Wauw wat een reacties, super fijn!
Ik ga proberen even op iedereen te reageren als mijn telefoon de quotes niet verpest.
Taucha schreef:Als het gaat dan is hardlopen (heeeeel voorzichtig beginnen) een super manier om te veel flexibiliteit in je voeten maar ook in de rest van je benen knieën heupen te trainen.
Als dat niet gaat, dan in ieder geval kuiten gaan trainen. Met je tenen op de trap je hak laten zakken en omhooh komen. Begin met 5x tijdens iedere keer dat je tanden poetst naar 3x op een dag 10x
Hardlopen vrees ik dat het niet gaat lukken. Maar dat zakken op de trap kan ik wel doen. Ik merk ook dat mijn hakken uitdrukken steeds lastiger gaat. Bedankt voor je tips.
DuoPenotti schreef:Mij is het versterken nooit gelukt.
Zoals in de eerste foto kan ik mijn enkel helemaal op de grond leggen

Ik heb er met struikelen bijvoorbeeld ook geen last van want het kan blijkbaar gewoon.
Ik moet rijden met stevige schoenen of stevige laarzen.
Niet bijvoorbeeld met goedkopere jodhpurs. Dan klap ik ook niet dubbel.
Nu ik ouder ben heb ik wel voortaan bij langere stapritten last van mijn enkels maar dat is opgelost met de bowbalance.
Hey lotgenoot, dat is een goede van de rijlaarzen of schoenen. Ik heb sinds een tijdje nieuwe laarzen maar deze zijn niet echt stevig. Ik ga de tip meenemen, net zoals de stijgbeugels. Zag dat ze vaker genoemd werden, heb net een nieuw zadel dus daar mogen ook wel nieuwe beugels bij.
Caira schreef:Niet, dat heb ik echt opgegeven. Goede schoenen ( voor mij werken Ariats) en goede brede beugels met een groot voetbed.
Oef, dat biedt niet veel hoop. Ik heb dit ook wel mijn hele leven al alleen nu pas echt wat meer last. Denk zelf doordat ik zo lang niet gereden heb alles nog meer verzwakt is. Goede schoenen en beugels worden meer genoemd. Ga ik zeker meenemen.
Humpiedumpie schreef:Je kan beginnen met je voeten trainen;
https://www.natuurlijkhardlopen.nl/blog ... ijg-je-zo/Zo worden je voeten en je enkels sterker en gebalanceerder. Op blote voeten door het bos lopen is ook een goede oefening straks vh voorjaar. Maar bouw het wel langzaam op want je gebruikt je voeten en de rest van je lichaam heel anders dan met schoenen.
Bedankt voor de link, ik zal deze morgen eens doornemen. Verder loop ik thuis eigenlijk altijd zonder schoenen maar buiten staat me om eerlijk te zijn iets tegen. Wil wel eens met mijn dochter zo’n blote voeten pad doen, wie weet maakt het me toch wel enthousiast.
kiki1976 schreef:Ga naar de fysio en laat je begeleiden hierin.
Mijn dochter wordt ervan verdacht hypermobiel te zijn in haar enkels, knieën maar verder niet op andere gewrichten.
Daarnaast heeft ze 1 enkel een paar jaar terug flink gebroken gehad en daar ook nog dagelijks pijn van.
Maar met fysio gericht op het steviger maken met oefeningen heeft ze wel aardig wat baat gehad.
Kijk je kan niet verwachten dat het geheel verdwenen is, maar het ging wel een heel stuk beter.
Vorig jaar pony met een blessure en daardoor veel minder gereden, en ook deed ze haar oefeningen niet meer (eigenwijze puber) maar komt d'r nu wel weer tegen. En is weer begonnen om ze weer sterker te maken.
Ik weet dat ik eigenlijk eens naar de fysio zou moeten maar zit daarin best met een lastig situatie. Heb al het uitgebreidste pakket qua behandelingen en maak deze elk jaar al op door mijn rugproblemen. Nu ook een scheiding bezig is moet ik even oppassen met veel extra kosten door over het aantal behandelingen heen te gaan.
Barbabientje schreef:Goede laarzen/schoenen is al het halve werk!
Ik had ook altijd last, nu goede leren laarzen en probleem is gedeeltelijk opgelost!
Bedankt voor je tip, ik zie hem vaker terug komen dus dat is (zodra het weer kan) toch eens kijken in een stenen winkel voor goede schoenen.
