Kind(eren) thuis houden i.v.m. coronabesmettingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Kind(eren) thuis houden i.v.m. coronabesmettingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 15:52

Wij hebben vandaag besloten onze dochter in elk geval tot Pasen thuis te houden i.v.m. de oplopende coronabesmettingen op school.

Er zijn nu in 2 dagen tijd 3 klassen naar huis gestuurd. En het feit dat broertjes en zusjes van de kinderen in thuisquarantaine wel gewoon naar school mogen voelt gewoon niet prettig. Zeker omdat veel ouders aangeven hun kind niet te laten testen.

In overleg met de directie hebben we besloten dat onze dochter tot Pasen thuisonderwijs krijgt.

Zijn er meer ouders/moeders die dit gedaan hebben? Hoe gaat jullie hier mee om?

StalNollie

Re: Kind(eren) thuis houden i.v.m. coronabesmettingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:55

Ja zeker mijn kindjes zijn bij elkaar wel 6 weken langer thuis geweest tussendoor zo allemaal.

Gewoon je gevoel volgen en niet aan andere denken wat zei zouden doen

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:07

Ja hoor hier de eerste twee weken na de lockdown thuis gehouden en ik bekijk het per week

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:10

Hier gaan de scholen dicht vanaf maandag behalve de kleuterschool.
Nu roepen vakbondenven derg de ouders op om de kleuters volgende week niet naar school te doen als je respect hebt voor de leerkrachten.

Bij mij moeten ze niet afkomen met die emotionele chantage, die van mij gaan gewoon naar school en dat heeft niets met geen respect hebben te maken.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:14

Kzou het zelf niet doen hoor, vind het toch altijd wel zielig want kinderen hebben op school ook veel sociale contacten en die missen ze dan enorm als ze thuis zitten, vooral jonge kindjes, die kunnen zelf nog helemaal geen keuze maken. Net als ouders die hun kleintjes verplichten die mondlappen om te doen -O-
Laatst bijgewerkt door Carol_Beer op 25-03-21 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:17

Ik geef je in jullie geval groot gelijk, zonnebloem18.

Onze dochter gaat sinds de laatste algemene schoolsluiting gewoon naar school. Vorig jaar is ze wel langer dan andere kinderen thuisgebleven omdat ik tot risicogroep behoor en mijn moeder erg kwetsbaar is.

We hebben wel tegen haar juf gezegd dat ze blijft gaan zolang wij het verantwoord vinden. En in het verlengde daarvan zolang andere ouders hun verantwoordelijkheid blijven nemen. Op de school van mijn dochter is tot nu toe gelukkig weinig aan de hand geweest. En we zitten (zaten?) hier laag met het aantal besmettingen (toch weer eens checken :P ).

Mijn dochter is 2 weken geleden voor het eerst getest. Het bleek achteraf erg mee te vallen. Eerder zag ik daar ook zo tegenop. Maar wat moet dat moet, ze was neusverkouden.

Wij hanteren verder onze eigen regels en die zijn strenger dan die van het kabinet/RIVM. Gewoon logisch nadenken.

Zo speelt onze dochter wel met andere kinderen, maar wel buiten. Logeren doen we nu even niet. Ik stond perplex toen ik hoorde dan een kind van artsen binnen 1 week bij 2 of 3 verschillende gezinnen had gelogeerd. Onze dochter draagt een mondkapje waar wij dat ook doen: in de winkel, in het verpleeghuis dat soort plekken.

Edit: typfoutje

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 17:10

Ik heb ook erg veel moeite gehad met de lock downs, maar het risico op school wordt steeds groter. De GGD richtlijnen zijn in mijn ogen niet voldoende en dan moet je zelf kijken waar je je lekker bij voelt.

