Luizen(kind)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Luizen(kind)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 22:28

Deze avond vond ik een luis in het haar van onze oudste dochter.... alle drie de kindjes doorkamd en gecontroleerd, de andere kindjes niets gevonden en in haar haar die ene luis en een neet of 10, maar zal er waarschijnlijk wel gemist hebben. Nu was dr apotheek al dicht, maar morgen dus spul halen.

Alleen is er veeel op de markt en niet alles werkt even efficiënt, en er zullen heus al wel kindjes van bokkers hier luizen gevangen hebben... dus wat werkt goed en wat werkt niet? Alle ervaringen zijn welkom, het is de eerste luis die een van onze kindjes heeft, dus totale leek in het bestrijden van de beestjes...(en de dagen die volgen blijf ik ook haar haar doorkammen en controleren en elke neet wordt geknapt tussen de nagels)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:40

Ik zweer bij het spul van de Kruidvat. Deze. Werkt fijn, is niet giftig en smeert makkelijk.

Ik krijg meteen jeuk op mijn hoofd :D :D

Amado7

Re: Luizen(kind)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:42

Die van de Kruidvat inderdaad. Desnoods even keer tussendoor spoelen met azijn. En elke dag uitkammen! En even in ieder geval beddengoed en jas goed wassen :)

Ik krijg ook spontaan jeuk!

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:47

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:49

Ik hoor vaak dat het enige wat echt helpt veel kammen is met veel conditioner.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:49

Kammen, kammen, kammen en nog meer kammen.

Die middeltjes van de drogist werken niet bijzonder goed in mijn ervaring.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:53

Ik gebruikte altijd Dr. Swaab Luizenlotion. Die is zonder pesticiden en geurloos. Volgens mij werkt die op basis van siliconen, dat dat een film legt waardoor de luizen verstikt worden?
Het werkte in elk geval perfect als een trein en maakt het haar superglad en makkelijk doorkambaar. Dat is dan weer heel praktisch!
Probeer er niet mee te knoeien, want de badkamervloer wordt dan spekglad :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:30

Albertina71 schreef:
Ik gebruikte altijd Dr. Swaab Luizenlotion. Die is zonder pesticiden en geurloos. Volgens mij werkt die op basis van siliconen, dat dat een film legt waardoor de luizen verstikt worden?
Het werkte in elk geval perfect als een trein en maakt het haar superglad en makkelijk doorkambaar. Dat is dan weer heel praktisch!
Probeer er niet mee te knoeien, want de badkamervloer wordt dan spekglad :+

Dimethicone inderdaad, dit verstikt de luizen.

Beddengoed en dergelijke wassen is inmiddels achterhaald, zie hiervoor: https://www.rivm.nl/nieuws/voortaan-all ... -hoofdluis

Verder: kammen, kammen en nog eens kammen! Hier is de ervaring met 4 dochters dat vooral kammen met nat haar en flink crème spoeling het beste werkt. Gebruik een kam met stalen tanden, deze staan dichter op elkaar en nemen zo veel meer mee (ook neten).
Instructies voor kammen: https://www.rivm.nl/hoofdluis/video-hoo ... behandelen

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:54

Gewoon het haar wassen met groen dreft werkt schijnbaar ook prima. Die ouderwetse dreft breekt de oppervlaktespanning van het water en daardoor verdrinken de levende luizen. En verder idd kammen tot je er bij neervalt voor de neetjes.

Eepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 00:02

Ik kreeg de tip om, naast het kammen, het haar van m'n dochter in te smeren met een dikke laag mayonaise. Laagje folie er overheen en een paar uur laten zitten.

De luizen waren hierna weg, maar de mayo eruit wassen bleek een uitdaging...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 00:20

Heb nog wel een flesje byemite staan :')

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 01:28

Brr, luizen...mijn zoon had het een paar maand geleden ook, aanvankelijk begon ik met enkel kammen maar hij had zo'n jeuk dat ik na 2 dagen toch met een antiluismiddel aan de gang ben gegaan, met deze: https://www.kruidvat.nl/kruidvat-anti-l ... /p/4472483 en dat hielp fantastisch (inderdaad dimeticon, een soort siliconenachtige substantie die de luizen verstikt). Helaas had mijn dochter na een week ook luizen, dus toen heb ik ook haar laaaaange haren behandeld, pfff. Anyway, na beide kids 2x behandeld te hebben en beide elke dag ook nog gekamd te hebben, waren wij er weer af. Brrr. Had ik al gezegd dat ik niet van luizen hou?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 01:37

Hier werkte Prioderm Dimethicon erg goed. Daarnaast goed kammen. En verder gebruikte ik tea tree shampoo.

De kindjes waarbij ouders enkel deden kammen liepen vaak nog best een tijdje met luizen voor het onder controle was. Erg vervelend want die kinderen gaan wel gewoon naar school en de luizen kunnen dan overlopen naar andere kinderen of weer terug naar een kind wat wel net behandelt was.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 06:58

Luizen lopen alleen over als kinderen echt heel dicht op elkaar zitten. Ze kunnen namelijk niet springen zoals vlooien.

Onze zoon had luizen afgelopen zomer. Wat een hels karwei was dat. Nu heeft hij hele blonde en lange haren dus ik kon veel luizen en neten gewoon zien zitten. Ik ploos zijn haar uit zoals chimpansees elkaar vlooien :') dat hielp wel. En je kunt inderdaad kammen.

Had ook zo'n middel maar geen idee meer hoe dat heet.

Jannie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 07:50

Mocht het om langere haren gaan gaf de GGD hier ook nog de tip om een stijltang te gebruiken voor het kammen. je maakt alles mooi glad, makkelijker kambaar, en de hitte maakt alles kapot....

Natuurlijk daarna wel even lief zijn voor je haren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 08:59

Ik had destijds XT luis, blauw doosje. Maar zie dat die niet meer verkocht wordt. Geen idee of de nieuwe verpakking (oranje) hetzelfde spul is. Hielp super. Wel vreselijk om eruit te wassen met lang haar, want het is heel vettig. Maar de luizen waren na 1 keer behandelen weg. Terwijl ik daarvoor verschillende andere anti luis producten geprobeerd had.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 09:06

Oh vreselijk, ik krijg er meteen jeuk van :+

Ik zou inderdaad dat spul van Kruidvat kopen en vervolgens écht 2 weken lang iedere dag de haren met een luizenkam doorkammen.
Dekbedden enzo hoeven niet in de vriezer of kookwas trouwens. Die ellendelingen overleven niet lang buiten de hoofdhuid dus zitten niet op mutsen/ kussens enz.