Stressvolle situatie verwerken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shettepret

Stressvolle situatie verwerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 08:40

Hoi allemaal,

Voor het eerste een berichtje hier op het deel van Bokt.
Ik zit namelijk met een dingetje waarvan ik hoop dat iemand hier mij de gouden tip kan geven.

Vorig jaar is mijn pony hoefbevangen geraakt. Behoorlijk ook nog en de dierenarts wilde hem laten inslapen. Ik was het er niet mee eens en ik ben naar een andere dierenarts gegaan voor een second opinion. Lang verhaal heel erg kort. Jaar verder, pony gaat geweldig, is weer helemaal zichzelf en de hoef heeft zich goed kunnen herstellen. Niks aan de hand dus.

Ik heb uiteraard in die periode enorm veel stress gehad. Logisch, wie heeft dat nu niet in zo'n situatie. Het is gewoon enorm stressvol als je dier zo'n pijn heeft of zo ziek is.
Ik heb door de stress wat lichamelijke klachten gehad. Hiervoor ben ik naar de huisarts geweest. Bloedonderzoek ed. is gedaan, is naar hart en longen geluisterd maar inderdaad waren het typische klachten die je ziet bij stress.
Nu ik wist dat het stress was hoefde ik me niet meer druk te maken dat er iets met mij was en mij weer vol op mijn pony focussen.
Mijn pony werd beter, ik had geen stress meer en de klachten verdwenen als sneeuw voor de zon.
Nergens meer last van gehad, alles koek en ei.

Nu ben ik met een waanzinnig gaaf project bezig wat gaat over de hoefbevangenheid van mijn pony. Ik 'herbeleef' weer wat er allemaal gebeurd is. Niet erg want mijn project is super gaaf dus ik vind het leuk, maar wat merk ik nu? Nu ik ben aanbeland bij het stukje inslapen en alle emoties die daarbij aankomen merk ik dat die stress klachten weer naar boven komen.
Ik heb dus ergens dat stukje niet helemaal goed verwerkt ondanks dat het met mijn pony helemaal goed is gekomen.

Het begon toen ik klaar was met het eerste stukje van mijn project en ik dus moest gaan beginnen aan het stukje van het inslapen. Sindsdien ben ik erg moe. Ik merkte ook ineens dat ik eigenlijk enorm opzag tegen het herbeleven van dat moment, de hele week. Nou ja, ook dat kan nog. Tis natuurlijk iets wat je niet in de koude kleren gaat zitten.

Nu ik echt bezig ben met het herbeleven heb ik dus dezelfde stress weer.
Bevestiging dat ik dat stukje stress niet verwerkt heb.
Nu is het zo dat ik er verder helemaal geen last van heb maar dus wel wanneer ik me bewust bezig hou met wat er allemaal gebeurd is.

Is er iemand hier die tips heeft over hoe ik dit het beste aan kan pakken?
Is er een oefening voor? En dan geen lichamelijke maar echt iets mentaals.
Is het beter om naar een psycholoog te gaan om erover te praten?
Is er hier iemand die mij kan helpen met erover praten/verwerken?

Het is dus niets ernstigs, het beïnvloed mijn dagelijkse leven niet, ik geniet van vanalles, ik ben intens gelukkig en ik slaap als een tierelier.

Ben ik bezig met mijn project dan schiet de stress volledig in mijn lijf, ga ik ervan weg dan zijn alle klachten weer weg. Het is dus echt puur als ik bewust bezig ben met het herbeleven en verder helemaal niet. Nu is het natuurlijk heel makkelijk om te denken, straks ben ik dor dat stuk heen en dan heb ik er geen last meer van, maar kennelijk zit het mij nog erg dwars . Ik wil dit toch op een goede manier kwijt, verwerken, afronden.

Wie heeft er tips?

J0anieke

Re: Stressvolle situatie verwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 08:48

Je zou naar een psycholoog kunnen gaan, maar het is ook deels een stuk verwerken waar je gewoon doorheen moet. Wat bij mij werkt is van me afschrijven. Ik zet dan letterlijk wat ik denk op papier. Het liefst op momenten wanneer de stress hoog ligt. Door dit te doen kan je sommige situaties vaak makkelijker relativeren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 08:49

Normaal bij trauma’s zou ik zeggen dat je hulp moet zoeken bij een psycholoog voor traumaverwerking.
Nou wil ik jouw situatie niet bagatelliseren maar ik vermoed dat als je je project hebt afgerond, je hier overheen bent. Je hebt je toen ongelukkig gevoeld en angstig en die gevoelens komen weer omhoog als je ermee bezig bent. Met het project ben je het eigenlijk aan het verwerken. Dat lijkt me juist heel goed voor je. En voor later ook een goede ervaring als je nog eens dingen gaat meemaken die een grote invloed hebben op je leven en je mentale gestel.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 08:56

In dit geval zou ik inderdaad zeggen: geef het tijd. Waarschijnlijk ben je het, zoals Susanne verteld, aan het verwerken.