Mijn dochter is bij de BSO in contact geweest met iemand die positief getest is. Daarna hebben wij er als gezin bewust voor gekozen om alle 3 in thuisquarantaine te gaan ondanks dat dat volgens de richtlijnen niet nodig was.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:21

Als er echt besmettingen op school zijn en je weet dat er kinderen uit een Corona-huishouden naar school komen, dan zouden wij er waarschijnlijk ook voor kiezen om die kleine thuis te houden :j

We hadden een jaar geleden op vrijdag contact opgenomen met school om aan te geven dat we ernstig aan het overwegen waren om hem een poosje thuis te houden. Kort daarna werd besloten om de scholen te sluiten. Na de opening hebben we hem ook nog een poosje thuisgehouden.

Nu sinds de laatste opening is hij naar school gegaan. We vinden het nog steeds geen prettig idee omdat er toch best veel mensen in NL rondlopen die het allemaal niet zo serieus nemen....en het zal je maar gebeuren dat je binnen je familie net iemand hebt die aan het kortste eindje trekt bij een besmetting -O-

Maarja vooralsnog gaat hij dus wel gewoon naar school. Hoe het verder gaat bekijken we wel als de situatie wijzigt.

Op dit moment is het enige "rare" dat we doen, dat meneer na het openen van de zwembaden, geen les meer in een groepje krijgt, maar privé-les. Omdat we het een rot-idee vinden dat we niet mogen kijken nu. Er liggen toch al snel 8 kindjes (of meer?) in het water op 1 zwemleraar en dat idee vinden we niet prettig.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:23

Wij zitten in een regio waar vorig jaar veel Corona was. Dit, in combinatie met veel moeders die in de zorg werken en hele gezinnen die al ziek zijn geweest (of gevaccineerd) durf ik de jongste wel naar school te laten gaan. Hebben trouwens (schoon) ouders lang niet gezien om risico te beperken, maar dat kan straks weer wel als ze tweede enting hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:29

Carol_Beer schreef:
Net als ouders die hun kleintjes verplichten die mondlappen om te doen -O-

a: hoeven kinderen geen mondkapje op en b: zij gaan daar niet dood aan hoor.
Ben ooit is met een kind bij een heel ziek iemand geweest en iedereen die daar binnen kwam moest een mondkapje op en handen ontsmetten enz.

TS ik snap best dat je daarvoor kiest.
Het is inderdaad raar dat 1 in quarantaine moet en de ander van het gezin wel naar school zou kunnen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:32

Mijn oudste is nog altijd aan het recupereren van de lock down in maart en de problematiek van de jongste is zo intens dat ik hem gewoon niet weken kan thuis houden of ik moet wordenbopgenomen of hij in crisisopvang.

Nu lijkt het dat de kleuters volgende week ook thuis zijn want als de scholen niet sluiten dan gaan ze staken.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:34

dromertje2 schreef:
Mijn oudste is nog altijd aan het recupereren van de lock down in maart en de problematiek van de jongste is zo intens dat ik hem gewoon niet weken kan thuis houden of ik moet wordenbopgenomen of hij in crisisopvang.

Nu lijkt het dat de kleuters volgende week ook thuis zijn want als de scholen niet sluiten dan gaan ze staken.

Heftig voor je dromertje. Hoop dat dit allemaal snel voorbij is, zeker voor de kindjes (en ouders) die school of opvang echt nodig hebben

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 20:15

Ik zou nooit mijn kind als enige uit de klas thuis houden :n

Hier volgens we gewoon de regels van het rivm. Ben blij als hij zo vaak mogelijk naar school mag.
En wij hebben trouwens naar ik weet geen besmette klassen op school tot nu toe.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 20:17

Hier waren wij als we voor wat extra voorzichtigheid kozen, niet de enigen in de klas maar dan spraken we gewoon onderling af om 2 keer per week ofzo even met een ook thuisblijvend schoolvriendje te spelen :)

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 20:50

Moderatoropmerking:
Zoals te lezen is in de regels van [CV] Corona Vragen, mag de discussie over corona en de daarbij behorende maatregelen gevoerd worden in de 2 daarvoor bestemde topics.

