Rolschaatsen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Glossi

Rolschaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 22:45

Ik zie veel topics over skeelers maar geen apart topic over rolschaatsen.

Gezien dit toch heel anders is dan skeeleren heb ik een nieuw topic geopend.

Wie heeft er ervaring mee? Ik heb online gezocht en weet dus totaal nog niet wat ik wil. Er zitten geen lessen in de buurt. Dus zal thuis zelf met yt filmpjes bepaalde moves moeten aan leren.

Maar vind het lastig welke rolschaatsen ik aan zou moeten aan schaffen. Kom al snel bij Moxi’s uit := ik wil een allround rolschaats gezien ik nog niet weet hoe het zal verlopen haha

Als ik op yt filmpjes bekijk zie ik alleen maar vallende mensen. Is het echt zo moeilijk om balans te houden? Dus niet zoals skeelers dat je meteen op pad kunt? Ik zie ze al vallen als ze alleen maar rechtuit rolschaatsen.. :+

Inspiratie filmpje:

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 08:23

Ja dat is weer helemaal in. Je hebt ze in superleuke kleurtjes nu. Ik had vroeger van die geel blauwe. Ik was er niet zo goed in. Ik viel inderdaad vaak, knieën kapot incl de maillot natuurlijk. :+

Ze leken op deze: https://www.skatepro.nl/301-7683.htm

Anoniem

Re: Rolschaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:17

Je kunt prima meteen op pad hoor. Zoek een beetje lekker strak asfalt op om te beginnen. Er zijn leuke youtubefilmpjes met uitleg over remmen, draaien, achteruit, hoe je over oneffenheden gaat etc.

Ik ben 25 jaar geleden begonnen met skaten. Nouja...eigenlijk als kind al op rolschaatsen, maar kort na m'n 20ste heb ik het weer opgepakt. Ik heb RSI-skates. Dat was toen hét merk. In deze tijd weet ik het eigenlijk niet.

Denk aan beschermers en een helm. Je wilt de SEH niet overbelasten. Ik vind met name mijn polsbeschermers erg fijn. Ik gebruik ze ook voor snowboarden. Zonder die dingen had ik al 10 keer in het gips gezeten, denk ik. :D

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 10:11

Ik ga zeker beschermers aan schaffen. Helm gaat lastig worden ivm het niet kunnen passen. Als ik kijk naar hoe lastig het wel niet was/is een passende cap te vinden zal dat met een helm ook wel dramatisch worden (klein ovaal vorming hoofd) Er zitten hier geen shops.

Denk dat ik voor Luna rolschaatsen ga ❤️

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 10:15

Glossi schreef:
Ik ga zeker beschermers aan schaffen. Helm gaat lastig worden ivm het niet kunnen passen. Als ik kijk naar hoe lastig het wel niet was/is een passende cap te vinden zal dat met een helm ook wel dramatisch worden (klein ovaal vorming hoofd) Er zitten hier geen shops.

Denk dat ik voor Luna rolschaatsen ga ❤️

Cap opzetten? :+

Ik heb mn helm ook niet altijd op hoor. Maar ik doe ook geen stoere dingen. Daar ben ik nu echt te oud voor. :D

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 15:31

Stoere dingen ga ik voorlopig ook nog niet doen haha. Eerst maar eens normaal leren rolschaatsen. Dan rustig aan wat leuke moves leren. Er zit hier ook geen skate park in de buurt helaas (en ook geen lessen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:03

Glossi schreef:
Stoere dingen ga ik voorlopig ook nog niet doen haha. Eerst maar eens normaal leren rolschaatsen. Dan rustig aan wat leuke moves leren. Er zit hier ook geen skate park in de buurt helaas (en ook geen lessen)

Het is echt hartstikke leuk. Leuker dan suffe dingen als hardlopen enzo. :o Ik woon bij een recreatieplas waar je precies een mooi rondje omheen kunt. Ik mik ze in mn fietsmandje en daar ga ik dan lekker mn gang.

