Verwijde urineleiders en bloed in urine bij kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

novita13

Verwijde urineleiders en bloed in urine bij kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 22:58

Goede avond,

Vanmorgen kreeg mijn zoon (8jaar) heel veel pijn in zijn buik. Na bij de huisarts geweest te zijn en naar de SEH kregen wij te horen dat zijn urineleiders verwijd waren en dat hij bloed in de urine had.

Nu moeten wij de aankomende 1.5 week 3x urine weg brengen. Ze gaan zoeken naar dysmorfe erythrocyten in zijn urine.( Staat op de aanvraag.)

Nu konden de kinderartsen nog helemaal niks zeggen wat er evt aan de hand was/is. Want bij aankomst SEH was de pijn gelukkig weg voor mijn zoon. Wel dus urine onderzoek gehad waar dus alleen uitkwam, bloed in de urine. Geen blaasontsteking. Nav dit een echo gehad en hebben ze 2 verwijde urineleiders gezien.

Nu ben ik benieuwd of er ouders zijn die dit al eens bij hun kind hebben meegemaakt en wat er toen was.

Wat ik vooral zie bij “google” is dat het aangeboren afwijkingen/dingen zijn. En voor zo ver wij weten mankeerde hij niks tijdens de echo’s toen hij in mijn buik zat.

We hebben ook een poli klinische afspraak om de nog te onderzoeken urine te bespreken. Mocht hij eerder weer z’n pijn aanval krijgen moeten wij de polikliniek bellen of de SEH.

Maar ben gewoon nieuwsgierig naar evt ervaringen van andere ouders.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:08

Geen ervaring maar wil je beterschap wensen en hoop dat het meevalt Y;(

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:21

Bij het testen op dysmorfe ery’s kijken ze in eerste instantie vooral of het vanuit de urinewegen komt of vanuit de nieren.

Ze willen dus gaan uitzoeken of het bloed in de urinewegen bij de urine komt of al in de nieren.
Aan de hand daarvan zullen ze wellicht meer onderzoeken willen doen.

Edit: verwijde urinewegen kunnen ook duiden op een steentje. Vooral gezien de flinke pijn en daarna geen pijn lijkt me dat nog vrij aannemelijk.

Beterschap voor je zoontje!

novita13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 23:32

Barbabientje schreef:
Bij het testen op dysmorfe ery’s kijken ze in eerste instantie vooral of het vanuit de urinewegen komt of vanuit de nieren.

Ze willen dus gaan uitzoeken of het bloed in de urinewegen bij de urine komt of al in de nieren.
Aan de hand daarvan zullen ze wellicht meer onderzoeken willen doen.

Edit: verwijde urinewegen kunnen ook duiden op een steentje. Vooral gezien de flinke pijn en daarna geen pijn lijkt me dat nog vrij aannemelijk.

Beterschap voor je zoontje!

Nierstenen dachten wij zelf ook eerst aan. Na uitslag urine en e ho. Maar de arts niet omdat beide urineleiders verwijd zijn. Dan verwacht je maar 1 verwijde urineleider. En nierstenen bij kinderen zijn sowieso al bijzonder. En dan heel toevallig bij beide.... en op de echo zagen ze verder geen steentjes of iets meer.

Urine had ik inderdaad gelezen dat ze dat daarmee kunnen onderzoeken waar het evt vandaan kan komen.

Ik weet ik moet het afwachten.

Achteraf heeft hij al vaker op die plek pijn gehad en deden wij en hij het af als rib pijn. Zo noemt hij het dan ook. Het kwam vaak na sporten of andere inspanning. Alleen dan zakte het wel met 20-30-40 min af. Maar nu niet na pijnstillers en 2u erge pijn. Gelukkig wel na 3u vandaag.

Bedankt voor jullie uitleg en steun alvast!

Barbabientje

Re: Verwijde urineleiders en bloed in urine bij kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:35

Oh sorry ik had even erover heen gelezen dat beide kanten verwijd waren, dan is een niersteen inderdaad wat minder waarschijnlijk.

Hoop dat er snel duidelijkheid komt!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:43

Beterschap voor hem! :(:) Hopelijk heb je snel duidelijkheid en valt het mee!

novita13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 19:37

Niemand die mijn verhaal herkend?

Mijn zoon heeft gisteravond weer even pijn gehad maar tot nu toe gaat het weer goed!

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 19:42

Zou je zoon geen nierbekkenontsteking kunnen hebben?
Mijn zoon had bij de geboorte een verwijd pyleum of hoe je het schrijft,ook verwijde urineleiders,waardoor de urine gedeeltelijk,vanuit de urineleiders terug de blaas inkwam en weer naar de nieren,waardoor de kans op infecties erg groot was.
Hij heeft er verder geen last van gehad,want zat dagelijks uit voorzorg aan de antibiotica en hij is er uiteindelijk overheen gegroeid,anders was een operatie noodzakelijk geweest

novita13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 21:29

tyleysmiley schreef:
Zou je zoon geen nierbekkenontsteking kunnen hebben?
Mijn zoon had bij de geboorte een verwijd pyleum of hoe je het schrijft,ook verwijde urineleiders,waardoor de urine gedeeltelijk,vanuit de urineleiders terug de blaas inkwam en weer naar de nieren,waardoor de kans op infecties erg groot was.
Hij heeft er verder geen last van gehad,want zat dagelijks uit voorzorg aan de antibiotica en hij is er uiteindelijk overheen gegroeid,anders was een operatie noodzakelijk geweest

Dank voor je reactie. Wat fijn dat je zoon er over heen is gegroeid!

Uit de urine kwam dus geen blaasontsteking naar voren. En bij nierbekkenontsteking verwacht je toch ook een blaasontsteking dan toch? Ook heeft hij geen koorts nu of gehad. En komt en gaat de pijn.
Gister avond wel pijn gehad, vanmorgen een klein beetje en rest van de dag niet.

Maandag mogen/moeten we weer urine voor onderzoek brengen naar het ziekenhuis.

We wachten het rustig af.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:27

Een nierbekkenontsteking kan ook bestaan zonder dat je een blaasontsteking krijgt,vaak wel door een afwijking aan de nieren,zoals in ons geval, of door nierstenen.
Nierbekkenontsteking is bijna altijd wel zeer pijnlijk,maar kan ook komen en gaan qua pijnaanvallen.
Hopelijk vinden ze gauw wat er aan de hand is met jullie manneke.
Verschrikkelijk als je kind ziek is en pijn heeft en al helemaal als je niet weet hoe of wat,dikke knuffel voor jullie