Op zoek naar regelmaat als je onregelmatig werkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

Op zoek naar regelmaat als je onregelmatig werkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 10:56

Ik vraag me af wie hier nog meer tegen aan loopt :o

Ik ben 27 en werk nu, inclusief mijn opleiding, 9 jaar onregelmatige diensten en ik kan er maar niet aan wennen.

Ik werk 32 uur in een ziekenhuis en werk vroege, late en nachtdiensten
Bij mijn werkgever zit hier geen regelmaat in, met andere woorden, er is geen terugkerend patroon. Je werkt min of meer om het weekend, en 1 of 2 keer per maand een rijtje nachtdiensten.
Ik heb met mijn 32u dus in principe voldoende vrije tijd maar door het gebrek aan een terugkerend ritme mis ik routine in de alledaagse dingen en merk ik dat ik minder gedaan krijg, mijn hoofd soms overloopt.

Ik woon samen en heb geen kinderen en dus in principe geen te veeleisend leven, maar mis een standaard riedeltje van de dag/week (bijv. na het werk even koffie thuis, sporten, eten bij het journaal, op vrijdag boodschappen en de was, elke woensdagavond paardrijden). Dit zit er gewoon niet in. Ook voelt de week/maand soms als een lange reeks ipv werken-weekend/ontspannen-werken.
Vorige week kwam ik op maandag uit de nacht, werkte woensdag vroeg en donderdag en vrijdag laat. Dan heb ik het weekend vrij, maar maandag weer vroeg. Het blijft voelen als een soort achtbaan, en dan heb ik het weekend zelfs gewoon vrij gehad.

Ik snap dat mensen met een kantoorbaan hun regelmaat kunnen ervaren als een sleur en graag een keer doordeweeks vrij zouden willen hebben, en dat dat ook niet alles is.
Ik wil graag benadrukken dat ik weet dat dit werk gewoon een keuze is, en ik ben dus vooral op zoek naar een manier om deze manier van werken beter voor mezelf te managen.

Wie heeft hier ervaring mee? Hoe doen jullie dit, ook nog met een gezin erbij en mogelijk nog andere verplichtingen?

Bedankt alvast :)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:01

Ik ben ook 27 en werk ook 9 a 8 jaar in de zorg. Ik hou juist van het onregelmatige. Al werk ik de laatste tijd minder nachten en dat scheelt enorm voor je ritme. Ook heb ik bewust aangegeven geen late dienst voor mijn vrije weekend te willen, en ik moet toegeven daar houden ze zich goed aan. Als je vrijdag laat hebt en maandag vroeg heb je zo'n enorm kort weekend. Kan je niet zoiets vragen aan je planner? Ik werk 36 uur en ervaar genoeg rust momenten

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 11:05

Jester_ schreef:
Ik ben ook 27 en werk ook 9 a 8 jaar in de zorg. Ik hou juist van het onregelmatige. Al werk ik de laatste tijd minder nachten en dat scheelt enorm voor je ritme. Ook heb ik bewust aangegeven geen late dienst voor mijn vrije weekend te willen, en ik moet toegeven daar houden ze zich goed aan. Als je vrijdag laat hebt en maandag vroeg heb je zo'n enorm kort weekend. Kan je niet zoiets vragen aan je planner? Ik werk 36 uur en ervaar genoeg rust momenten

Ik doe dat eigenlijk bewust niet. Mijn eerste twee wensen zijn alsjeblieft niet meer dan 2 nachten en graag niet meteen de volgende dag weer een vroege dienst. Helaas heb ik zonder uitzondering altijd een vroege dienst na mijn nachten, en laatst zelfs een vroege dienst meteen na 4 nachten. In een gesprek vorige week heb ik aangegeven dat ik dat echt niet trek. Om dan ook nog te vragen om geen kort weekend is teveel.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:06

To do lijstjes maken werkt bij mij heel goed. En dan met een weekplanner vooraf invullen wat je die dag gedaan moet hebben en dat als eerste doen als je er tijd voor hebt. Daarna ben je ook vrij van je eigen taken en kan je echt ontspannen.
Bij mij helpt het ook nog wel eens als je langer dan 24 uur vrij bent om gewoon de telefoon uit te zetten. Even geen prikkels van buiten af knap je enorm van op.
Juist als je dus je tijd wat meer indeeld en voor je zelf je vrije tijd bewaakt (dus niet, "oh ik ben dan vrij dus kan wel helpen klussen/extra werken/iets anders groots doen) dan krijg je wat meer verschil tussen werk en ontspanning. Mensen met een normaal rooster hebben vaak ook 1 dag dat ze niks willen afspreken om een rustdagje te hebben. Plan die dus ook zelf in.