Ben benieuwd of je mooie rollerskates gaat vinden. Er staan zulke toffe online!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:06

Suzanne F. schreef:
Ja dat is weer helemaal in. Je hebt ze in superleuke kleurtjes nu. Ik had vroeger van die geel blauwe. Ik was er niet zo goed in. Ik viel inderdaad vaak, knieën kapot incl de maillot natuurlijk. :+

Ze leken op deze: https://www.skatepro.nl/301-7683.htm

Die heb ik nog steeds. Paar jaar geleden bijna nieuw op de kop kunnen tikken. :D

Afbeelding

Afbeelding

Het ligt net aan je doel. Maar in een halfpipe heb je wel echt andere wieltjes nodig dan bijvoorbeeld op straat ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:14

Oooh, nostalgie! Die had ik toen ik een jaar of 10 was. Dat is een eeuwigheid geleden! <3

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:34

Ik vind persoonlijk dat je op rolschaatsen veel stabieler staat dan op skeelers. Je hoeft namelijk niet te balanceren op 1 rijtje wielen.
Ik heb altijd van die zwarte leren rolschaatsen gehad, maar heb die vorig jaar verkocht toen ik skeelers aanschafte. Ik wilde graag meer kilometers kunnen maken, maar uiteindelijk vind ik dat ik veel minder stabiel sta op skeelers en en ik kan er veel minder goed mee uit de voeten. Ik heb enkele weken terug dus toch weer rolschaatsen aangeschaft.

In principe is het een kwestie van aantrekken en wegrijden, maar leer aub allereerst hoe je goed remt, dat is echt het belangrijkste.

Ik heb gekozen voor deze rolschaatsen:
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:35

Ow wat leuk! Kwam een jaar geleden weer rolschaatsen tegen en het kriebelt zoooooo

Vroeger kregen we (bijna) allemaal rolschaatsen en dat leerde je gewoon. Leek nergens op in het begin, net als schaatsen. Vriendinnetje had die je onder je schoenen kan doen en ik had die blauw-gele.

Ik werd fanatiek en heb daarna leren rolschaatsen gehad met spaciale wieltjes voor de baan. Maar ik deed in de winter aan kunstschaatsen, dus het was goed vergelijkbaar.

Toen onze zoon klein was hebben wij skates gekocht en een sport buggy. Ik kon wel skaten, maar ind de slag meer als ijshockey schaatsen. En gebruikte de sportbuggy als rem :o

Net kwamen er nog 3 meisjes op skates langs.

Ik denk dat skates meer geschikt zijn als je echt een stuk wil skaten en dat je dan ook makkelijker wat meer vaart kan maken.

Rolschaatsen hebben zo een stop voorop, maar wij sleten hem vroeger al wat af als je een nieuwe kreeg. Goede wieltjes die op de ondergrond passen zijn wel fijn. Als ik naar huis ging, zat er van alles in mn wieltjes. Die waren te zacht voor buiten eigenlijk.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:40

Ik ik ik!

Ik rol nu op Impala's met luipaardprint maar ik ben aan het sparen voor knappe Moxi's. Ik wilde echter niet meteen 600 euro uitgeven aan een mogelijke hobby.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:40

Ik zit er ook al heel lang aan te denken, zie dan ook wel mooie bij de decathlon. maar ik twijfel zo erg omdat ik hypermobiel ben en dus niet stevig met mijn enkels sta.. skeelers/schaatsen kan ik gewoon niet langer dan 5 minuten omdat het dan pijn gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:50

Is dat niet meer, dat alle kinderen leren rolschaatsen?

Ik begon op deze:
https://nl.pinterest.com/pin/14284923791846247/
Die kon je verstellen, dan groeiden ze mee met je voeten.

En daarna de blauw gele, die ik zeker in 3 of 4 schoenmaten heb gehad.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:53

Ik wil eigenlijk ook wel. Moeilijk alleen om te weten wat goed werkt voor mij - ik zie veel rolschaatsen met hak, en ik weet niet of ik dat nou fijn vind of niet, maar het is nu zo'n gedoe om dat uit te proberen. Plus best een investering voor iets waarvan ik geen idee heb of ik het ook werkelijk ga doen. (Want bescherming wil ik er toch ook wel graag bij.)

En ik wil natuurlijk ook meteen iets wat niet zo aangeboden wordt: namelijk de zwarte schoen en de gekleurde wielen:
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 17:11

MarcoBorsato schreef:
Ik ik ik!

Ik rol nu op Impala's met luipaardprint maar ik ben aan het sparen voor knappe Moxi's. Ik wilde echter niet meteen 600 euro uitgeven aan een mogelijke hobby.

