Ervaring langdurig herstel/ lange nasleep corona

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Ervaring langdurig herstel/ lange nasleep corona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 11:01

Ik ben op zoek naar mensen die corona hebben gehad en te kampen hebben of hadden met een lange nasleep en een langdurig herstel.
Ik weet het, er zijn meerdere corona-topics, maar daar wordt van alles in besproken en ik ben specifiek op zoek naar mensen die echt langdurig (dus 3 maanden +) hebben moeten herstellen.

Hoe verliep het herstel bij jullie? Hadden jullie ondersteuning van fysio's of andere therapeuten? Wanneer merkte je vooruitgang? Kamp je er nog steeds mee?

Even mijn tijdlijn:
-Ik ben positief getest op 4 december, ik ben even aardig ziek geweest, maar na een kleine 2 weken was ik klachtenvrij. Ik bleef wel gruwelijk vermoeid en had een erg hoge hartslag.
-Na 4 weken/ begin januari heb ik geprobeerd weer enkele uren te werken, maar dat ging niet. Vanaf dat moment ben ik benauwd en heb ik me volledig ziekgemeld.
-Er hebben een long- en bloedonderzoek plaatsgevonden, daar kwam niks geks uit.
-1 Februari ben ik gestart bij de fysio in zo'n hersteltraject om weer conditie op te bouwen. Daar loop ik nog steeds 2x per week. Sinds vorige week kom ik ook bij een psychosomatische therapeut die met me gaat kijken naar belasting/ belastbaarheid etc.
-Inmiddels was ik ook weer gestart met werkzaamheden op de achtergrond (thuis en digitaal). Ik werk in het onderwijs en lesgeven gaat niet.
-De afgelopen 3 weken kom ik vaker op mijn werk (onderwijs) en probeer ik wat taken op te pakken met mijn mentorklas, dat gaat goed.
-Vorige week heb ik (voor het eerst sinds begin januari) mijn allereerste les weer gegeven (1 les/ 40 minuten). Dit resulteerde in dagenlange benauwdheid en pijn op mijn borst.

Inmiddels ben ik 3,5 maand verder en kamp ik dus nog steeds met benauwdheid en soms pijn op mijn borst. Ook merk ik dat ik snel overprikkeld ben en mijn concentratie waardeloos is.
Mijn conditie gaat beter en ik ben doorgaans wat minder vermoeid, maar kennelijk doe ik toch teveel.
Mijn hartslag is wel weer normaal.

Ik verwacht hier geen magische tips ofzo, maar zou het fijn vinden wat ervaringen en verhalen uit te wisselen. Ik ben zeker niet de enige op bokt die er last van heeft.
Graag wel eigen ervaringen en niet de 'ik hoorde van de buurman van mijn nichtje's vriendin haar oma-verhalen'.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:48

Vandaag precies een jaar geleden werd ik ziek, ben er 5 dagen ziek van geweest. Niet eens echt ziek, meer lamlendig, met koorts en hoesten. De dag voordat ik ziek werd, nog 8 km steile heuvels gewandeld op stevig tempo, de dag daarvoor nog een intensieve rit van 3 uur gemaakt. Toen ik ziek werd (op maandag) kon ik niet eens de trap op zonder buiten adem te raken.
Na 7 dagen isolatie (dus 2 dagen langer dan de laatste dag met klachten) ben ik weer naar buiten gegaan, ik kon nog geen 500m lopen zonder pauze. Nou ben ik de maandag meteen weer aan het werk gegaan, niet het slimste idee maar daar kom ik later op terug.
Ik ben nog een maand alleen voor het hoogst noodzakelijke de deur uit gegaan. Voer klaarzetten voor mijn paard, beetje longeren, maar zelfs dat kon ik niet aan: stond ik daar te staan met hartslag 150. Daarna ging ik op een andere pony die braver is dan mijn paard en fijner zit, rustig aan weer rondstappen. Na een paar weken viel ik er in galop bijna af, zo veel pijn deed dat op mijn borst (door de sprong wordt je middenrif omhoog gegooid waardoor ik niet meer fatsoenlijk kon ademen in galop). Dat heeft dus nog eens 2 maanden geduurd. In die tijd was ik ook bezig met mijn eigen conditie, ik zat inmiddels, 3 maanden na corona op 3km rustig wandelen, vaak met pauze. Rennen, net als elke vorm van 'springen', in ieder geval te veel G-krachten op mijn longen was funest. Pas in juni begon dat weer een beetje bij te trekken, kon ik hele korte stukjes rennen, weer galopperen (maar in verlichte zit), echt aan mijn lichamelijke conditie werken.
Geestelijk had ik alleen nog wat zaken over het hoofd gezien en in augustus begon het steeds slechter te gaan. Niet kunnen concentreren, snel afgeleid, geheugen vol met gaten... Uiteindelijk in september alsnog ziek gemeld, en dat heeft nog eens tot november geduurd.
In totaal ben ik met alles dus wel 8 maanden zoet geweest, en zo ziek was ik niet eens.

