis gewoon gebeuren wel merk ik dat ik wel zo weinig mogelijk trap probeer te lopen ( woon op 1e verdieping geen lift). En dus wel alles probeer achterelkaar te plannen. Goede vriend van mij is sportmasseur en daar ben ik idd al regelmatig. Behalve dat ik tussen mijn schouderbladen en linkereleboog ‘vast’ zit geen andere bevindingen.

@Daantj_ nee helaas was het niet mogelijk om bij de vervanging langs te gaan en moet ik echt wachten. Fysio geeft me oefeningen mee en geeft aan dat ze al wel wat verbeteringen had verwacht.

@[***] helaas geen bad alleen een douche zwembaden zijn tot mijn spijt ( normaal zwom ik meerdere keren per maand) niet open. Met slapen lig ik plat ( heb een elektrisch verstelbaar bed hoofd en voeten maar gebruik het nooit) kruik /cold/hotpack idd ook al geprobeerd en geeft even verlichting , maar niet genoeg om van te gaan slapen

@Oscar vervelend van jullie jongste fijn dat hij in Mill goed geholpen is. Met de pijn in mijn knie valt te leven weet goed wat ik wel/ niet moet en kan en pas me ook aan als ik een dag veel heb gedaan door een dag rust te nemen met been omhoog. Door vaak veel vocht in knie weet ik dat ik te veel heb gedaan en neem rust. Daar ervaar ik nu ook niet de meeste pijn. Dat zit nu meer in heup/ liesregio.

@anjali door oa allergieën voor pijnmedicatie ( morfine en aanverwante pijnstillers onder dezelfde categorie) en medicatie waarbij het gebruik van nsaid wordt afgeraden kan dat dus helaas niet.

@goldyc mij is destijds afgeraden om met brace te gaan lopen omdat ik juist mijn stabiliteit op peil hou door geen brace te dragen. Ik kan prima stuk lopen op oneffen terrein / zand maar heb de dag erna meer last van knie maar dat weet ik nu eenmaal. Ibuprofen wordt ik hondsberoerd van dus gebruik ik nooit

@karuna het probleem is niet onstabiele knie met fysio naar gekeken en spieren zijn voldoende sterk om dingen op te vangen pijn zit echt in heup lies.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:38

Even vooropgesteld: ik heb geen aandelen in de kliniek in Mill, mocht dat misschien zo overkomen.
Je geeft zelf al aan dat de pijn in meerdere regio's zit. Als ik in jouw schoenen stond dan zou ik er toch eens naar laten kijken en dan vooral naar het totaalplaatje. Dat kan ook bij een andere (prive)kliniek zijn. Ze hebben daar vaak net wat meer tijd en aandacht voor patienten dan in reguliere ziekenhuizen.

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 11:43

Sasqiua schreef:
Vanuit ervaring heb ik geleerd dat de ene fysiotherapeut de andere niet is. Dit betekent niet dat ene zijn werk niet goed doet, maar dat de manier van werken misschien niet helemaal aansluit bij jouw problematiek.
Wat betreft de pijnklachten, hoe zit het met de vitaminen in jouw bloed? Het te kort aan het een of ander kan ook pijn opleveren in heupen/dijbenen. Wellicht kun je hier eens naar kijken. Soms is het voor jou zo evident dat een klacht een bepaalde oorzaak heeft waardoor je andere dingen over het hoofd ziet.
Wat doe je nu aan lichaamsbeweging? Misschien kun je kijken of yoga/plates iets voor je kan zijn.

Succes met het herstel. Soms is het ook een deel acceptatie, hoe moeilijk dat ook is.