Die Moxi's zijn tof! De kleur die ik wilde was helaas nergens te bestellen, anders had ik die inderdaad aangeschaft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 17:36

Shadow0 schreef:
Ik wil eigenlijk ook wel. Moeilijk alleen om te weten wat goed werkt voor mij - ik zie veel rolschaatsen met hak, en ik weet niet of ik dat nou fijn vind of niet, maar het is nu zo'n gedoe om dat uit te proberen. Plus best een investering voor iets waarvan ik geen idee heb of ik het ook werkelijk ga doen. (Want bescherming wil ik er toch ook wel graag bij.)

En ik wil natuurlijk ook meteen iets wat niet zo aangeboden wordt: namelijk de zwarte schoen en de gekleurde wielen:
[ [url=m/j3dXtE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die hak, daar merk ik echt niets van. Het is niet als lopen op hakken (wat ik echt niet kan).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 19:15

Goof schreef:
MarcoBorsato schreef:
Ik ik ik!

Die Moxi's zijn tof! De kleur die ik wilde was helaas nergens te bestellen, anders had ik die inderdaad aangeschaft.

Vanwege corona is het aantal Moxi's dat je kunt krijgen hier echt nihil. En dan heb je nog de handgemaakte of de fabrieksproducten uit Amerika, snob die ik ben wil ik de handgemaakte.

Maar je kunt gelukkig wel heel makkelijk Moxi wieltjes onder je schaatsen zetten, dat verbetert al enorm.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 19:31

Ik heb rsio’s, via MP gekocht.... ik durf alleen niet goed te skaten... iets met een nieuwe kruisband :o vriendlief trekt me welmee, van de zomer :D

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:44

Na jaren rolschaatsen en skaten wilde ik het toch weer oppakken en nog niet zo lang geleden deze rio’s op de kop getikt (wilde er niet te veel geld aan uitgeven maar ook wel iets kopen wat een beetje rolt)
Afbeelding

In de woonkamer even geoefend, eenmaal buiten op straat vond ik het vies tegenvallen en klapte na 10 m achterover. Inmiddels weet ik dat knieën buigen de truc is :P en sindsdien gaat het beter, maar ik blijf me wat onzeker voelen.

Inmiddels lees ik overal dat inline skates toch ‘makkelijker’ zijn dan rolschaatsen. Kinderen uit de buurt die rolschaatsen en inline skates hebben, geven allemaal aan dat ze skates makkelijker vinden dan de rolschaatsen. Haha. Ik kijk het nog even aan. Rolschaatsen zien er gewoon te cute uit :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:08

Ik verwacht dat rolschaatsen wel weer gaat, ergens diep in mijn geheugen moet dat nog zitten. Met inline skates (en met noren, op het ijs) heb ik de ervaring dat ik vaak over de punt struikel, dan in paniek raak en het helemaal niet meer kan. Rolschaatsen en ook gewoon schaatsen (op kunstschaatsen en hockeyschaatsen) heb ik wel gedaan. Dus voor mij denk ik dat ik met rolschaatsen iets meer kans maak - maar ik kan me goed voorstellen dat er genoeg mensen zijn voor wie dat anders werkt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:12

Je moet de wieltjes goed afstellen, dat zal een hoop schelen. Tutorials vind je wel op internet.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 00:01

Zal jullie op de hoogte houden! Ik ben nog steeds aan het in lezen en kijk heel wat filmpjes af! Ik wil vooral achter huis aan de slag maar wil er ook een blokje mee om. Een skate park hebben we hier helaas niet. Echt jammer want dat lijkt me echt tof haha

Die platte rolschaatsen schijnen veel moeilijker te zijn dan met hakje. Ik lees dat die voor beginners vaak niet de beste keuze zijn. En kom regelmatig verhaaltjes tegen van mensen die over stapten naar een schoen met hakje en dat een wereld van verschil is.

Moxis zijn idd lastig te krijgen nu. En de maten schijnen ook een dingetje te zijn. De Lunas lees ik nu ook wat minder goeie dingen over dus nijg nu ook weer naar Moxi. Maar dan moet je pre orderen en vraag ik me af hoe groot de kans is dat je de maat meteen goed hebt xD

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 00:51

Wat leuk. Toevallig van de week rolschaatsen binnen gekregen omdat ik hoop dat mijn voet dat beter volhoud dan skeelers. Heb al wat geoefend in huis en wil van de week buiten proberen.
Hopelijk zit het gevoel nog ergens verstopt want het is al heel wat jaren geleden dat rolschaatsen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 01:12

Moxi heeft een handige maattabel maar als je niet weet of je echt gaat rollen zou ik ze tweedehands kopen. Of gewoon een simpel instapmerk.