Knieartrose en gebruik brace

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Knieartrose en gebruik brace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 20:13

Hoi, ik ben 49 jaar en blijk al aan beide knieen artrose te hebben, helaas. Beide knieën is het aan de binnenkant, ook wel mediale gonartrose genoemd.

Ik vroeg me af wie hier nog meer ervaring mee heeft en of er mensen zijn die ervaringen hebben met het gebruik van braces.
Ik heb de agilium reactive kniebrace een aantal dagen geprobeerd maar die zit niet goed. Ik heb forse bovenbenen en moet de band net onder mijn knie zo strak doen om te voorkomen dat de brace niet afzakt dat ik tintelende tenen krijg. En ik lijk net robocop en zie het niet zitten om straks met 2 braces zo rond te lopen. Ik ben dialyseverpleegkundige dus moet best veel lopen.
Nu heb ik de agilium freestep gezien, dat is een onderbeensbrace die de stand van je onderbeen corrigeert waardoor er meer ruimte tussen de botten aan de binnenkant van je knie komt. Ik lees hier goede verhalen over. Alleen....De freestep kost 950 euro per stuk. Dure aangelegenheid dus. Maar pijnvrij lopen is ook heel belangrijk.
Wie heeft er ervaring mee?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:16

ik heb 2 braches van podobrache, heb er jaren mee op stal rondgelopen en mee paard gereden. Nu heb ik ze uitgeleend aan een vriendin die nog paarden heeft. Ik zit nu al een jaar thuis en heb ze niet meer nodig.
1 brache heeft het draaigedeelte aan de buitenkant en bij de ander zit het weggewerkt. D.m.v. klittenbanden kan je instellen hoe ze moeten corrigeren.

Ik heb superdikke bovenbenen en had geen last van knellen of afzakken.
Duur waren ze niet in ieder geval, nog geen 50 euro per stuk.
o ja, ik heb gewoon versleten knieën en ooit een ongelukje gehad met een paard opleren voor de wagen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 22:35

https://images.app.goo.gl/vhXGGWJ9JAtKxiJe9

Dit is de brace die ik nu heb , heb jij ook zoiets Morrie? Ik denk het haast niet want dit is een brace van 285 Euro.
Bij mij moet de brace de stand van het gewricht corrigeren.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:43

Afbeelding
Afbeelding
Zoiets heb ik, ik heb ze uitgeleend, dus plaatjes van internet. Met klittenband banden kan je de correctie regelen. Ik had geluk dat ik op mijn werk een fysiotherapeute rond had lopen die het de eerste keer voordeed bij mij.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:49

Ik... 35 jaar en graad 4 linkerknie.
Volledige buiten meniscus is verwijderd. Tijdens een 2e operatie is de schade onherstelbaar verklaard en de kans op een kunstknie is geen kans meer maar een zekerheid met als enige variabele de tijd. Dit kan een paar maanden zijn, ook een paar jaar.

Het enige wat ik kan doen is trainen, trainen en trainen om mijn bovenbenen heel sterk te maken. 3 x per week onder medische begeleiding en 2 maal per week met een personal trainer.
Een brace mag en wil ik niet.
De arts geeft aan dat het de knie zwakker maakt. Maar dat is in mijn geval met een knie die gewoon verwoest is.

Ik zou je idee eerst voorleggen aan een arts. Braces zijn niet zaligmakend. Pijn ook niet hoor! Dat weet ik. Maar soms kan je zaken verergeren ipv ze op te lossen met brace.

Vala

Re: Knieartrose en gebruik brace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 22:58

De brace is voorgeschreven door de orthopeed. In ieder geval om aan het werk te kunnen blijven en om opereren nog uit te stellen.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:05

Ahhh top! Dat miste ik in je 1e post. Helaas heb ik geen ervaring met een brace. Naja, helaas.
Liever niet natuurlijk!
Ik weet niet of je onder behandeling bent (geweest) bij eventueel een fysio, anders kan die je misschien wat sturing geven in wat zou passen in jouw situatie.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:10

Ben je al naar een fysio geweest hiervoor TS? :) Een goede fysio zou zeker kunnen helpen om je nog zo lang mogelijk pijnvrij en belastbaar te houden zonder operatie. Intensieve oefentherapie geeft vaak goede resultaten bij artrose.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 08:52

Ja ik ben onder behandeling bij een fysiotherapeut.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:16

De enige braces die hier goed blijven zitten zijn deze
https://www.thuasne.com/en/ligaflexr-evolution-rom
Blijven goed zitten ook met bijvoorbeeld skieen. Het is bij deze een kwestie van vooral de bovenkant goed vast te zetten.

Fixeert zowel boven en onderbeen ten opzichte van elkaar zodat die in lijn blijven. En je kunt de buighoek instellen op twee manieren. En hij zorgt ervoor dat je knieschijf aardig op zijn plek blijft, zeker in combinatie met tape. Uitgetest met aardige duikelpartijen. Maar mijn knie en been bleven in de stand die ze aankunnen. :j