Themba

Re: Op zoek naar regelmaat als je onregelmatig werkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:12

2 nachten ervaarde ik als zwaar. Je zit dan net in het ritme en word er alweer uit gehaald 3/4 vond ik beter vol te houden. Nacht 1 is in komen nacht 2/3 is lekker werken nacht 3/4 is afdraaien en kort slapen erna zodat ritme snel weer normaal is.

Volgens mij moet je na een nachtdienst rits minimaal 36 uur vrij zijn ivm ritme opnieuw vinden. Dus een late erna kan wel een vroege niet.

Hier hebben wij de regel vrijdagavond hoort bij het weekend. Juist om de rust en ontspanning te creëren. Ik maak de roosters zelf en dat probeer ik altijd te waarborgen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:14

Ik werk nu 6 jaar in de beveiliging, waarvan ik in 2019 thuis zat door operatie en burn out, en nu weer sinds november ziektewet door nog onduidelijke oorzaak (aangezichtspijn en hoofdpijn ) en ik heb de eerste jaren heel veel gewerkt, kon prima functioneren met 4 uur slaap, maar nu moet ik er niet aan denken. Ik merk wel echt dat mijn lichaam meer rust nodig heeft (of komt door leeftijd xD nu 31). Als ik om 04:00 moet beginnen dan ga ik naar bed rond 20.00 en als ik om 15:00 weer thuis kom dan doe ik huishouden, koken, boodschappen etc. Je komt dan echt in tijdnood, door de lange diensten. Nu hebben wij sinds december kortere diensten gekregen, niet altijd, wisselt nog steeds, maar denk dat dit toch wel zou helpen. Maar met de diensten die ik altijd draaide was een sociaal leven, werken en goede nachtrust niet te combineren, ergens moet je knippen...

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 11:28

Muiz, bedankt voor de tip, ik denk inderdaad dat ik bewuster mijn week vooruit moet plannen. Ook met klusjes/leuke dingen en een dag om te lamballen :) Zodat je, als je vrij bent, ook echt een leeg hoofd hebt.

Themba, wij zijn dus wel 48u vrij hoor. Dat krijg ik ook als argument van mijn roosteraar. Je hebt de dag dat je uit de nacht komt (''uitslaapdag''), een dag vrij en de dag daarna gaat de wekker weer om 6u. Maar ik kan dan niet goed slapen en de tijd gaat als een waas voorbij. Ik heb een tijd alleen nacht en laat gewerkt bij mijn vorige werkgever, toen werkte ik ook liever meerdere nachten achter elkaar omdat ik dan weer met laat kon beginnen. Nu vind ik 2 nachten en dan weer in de vroege dienst nét te doen.
Helaas hoort hier de vrijdagavond niet bij het weekend.

Rennie89, wat vervelend, ik kende iemand met aangezichtspijn en dat schijnt echt vreselijk te zijn. Jouw werk lijkt nog veel onregelmatiger te zijn, en de diensten zijn een stuk langer.
Inderdaad, ergens moet je knippen maar ik merk dat ik soms geneigd ben tot alles of niets. Dan heb ik een tijdje chaos, en daarna pak ik in een keer alles weer op qua huishouding, sociale contacten, sporten e.d. Daar moet ik een weg in proberen te vinden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:52

