Ontstoken vinger, huisarts?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LIJM

Ontstoken vinger, huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 12:42

Al een paar dagen heb ik rondom mijn nagelriem een hele dikke, pijnlijke huid. Het bewegen van mijn vinger doet ook pijn maar het is te doen.

Volgens google moet je als het erger wordt de huisarts bellen. Het is nog niet erger geworden, maar zeker ook niet minder. Moet ik dan alsnog bellen of is dat niet nodig?
En zo ja, met de feestdagen/weekend kan je geloof ik alleen met spoed bellen, moet ik dan wachten tot dinsdag?

Normaal gesproken ben ik zo van het gaat vanzelf wel weg, maar bij mijn werk heb ik er echt last van.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ontstoken vinger, huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:44

Heb je het ondertussen ook al eens geweekt in Soda, Dettol of groene zeep?

En bellen naar de HAP voor advies mag natuurlijk altijd.
Die hebben misschien ook tips wat te doen. En of ze het nodig vinden dat je langskomt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:46

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:46

Sluit me helemaal aan bij bovenstaande van Duo penotti.
Tenzij je een streep/ lijn aan je vinger/pols/arm zietdan niet wachten en direct de huisarts bellen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:57

Gewoon bellen, misschien laten ze je even een antibiotica zalfje ophalen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:58

Ik zou lekker weken en als het dinsdag niet beter is de huisarts bellen.
Je hebt het al een paar dagen,je had gisteren ook de huisarts kunnen bellen en als je er verder niet beroerd van bent vind ik dit niet iets voor de HAP.
Er bellen veel te veel mensen naar de HAP voor zaken die prima kunnen wachten tot na het weekend.

Natuurlijk moet je bij verslechtering of ziek/koorts wel aan de bel trekken maar dat lees ik nu niet.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:00

Sizzle schreef:

Juist door dit soort ideeën is het echt belachelijk druk op de HAP met wachttijden aan de telefoon die soms oplopen tot >30min.
De HAP is voor spoedeisende huisartsenzorg die niet kan wachten tot de eerstvolgende werkdag van de huisarts. En daar valt dit echt niet onder -O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:01

Polly schreef:
Sizzle schreef:

Juist door dit soort ideeën is het echt belachelijk druk op de HAP met wachttijden aan de telefoon die soms oplopen tot >30min.
De HAP is voor spoedeisende huisartsenzorg die niet kan wachten tot de eerstvolgende werkdag van de huisarts. En daar valt dit echt niet onder -O-

Dat kan jij helemaal niet beoordelen toch? Ik ook niet. Daar hebben ze assistenten voor die dat kunnen inschatten.
Als de vinger echt ontstoken is en ook klopt dan willen ze vaak juist wel dat je op tijd komt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:04

Er staat nergens dat de vinger klopt, alleen dat het pijnlijk maar te doen is.
Ik zou hier ook niet voor bellen, weken in biotex oid en afwachten tot dinsdag.
Mocht de pijn niet te houden zijn, je hoge koorts krijgen of iets in die geest zou ik pas bellen.

Polly is een ambulancebroeder dus lijkt mij wel dat die enigszins kan inschatten of iets spoed is of niet

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:10

Sizzle schreef:
Polly schreef:
Sizzle schreef:

Dat kan jij helemaal niet beoordelen toch? Ik ook niet. Daar hebben ze assistenten voor die dat kunnen inschatten.
Als de vinger echt ontstoken is en ook klopt dan willen ze vaak juist wel dat je op tijd komt.

Er staat niet dat het klopt, het speelt al een paar dagen en het wordt niet erger. Misschien mis ik iets maar ik lees helemaal niks wat hier "spoed" van maakt en waarom het niet kan wachten. Ik heb er ook bij geschreven wanneer ze wel aan de bel moet trekken.

Ze kan ook lezen op thuisarts
https://www.thuisarts.nl/nagelriemontst ... ontsteking

Ook daar lees ik geen enkele reden om de spoedpost te bellen, die hebben het echt wel druk genoeg met de zorg die echt niet kan wachten tot dinsdag.

En ja, ze hebben zeker assistenten daar zitten die ditzelfde kunnen uitleggen maar waarom zou je de,toch al drukke, telefoonlijnen daarmee gaan belasten als dit helemaal niet nodig is. Dan duurt het voor de mensen die echt zorg nodig hebben ook niet onnodig lang.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:24

Zou alleen bellen bij alarmsymptomen, als je koorts krijgt of zo’n streep.

Een kleine ontsteking kan je lichaam over het algemeen prima zelf oplossen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:25

Wat maakt dat je gisteren je huisarts niet hebt gebeld en vandaag wel wilt bellen? Wat is er veranderd?

