Draad beugel los? Iemand kennis van orthodontie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gaabje

Draad beugel los? Iemand kennis van orthodontie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 20:40

Ik plaats deze vraag in de hoop dat er mensen zijn met kennis van orthodontie :D

Ik heb een slotjesbeugel. Afgelopen vrijdag was ik op controle en zijn er een aantal slotjes verplaatst en is er weer een dunnere draad ingezet. Vandaag merkte ik dat het uiteinde van de draad uit de achterste ring was en los kon bewegen. Uiteindelijk kwam ik erachter dat de hele draad door de slotjes kon bewegen en op die manier kon ik het uiteinde met een pincet weer terug door de achterste ring bewegen. Ik voel nu nog steeds dat de draad los beweegt door de slotjes en vraag me af: hoort dit?

Eerder heb ik niet gemerkt dat de draad los kon bewegen en was ik in de veronderstelling dat deze helemaal vast zit. Misschien merk ik het nu pas omdat er weer een dunnere draad in zit en dit keer de uiteindes niet zijn gebogen?

Aanstaande donderdag heb ik de periodieke controle staan bij de tandarts en kan ik het navragen, maar was toch benieuwd of ik geruststelling kan krijgen dat dit normaal is.

Jeika

Re: Draad beugel los? Iemand kennis van orthodontie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 20:41

Nee dit hoort geloof ik niet, de elastiekjes horen het draadje op z’n plek te houden..

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 20:42

Owja goed om te vermelden, ik heb keramische blokjes en daar worden geen elastiekjes bij gebruikt.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:09

Mijn draad kon altijd wel een beetje schuiven. De volgende keer kan je dan vragen of ze een lijnbolletje maken op de draad, dan schuift het minder

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:15

Volgens mij hoort dat niet, want dat betekend dat er niet zoveel gebeurt. Door de druk van het draadje, verschuiven je tanden. Als dat draadje helemaal los kan bewegen (enige speling kan soms wel, afhankelijk van het doeleinde wordt het strakker of losser gezet), is het zijn functie kwijt.
Ik zou morgenochtend de orthodontist even bellen.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:15

Ik had toen tussen mijn 2 voortanden-slotjes een soort verdikking in het draad zodat ie niet al te ver kon schuiven. Het is normaal dat je het draad wat kunt schuiven inderdaad. Maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat ie steeds los komt.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 21:28

Dank voor jullie antwoorden! Dat wordt morgen dan inderdaad even bellen. Hopelijk kunnen ze donderdag, als ik toch weer daar ben voor de periodieke controle, ook een korte afspraak met de orthodontist plannen.

Ik denk dat deze draad dan toch net te dun is. Bij de dikkere draden totaal geen last van gehad. Heb nu ondanks het verplaatsen van slotjes ook bizar weinig last van gevoelige tanden.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 11:31

Voor degene die daar nog geïnteresseerd in is of iemand die misschien hetzelfde heeft; ik ben vandaag toch nog even langs gegaan bij de orthodontist.

De draad had ik zelf weer prima teruggeduwd. Doordat er nu weer zo'n dunne draad in zit is er meer speling en de draad is ook buigzamer. Daardoor raakt die sneller los bij wat harder eten en kan die meer schuiven. Ik moet dus nog iets voorzichtiger zijn met wat ik eet.