Bij mij was het inderdaad eerst gewoon alles. Werkte veel extra, nog steeds veel afspreken met vrienden, zat tussen de 180 uur tot 200 uur per 4 weken, daarbij ook nog huishouden (wel woon ik alleen) en vraag mij ook af hoe ik dat voor elkaar heb gekregen om nog te functioneren :7 heb tussen maart 2020 en november 2020 nog fulltime gewerkt (38 uur per 4weken) en het was toch wel even doorbijten, ook nog die Corona stress en natuurlijk een tijdje er uit geweest... het is puzzelen en vooruit plannen. Nu ga ik 5 x 3 uur op AT basis naar werk, wat vaak nog niet te doen is voor mij nu maar oké :* , maar nu dus wel meer vrijheid dan voorheen. Maar ik zal er op een gegeven moment ook weer aan moeten geloven... en ik moet er nu echt niet aan denken. Ik zit er soms echt over na te denken om toch maar een simpel kantoor baantje te nemen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:59

Ikzelf werk dan niet maar gv draait al 27 jaar ploegendienst. Dus iedere week andere werk en slaaptijden. Kwa regelmaat is dat inderdaad best puzzelen. Sporten is bij hem twee tijden mogelijk. De tijd die past bij vroege dienst en nachtdienst. Dan sport hij door de week rond 1500. Bij late dienst is dat 10.00. Of in het weekend al is die ivm nachtdienst ook maar eigenlijk 1,5 dag maximaal ivm slapen. -O-

De sociale contacten is wel lastiger door de week. Al is dat wel aanpasbaar maar ook daar afhankelijk van de dienst. Nooit vastigheid of een teamsport. Dat is domweg niet te doen :n maar de rest is eigenlijk een regelmatige onregelmatigheid. Wel vaste tijden en momenten maar die hangen dus af van de dienst die er is.

Ik weet van zijn collegas met een gezin dat dat inderdaad soms lastig is. Zeker na nachtdiensten. Papa komt vroeg in de ochtend thuis. Kleine kinderen stuiteren dan wakker *\%/* terwijl papa wil slapen. :') . Of met late diensten.,partner moet vroeg op ivm werk en slaapt dus al als man thuiskomt. Het schijnt te wennen en ook kinderen passen zich uiteindelijk aan.

Je kunt het ook zo zien door wisselende diensten kun je ook eens door de week boodschappen doen in de ochtend of je hebt extra lang weekend zonder dat het je een vrije dag kost. Hier bv na de vroege dienst op vrijdag weg om 1400 en maandag begint de werkdag pas om 2200. :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:03

Ik denk dat het je ook echt moet liggen.
Ik kan overdag bijna niet slapen dus nacht brak mij op.
Ik had er hooguit maar 3 langer trok ik niet. ook al vond ik de nachtdiensten zelf de fijnste diensten om te doen.
Wat dus wel betkende dat ik dat om de week had want we moesten er 6 draaien.

De wisseling ochtend avond vond ik niet erg, al was de ochtend hier wel erg vroeg want dan moesten de paarden vooraf ook gedaan zijn.
Ik heb ook 8 jaar lang alleen maar soort van avond gedraaid en was dan om 21.00 klaar en om 21.30 thuis.
Dat was dus wel regelmatig, maar voor thuis weer niet fijn, nooit samen eten, nooit op tijd naar een verjaardag. Dan is ploegen wel weer fijn.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:07

Ik vond dit enorm lastig, met daarnaast een gezin, huishouden en paarden. Mijn antwoord is waarschijnlijk niet wat je zoekt, maar ik heb een andere baan gevonden. :j

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:09

Hier ook onregelmatige diensten, weliswaar theoretisch met een zekere structuur erin (roterend systeem van 1 "wachtweek" en 1 "reserveweek". De wachtweek is op zijn beurt een rotatie van vroeg-vroeg-laat-laat-nacht-nacht-vrij , volgens week bv begin ik met de nachten en is het nacht-nacht-vrij-vroeg-vroeg-laat-laat. De reserveweek is een bricolage van vanalles wat. Invallen voor zieke collega's, extra diensten, dagdiensten voor administratie,...).