Ik zou me juist zorgen maken als je een stressvolle situatie meemaakt, en je bij de eerste keer dat je gedetailleerd terug gaat naar die dagen.. De stress niet herbeleeft.

Mocht je er in het dagelijkse leven toch last van krijgen, ga even langs de huisarts. Veel huisartsen hebben ook een praktijkondersteuner, die zit net een stap onder een psycholoog.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:25

Hoi,

Ik geef therapie en coaching met paarden waarbij ik o.a. EMDR toepas voor verwerking van traumatische gebeurtenissen. En nou wil ik helemaal niet zeggen dat de periode van hoefbevangenheid en het misschien moeten in laten slapen van je pony niet traumatisch was want dat was het zeker wel voor jou.

Toch zou ik in jouw geval EMDR (nog) niet aanraden omdat je zelf aangeeft dat je leven er verder niet door beïnvloed wordt. Dus ik ga met mijn voorgangers mee en zie je herbeleven van nu als een stukje verwerken. En als je merkt dat dat je meer raakt dan je dacht kun je misschien iemand in je omgeving vinden waar je er mee over kunt praten ? Op hier op Bokt je verhaal doen ?

Voor de één helpt praten, bij een ander werkt schrijven goed, wat je ook zou kunnen doen is bij je pony gaan zitten en hem/haar vertellen wat het met je heeft gedaan en hoe blij je bent dat het uiteindelijk goed is gekomen. Ik denk ook dat je project je dus ook een stuk helpt met de verwerking.

Sommige situaties kosten tijd en het verwerken gaat "in lagen".

En weet dat je altijd de mogelijkheid hebt om wel met een psycholoog o.i.d. te gaan praten als je daar behoefte aan hebt. Nu of later ...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:42

Blijkbaar werkt schrijven, dus dat doe je goed :(:)

Werk niet te lang aan je project, schrijf dan weer een stukje op bokt. Dus afwisselen van zaken waardoor je je spanning kwijt raakt. Het leven is soms vol gedoe en ellende. En gelukkig loopt veel goed af, andere redelijk en sommigen heel naar. Hoort allemaal bij het leven.

Het lijkt me logisch dat dit tijd kost. Dat doet het ook, dus neem die.

De enige die kan aangeven of je het lastig gaat vinden ben je zelf. Let op je slaap/eet gedrag. Of dat afwijkt van wat je normaal hebt. En duurt dat langer dan een week of 4 dan zit er toch meer dan verwerken van.

Ik weet niet of het bijv reflecteert op eerdere andere heftige gebeurtenissen. Angst voor dood en ziekte is iets wat soms meer te maken heeft met wat er eerder (met jezelf of in je omgeving) is gebeurd dan wat het triggert.

Sterkte, komt goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:51

bij herbeleven horen ook de minder leuke kanten, het is een onderdeel van uw project, allen weet u nu hoe het afloopt
als het project klaar is zal uw stress ook wel verdwijnen zoals het in het echt ook gebeurd is

succes en denk vooral aan de goede afloop, het leukste onderdeel van het traject

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:54

Ik ben zelf fan van geleide meditaties. Hierdoor hoef je er niet over te praten, maar ga je in je lijf, naar je gevoel en laat je dingen los.

Michael Pilarczyk is een bekende in Nederland op dit gebied, hij heeft ook een app 'Meditation Moments App' met een aantal gratis meditaties (de complete app is een betaalde versie).
Vilna van Betten heeft ook een aantal meditaties op het gebied van loslaten (op youtube zoeken op 'vilna meditatie' en dan vind je er een heleboel).

Het voordeel van een geleide meditatie is dat je niets hoeft te doen. Alleen maar zitten of liggen en luisteren naar de stem die zegt waar je op dat moment aan moet denken. Voor iedere beginner te doen. Met 10-15 minuten heb je al een sessie te pakken. Wel handig om er even de tijd voor te nemen en een rustige plek te zoeken. Ik vind het heel ontspannend werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 10:08

Wat vervelend dat dit nog zoveel emoties bij je oproept en goed dat je het erover hebt. :(:)

Ik lees alleen eerlijk gezegd niet iets heel geks. Om nu ook meteen te spreken over een trauma, vind ik ook wel vrij ver gaan, en tegen de tijd dat je bij een psycholoog terecht kunt, is je project waarschijnlijk alweer afgerond. Bovendien geef je aan dat de herbeleving alleen optreedt als je er actief mee bezig bent, en daarin lees ik echt niets geks. Ik ken meer mensen die dit hebben bij ingrijpende gebeurtenissen, inclusief mezelf, en dat soort dingen horen bij het leven, mits het je leven niet van dag tot dag beïnvloedt.