Annick75 schreef:In aanvulling op wat al gezegd is: laat ok een een podotherapeut meekijken. Als je zo flexibel bent in je enkels kan het ook zijn dat je last hebt van overpronatie (enkels die naar binnen zakken) op supinatie (juist naar buiten), dat zou met zooltjes gecorrigeerd kunnen worden, zodat je minder vaak door je enkels zakt.
Klopt wat je zegt. Als ik sta dan zakken mijn enkels naar binnen toe. Kan er helaas geen duidelijk foto van maken. Deze gaat op mijn lijstje. Ik ga eens zoeken welke podium therapeut aangesloten is bij mijn zorgverzekering en contact opnemen.
Sintara schreef:Op hakken lopen afentoe. Niet 10cm hakken natuurlijk en voorzichtig zijn, niet te lang doorgaan etc. Maar dat heeft het bij mij opgelost
Oef hakken. Dat is erg lastig met mijn werk, pand is in hartje Amsterdam met van die heerlijke Amsterdamse trappen. Kan er ook slecht op lopen omdat ik teveel gewicht op de bal van mijn voet zet en uiteindelijk daar flinke last krijg.
Rebel_Jits schreef:Goede oefeningen zijn:
- tenenstand (of wandelen op je tenen)
- hakkenstand (of wandelen op je hielen)
- iets oprapen met je tenen (zoals een handdoek)
Tenenstand lukt mij heel goed. Vroeger (basisschool leeftijd) liep ik ook altijd op mijn tenen. Maar zal het wat meer doen weer thuis. Hakken is lastiger en oprapen met mijn tenen lukt heel goed. Kan ook de kraan uitdraaien in bad etc met mijn tenen.
Padoertje schreef:Podotherapeut kan je helpen aan zooltjes om je voetstand te corrigeren/versterken. Wat betreft het rijden, draaide ik mijn enkels ook bizar om het paard, zeker met de zijgangen. Nu met de sprenger bow balance beugels, geen pijn en benen en enkels hangen mooi rustig om het paard.
Bedankt voor je tip! Podotherapeut werd genoemd hier en hij gaat op mij lijstje. Net zoals de beugels, meerdere zijn er positief over dus het is de moeite waard om het uit te proberen.
mirna6308 schreef:Bij mij hielp 2 min lang op mijn tenen staan... dee het 2 X per dag met tanden poetsen...
Deze ga ik ook eens proberen. Lopen lukt wel op m’n tenen maar langer stilstaan erop is lastiger. De balans heb ik dan niet, ik denk deels door de flexibele enkels.
Muiz schreef:Op je tenen staan met tandenpoetsen werkt hier ook leuk. Met traplopen ook bij iedere tree naar beneden en naar boven wiebelen op je tenen is ook een fijne.
En toch een beetje fysio er bij, die kan zien wat je wel of niet kan.
Oh, en niet meer je voeten in die houding laten hangen. Het is heel aanlokkelijk om het wel te doen maar je rekt steeds weer banden op die stabiliteit zouden moeten bieden.
Zooltjes hebben mij geholpen om niet meer telkens mijn enkels te zwikken maar stevige schoenen met veters tot over de enkels schelen ook al heel veel (dus bijvoorbeeld geen vans meer maar docmartens). Tijdens het rijden dus ook harde laarzen aan en voor een goede pasvorm zorgen. Dat werkt voor het rijden het beste.
Deze tips ga ik zeker meenemen.
Het stomme is dat is zulke houdingen onbewust doe, tijdens het koken bijvoorbeeld of het auto rijden leg ik mijn voeten/enkels in allerlei houdingen neer. Ook als ik aan tafel zit te eten bijvoorbeeld. Mijn polsen heb ik dit ook mee, zit héél veel buiging in en ik slaap ermee in een houding die anderen niet kunnen aannemen.
Stevige schoenen in het dagelijks leven is ook een om naar te kijken. Loop voor mijn rug veel op Nikes of andere sport schoenen met enige vorm van demping. Kan altijd eens kijken of veters boven de enkels ook iets helpen. En inderdaad goede laarzen/schoenen voor tijdens het rijden.
Ontzettend bedankt allemaal.
Ga morgen eens een lijstje maken met waar ik naar moet kijken en wie ik kan benaderen als podotherapeut. Verder vroeg ik mij af of het enige nut zou hebben om die hypermobiliteit te laten diagnostiseren? Nu was het alleen de fysio die het terloops zei. Ik ben wel redelijk overtuigd dat ik het in mijn handen, polsen en enkels heb in elk geval.