Schimmelinfectie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mirre1415

Schimmelinfectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 18:58

Hoi bokkers,
Helaas heb ik een vaginale schimmelinfectie, maar ik heb een probleem.
Ik kan en durf geen tampon in te brengen. Ik ben bij de kruidvat geweest voor medicatie, maar ze hebben daar geen pillen die je kan innemen ofzo. Nu heb ik een inbrengtube (ik weet niet precies wat het is) met zalf gekocht, om te proberen. Iemand nog tips hoe ik dit het beste kan in/aanbrengen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:07

Heb je gewoon crème of heb je zo’n capsule?
Crème moet je gewoon smeren, gewoon daar in die regio. :+
Capsule moet er inderdaad in maar nooit zo diep als een tampon en ik dacht dat hij ook snel oploste/smolt.

Mirre1415

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 19:08

Inderdaad crème, maar dat hoef je dus niet echt in te brengen zegmaar?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:11

Mirre1415 schreef:
Inderdaad crème, maar dat hoef je dus niet echt in te brengen zegmaar?

Je kan kijken of je het handmatig kan doen.
Als het je lukt kun je een een flinke dot zalf met een vinger, zo diep als het jou lukt, in te brengen.
Het is nl wel beter als het binnenin komt.
Maar ook goed om de buitenzijde in te smeren waar je snel last hebt van jeuk.

Als je goedkoper uit wilt zijn kun je ook een tube kopen tegen voetschimmel (merk: kruidvat) daar zit hetzelfde antischimmel spul in en is veel goedkoper.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:13

Wat vervelend zeg. Misschien helpt het om de boel vooraf als 't ware een beetje te stimuleren zodat het wat makkelijker wordt om een capsule in te brengen.
En ik weet niet of het kan maar eventueel glijmiddel of waterbasis gebruiken?

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:16

Wat rot zeg. Ik moest even graven in mijn geheugen. Ik heb ooit de crème met inbrenghuls wel eens gebruikt. Je brengt normaliter de huls een stukje in in je vagina en knijpt dan in de tube. Heel verkoelend. Dat ding hoeft echt niet er helemaal in volgens mij. Maar je wil die crème natuurlijk wel wat dieper kunnen inbrengen. Verdere tips, katoenen ondergoed, geen strings, water en geen zeep daar beneden gebruiken. En seks helpt meestal ook niet om het probleem op te lossen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:19

Waarom bel je niet even naar de huisarts? Ik neem als ik er last van heb 1 capsule (Fluconazol) en dan ben ik er weer vanaf. Veel fijner dan dat gedoe met vaginale capsules.

Selina

Re: Schimmelinfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:21

De huisarts heeft ook orale pillen. Mocht het toch echt niet lukken met de zalf.

Mirre1415

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 19:25

Ah fijn om te horen dat er wel orale pillen zijn! Tis inderdaad vervelend, maar voor alles een eerste keer toch? :')
Ik ga in ieder geval vanavond even de crème proberen, en dan kijk ik het een paar dagen aan. Dan ga ik inderdaad kijken of ik de huisarts kan bellen! Bedankt voor de tips :)

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:37

Huisarts heeft inderdaad ook pillen, maar die kunnen meer bijwerkingen hebben omdat dat door je hele lichaam gaat. Ik weet natuurlijk niet hoe en waarom je geen tampon in durft te brengen, maar misschien een goed moment om daar mee te oefenen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:46

Tanya schreef:
Ik weet natuurlijk niet hoe en waarom je geen tampon in durft te brengen, maar misschien een goed moment om daar mee te oefenen?

Tijdens een schimmelinfectie is het niet echt een fijn moment om daarmee te gaan oefenen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:06

Mirre1415 schreef:
Ah fijn om te horen dat er wel orale pillen zijn! Tis inderdaad vervelend, maar voor alles een eerste keer toch? :')
Ik ga in ieder geval vanavond even de crème proberen, en dan kijk ik het een paar dagen aan. Dan ga ik inderdaad kijken of ik de huisarts kan bellen! Bedankt voor de tips :)

Nee die crème hoeft er niet echt heel erg in. Gewoon daar in die regio smeren en je kan altijd een beetje proberen of het een klein beetje lukt maar is niet noodzakelijk.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:12

Suzanne F. schreef:
Mirre1415 schreef:

Nee die crème hoeft er niet echt heel erg in. Gewoon daar in die regio smeren en je kan altijd een beetje proberen of het een klein beetje lukt maar is niet noodzakelijk.

crème moet zeker wel in je vagina gebracht worden, anders zou je er ook geen inbrenghuls bij krijgen ;) Buiten de crème die je in je vagina aanbrengt smeer je ook aan de buitenkant.

