Ervaring huisartsenpost

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Ervaring huisartsenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 16:05

Heb jij ervaring met de huisartsenpost was dat positief of negatief? Wij hebben een zware achterdeur en mijn jongste had haar wijsvinger er tussen zitten. De oudste deed de deur dicht, het topje zag er niet lekker uit. Ik pakte een schone theedoek en deed haar hand daar in.

We waren zo erg geschrokken dat we meteen naar de huisartsenpost reden.Daar aangekomen waren we duidelijk niet welkom want we hadden niet van te voren gebeld of we mochten komen. Het kon dus druk zijn en dan zeggen hun hoe laat je welkom ben. Dus vertelden we dat we van slag waren om dat het een bloederige toestand was. Dat kon wel zo zijn maar dat was geen reden om zonder afspraak te komen.

Toch maar een arts er bij gehaald en die verwees ons door naar de 1e hulp want dit durfde hij niet te maken.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:06

Belachelijke reactie zeg... je bent in paniek dat kunnen ze toch wel begrijpen |(

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:13

Toch begrijp ik de reactie van de hap.
Het is daar altijd al druk. En nu met corona is her veilig wachten niet gewaarborgd als teveel mensen zo komen.

En Ts is toch geholpen dus zie het probleem eigenlijk niet.

Beterschap. Hopelijk valt het mee

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:14

Hmm tja ik ben nog niet eerder zonder telefoontje naar de HAP gegaan. Ben nooit geweigerd en goed geholpen. Wel een keer een beetje mopperend, omdat ik ( voor mezelf) eigenlijk een ambulance had moeten bellen.

Eh tja wist ik veel... Ik bleek een zware hersenschudding en een gat in mijn hoofd te hebben en na een val van mijn paard. Cap stuk en mijn stalgenoten die er bij waren hebben mij weer op mijn paard gezet omdat het om een heel lüllige val ging en we niet verwacht hadden dat het zo ernstig was allemaal :=

Het is nu corona tijd dus ik snap de extra ergernis wel vanuit de HAP.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:18

De reactie van de hap lijkt me vrij logisch :)

Zelfs buiten corona tijden om moet je eerst bellen. Dan kunnen ze inschatten wat de beste hulp is voor je (als nodig regelen ze ook een ambulance voor je) en maken ze een tijdsplanning, efficiënter voor zowel hap als patiënt. Dat laatste want het is fijner wachten thuis op de bank dan op een oncomfortabel stoeltje in een koele wachtruimte.

Tis geen afhaal natuurlijk.

Hier prima ervaringen. Knap werk wat ze op de hap verrichten, ik doe het ze niet graag na
Laatst bijgewerkt door troi op 05-04-21 16:22, in het totaal 2 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:19

Hier altijd goede ervaringen gehad met de HAP en ik ben er de laatste tijd toch aardig vaste klant geweest.

Heel beroerde partner met zware voedselvergiftiging maar ook pijn op de borst en koud zweet --> direct ambu.
Zoontje met hele zware verkoudheden in de nacht. Eerste keer afgescheept met een hoestdrankje, daarna altijd snel terecht gekunnen bij bellen. Idem toen hij vlak na sluitingstijd van de HA een gat in zijn hoofd viel.
En toen ik zelf snipverkouden was en door de zwangerschap me onzeker voelde daarover ook direct langs kunnen komen.

Enige wat ik echt een nadeel vindt is dat we qua HAP op de grens zitten tussen 2 HAPs. Beide zitten bij het zkh en de HAP waar we net bij horen (scheelt ongeveer 600m) zit niet bij het zkh waar we bekend zijn. Met doorverwijzing naar de SEH of opname is dat lastig en kom je dan toch in het zkh terecht waar je eigenlijk minder graag bent.

Als je hier zonder afspraak naar de hap komt krijg je ter plekke triage en mag je óf later terug komen, of wachten in de wachtruimte tot je aan de beurt bent.
Nu met corona zijn ze heel terughoudend en niet blij als je zonder afspraak komt. Er is een afgezonderde ruimte voor luchtwegklachten dus ze willen je echt eerst gecheckt hebbrn.

purny

Re: Ervaring huisartsenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:22

Zo werkt het toch? Je moet eerst naar de HAP bellen en zij beslissen of je kan komen. En zeker met corona snap ik dat ze er niet om staan te springen.