Ik merk dat mijn twee honden mij verplichten tot een zekere regelmaat. Twee heel actieve honden, werklijnen, dus die moeten echt hun beweging hebben. Op de dagen dat ik mijn late diensten heb, sta ik dus ook gewoon om 7u op, zodat ik nog ruim genoeg tijd heb om met de honden te gaan wandelen of trainen. Hetzelfde bij de vroeges, ik moet er in de avond gewoon nog uit, omdat die twee honden hun beweging moeten hebben. Tussen mijn twee nachten en na de tweede nacht is dat op een lager pitje, maar die ene vrije dag na mijn nachten zet ik mijn wekker ook om 7 uur en ben ik vanaf dan ook écht weer bezig. Ik heb al gemerkt dat als ik dit niet doe, ik verval in luiheid en een hele dag bankhangen.

Nachten zijn voor mij verder dodelijk. Ik slaap niet voor mijn eerste nacht (lukt niet), dus dat is minstens 24u wakker. Tussen mijn nachten ben ik standaard na een uurtje of 4/5 wakker, dus helemaal brak. Wij hebben gelukkig ook altijd max twee nachten na elkaar. Ik plak ook vaak na mijn nachten een dag verlof (dus Nacht-Nacht-Vrij-Verlof), kwestie van iets meer recuperatietijd te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:10

Ik ben zelf echt dol op onregelmatig werk, al heb ik geen nachtdiensten en ben ik daardoor dus iets flexibeler. Ik vind het wel heel lastig als ik de hele week avond heb gehad, om dan na een weekend terug te schakelen naar de vroege ochtend. Maar dat is meestal 1 dag wennen en daarna ben ik er weer bovenop.

Ik heb dit regelmatig ook gezegd tegen collega's die het moeilijk hadden met tot 11 uur 's avonds werken.. Soms is een andere baan zoeken niet de slechtste oplossing. Het is zeker niet ideaal maar als je al 9 jaar in onregelmatige diensten werkt en je kan er maar niet aan wennen... Dan is het misschien gewoon niet voor jou.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:15

Themba schreef:
2 nachten ervaarde ik als zwaar. Je zit dan net in het ritme en word er alweer uit gehaald 3/4 vond ik beter vol te houden. Nacht 1 is in komen nacht 2/3 is lekker werken nacht 3/4 is afdraaien en kort slapen erna zodat ritme snel weer normaal is.

Volgens mij moet je na een nachtdienst rits minimaal 36 uur vrij zijn ivm ritme opnieuw vinden. Dus een late erna kan wel een vroege niet.

Hier hebben wij de regel vrijdagavond hoort bij het weekend. Juist om de rust en ontspanning te creëren. Ik maak de roosters zelf en dat probeer ik altijd te waarborgen.

Helemaal mee eens. Ik ben na 2 nachten echt gebroken, maar als je slecht slaapt is 2 dan weer de max. Ik draai er ook liever 4 a 5

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:17

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat onregelmatig werken niet bij je past. :) gezond is het sowieso niet, en de een trekt het beter dan de ander.

Heb je er wel eens over nagedacht om in een functie met regelmatige tijden te gaan werken?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:47

Ik wil alleen zeggen dat ik respect heb voor mensen met onregelmatige diensten, ik zou er echt niet tegen kunnen. In de vakanties ben ik tegen het eind aan iets omgedraaid dan ben ik 9 uur wakker ipv 6.30, maar dan moet ik altijd weer zo erg wennen als ik weer 6.30 eruit moet. :o het verschilt dus denk ik ook erg per persoon.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:10

Ook ik werk in de zorg en daardoor onregelmatig, ik werk alleen geen nachtdiensten en heb minder contract uren als wat ts heeft, maar ik vind het onregelmatige juist heerlijk en in mijn geval ideaal ivm de kinderen ( wij hebben 4 kinderen in de leeftijd van 9,11,14 en 15).
Zelf hebben late diensten mijn voorkeur,daar ik een hele slechte slaper ben en juist dan overdag nog even kan liggen als de kinderen op school zijn.