Goof

Re: Ervaring langdurig herstel/ lange nasleep corona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 18:00

Jemig, ook een heel lang verhaal dus.
Hoe heb je uiteindelijk na september je herstel aangepakt? Veel rust? Of juist onder begeleiding opbouwen?

Ik zit nu op een punt dat ik best wel weer kan wandelen. Ben vandaag erg moe, maar heb toch een uurtje kunnen wandelen. Als ik me 'goed' voel, haal ik 2 uur zelfs (met pauze). Maar kennelijk is het teveel ondanks dat ik me conditioneel beter voel, want anders zou ik niet benauwd zijn.
Daarnaast zit ik nu dus in die fase van slechte concentratie, slecht uit mijn woorden komen etc. Vervelend hoor.

_Liv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:42

Helaas ben ik er ook nog steeds niet vanaf. Ik ben in oktober ziek geworden, een aantal dagen goed ziek geweest. De dag voor ik ziek werd nog 2 paarden gereden en 10 km door het bos gerend. Een week later kon ik niet eens stofzuigen zonder een hartslag van 170 te hebben. Ik ben (te) snel weer aan het werk gegaan en daar ook een tijd moeite gehad, bij langdurig een FFP2 masker dragen was ik zelf weer vreselijk kortademig. Het werken gaat ondertussen redelijk goed, ben alleen nog erg vermoeid na een drukke dienst. Ik slaap nog steeds als een beer in winterslaap terwijl ik dat eerder echt niet deed.

Ik merk met name dat fysieke inspanning nog erg moeizaam gaat. Ik had een goede conditie van te voren, kon makkelijk 15 km hardlopen door het bos. Nu kan ik met moeite en zo sloom als een slak zo'n 8 km met pauzes tussendoor. Ik weet dat veel mensen hiervoor een moord zouden doen, maar voor mij voelt het nog erg beperkend. Net als compleet buiten adem zijn na 2 trappen oplopen...

Ik heb tot nu toe alles zelf naar eigen inzicht opgebouwd. Ik ben zelf arts en artsen zijn de slechtse patiënten :x

Hoe is het revalidatie traject jou bevallen? Heb je er wat aan gehad? Waar loop je nu het meeste op vast?

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 19:00

Goof, ik heb complete mentale rust gepakt, maar ben wel fysiek aan de slag gebleven om dat kleine beetje conditie dat ik inmiddels had niet weer ongedaan te maken. Na 4 weken verveelde ik me en mocht ik weer rustig wat werk oppakken.
Dat moe zijn merkte ik ook heel erg, had ik iets gedaan, was ik de rest van de dag en vaak de dag erna helemaal gaar. Dat was echt zoeken in het begin, wat kan ik wel, wat moet ik laten als ik morgen nog iets waard wil zijn.
_Liv, ik ben inderdaad ook nog lang buiten adem geweest van het traplopen, maar aan die 8km zit ik nog lang niet. Nou liep ik op het hoogtepunt ook 10 en geen 15km, maar als ik nu 3 km hardloop is het veel. Komt ook omdat ik op een gegeven moment gedemotiveerd raakte van het zoveelste dat niet meer lukte wat me voor corona makkelijk af ging. De motivatie moet nog steeds uit mijn kleine teen komen. Fysiek kan ik in ieder geval alles weer aan, mits rustig opgebouwd.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 19:04

Ik heb het zelf gelukkig niet gehad * klopt af * dus hoor eigenlijk niet in je doelgroep maar wellicht heb je toch wat aan het volgende verhaal.

