Verstandskies kan niet getrokken worden, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Soepblik

Verstandskies kan niet getrokken worden, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 13:48

Beste bokkers,

Ik ben laatst naar de kaakchirurg gegaan om een verstandskies te laten trekken. Echter bleek na twee foto's dat de zenuw die mijn onderlip bestuurt zo dicht langs de wortel van de betreffende kies loopt, dat bij trekken kans op beschadiging van die zenuw erg groot is. Met als gevolg dat ik voor altijd een verlamde onderlip heb. -O- Gaan we mooi niet doen, dus.

Hij gaf een andere optie: dat mogelijk onder narcose de bovenkant van de kies eraf wordt gezaagd, en de wortel er dus in blijft zitten. Kans bestaat dat de wortel dan ook nog af wordt gestoten en die ook weer verwijderd moet worden.

Zijn er mensen die hetzelfde probleem hadden? Ik heb aangegeven het aan te kijken omdat ik op dat moment geen last had van de kies, maar na twee maanden begint hij toch weer op te spelen. Laten zitten is geen optie, er is volgens zowel tandarts als kaakchirurg geen plek.

Goof

Re: Verstandskies kan niet getrokken worden, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 13:52

Als je last hebt van je kies, kun je dan niet gewoon een wortelkanaalbehandeling laten uitvoeren? Ben je ook van je klachten af.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 13:56

Uitboren geen optie?
Hier is ooit een kies uitgeboord, geen verstandskies overigens.
Dat was een kies die nog niet doorgegroeid was maar precies tussen 2 netjes aansluitende, kiezen in wilde komen. Dus dan zou ik 2 kiezen verliezen en tussenruimte gaan krijgen.
Deze is toen bij de kaakchirurg uitgeboord.

of komen ze dan ook te dichtbij die zenuw voor zoiets?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 13:59

Trekken kan ik me voorstellen. Maar is het helemaal niet operabel dan?

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 14:11

De juiste optie heb je van je kaakchirurg gekregen, het bovenste deel verwijderen en het onderste deel laten zitten, dat wordt vaker gedaan.

Een wortelkanaalbehandeling is geen optie bij zo'n kies omdat de oorzaak van de klachten niet een dode zenuw is. Buiten het feit dat je er gewoon niet bij kan om een wortelkanaal behandeling te doen.

Ook bij het 'uitboren' van de kies ipv trekken heb je kans om de zenuw te beschadigen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 14:53

Ik had hetzelfde probleem, wortel van de kies lag tegen de zenuw. Dus inderdaad zelfde opties, kies afzagen en wortel laten zitten, of proberen om toch de kies in zijn geheel eruit te halen. Alleen was het volgens hem geen blijvende verlamde onderlip, alleen zou er een kans zijn dat mijn onderlip tijdelijk verdoofd zou voelen. Hoe lang kon hij niet zeggen, maar het zou niet zichtbaar zijn alleen oppassen met warme dranken drinken.

Aangezien ik het echt niet zag zitten om nog een keer weer naar de kaakchirurg te moeten er toch voor gekozen om de kies in zijn geheel eruit te laten halen. Hoewel de ingreep pijnlijk was ben ik blij dat ik hiervoor gekozen heb. Overigens geen last van mijn lip gehad.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 15:14

Heeft de kaakchirurg niets gezegd over alveolar neuropathy? Een verlamde lip is 1 ding... 'Alveolar neuropathy na het beschadigen van de zenuw tijdens het verwijderen van een verstandkies' een ander.

Genezing duurt lang, als het al helemaal weggaat.
Als ik de keuze gehad zou hebben, zou ik ook alleen voor het bovenste deel gaan. Nu had ik ook wel pech, en was een complexere operatie. Maar als de mogelijkheid bestaat alleen de bovenkant te doen, zou ik dat zeker overwegen.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:34

Goof schreef:
Als je last hebt van je kies, kun je dan niet gewoon een wortelkanaalbehandeling laten uitvoeren? Ben je ook van je klachten af.

Dat is ook geen permanente oplossing, daarbij worden er geen wortelkanaal behandelingen uitgevoerd aan een verstandskies.

Ts: Als jij klachten ondervindt aan de kies, zou ik voor de optie van de kaakchirurg gaan. Ik werk zelf al lang met een kaakchirurg. Deze behandeling meerdere keren uitgevoerd ivm hetzelfde probleem wat jij beschrijft. Nog nooit iemand terug gezien omdat de wortels alsnog afgestoten zouden worden.
Zijn er alleen 2D foto's gemaakt? Met een 3D is de ligging namelijk beter te zien..

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 17:35

wendely schreef:
Goof schreef:

Dat is ook geen permanente oplossing, daarbij worden er geen wortelkanaal behandelingen uitgevoerd aan een verstandskies.