Sterkte met de vinger.

Mijn moeder heeft wel een keer de HAP gebeld. Ik wilde onze 2 vechtende katten uit elkaar halen en lag tot bloedens open op mijn hoofd

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:23

Is bij huisarts toch ook ga je ook niet naartoe zonder bellen
Het is huisartsenpost..geen eerste hulp

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:26

Ik ben 1 keer bij de hap geweest. De hap is volgens mij gewoon een huisarts waar je buiten kantooruren terecht kunt dus vind het niet meer dan logisch dat je moet bellen voor een afspraak. In geval van echte nood ga je natuurlijk naar de ehbo. In mijn geval ging het om een vermoedelijke breuk, belde rond een uur of 1 en kon om half 7 terecht. Dat was nog voor corona dus zo zie je maar dat het daar ook erg druk is.

Ik snap dat het voor jullie een nare ervaring was maar ik zou in het vervolg echt even bellen voor een afspraak, je krijgt dan ook tips wat je tijdens het wachten thuis het beste kunt doen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:29

Regels zijn regels, je moet eerst bellen voordat je op de CHAP terecht kan. Vooral in de Corona tijd snap ik de reactie helemaal.

Afgelopen weken helaas zelf vaak te maken gehad met de CHAP en telkens een hele waslijst aan Corona gerelateerde vragen moeten beantwoorden na de conclusie dat ik toch wel gezien moest gaan worden door een arts, dus voordat ik mij daar op een bepaald tijdstip kon melden.....

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:31

Hier ook wisselende ervaringen. Meestal waren ze wel positief. Ben 1x zo erheen gereden toen ik van het paard was gedonderd (had achteraf van de arts de ambulance moeten bellen).
Verder altijd prima geholpen, soms wel eens uren moeten wachten...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 16:32

Even duidelijk stellen dit is al zo.n 10 jaar geleden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:33

Echt????????
Sorry maar wat zeur je dan

Edit tikfout
Laatst bijgewerkt door Echwel op 05-04-21 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:34

Eh? En waarom open je daar nu een topic over? :+

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:35

O TS is snap wel dat je schrikt en dan niet eraan denkt om eerst te bellen. Tuurlijk is dat achteraf logisch. Maar ik kan mij voorstellen dat je daar niet aan denkt en alleen maar zo snel mogelijk hulp wilt regelen voor je kind.

Ik heb 20 jaar geleden ooit mijn bovenarm gebroken. Was niet thuis gebeurd. De vrouw die er woonde was verpleegkundige en had al een soort van gediagnosticeerd dat hij gebroken was. Zij heeft toen mijn ouders opgebeld met die mededeling en dat ze mij op moesten halen en naar de eerste hulp moesten brengen. Mijn ouders, die natuurlijk ook geschrokken waren, hebben dat toen ook zo gedaan. Gewoon haar opdracht opgevolgd ipv zelf na te denken. Aangekomen bij de seh werd natuurlijk verteld dat dit niet de bedoeling was. Maar aan de balie zagen ze ook al wel dat hij gebroken was dus ik mocht plaatsnemen in de wachtkamer. Heel fijn achteraf, zeker omdat hij ook echt gebroken was. Anders had ik eerst naar een ander ziekenhuis gemoeten in de plaatst voor de huisartsenpost en dan weer terug naar hun voor de seh.

De huisartsenpost ben ik 2 x geweest (toen wel netjes gebeld) 1 x met keelontsteking en ruim 41 graden koorts en 1 x met gescheurde enkelbanden (toen wel doorgestuurd naar de seh voor röntgen) . Heel fijn geholpen. Wachten duurt wel lang.