Een goede vriend van ons (sportief, eind 20) is eind oktober positief getest. Hij is er niet heel erg ziek van geweest, vooral wat smaak en reukverlies en een paar dagen wat grieperig. En ik geloof een paar dagen snel buiten adem.
Ondanks dat hij niet heel erg ziek is geweest is hij op dit moment, 4,5e maand later, nog steeds onder de pannen wat betreft nasleep. Hij werkt voornamelijk thuis, 's ochtends 2 uurtjes en 's middags 2 uurtjes met rust tussendoor. Gaat inmiddels incidenteel wel naar zijn werk als het echt even moet, maar heel lang is dat ritje van 10 minuten in de auto ook al te veel geweest. Hij gaat tevens al een tijd naar de covid-fysio waarbij hij de eerste paar keer dingen deed die op dat moment goed voelden en die hij ''makkelijk aankon'' om dan vervolgens de dag/paar dagen daarna volledig uitgeteld te zijn. Dat hebben ze tijdens de fysio heel erg terug moeten schroeven ondanks dat hij soms dacht ''is dit alles'' en zich eigenlijk redelijk goed voelde. Inmiddels gaat het gelukkig wel langzaamaan de goede kant op maar hij is er nog lang niet. Zodra hij te veel doet merkt hij dit aan vermoeidheid en (migraine-achtige) hoofdpijnaanvallen. Hij moet zijn energie en dingen die hij doet dus nog steeds heel erg doseren.

Vergelijkbare problemen zie ik helaas ook veel bij collega's van mij die besmet zijn geweest. Sommigen moeten echt rustig opbouwen vanuit ''eerst een kwartiertje koffie komen drinken en 'aanwezig' zijn'', daarna naar een uurtje werken naar dat steeds verder uitbouwen wat betreft uren en intensiteit van werkzaamheden. Veel van hen die langdurig bezig zijn met opbouwen lopen ook bij de fysio ter ondersteuning. Ik ken er helaas een hoop die echt wel 3-6 maanden en in een aantal gevallen nog (veel) langer bezig zijn met opbouwen van energie en werkzaamheden.

Wat dat betreft krijg ik van iedereen de indruk dat bij hun rustig aan doen, veel rust nemen en energie doseren en vooral niet te snel te veel willen het beste helpt om er zo, langzaam, weer bovenop te komen. Wat dat betreft kan het echt heel waardeloos zijn...

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 19:13

Mogelijk dat een ergotherapeut een geschikte behandelaar is. Vanuit de revalidatiecentra die ik ken wordt er bij klachten na Corona eerst de ergotherapeut ingezet om een stabiele basis te creëren en daarna pas in overleg met fysio een opbouwplan te maken.
Grootste valkuil was, wat ik hoorde in een landelijke bijeenkomst, dat de fysio te snel wordt ingezet en mensen daardoor over hun grenzen gaan wat herstel niet bevordert.

Veel sterkte en succes met je zoektocht naar herstel!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 21:57

Dank voor al jullie reacties. Ga morgen inhoudelijk reageren, mijn hoofd is nu 'op'. :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 18:59

_Liv schreef:
Hoe is het revalidatie traject jou bevallen? Heb je er wat aan gehad? Waar loop je nu het meeste op vast?

So far ben ik er erg blij mee. Ik heb met de fysio echt al wel opgebouwd, dat gaat steeds beter. Ik ben nu 2x bij die psychosomatische therapeut geweest en wow, daar ben ik echt heel blij mee.
Dat stuk belasting <-> belastbaarheid is heel interessant. En vandaag kwam ik benauwd binnen en ging ik na enkele hele simpele bewustwordingsoefeningen weer met lage ademhaling naar buiten. Het gaat veel verder dan fysio en is heel praktisch, dus ik hoop dat het me lukt het komende week zelf toe te passen zodat mijn ademhaling beter wordt.

Jouw stuk over 'maar 8 km kunnen hardlopen' herken ik. Ik ging voorheen op mijn vrije dagen wandeling van een km of 12/ 13 maken en was dan enkele uren op pad. Nu kom ik niet veel verder dan 6/ 7 km. Ik doe er langer over omdat mijn tempo gewoon nog lager ligt, dus ik ben wel degelijk lekker buiten en op pad, maar het is gewoon niet wat het was. En dat is confronterend, net als bij jou.
Het lijkt me als arts nog veel lastiger om hiermee geconfronteerd te worden en dan naar eigen inzicht herstellen; knap hoor.

Nessinator, goed dat je fysiek alles weer aan kan, heel fijn. Hoe ging je werkgever er mee om?

Blacky94, dank voor je verhaal.