Tuurlijk zijn niet alle fysiotherapeuten hetzelfde ik zit bij 1 praktijk en ze hebben gezamenlijk dus met meerdere mensen er al eens naar gekeken ( hebben ook heel goed overleg onderling om bij evt ziekte patiënten over te kunnen nemen.) Vanwege medicatie welke is voorgeschreven end Januari voor andere dingen die niks hiermee te maken hebben. Heb ik afgelopen weken elke 2 weken bloed moeten laten prikken en urine in moeten laten leveren. Daarin zijn verder geen afwijkingen gevonden of gezien. Yoga /plates zijn niet echt aan mij besteed.

Acceptatie met pijn waarvan je niet kan slapen ga ik niet accepteren. Pijn heb ik altijd vanwege de knie maar is niet zo erg dat ik er niet van kan slapen Maar dit is veel te erg en ga ik echt niet langere tijd volhouden.
Laatst bijgewerkt door sandorra op 06-04-21 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 11:45

Oscar schreef:
Even vooropgesteld: ik heb geen aandelen in de kliniek in Mill, mocht dat misschien zo overkomen.
Je geeft zelf al aan dat de pijn in meerdere regio's zit. Als ik in jouw schoenen stond dan zou ik er toch eens naar laten kijken en dan vooral naar het totaalplaatje. Dat kan ook bij een andere (prive)kliniek zijn. Ze hebben daar vaak net wat meer tijd en aandacht voor patienten dan in reguliere ziekenhuizen.

Geen aandelen hmmmmm <<) nee haha dat zou toch wat zijn haha :')
Ga ik effe naar kijken idd woon alleen beetje ver weg in Drenthe dus moet effe kijken of dat gaat lukken wellicht in overleg met zorgverzekeraar iets dichterbij te vinden.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:19

Mijn kniebrace is volledig zacht; er zitten geen harde delen/scharnieren in. Daardoor ben ik wel nog gewoon helemaal beweeglijk, ik rij er ook gewoon paard mee enzo en het hindert eigenlijk totaal niet. Ik mocht inderdaad ook geen brace met harde delen in. Deze is me voorgeschreven door de dokter en ik ben er erg blij mee.
Ik heb idd ook meer last op oneven ondergrond, maar met brace valt het goed mee

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:23

Maar waarom niet eert een doorverwijzing naar de orthopeed?

Ik vraag me zelfs af met jou geschiedenis of je daarvoor een afspraak moet maken bij je huisarts.
Als ik hier nu bel naar de huisarts en vraag ik wil een verwijzing word die gewoon klaar gemaakt.
Tenminste voor iets wat bekend is dan :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:42

Ik heb in 1990 onder een auto gelegen en had een paar breuken. Zijn toen schroeven in mn knie geplaatst en later er weer uit gehaald.
Ik had al even last en in 2017 laten verwijzen. Wachtlijsten waren lang, eerste arts begon ook over fysio en pijnstillers, dus laten verwijzen naar Bergman kliniek. Binnen een week een Mri en zagen ze los stukje bot. Binnen 3 weken een operatie daar. Losse stukje eruit, bot is zover het kon glad gemaakt en een ontsteking knipte hij zo weg.

Ik loop voor andere dingen in het ziekenhuis en tot nu toe gaat alles steeds gewoon door.

Had in Januari een ander probleem en daarop gelijk doorgestuurd. De huisarts maakte zeer goed duidelijk dat je echt moet blijven komen met serieuze klachten en ze er rekening mee houden.

In het ziekenhuis behandeld en ook daar herhaalden zij dat ze gewoon doorgaan en alles kunnen doen. Dat ik absoluut bij terugkomende klachten gelijk weer moet bellen.

Er zijn maatregelen bij de huisarts en in het ziekenhuis vanwege drukte, afstand, hygiene etc. Maar heel veel afdelingen en poli's hebben qua drukte geen andere bezetting vanwege corona. Nogmaals; dit werd dus echt Nadrukkelijk verteld.

Maar ik hoor ook mensen die niet of te laat met klachten worden bekeken en doorgestuurd met ernstige gevolgen. Dat zal vast ook komen door slechte onderlinge communicatie, de diverse denk en handel wijze, manieren van werken etc.