Maar inmiddels al jaren niet meer geweest omdat ik mij toch een beetje bezwaard voel om gebruik te maken van hun diensten omdat ze het altijd zo druk hebben. Daardoor 1 x een weekend met een gebroken rug gelopen (ook omdat ik weet dat wachten zo lang duurt en ik geen idee had hoe ik het dan in de wachtkamer moest volhouden want zitten en staan ging niet echt). En 1 x rondgelopen met een hersenschudding/kneuzing met kleine bloedingen omdat ik dacht dat het alleen een lichte hersenschudding was en ik ze daar niet mee lastig wilde vallen want daar konden ze toch niks aan verbeteren.
Dus hoe het de laatste 10 jaar eraan toe gaat daar heb ik eigenlijk geen idee van

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:40

Positief als wel negatief.
Word er altijd goed geholpen zowel met de kids als voor mijzelf.
1x kwam ik en werd ik baar huis gestuurd met ga maar slapen is stress. Dag later stuurt eigen huisarts mij met spoed naar zkh want hij vermoed een tia. Bleek wat anders te zijn maar dan nog heeft de post toen in mijn ogen niet goed gehandeld

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:46

Mijn zoon sloeg zijn vingertopje eraf tussen een raam. Hap gebeld, mochten komen maar eenmaal daar vond ik de hulp ook niet best. Tig mensen die langskomen en niets doen, ja de arts komt eraan. In tussentijd een verpleegkundige die probeerde het vingertopje eraan te lijmen _-:( wat uiteraard niet lukte. Na 3 uur naar huis gestuurd en volgende ochtend operatie. Stukje geamputeerd en weer netjes in elkaar gezet uiteindelijk. Had dus nooit geplakt kunnen worden..

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:51

marleen_usar schreef:
Heb jij ervaring met de huisartsenpost was dat positief of negatief? Wij hebben een zware achterdeur en mijn jongste had haar wijsvinger er tussen zitten. De oudste deed de deur dicht, het topje zag er niet lekker uit. Ik pakte een schone theedoek en deed haar hand daar in.

We waren zo erg geschrokken dat we meteen naar de huisartsenpost reden.Daar aangekomen waren we duidelijk niet welkom want we hadden niet van te voren gebeld of we mochten komen. Het kon dus druk zijn en dan zeggen hun hoe laat je welkom ben. Dus vertelden we dat we van slag waren om dat het een bloederige toestand was. Dat kon wel zo zijn maar dat was geen reden om zonder afspraak te komen.

Toch maar een arts er bij gehaald en die verwees ons door naar de 1e hulp want dit durfde hij niet te maken.

Bij de HAP moet je een afspraak maken, net als dat je bij je normale HA niet zo binnen kan walsen. Geen rare reactie van hen. Je had moeten bellen voor een afspraak of naar de SEH als het echt spoed is.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:52

Op zich is het niet raar dat je een afspraak moet maken voor de hap, het is immers gewoon de weekend dienst van de huisarts. Vroeger ging je gewoon naar een van de huisartsen in je dorp/stad en nu is dat gecentraliseerd in het ziekenhuis. Het zal vast efficiënter zijn, maar of het er op vooruit is gegaan of niet durf ik niet te zeggen.
Wat ik wel een kwalijke zaak vind is dat de eerste hulp niet meer toegankelijk is en je voor alles eerst via de hap moet. Ik bedoel maar, een arm die overduidelijk gebroken of uit de kom is dat kan iedere leek zien dat die op de eerste hulp terecht hoort, maar toch moet je eerst een afspraak maken bij de hap, die vanwege drukte pas na 6 uur plaats heeft, om dan daar de conclusie te krijgen dat je naar de eerste hulp moet, waar je allang weer van thuis was geweest als je er meteen naartoe had gekund.
Een deel van het probleem is denk ik wel mensen die doordeweeks niet naar de huisarts gaan (druk, geen tijd/zin om daarvoor te verzuimen, etc.) en dus maar gebruik maken van de hap in het weekend als het hun beter uitkomt. Dat gaat ten koste van de mensen die in het weekend echt een huisarts of eerste hulp nodig hebben.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:52

Saskia9 schreef:
Mijn zoon sloeg zijn vingertopje eraf tussen een raam. Hap gebeld, mochten komen maar eenmaal daar vond ik de hulp ook niet best. Tig mensen die langskomen en niets doen, ja de arts komt eraan. In tussentijd een verpleegkundige die probeerde het vingertopje eraan te lijmen _-:( wat uiteraard niet lukte. Na 3 uur naar huis gestuurd en volgende ochtend operatie. Stukje geamputeerd en weer netjes in elkaar gezet uiteindelijk. Had dus nooit geplakt kunnen worden..