SiemxFunny, ik heb met de fysio ook gesproken over een ergotherapeut, maar dat is dus die andere therapeut geworden. Ben er erg blij mee, het belangrijkste is om nu te kijken naar die balans en om mijn vermoeidheid eerder te herkennen.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:29

Mijn werkgever was niet blij en ik werk inmiddels ergens anders...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 21:03

Oh wow, dat is wel heftig. Liep het uit in een conflict ofzo?

Bij mij is er (godzijdank) erg veel begrip.

_LotteZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:42

Jouw verhaal is erg herkenbaar helaas. Half december positief getest. Een dikke week ziek geweest, niet heel ziek, maar echt niet fit. Toen vol goede moed weer proberen op te bouwen, maar helaas ook alweer een stap terug moeten doen. Ik Werk nu 3x 3uur, wat niet eens altijd lukt. En heb 1 of 2x in de week fysiotherapie.
Ik heb een burn-out gehad en mijn huidige klachten zijn erg vergelijkbaar, iets wat mij best bang maakt. Mijn bedrijfsarts heeft ook bevestigd dat dit zo kan voelen/zijn. Het frustreert erg dat de stijgende lijn nog niet inzet.

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:58

Ik zit in mijn 11e week na mijn besmetting.
Ik heb drie weken volledig op bed gelegen. Toen een pufje gekregen. Nu nog steeds niet weer volledig aan het werk en ipv drie dagen verdeel ik het over vijf dagen. En dan nog is bij mij om 19’uur de energie echt op. Huishouden, sporten en pony trainen lukt nog steeds niet als ik gewerkt heb.
Concentratie is 0,0. Snel benauwd bij langdurig bellen of te veel achter elkaar doen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 22:13

M_arvellous schreef:
Jouw verhaal is erg herkenbaar helaas. Half december positief getest. Een dikke week ziek geweest, niet heel ziek, maar echt niet fit. Toen vol goede moed weer proberen op te bouwen, maar helaas ook alweer een stap terug moeten doen. Ik Werk nu 3x 3uur, wat niet eens altijd lukt. En heb 1 of 2x in de week fysiotherapie.
Ik heb een burn-out gehad en mijn huidige klachten zijn erg vergelijkbaar, iets wat mij best bang maakt. Mijn bedrijfsarts heeft ook bevestigd dat dit zo kan voelen/zijn. Het frustreert erg dat de stijgende lijn nog niet inzet.

Frustrerend he.
Ik heb geen burn-out gehad, maar heb wel een jaar of tien geleden pfeiffer gehad. En inderdaad, de klachten lijken erop; heel moe, conditie achteruit, concentratieproblemen, niet op woorden kunnen komen etc. Heel bizar. Ik ben toen ook lang uit de running geweest helaas.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 22:13

Wescha schreef:
Ik heb drie weken volledig op bed gelegen. Toen een pufje gekregen. Nu nog steeds niet weer volledig aan het werk en ipv drie dagen verdeel ik het over vijf dagen. En dan nog is bij mij om 19’uur de energie echt op. Huishouden, sporten en pony trainen lukt nog steeds niet als ik gewerkt heb.
Concentratie is 0,0. Snel benauwd bij langdurig bellen of te veel achter elkaar doen.

Wat doet dat pufje voor jou?
Mijn longarts gaf aan dat ik dat ook kan proberen, kijken wat het doet. Ik heb toen gezegd dat ik dat niet nodig vond, maar ik twijfel om het toch te doen.

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 22:35

Goof schreef:
Wescha schreef:

Wat doet dat pufje voor jou?
Mijn longarts gaf aan dat ik dat ook kan proberen, kijken wat het doet. Ik heb toen gezegd dat ik dat niet nodig vond, maar ik twijfel om het toch te doen.

Minder benauwd en daardoor meer energie. Ik mag hem drie keer daags gebruiken. Bij een redelijk drukke dag gebruik ik deze in de ochtend en in de avond.

Voorheen maakte ik werkdagen van 8 uur.
Ik ging van mijn begeleiding op school ( 4 uur ) naar begeleiding van kinderen met gedragsproblemen (4 uur) maar ik doe nu dus maar een begeleidingsmoment per dag.

Ik doe ook nog een studie naast mijn werk, huishouden, gezin en pony maar door mijn gebrek aan concentratie en vermoeidheid lukt mij dit nog niet
Ook het niet op woorden komen is heel herkenbaar.

Edit: als ik het pufje niet gebruik sta ik benauwd op en is een gesprek voeren net een marathon.
Voorheen belde ik veel, maar dit slaat direct op mijn longen