Zwanger en nachtdienst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lobkewikjem

Zwanger en nachtdienst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 05:29

Momenteel werk ik in een woonzorgcentrum als nachtdienst. Wij zijn 's nachts in totaal met 3 man.
Mijn contract is gemaakt voor de nachtdiensten ik werk 8 nachtdiensten in de 4 weken (2 blokjes van 3 en 4 en 1 vakantie nacht). Tussen de blokjes zit minimaal altijd 1 week vrij.

Aangezien ik nu 13 weken zwanger ben en de nachten mij nog goed afgaan ben ik benieuwd naar meer ervaringen. Voor de zwangerschap sliep ik redelijk overdag +/- 6,5 uur en nu tijdens slaap ik dik 8a9 uur i.v.m. vermoeidheid. :+

Ik weet dat ik officieel geen nachten meer hoef te draaien en ook mijn leidinggevende geeft aan wanneer het niet meer lukt er vervangende werkzaamheden worden gezocht.
Nu zit ik daar wel een beetje mee, door de ORT van de nachten is het salaris heel fijn leefbaar wanneer ik overdag ingezet wordt mis ik toch aardig wat salaris. Tevens vindt ik het nachtwerk heerlijk! De rust en de ruimte die het geeft veel fijner dan de hectiek van overdag.

Daarom ben ik benieuwd naar ervaringen! of er meer succes verhalen zijn van zwanger en nachtdienst! *\o/*

snorkel1986

Re: Zwanger en nachtdienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 08:31

Zolang al goed gaat prima toch..

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 08:35

Zolang je het volhoudt is het voor jou goed toch? Je leidinggevende weet er al van dus je kan het zo aangeven als het niet meer gaat. Ik vond het eerste trimester ook zwaar qua vermoeidheid maar dat ging bij mij pas over na de 18de week ongeveer.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:30

als jij gewend bent om enkel nachten te werken, dan is je lichaam daar aan gewend. Als je dan ineens overdag zou gaan werken (want dan zijn de werkzaamheden ook anders denk ik) kan het een stuk pittiger worden

Zolang jij er geen last van hebt : vooral lekker de nachten blijven werken!

Ik heb zelf gewoon een kantoor baan en heb bij beide doorgewerkt tot 36 weken.
Bij de 2e was ik hoogzwanger in de 1e lockdown. Dat vond ik wel pittig. Maar dan vooral omdat het hele sociale netwerk/valnet dan ineens lastiger bereikbaar is

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:34

Wat fijn dat je leidinggevende er relaxed in staat.
Ik zou gewoon lekker doorgaan maar als je denkt het lukt niet meer wel direct aan de bel trekken en niet stoer doorzetten. Want dat werkt namelijk niet als je in verwachting bent :+
En misschien zelf alvast wat rondkijken wat voor vervangende werkzaamheden je zou kunnen doen.

Financieel gezien begrijp ik je helemaal! Maar ik neem aan dat je je ORT ook niet krijgt tijdens je verlof dus tja, je zult ermee moeten dealen :(:)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:57

Gefeliciteerd met je zwangerschap, moe zijn hoort er helaas bij, vooral in het begin en op het einde bij mij ( en nog erger als de kleine er is met gebroken nachten :o )

Ik denk juist dat dagdiensten pittiger zijn, het is een stuk drukker dan je nu hebt en zal ook wennen zijn en ook dan zul je waarschijnlijk langer slapen dan je normaal deed.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 00:14

Bij ons op het werk krijg je een gemiddelde door betaald van toeslagen als je met verlof gaat (dus geldt niet altijd wat hierboven gezegd wordt)
Qua financiën zou ik je arbeidsvoorwaarden of HR afdeling raadplegen. Wellicht krijg je tijdens de zwangerschap, het gedeelte voor je verlof, nog wel het e.a. (als je toch besluit de dagdiensten te pakken).

lobkewikjem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 19:34

Dankje wel allemaal! Zelf voel ik mij tot nu toe goed bij nachtdiensten. Mijn collega's denken er anders over en proberen toch op mij in te praten betreft dagdiensten. Gelukkig ben ik hier altijd nog eigen baas in. Vandaar dat ik rond kijk naar meer ervaring.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 19:43

Als het gaat dan zou ik gewoon door gaan. Overdag is het "anders"druk. En je ritme is snachts dus lekker door gaan toch. En je gaat een soort van de ziektewet in als je vervangend werk gaat doen dus je ort wordt als het goed is door betaald het gemiddelde van wat je verdient wordt er gerekend. Moet je ff in je cao kijken

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 20:13

lobkewikjem schreef:
Dankje wel allemaal! Zelf voel ik mij tot nu toe goed bij nachtdiensten. Mijn collega's denken er anders over en proberen toch op mij in te praten betreft dagdiensten. Gelukkig ben ik hier altijd nog eigen baas in. Vandaar dat ik rond kijk naar meer ervaring.

Ik werk ook in de zorg, heb collega’s gehad die tot 23 weken nog nachten deden.
Ikzelf trok het bij 10 weken al niet meer, dus net wat je zelf wil.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 20:44

Hm lastig verlies van je ort. Scheelt inderdaad veel in salaris. Wellicht als het niet meer goed gaat je voor 25% ziek melden dat je een dag minder gaat werken? Regelmatig werk gaat er ook voor zorgen dat je dagritme weer omgegooid moet worden en fysiek is de zorg ook pittig. Ik ben van de afdeling met fysieke agressie naar verzorging gemoeten. Ik bleef wel in schaal 40 ipv 35 waar je dan in zou zitten maar leverde ort in omdat ik veel kortere weekend diensten draaide. Toen ik met verlof ging kreeg ik weer het gemiddelde en verdiende ik ineens meer heel gek. Ik vond het ook best zwaar met alle fysieke verzorging. Wat dat betreft was mijn oude werk wel beter vol te houden.

Wil je nachten blijven werken als de kleine er is straks? Gaat slapen lukken als de kleine overdag wakker is of huilt of gaatie dan naar de opvang zodat je kunt slapen?