Wel is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen op die momenten. Wees lief voor jezelf, laat je emoties er zijn, praat erover met mensen of schrijf het van je af, ook als dat betekent dat je even flink moet huilen. Dat is allemaal helemaal oké. :) Eventueel kun je op die momenten van stress kijken naar mindfulness- of meditatie-oefeningen die je helpen om weer naar het hier en nu te komen en het langzaam maar zeker wat meer los te laten. Op een app als Insight Timer vind je veel mensen die dit (gratis) aanbieden.

Sterkte!

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 10:20

Oh even voor de duidelijkheid, een trauma is het zeker niet en zo benoem ik het zelf ook zeker niet.
Het gekke is dat ik enorm veel plezier beleef aan het werken aan mijn project (en laat dat nu net schrijven zijn :D ).
Ik ben 10 jaar geleden zwaar depressief geweest. Stapper is ongeveer in die periode op mijn pad gekomen en mede dankzij hem ben ik eruit gekomen. Misschien dat dit ook een beetje meespeelt in de stress?
(Ik zie trouwens ook EMDR langskomen.. ik ben het met je eens dat dat niet nodig gaat zijn. Sowieso gaat dat het bij niet worden. Ik heb in die tijd van depressie EMDR gehad en het deed helemaal niets bij mij.)

Wat ik eigenlijk bedoel is dat ik dus bekend ben in het hele psycholoog traject en ik dus absoluut niet bang ben om mijn angst, stress, problemen onder ogen te komen. Integendeel, ik heb er van geleerd dat dat alleen maar helpt in het oplossen van die angst, stress, problemen. Sterker nog, ergens vind ik juist leuk om het onder ogen te komen en er juist sterker of beter uit te komen. Vandaar ook dat ik het hier eens vraag. Misschien dat er een truukje of oefening voor is.
Jullie idee van het verwerken middels het project is een hele goede en kan ik absoluut in meekomen.

Voor degene die het nog interessant vinden, mijn lichamelijke klachten zijn echt, verkrampen van mijn borstspieren, te hog zitten in mijn ademhaling, beetje hyperventleren idee, erg moe, pijn in mijn nek en schouders en hartkloppingen.

Ik ben (helaas) bekend met spanningshoofdpijn/migraine dus ik weet ook dat mijn lichaam reageert op stress. Omdat dit terugkerende stress is van het herbeleven van de emoties dacht ik dat er ergens iets extra's nodig zou kunnen zijn.

Iemand tips hou ik het er nog extra zou kunnen uithalen tijdens het schrijven/project?

Onwijs bedankt voor de input alvast

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 10:48

Ik lees graag mee TS. Ik heb een beetje vergelijkbaar verhaal. 2 jaar geleden heb ik mijn shet (na 16 jaar lief en leed) in moeten laten slapen na een periode van ernstige hoefbevangenheid, weken kliniek en uiteindelijk werden de gevolgen van de langdurige medicatie (waar ze ook niet nog zonder kon) haar fataal. Ik was in die periode ook zwanger en heb het als heel intensief en erg stressvol ervaren. Achteraf had ik haar veel pijn kunnen besparen door eerder de stekker eruit te trekken, ik neem mezelf dit kwalijk. Ik kan het al beter loslaten, de scherpe randen gaan er vanaf met de tijd. Maar het 'zeer' blijft...

Ik wil jou sterkte wensen met de verwerking en dapper dat je het heft in handen neemt X

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 11:26

Heb je een idee wanneer de spanning opkomt? Dan zou je een schrijf moment zelf een beetje in kunnen plannen.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 12:07

J0anieke schreef:
Heb je een idee wanneer de spanning opkomt? Dan zou je een schrijf moment zelf een beetje in kunnen plannen.

Zeker! Zodra ik begin te schrijven haha. Dus echt wanneer ik me bewust bezig hou met mijn project.
Komt ook omdat ik wil omschrijven hoe ik mij voelde rond die periode dus ik roep het bewust op. Ik had alleen niet verwacht dat ik er weer zo'n stress van zou gaan krijgen. Vandaar dat ik me realiseerde dat ik het helemaal niet verwerkt heb.