[CV] Algemeen Coronatopic #5
[CV] Viruswaanzin
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 25-03-21 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 20:54

Carol_Beer schreef:
Moderatoropmerking:
Zoals te lezen is in de regels van [CV] Corona Vragen, mag de discussie over corona en de daarbij behorende maatregelen gevoerd worden in de 2 daarvoor bestemde topics.

[CV] Viruswaanzin

Ahh nu heb ik door hoe jij er in staat.. dan houdt voor mij de discussie op.
En nee kinderen worden niet bang gemaakt voor alles en nog wat.. ook niet als ze wel of geen mondkapje dragen.

Kinderen zijn ook niet bang voor een auto omdat ze nu eenmaal een autogordel moeten dragen en je zegt: als je hem niet draagt is dat gevaarlijk als je een ongeluk krijgt.
Of als ze een cap moeten dragen en je verteld dat het moet om ernstig hoofdschade te voorkomen als ze vallen.. dan zijn ze ook niet bang om te rijden.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 20:59

Ik ga er niet op in :)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 21:02

Moderatoropmerking:
Zoals te lezen is in de regels van [CV] Corona Vragen, mag de discussie over corona en de daarbij behorende maatregelen gevoerd worden in de 2 daarvoor bestemde topics:

[CV] Viruswaanzin

Hierbij het verzoek hier on-topic verder te gaan over kinderen thuis houden i.v.m. coronabesmettingen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 21:14

Vlak voor de eerste lockdown heb ik mijn dochter ook eerder thuis gehouden. Toen was er nog niet zo heel veel bekend over de gevolgen met astma (en ze is heel gevoelig voor longontstekingen). Door haar astma hoest ze vaak, kan ze niets aan doen. Maar omdat het toen niet goed voelde in overleg met school besloten haar thuis te houden. Een paar dagen later ging de lockdown in.

Nadat de scholen weer open gingen is ze wel weer gegaan en dit schooljaar ook gewoon. Nu zit ze in dr examenjaar en moest ze begin januari gewoon weer hele dagen naar school

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 22:17

verootjoo schreef:
Ik zou nooit mijn kind als enige uit de klas thuis houden :n

Hier volgens we gewoon de regels van het rivm. Ben blij als hij zo vaak mogelijk naar school mag.
En wij hebben trouwens naar ik weet geen besmette klassen op school tot nu toe.

Ik snap je gevoel hoor, zo dacht ik ook altijd. Op dit moment zijn er meerdere kinderen thuis. Sommigen omdat ze zelf verkouden zijn, anderen omdat hun ouders er net zo over denken als wij. Als na Pasen blijkt dat het niet de hele school rond gegaan is gaat ze gewoon weer naar school.

Daarnaast telt het mee dat wij bij een besmetting binnen het gezin financieel echt flink in de problemen gaan komen. Dat kunnen we ons echt niet permitteren.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 22:54

Moderatoropmerking:

[CV] Viruswaanzin
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 27-03-21 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 07:43

Ja, want onderwijs is niet belangrijk en who cares dat er ouders zijn die de capaciteiten niet hebben om thuisonderwijs te geven :?

Of hoe moet ik dat zien? Ik vind het prima dat ouders hun kinderen thuis houden, maar dit zijn vaak de ouders die prima meekomen met de leerstof van de kinderen. Er zijn echter veel ouders voor wie de stof te hooggegrepen is om te doceren aan de kinderen.
Lekkere maatschappij zal dat worden.

De rest van je post vind ik te respectloos om op te reageren :n

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 07:54

Zolang het in overleg met school gaat en je je kind(eren) thuis goed kan begeleiden vind ik het in deze tijd helemaal geen gekke gedachte.
Hier vooralsnog voorzover mij bekend geen besmettingen op school (totaal 40 leerlingen) en onze twee dochters zitten in dezelfde klas en hebben dezelfde vriendjes dus dat scheelt alweer een stuk risico. Maar ook hier wel heel erg voorzichtig want als een van ons echt ziek word hebben we toch wel een flink probleem met een boerderij die niet zichzelf kan runnen en waar wij volledig financieel van afhankelijk zijn.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 07:58

Of kinderen met een beperking, daar is het ook geen sinecure om gewoon de kinderen thuis te laten.
Hier gaan de scholen dicht, dus geen keus.
Onze school doet nog aan noodopvang, maar er zijn ook scholen die gewoon dicht doen en niets voorzien, dus trek je plan is.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 08:12

Citaat:
En het feit dat broertjes en zusjes van de kinderen in thuisquarantaine wel gewoon naar school mogen voelt gewoon niet prettig.