Ik kan alle afspraken zo tussen mijn wisselende diensten om plannen ( denk aan tandarts,huisarts,ziekenhuis etc).
Uitslapen zit er voor mij sowieso niet in ,daar doordeweeks mijn wekker standaard om 5.30 gaat ivm werk van mijn man en wegens school/stage/werk van de kinderen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:52

Je moet het graag doen en je lijf moet ertegen kunnen :D

Ik heb jaren fulltime volcontinu diensten gewerkt. Doordeweeks 8u shiften. Het weekend waren 12u shiften zowel dag als nacht.
Nachtdiensten waren 7 nachten en daarna 7 dagen vrij.
Er waren bij ons ook mensen die enkel nachtdiensten draaiden omdat het meer verdient en ze dit het liefst deden.

Daarnaast reed ik 2 paarden, ging ik regelmatig op wedstrijd, sprak af met vrienden en ging af en toe naar de kroeg. Planning is het sleutelwoord :Y)

In een andere sector lang dagdiensten gewerkt gecombineerd met 1 week per maand van 18u tot 02u.

Mijn favoriete shift is altijd de avonddienst geweest. En aangezien weinig mensen dit leuk vinden, krijg ik bijna altijd mijn zin. 8-)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 14:04

Wat veel reacties :) Heel fijn, daar was ik naar op zoek, alle richtingen op.
Wat ik hoor van mensen in ploegendiensten is dat ze vaak een rijtje in de vorm van 2 vroeg 2 laat 2 nacht en dan vrij hebben. Ik had laatst toevallig zo'n rijtje en dat vond ik heerlijk. Dit ook aangegeven bij mijn roosteraar, ze zou het meenemen maar in het nieuwe rooster voor de komende 2 maanden helaas niet gekregen. Als ik dat rijtje nou zou hebben en dat zou zich altijd herhalen, dan zou ik dat best prettig vinden denk ik, al zit je dan natuurlijk nog met weekend op weekend af, en verschilt het dus altijd wanneer je rijtje in gaat. (Plus, als je dan nog zo'n reserveweek hebt zoals Florenc dan is het mooie er ook wel weer van af :') )

Ik heb er ook wel eens aan gedacht om gewoon elke ochtend op te staan om 6u zoals ik ook doe voor mijn vroege diensten, of je nou laat hebt gehad of niet, maar ik kan ook niet meteen slapen als ik om 00:00 na een retedrukke dienst thuis kom en ik heb dus geen hondje die er uit moet...

Wat ik ook een beetje lees is dat het soms gewoon echt niet bij de persoon past. Ik heb zat collega's die met gezin met 4 kinderen en een werkende partner fulltime en met plezier werken zoals ik en dan voel ik me soms echt een zeur. Maar ik voel gewoon voortdurend onrust en chaos die gewoon niet weg gaat, ook niet in de vrije dagen tussen diensten, wat tot nu toe niet weg gaat met een houding van ''schouders er onder''.
Een andere baan zou kunnen maar ik vind de inhoud van het werk wel erg leuk, ik werk als verpleegkundige en denk dat de functie van regieverpleegkundige (alleen doordeweeks 7:30-16:00) of op de polikliniek gewoon minder bij mij past. Ik vind het heerlijk om alle ballen in de lucht te houden op de afdeling, hoe druk het ook is. Ik zou het alleen beter trekken als ik bijv. standaard ma/di vroeg, wo vrij, do/vrij laat zou hebben. En ik zou daar best een stuk loon voor willen inleveren.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:06

Ik heb geen ervaring met het werken van onregelmatige diensten, maar misschien toch een tip. Zou het je helpen om aan het begin vd week een planning te maken? Waarop je schrijft wanneer je werkt, wanneer je paard rijdt, wanneer je het huishouden doet, wanneer je wat leuks met je vriend en anderen doet?
Je kunt online ook wel tips vinden over het maken van een goede planning (plan bijv eerst dingen in die je ontspanning geven en daarna pas dat wat je moet, zoals huishouden).

Misschien kan je zo wat makkelijker een plan maken waar je je aan kan houden als je hoofd te moe is om die keuzes te maken. Wie weet ontdek je dan ook beter waar toch een stukje voorspelbaarheid uit te halen valt?