Hopelijk helpt het inderdaad doormiddel van mijn project om af te verwerken.
Iemand dan nog tips om die lichamelijk stress kwijt te raken? Voel me wel aardig beroerd op zo'n moment. Misschien dat ik dat iets beter kan controleren op de 1 of andere manier? Of is het daarmee ook het beste om het over me heen te laten komen, opnieuw ervaren om het op die manier te verwerken?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:15

... de gewone dingen, zou ik zeggen.
Huilen, graag met een corona veilige arm om je heen.
Boosheid kun je prima af laten vloeien door te stampen of efkes hard hollen of op kussens te slaan.

En er is een stresstoestand die wel 'freeze' genoemd wordt, probeer jezelf dan heel zachtjes terug in het hier en nu te brengen.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 12:25

Maar dat is een beetje het punt. Deze stress uit zich alleen lichamelijk. Ja, ik zag er tegenop om aan dit stukje te beginnen maar dat was het dan eigenlijk ook.
Toen hij net aan het herstellen was van de bevangenheid kon ik echt geen foto's of filmpjes meer zien van hem met die pijn en hoe hij liep. Dat heb ik allemaal van mijn telefoon gegooit om er niet mee geconfronteerd te hoeven worden want ik vond ze vreselijk om te zien. Nu kan ik er zonder moeite naar kijken en ben ik alleen maar blij dat het nu goed gaat.

Ik pieker er niet over, zit er niet mee in de knoop helemaal niets.

Voorbeeld: als ik ga bedenken hoe ik het wil gaan opschrijven zodat het lekker leest dan ben ik niet direct bezig met de inhoud of echt het gebeurde maar toch voel ik dan die verkramping opkomen. Terwijl ik er nu heel rationeel en zonder emoties op terug kan kijken.
Toch geeft mijn lichaam aan van niet.

Of de emoties zitten wel hoog maar diep weg gestopt en ben me daar niet van bewust? Of wel?
Lastig... misschien eerst maar eens dit stukje op mijn gemak afmaken en dan eens zien hoe het ervoor staat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:36

Shettepret schreef:
Maar dat is een beetje het punt. Deze stress uit zich alleen lichamelijk.

Biologisch gesproken : stress IS lichamelijk.
Je moet iets DOEN om te overleven (evt jezelf voor dood houden om de tijger te overleven) en daarna huilen en /of rillen, om de spanning kwijt te raken.
Citaat:
Ik pieker er niet over, zit er niet mee in de knoop helemaal niets.

Prima, gelukkig maar.
Citaat:
Voorbeeld: als ik ga bedenken hoe ik het wil gaan opschrijven zodat het lekker leest dan ben ik niet direct bezig met de inhoud of echt het gebeurde maar toch voel ik dan die verkramping opkomen. Terwijl ik er nu heel rationeel en zonder emoties op terug kan kijken.
Toch geeft mijn lichaam aan van niet.

Je lichaam ervaart nog emoties / stress / spanning.
Geef je lichaam 'haar zin', 'wat zou de verkramping willen doen?'
(Als emdr fan ben ik geneigd te zeggen dat emdr zin kan hebben, meer zin dan praten. Als het bij jou niets doet, heb je wellicht meer aan somatic experiencing - maar of je therapie nodig hebt, daar ben ik niet van overtuigd.)
Citaat:
Of de emoties zitten wel hoog maar diep weg gestopt en ben me daar niet van bewust? Of wel?
Lastig... misschien eerst maar eens dit stukje op mijn gemak afmaken en dan eens zien hoe het ervoor staat.

Je emoties zitten wellicht een beetje weggestopt, maar niet zo diep dat je ze niet voelt. En een emotie heeft in principe een functie (leren / overleven) - aan die functie voldoe je. Terugkijken op wat geweest is kan helpen om te verwerken, maar ook "gewoon" belangrijke lessen opleveren.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 12:44

Bedankt! Dit topic helpt echt al enorm.

Komt dus eigenlijk neer op wat Suzanne F (en alle anderen eigenlijk) zegt. Verwerken doormiddel van het maken van dit project.