Dit heb ik altijd super raar gevonden!
Mijn partner had vorig jaar in april/mei symptomen van Corona. Is 2x getest geweest, 2x negatief, maar de HA was er zeker van dat hij Corona had --> 2 weken quarantaine. Ik moest ook meteen mee in quarantaine, terwijl ik geen enkel symptoom had en me 100% goed voelde. Mijn quarantaine duurde zelfs nog 1 dag langer dan de zijne,. Ik moest mee in quarantaine door oa mijn werk --> huishoudhulp. Indien ik Corona zou hebben gehad, had ik héél snel héél veel gezinnen kunnen besmetten, dus hoewel ik geen symptomen had vond ik het gewoon logisch dat ik mee werd thuis gezet, hoewel ik wel baalde hoor. Ik mocht ook niet naar de paarden, de winkel, ... Absolute quarantaine dus, hoewel ik zelf nooit 1 symptoom heb gehad. Want ik adem ook.

Ik snap niet waarom ze dezelfde regeling niet treffen voor gezinsleden van kinderen die in aanraking zijn geweest met iemand die Corona (of symptomen) heeft.

Eén van mijn klanten haar kleinkinderen is 2 weken in quarantaine gezet omdat een klasgenootje positief testte. Dat klasgenootje zat in de klas voor hem. De kinderen naast, voor en achter werden in quarantaine gezet. Kleinzoontje was boos: hij speelt niet met dat klasgenootje, en diens speelkameraadjes mochten wel gewoon naar school. Broer van het kleinzoontje ook, terwijl die door zijn broertje wel besmet kan worden. Heel krom allemaal!

Dat het niet makkelijk is, snap ik wel. Maar het is nodig, imo. Als de regels voor 18+ gelden, waarom dan ook niet voor kinderen? Die geraken ook besmet, en besmetten ook verder. Logisch want zij ademen ook, en het virus slaat ook aan bij -18 jarigen.

Zelf heb ik geen kinderen, maar veel van mijn klanten wel. Veel kinderen zitten thuis. Ik zie dat het idd niet makkelijk is, en dat de kinderen zich vervelen. In de meeste gevallen kunnen de ouders van thuis uit werken, gelukkig. Maar die moeten dan enerzijds werken en anderzijds ervoor zorgen dat ze hun kinderen kunnen bezig houden. Bij één van mijn klanten hangt een planning op in de keuken voor de kinderen, waarop een richtlijn wordt aangegeven voor de activiteiten voor de kinderen, om hen toch structuur te kunnen bieden. "Werken voor school", "ontspanning" (zoals een film kijken oid), "middagpauze", ...
Degenen met een tuin hebben het iets makkelijker. Alsook kinderen die een broer/zus hebben, merk ik.
Allemaal zouden ze hun kinderen liever naar school zien gaan, maar dat kan niet altijd. De kunst is om ze structuur te bieden en bezig te houden.

Carol_Bear, wat ben je weer ontzettend irritant, je leert maar niet he. Toon respect of hou je mond! Je mag van een andere mening zijn toegedaan, maar ventileer die op een volwassen manier. Of hebben jou ouders je ook thuis gehouden van school toen je jonger was en heb je daardoor een aantal cruciale lessen gemist? Goed dat kinderen niet dood gaan, maar ze kunnen wel ziek worden, en ook gewoon hun ouders en grootouders besmetten, en die kunnen flink ziek worden en wél dood gaan.