Dat klinkt meer als de SEH dan de HAP. Op de HAP lopen geen vpk en komen ook geen tig mensen langs.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:58

Dorus schreef:
Op zich is het niet raar dat je een afspraak moet maken voor de hap, het is immers gewoon de weekend dienst van de huisarts. Vroeger ging je gewoon naar een van de huisartsen in je dorp/stad en nu is dat gecentraliseerd in het ziekenhuis. Het zal vast efficiënter zijn, maar of het er op vooruit is gegaan of niet durf ik niet te zeggen.
Wat ik wel een kwalijke zaak vind is dat de eerste hulp niet meer toegankelijk is en je voor alles eerst via de hap moet. Ik bedoel maar, een arm die overduidelijk gebroken of uit de kom is dat kan iedere leek zien dat die op de eerste hulp terecht hoort, maar toch moet je eerst een afspraak maken bij de hap, die vanwege drukte pas na 6 uur plaats heeft, om dan daar de conclusie te krijgen dat je naar de eerste hulp moet, waar je allang weer van thuis was geweest als je er meteen naartoe had gekund.
Een deel van het probleem is denk ik wel mensen die doordeweeks niet naar de huisarts gaan (druk, geen tijd/zin om daarvoor te verzuimen, etc.) en dus maar gebruik maken van de hap in het weekend als het hun beter uitkomt. Dat gaat ten koste van de mensen die in het weekend echt een huisarts of eerste hulp nodig hebben.

Als jij duidelijk kan vertellen wat er mis is kan de HAP je ook ongezien aanmelden bij de SEH hoor

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:59

Saskia9 schreef:

Er lopen ook gewoon laboranten rond, radiologen, stagiares, artsen in opleiding, familieleden.
Je bent niet de enige patiënt die er ligt.

Verder helemaal eens met Dorus.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:59

De laatste keer was ik ook gewoon naar het ziekenhuis gegaan. Ongeluk in de wei gehad waardoor ik mijn hand had open liggen. Wond was zo'n 8 cm en zo gapend dat ik goed zicht op de binnenkant had. Het bloede ook behoorlijk.

Ik melde me daar en had ook even geen idee, SEH of HAP. Ik heb geen idee? Heb hulp nodig, zeg maar waar ik heen moet. Situatie uitgelegd en mocht even door naar een kamertje om te laten zien zodat ze een inschatting konden maken. Was een HAP gevalletje. Ik moest even wachten en toen kwam de HA om de wond schoon te maken, te hechten, te verbinden en met een tetanus prik te geven. Ik was goed, vriendelijk en best vlot geholpen.

Ik heb wel een hele slechte ervaring met SEH, maar dat is een ander verhaal.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 17:03

Dorus die ervaring heb ik niet.

Ik had mijn arm uit de kom 40 km bij "mijn' hap uit de buurt.
2 km bij een ziekenhuis in de buurt.
Ben daar direct zonder problemen geholpen bij de seh .
Hap zat daar toen nog niet bij in.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 17:04

marleen_usar schreef:
Even duidelijk stellen dit is al zo.n 10 jaar geleden.

:') :') :')

Dit is wel de grappigste post in dit topic.

Ik heb goede ervaringen met de HAP.

Een keer gebeld voor gruwelijke koppijn. Toen wilde. Ze wilden me gelijk zien, allerlei testen gedaan maar bleek gelukkig niks ernstigs en werd geduid als migraine.

Een keer gebeld voor m’n man met acute hooikoorts waar hij enorm benauwd van werd en we geen pillen in huis hadden. (Ook wel best dom)

En een keer gebeld voor baby advies voor een zieke baby.