Gelukkig is de inbrenghuls heel smal en zal je waarschijnlijk weinig problemen hebben met het inbrengen er van. Wat kan helpen is wat crème op de buitenkant van de huls smeren zodat hij wat makkelijker glijdt. Blijf er ook niet bij staan, maar ga op bed liggen met je voeten vlak onder je billen en knieën omhoog. Dan is je bekkenbodemspier het meest ontspannen

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:14

Ga naar de huisarts. Die vrij verkrijgbare medicatie kreeg ik ontzettend bijwerkingen van en geen resultaat..
Ik heb ook eens pillen gehad bij de huisarts, verder de gyno daktarin (werkt goed)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:15

Maar er is ook crème zonder inbrenghuls? Gewoon een tube crème? Dus geen capsule ofzo maar gewoon crème.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:18

Suzanne F. schreef:
Maar er is ook crème zonder inbrenghuls? Gewoon een tube crème? Dus geen capsule ofzo maar gewoon crème.

Myconazol crème (die je via de huisarts voorgeschreven krijgt) komt altijd met inbrenghulzen :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:20

Maar ik heb hier ook gewoon tubes miconazol liggen en ook miconazol hydrocortison. Daar zit geen inbrengding bij hoor. Die kan je ook gewoon op je voeten smeren bijvoorbeeld.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:22

En die heb je voorgeschreven gekregen voor een vaginale schimmelinfectie?

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:22

Klopt, ik heb van de huisarts toen ik er last van had een schimmelcreme met cortisol gekregen geloof ik. Deze moest alleen uitwendig aangebracht worden gedurende de periode van anderhalve week geloof ik. Als je echt klachten hebt dan zou ik overwegen toch naar de huisarts te gaan. Die creme gaf me met een dag al echt enorme verlichting.

Even opgezocht: miconazolnitraat/hydrocortison hydrofiele creme

@ Liselot, ik heb die dus ook zonder inbrenghuls gekregen en werd mij verteld dat ik het alleen uitwendig hoefde aan te brengen.

Mirre1415

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 20:38

Ik ga het straks, voor ik naar bed ga (dan stroomt het er ook niet uit ofzo :+ ) proberen. Ik heb eerder geprobeerd tampons in te brengen, ook de hele dunne, maar het gaat gewoon echt niet. Doet heel veel pijn en gaat nog geen millimeter naar binnen. Dus ik hoop dat dit zo werkt, en anders bel ik even naar de huisarts :)
Superfijn om te horen dat anderen hier ook weleens last van hebben!

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:44

Mirre1415 schreef:
Ik ga het straks, voor ik naar bed ga (dan stroomt het er ook niet uit ofzo :+ ) proberen. Ik heb eerder geprobeerd tampons in te brengen, ook de hele dunne, maar het gaat gewoon echt niet. Doet heel veel pijn en gaat nog geen millimeter naar binnen. Dus ik hoop dat dit zo werkt, en anders bel ik even naar de huisarts :)

Als je last blijft houden zou ik zeker aanraden naar de huisarts te gaan. Zij kunnen dan onderzoeken wat er precies uit balans is waardoor je de klachten krijgt. Soms heb je een combinatie van een schimmelinfectie en bacteriële vaginose en dan breng je het nog meer uit balans door alleen op de schimmelinfectie te focussen. De bacteriën en schimmels heb je beide nodig maar wel in balans.

Mirre1415

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 20:47

Gaabje schreef:
Mirre1415 schreef:

Als je last blijft houden zou ik zeker aanraden naar de huisarts te gaan. Zij kunnen dan onderzoeken wat er precies uit balans is waardoor je de klachten krijgt. Soms heb je een combinatie van een schimmelinfectie en bacteriële vaginose en dan breng je het nog meer uit balans door alleen op de schimmelinfectie te focussen. De bacteriën en schimmels heb je beide nodig maar wel in balans.

Oh echt? Dat wist ik niet! Ik zal het inderdaad in mijn achterhoofd houden.

Nevermind17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:07

Ik heb dit zelf onlangs ook gebruikt, wel de inbrenghuls. Je voelt er amper iets van. Ik merkte wel de dag erna erg branderig gevoel ... ook buikpijn en me onwel voelen. De 2de dag nergens last meer van. Aangezien ik de diagnose niet door een arts heb laten stellen maar zelf heb uitgedokterd heb ik het dan ook niet langer dan 2 dagen gebruikt. Ik moet zeggen dat ik zeker verbetering merk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:26

Tampon is niet per se nodig.

De simpele huismiddeltjes zijn biogarde yoghurt of appelazijn. Dat aanbrengen aan de buitenkant (tussen de Venuslippen) doet ook al het een en ander.

En uiteraard de kwestie of dit bijvoorbeeld volgt op bijv. een antibiotica kuur of pal na de menstruatie...?

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:50

Ik weet niet of je de pil slikt, maar dat was bij mij de grote boosdoener van de schimmelinfecties. Na stoppen vrijwel nooit geen last gehad