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:13

Ik lees mee, werk nu 4 jaar in ploegendienst en heb nog steeds moeite om een fijn leefritme te vinden. Mijn partner vliegt regelmatig de wereld over en werkt daarnaast ook onregelmatige tijden wat ook niet echt werkt in een regelmatiger leven krijgen :D

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:18

kennen jullie geen modaliteiten?
ik werk dan niet in de verpleging, maar de mensen die bij ons werken kunnen bepaalde modaliteiten meegeven waar planners rekening mee dienen te houden, zoals maandag vrij of op vrijdag tussen 12:00 en 17:00 geen dienst.

Deze worden per jaar aangevraagd en de planners moeten hier rekening mee houden als ze zijn toegekend.

Verder, onregelmatig werk kan een flinke wissel trekken, als het niet lukt een goede balans hierin te krijgen zou ik de werkgever inschakelen.
Als de planner rekening met bepaalde zaken kan houden en dit helpt jouw enorm kan het voorkomen dat je uitvalt. Maar dit moet je met jouw leidinggeven bespreken en niet met jouw planner, die voert alleen maar uit.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 14:26

AlphaDaemon, daar ben ik nu mee begonnen, wel eens eerder gedaan maar nu toch weer oppakken. Ik denk wel dat het iets helpt.
Wat je zegt, dat je hoofd gewoon te moe is om keuzes te maken, hoe sneu het ook klinkt, ik heb soms zo'n vol hoofd dat ik simpelweg kiezen wat er weer gekookt moet worden die avond gewoon niet op kan brengen.

Dioxide, dat lijkt me helemaal een drama, mijn vriendin haar partner doet dat ook en weet naast 60u werken over de hele wereld inclusief jetlags toch nog te trainen voor een triatlon en een badkamer te verbouwen en ik denk alleen maar, hoe dan XD

ingvdh, ik mag één vrij dagdeel in de week aangeven, bijv. woensdagavond, maar dat betekent dan niet dat je niet woensdagavond toch de nachtdienst in gaat (om 23:15) en het is geen garantie, soms moet je dan toch werken, want dan lukt het ze niet om het rooster rond te krijgen.

Ik heb afgelopen week een gesprek gehad met mijn planner maar het kan gewoon niet. Ik denk dat het vooral een kwestie is van, niet kunnen toezeggen, want dan wil straks iedereen dit en dat willen ze niet. Maar ik ben inderdaad bang dat ik ga uitvallen op deze manier.
Misschien goed om inderdaad een gesprek aan te vragen met de hoofdverpleegkundige. Maar ik vind het wel lastig om me tegenover haar zo kwetsbaar op te stellen, helemaal omdat het over iets gaat waar iedereen mee moet dealen en ik werk maar 32u en heb niet eens een gezin om op te rit te moeten houden.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:28

Ik denk ook dat plannen het sleutelwoord is. Neem 1x in de week even de tijd om de aankomende week te overzien: wanneer moet er gewerkt worden/huishouden/boodschappen/enz. en plan ook tijd voor jezelf. Sta op dagen van late dienst ook op tijd op, misschien niet zo vroeg als bij een vroege dienst maar b.v. uiterlijk om 8.00 en begin dan gelijk met de dingen die moeten zodat je vrije tijd over houdt. Ik herken het wel wat een ander zei dat je anders in een hangdag vervalt of zoals je zelf zegt dat het als een waas voorbij gaat. Hopelijk helpen de tips die hier gegeven zijn en gaat het beter.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:37

Hier ook jarenlange ervaring in onregelmatige dienst en ik vind het wel fijn maar merk ook dat dat heel persoonlijk is.

Voor de overgang van nacht naar vroege dienst, niet leuk maar wel effectief is eerder opstaan. Ik ga na mijn laatste nacht naar bed, slaap tot max een uur of 11 en sta dan op. Is even doorbijten maar dat zorgt wel dat ik in de avond weer op een redelijke tijd kan slapen en veel beter terug in het ritme kom.

Voor de rest, plannen! Niet te laat gaan slapen na de avonddienst zodat je in de ochtend echt lekker wat gedaan krijgt. Ik doe vaak de paarden voor of na het werk en soms is het inderdaad even vroeg na de avonddienst maar gewoon lekker aan de gang werkt het beste voor mij. Eenmaal bezig vind ik het heerlijk.