LIJM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 14:07

secricible schreef:
Wat maakt dat je gisteren je huisarts niet hebt gebeld en vandaag wel wilt bellen? Wat is er veranderd?

Omdat ik er gisteravond pas aan dacht dat het misschien een gevalletje huisarts zou kunnen zijn. :+ Ik ben het type die altijd alles laat gaan en wel ziet wanneer het voorbij is.

Bedankt voor de tips, als het niet erger (en niet minder) wordt dan bel ik dinsdag. Mocht het wel veel erger worden dan bel ik eerder.
Vinger klopt inderdaad niet, alleen 1x toen ik ergens tegenaan stootte.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 14:43

Zo zou ik het ook doen.

Wel zou ik de vinger 1 of meerdere keren per dag even laten weken in water met Biotex, groene zeep, soda of zoiets dergelijks. Zodat het schoon wordt en blijft.
Eventueel wellicht een ibuprofen erbij nemen? Helpt wat tegen de pijn en werkt ook iets ontstekingsremmend.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:38

Als nagelbijter heb ik hier ook vaak last van. Is tot nu toe altijd vanzelf over gegaan. Dus ik zou ook pas bellen bij alarmsymptomen.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:45

Mocht je eventueel een steriel gaas en verband in huis hebben kan je ook je vinger even verbinden, en dan regelmatig even je vinger onder de kraan houden. Op die manier week je de viezigheid er ook uit. En inderdaad ook in bijvoorbeeld Soda weken.

Mocht het inderdaad gewoon een ontsteking zijn, dan kan je na het weken kijken of je de pus een beetje eruit kan drukken via je nagelriem. Dan haal je ook meteen de druk er wat af.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:46

Weken in warm water en tea tree olie! Beterschap :)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:12

Ik zou ook beginnen met weken in soda of biotex. En misschien voor 's nachts een klodder betadine zalf en een pleister. Ik zou, van wat ik lees, hier nu niet de hap voor bellen.

LIJM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 18:15

Ik heb niets om in te weken. :+ Ik was gewoon vaak genoeg mijn handen zodat er geen (extra) vuil bij kont.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:20

LIJM schreef:
Ik heb niets om in te weken. :+ Ik was gewoon vaak genoeg mijn handen zodat er geen (extra) vuil bij kont.

Een mok, een maatbeker, een diep bord.

Niet je hele arm moet er in hoor.
Beetje nadenken.

Verder helemaal eens Poekkie.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:55

Ik denk dat ze bedoelt geen biotex;)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:58

LIJM schreef:
Ik heb niets om in te weken. :+ Ik was gewoon vaak genoeg mijn handen zodat er geen (extra) vuil bij komt.

Warm water en dan bijv een ( neutrale hand)zeep, kamille thee, badedas, je hebt wel iets van sop in huis toch
Het gaat erom dat je het goed weekt, handen wassen heeft een effect dan weken.
Nat gaasje met een verbandje eromheen werkt ook

Ruitert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 19:20

Toevallig van de week zelfde... vinger werd alleen maar roder en warmer. Toch naar de huisarts gegaan deze heeft hem open gemaakt (auw...) en nu antibioticazalf (fusidinezuur). Zolang je vinger niet erger wordt kan dit prima wachten tot de volgende werkdag. Als de zwelling pijnlijk wordt heeft het meer spoed i.v.m. een zogehete omloopvinger.

Indd... in de soda/biotex. Goed schoonhouden en afwachten of je lichaam het zelf opruimd. Zoniet...afspraak maken.

Ik ben nu bijna een week aan het smeren maar vinger is nog steeds dik en warm. Als er geen verbetering in zit wordt het toch een antibioticakuur.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 19:34

Een bak handwarm water is voldoende. Op de instelling waar ik werkte werd de laatste jaren Badedas of soda afgeraden door de medische dienst. Gewoon weken in warm water.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 19:41

loulou schreef:
Een bak handwarm water is voldoende. Op de instelling waar ik werkte werd de laatste jaren Badedas of soda afgeraden door de medische dienst. Gewoon weken in warm water.

Da's dan helemaal simpel.

Was mij redelijk aan het verbazen (en niet in positieve zin), dat als je op een zaterdag aan het begin van de middag goede tips krijgt met simpele huis-tuin-en--keuken middeltjes (en om 14.00 uur zelf nog reageert in het topic) dat je dan het lef hebt om om 18.00 uur te zeggen dat je niets in huis hebt. En dan daarnaast nog uberhaupt overweegt om de HAP hiermee lastig te vallen.