Ts: Als jij klachten ondervindt aan de kies, zou ik voor de optie van de kaakchirurg gaan. Ik werk zelf al lang met een kaakchirurg. Deze behandeling meerdere keren uitgevoerd ivm hetzelfde probleem wat jij beschrijft. Nog nooit iemand terug gezien omdat de wortels alsnog afgestoten zouden worden.
Zijn er alleen 2D foto's gemaakt? Met een 3D is de ligging namelijk beter te zien..

Eerst 2D, en toen hij het zag ook meteen een 3D foto. :j Was een heel kundige kaakchirurg, dus ik weet dat ik sowieso in goede handen ben.

Bedankt voor alle reacties! :) en ook fijn om te lezen dat het niet een zeldzaam probleem is. Denk dat ik gewoon met de optie van de kaakchirurg meega. Had gehoopt dat het met goed poetsen wel goed zou komen, maar helaas.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:52

Dan kun je er zeker van zijn dat hij een juist oordeel heeft. Risico's zijn er altijd ook als het op de foto makkelijk lijkt.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:57

Ik lees mee omdat ik hetzelfde heb met 1 verstandskies.

Voor de kenners, beetje domme vraag misschien.
Maar als ze alleen de bovenkant eraf halen, krijg je dan geen problemen met het onderste stuk?
Het lijkt mij toch dat een kies in zijn geheel problemen geeft binnenin de kaak en niet alleen de bovenkant.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:08

_CS_ schreef:
Ik lees mee omdat ik hetzelfde heb met 1 verstandskies.

Voor de kenners, beetje domme vraag misschien.
Maar als ze alleen de bovenkant eraf halen, krijg je dan geen problemen met het onderste stuk?
Het lijkt mij toch dat een kies in zijn geheel problemen geeft binnenin de kaak en niet alleen de bovenkant.

Als de kies compleet in de kaak zit geeft het meestal geen problemen (kan op latere leeftijd alsnog). Die van jullie is waarschijnlijk al deels door het bot gebroken en is dus in contact met je tandvlees of zelfs al een stukje door het tandvlees gekomen. Het is dus vaak het kroon gedeelte van de kies wat bij verstandskiezen problemen veroorzaakt.

Steefz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:10

pinto_1 schreef:
Ik had hetzelfde probleem, wortel van de kies lag tegen de zenuw. Dus inderdaad zelfde opties, kies afzagen en wortel laten zitten, of proberen om toch de kies in zijn geheel eruit te halen. Alleen was het volgens hem geen blijvende verlamde onderlip, alleen zou er een kans zijn dat mijn onderlip tijdelijk verdoofd zou voelen. Hoe lang kon hij niet zeggen, maar het zou niet zichtbaar zijn alleen oppassen met warme dranken drinken.

Aangezien ik het echt niet zag zitten om nog een keer weer naar de kaakchirurg te moeten er toch voor gekozen om de kies in zijn geheel eruit te laten halen. Hoewel de ingreep pijnlijk was ben ik blij dat ik hiervoor gekozen heb. Overigens geen last van mijn lip gehad.

Hier precies hetzelfde :j

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 10:00

Zo, knoop doorgehaald en gisteren is 'ie "eruit" gehaald. Bovenkant er vanaf gehaald en weer dichtgehecht. Het valt echt heel erg mee kwa pijn, vandaag nog geen pijnstiller gehad en het is echt goed te doen. Wel een enorme gezwollen bek - ik lijk wel een marmot. Rare is dat de zwelling helemaal niet op de plek zelf zit, en de plek zelf ook het minste pijn doet. Is dat normaal?

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:58

Ik had de zwelling ook ergens anders. Het werd ook blauw op een andere plek, haha.

Wat fijn dat het allemaal meevalt! Echt super.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 23:35

Even dit topic omhoog schoppen hoor..

TS, is de verdere genezing ook goed verlopen? Fijn om te lezen in elk geval dat de behandeling op zoch goed gegaan is.

Ik zit met hetzelfde probleem, zowel links als rechts. Tot nu toe zijn er alleen 2D beelden, 9 mei CT scan en aan de hand daarvan wordt de behandeling bepaald.

Moet het afzagen van het kroongedeelte onder narcose of kan het ook onder verdoving?

Dan heb ik nóg een probleem erbij: de wortels bij mijn verstandskiezen boven zijn zó lang dat wanneer deze verwijdert worden, er kans is dat er een open verbinding ontstaat tussen het gat van de extractie en mijn neusholte. Iemand hier ervaring mee?

Ik ben niet al te goed gebakken laten we maar zeggen. Of te goed, want mijn tandwortels zijn van bijzonder goede (en lange!!!) kwaliteit. Weten we dat ook weer.