Nog even terugkomend op EMDR. Bij mij deed het inderdaad helemaal niets. De enige gedachte die ik maar continue in mijn hoofd had was, 'wat een dom gedoe!' :o
En ik deed echt mijn best want ik wilde het verwerken. hebben we uiteindelijk p een andere manier gedaan want het ging hem tijdens de EMDR sessies echt niet worden.
Mijn moeder en een heel goede vriend van mij hebben wel heel erg veel baat gehad bij EMDR. Dus ik schrijf het niet af maar wel voor mezelf :D

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:49

Het ligt er ook aan hoe erg je last hebt van je trauma, tenminste, dat was bij mij zo. Ik heb ook EMDR gehad na een groot auto ongeluk, maar ik vond de therapie uiteindelijk heftiger dan mijn angst. Tijdens de therapie bleek ook dat de dood van mijn kat (3 dagen voor het ongeluk ingeslapen) er mee te maken had. Ik kon toen ook kiezen om daar op verder te gaan, maar dat wilde ik niet. Ik was (en soms nog steeds) nog aan het rouwen en dat mag ook, dat is menselijk.

Wat ik probeer te zeggen: kijk wat bij je past, wat je zelf wilt en wat jij denkt dat ook gaat helpen. En waar je wel en niet hulp bij wilt.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:58

Ik zou dit probleem eens bespreken met je huisarts. Het was een nare ervaring die je stress heeft opgeleverd. Je hebt het verwerkt maar toch komen die stresserende gevoelens (en stresshormonen) terug als je er mee bezig bent waardoor je andere fysieke klachten krijgt. Oftwel, jou hersenen trekken de la vol stress hormonen open vanwege een trigger van toen. Maar als je het een plekje hebt kunnen geven, wat zijn dan die triggers?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:20

Een risico van schrijven is dat je er nog meer op gaat focussen op de stress.
Verwerken gebeurt op meer niveaus, ratio, emotioneel, fysiek, en ziel/zijnsniveau.
Een natuurlijke reactie op stress is bewegen. (Wegrennen als er een beer aankomt) wij hebben vooral mentale stress, en vergeten daarbij de fysieke oplossing vaak (ook) in te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:35

Shettepret schreef:
J0anieke schreef:

Zeker! Zodra ik begin te schrijven haha. Dus echt wanneer ik me bewust bezig hou met mijn project.
Komt ook omdat ik wil omschrijven hoe ik mij voelde rond die periode dus ik roep het bewust op. Ik had alleen niet verwacht dat ik er weer zo'n stress van zou gaan krijgen. Vandaar dat ik me realiseerde dat ik het helemaal niet verwerkt heb.

Hopelijk helpt het inderdaad doormiddel van mijn project om af te verwerken.
Iemand dan nog tips om die lichamelijk stress kwijt te raken? Voel me wel aardig beroerd op zo'n moment. Misschien dat ik dat iets beter kan controleren op de 1 of andere manier? Of is het daarmee ook het beste om het over me heen te laten komen, opnieuw ervaren om het op die manier te verwerken?
Daar zit hem denk ik de crux: je herbeleeft het bewust weer. Imo is het niet meer dan logisch dat de emoties dan (voor een deel) weer terugkomen. Dat gebeurt ook bij positieve ervaringen, alleen zien we dat niet als problematisch omdat dat positieve emoties zijn. Ook negatieve emoties horen bij het leven en zolang ze je niet dwarszitten in het dagelijks leven, hoef je er ook niet te zwaar aan te tillen.

Als ik nu zo droogjes vertel dat ik ooit op stel en sprong voor een dag ben teruggevlogen vanuit de andere kant van de wereld om afscheid te nemen van een familielid dat op sterven lag, kan ik dat heel matter of factly vertellen. Ga ik in meer detail in op de ervaring an sich, geheid dat ik ga janken, ook al is het bijna vier jaar geleden. Is dat erg? In mijn ogen niet, het is voor mij slechts een teken dat het een heel emotionele ervaring was. Het is niet dat als ik nu in een vliegtuig stap, ik meteen allemaal flashbacks heb en instort, dus ik accepteer het zoals het is. En zo zijn er meer dingen die gevoelens van verdriet, boosheid of stress oproepen als ik ze herbeleef, maar er zijn ook genoeg dingen die gevoelens van blijdschap, vreugde en liefde oproepen als ik ze herbeleef.

Wat al gezegd is om de lichamelijke stress op die momenten kwijt te raken: ga op zoek naar mindfulnessoefeningen of guided meditations. Op YT is veel te vinden en er zijn ook veel apps die het aanbieden. Daarnaast kunnen wat rek- en strekoefeningen ook helpen om puur de spierspanning er wat vanaf te halen.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 13:53

Super bedankt allemaal!! Het is volkomen duidelijk.
Het is inderdaad helemaal niets ergs en het beïnvloed mijn leven verder niet.

Het geeft nu een heel ander perspectief op de stress en ik moet zeggen dat dat al heel goed helpt!

Onwijs bedankt allemaal!